PDA

View Full Version : waarom stack en geen combo?



koen_V
12 januari 2003, 13:34
Wat mij opvalt als ik naar optredens ga is dat de basversterkers dikwijls een stack is ( ik heb bijna nog nooit een bassist gezien met een combo).En de gitaristen spelen nog relatief veel op combo's.
Wat is hier de reden voor?

basswasp
12 januari 2003, 13:43
Stacks zijn beter :smile:

Veel stacks hebben een buizen pre-amp, bij combo's vind je dit niet. Ook hebben ze vaak meer vermogen en kan je combinaties maken van versterker + speakerkast

Chris Wolstenholme
12 januari 2003, 14:22
stacks? dat zijn cabinets met een top?

( ff voor de beginner )

is het trouwens mogelijk om in je combo een andere 'top' te zetten?

bassopotmus
12 januari 2003, 14:28
zeer simpel bass heeft 3/4 keer zoveel powernodig om goed uit te komen als een gitaarversterker.
Dat haal je meestal niet uit een combo. En met een stack heb je keuze uit speaker configs. 4x10 als me favo, 1x15, 1x18 of zelf de neiuwe 12" En natuurlijk een combinatie van voorgaande.

koen_V
12 januari 2003, 15:09
Maar bok optredens wordt die versterker toch op de PA aangesloten en met monitors gewerkt dan maarkt het toch niet uit wat voor vermogen je hebt...niet?

koen_V
12 januari 2003, 15:10
bok=bij

basswasp
12 januari 2003, 15:53
Als 't zo zou gaan zou je in theorie je bass rechtstreeks in de mengtafel kunnen pluggen en heb je helemaal geen versterker nodig...

Maar soms zul je ook je eigen versterker als monitor moeten werken en dan is 't wel fijn als dat ding ook een beetje vermogen heeft.

Ten slotte heb je nog het optreden in de kroeg waar vaak alleen de zang over de pa gaat en alle bas uit je versterker moet komen.

Buiten optredens om is het ook wel fijn om ook in het oefenhok jezelf te kunnen :smile:

basswasp
12 januari 2003, 16:00
Op 2003-01-12 14:22, schreef Chris Wolstenholme:
stacks? dat zijn cabinets met een top?

( ff voor de beginner )

is het trouwens mogelijk om in je combo een andere 'top' te zetten?


Beginners krijgen hier ook een kans :wink:

Een 'stack' of een 'rig' enzovoort komt allemaal neer op een losse versterker (ook wel amp, top, head enz. genoemd) met één of meer losse speakerkasten (ook wel cabinets).

En ja, in principe kan je een andere versterker in je combo zetten... Alleen past dit meestal niet (tenzij je een kleinere versterker neemt, maar wie zou dat willen?), dus wordt het dan de combo 'in tweeën zagen' zodat je zo een top en een aparte speakerkast hebt. Je kan dan een andere top gebruiken, maar moet je wel opletten dat deze versterker bij de speaker uit de combo past (een versterker van 350 Watt op een speaker van 50 Watt zal ongetwijfeld fout gaan)... Dus is het dan beter om ook de speaker te vervangen...

Kortom: je kan 't beste nieuwe versterkeringsapparatuur kopen :wink:

koen_V
12 januari 2003, 16:03
Ik heb volgende maand een optreden in een kleine zaal van een jeugdhuis en dan gaat alleen de zang en de piano over de zanginstalatie(PA kan je zo een ding niet noemen) en ik heb 120W in een combo en ik heb al een geprobeert en dat is meer als luid genoeg hoor, maar dat neemt die weg dat ik ook wel een stack zou willen :smile: .
trouwens als we repeteren heb ik mijn versterker zelfs nog niet half open staan...mja misschien spelen we wat zacht als ik sommige andere bassisten hier hoor over hun vermogens...

basswasp
12 januari 2003, 16:09
Een versterker hoort ook niet verder open te staan dan voor de helft... 'k heb de laatste tijd ook problemen met m'n te kleine combo (90 watt tegen drum en twee 65 watt gitaarcombo's) en als je dan echt het maximale uit je versterker wilt halen, merk je toch dat verder dan de helft openzetten geen zin meer heeft... Het geluid 'vult' dan niet meer en alleen de 'toppen' van 't geluid komen er nog harder door.

Maar het kan ook zijn dat je aan een 120 watt combo genoeg hebt. Er zit nogal een verschil tussen blues spelen met een gitarist met een 30 watt combootje of heavy metal spelen met twee gitaristen met beiden Marshall stacks...

