PDA

View Full Version : Mijn nieuwe aanwinst! Yamaha FG 180!



Yamhammer_71
24 mei 2007, 23:48
Hehe, eindelijk heb ik de Yamaha waar ik al vele jaren naar op zoek ben geweest!
Het is een Yamaha FG 180 uit Japan, red label uit 1970, gemaakt in Japan.

Een aantal jaren terug heb ik er al zo een als mn eerste Yamaha gehad en toen was