Chris Wolstenholme
12 januari 2003, 16:43
okeej, als een stack een cabinet plus amp is, dan is een halfstack een amp met een kleiner soort cabinet?

basswasp
12 januari 2003, 16:54
Volgens mij is een halfstack een versterker van min 4 ohm, maar met een 8 ohm speakerkast.
Dus bijvoorbeeld een 1x15" of 4x10" (het gangbare spul dan)

Laus
12 januari 2003, 18:10
Op 2003-01-12 16:43, schreef Chris Wolstenholme:
okeej, als een stack een cabinet plus amp is, dan is een halfstack een amp met een kleiner soort cabinet?



nee, dat komt uit de marshall wereld. Een fullstack is twee 4x12 speakerkasten boven elkaar en daarboven de top.
Hlafstack is dan automatisch de enkle speakerkast.

Ik mag dus in het oefenhok opboxen tegen 2 halfstacks...en ik heb maar 200 watt... En in een zwaar geisoleerde ruimte is dat dus te weinig. Zeker omdat we nogal hard spelen.

Chris Wolstenholme
12 januari 2003, 19:44
Okeej hartstikke bedankt. Ik probeer een beetje orde te scheppen in alle info die ik hiero vind en lees, pre amp, power amp al die schakelingen, elementjes dingen zo veel, om gek van te worden. En dan speel je net 2 maandjes :grin:

bassopotmus
12 januari 2003, 19:47
Heey ik blijf trouw aan me half stack (4x10).
Je hebt goede vulling van het geluid en je voelt jezelf ook nog es spelen. Ik kan nu tot 280 watt gaan met een extra kast tot 350. Maarjah als dat nodig is gaan we alweer te ver en moet ik toch eens wat anders aanschaffen.
Maar zover zal het nooit komen.

Ruud
12 januari 2003, 20:34
Beetje power over is natuurlijk altijd makkelijk.., geeft je ook een beter geluid als je de eindtrap niet over de kop hoeft te jagen,..
bas moet je niet alleen horen, maar ook voelen.... komt je speelkwaliteit zekers ten goede, en tis veel gaver... dus een beetje power is altijd makkelijk.

dikkie dik
13 januari 2003, 08:47
als je een bas wilt voelen hoezo neem je dan niet een 4x10 kast en daar onder een 1x15" of 1x18" als je em dan los trek dan voel jij het niet, maar iedereen in een straal van 50 meter. vooral met een hartke 7000 leg er dan maar 2 18"kasten aan en twee 4x10 kasten. blazen met die handel.

bassopotmus
13 januari 2003, 08:58
is het oorlog dan??
das toch geen set-up meer das gewoon te erg

basswasp
13 januari 2003, 09:14
Op 2003-01-12 19:44, schreef Chris Wolstenholme:
Okeej hartstikke bedankt. Ik probeer een beetje orde te scheppen in alle info die ik hiero vind en lees, pre amp, power amp al die schakelingen, elementjes dingen zo veel, om gek van te worden. En dan speel je net 2 maandjes :grin:


Je vraagt 't maar :smile:

basswasp
13 januari 2003, 09:15
Op 2003-01-12 19:47, schreef bassopotmus:
Heey ik blijf trouw aan me half stack (4x10).
Je hebt goede vulling van het geluid en je voelt jezelf ook nog es spelen. Ik kan nu tot 280 watt gaan met een extra kast tot 350. Maarjah als dat nodig is gaan we alweer te ver en moet ik toch eens wat anders aanschaffen.
Maar zover zal het nooit komen.


Hartke 3500 is 240 watt RMS op 8 ohm...

basswasp
13 januari 2003, 09:16
Op 2003-01-13 08:47, schreef dikkie dik:
als je een bas wilt voelen hoezo neem je dan niet een 4x10 kast en daar onder een 1x15" of 1x18" als je em dan los trek dan voel jij het niet, maar iedereen in een straal van 50 meter. vooral met een hartke 7000 leg er dan maar 2 18"kasten aan en twee 4x10 kasten. blazen met die handel.


18" is erg traag, liever een wat sneller geluid en meer geluidsdruk (=meerdere speakers, dus 10"ers)

Laus
13 januari 2003, 12:26
zo'n 18 inch monster lijkt me wel heel vet hoor. Maar dan moet je wel een dikke versterker hebben voor zo'n ding.

de kombi 2*10+1*15 lijkt me een ideaal compromis met als enig nadeel dat het lastig te miken is... je moet dan haast je DI gebruiken.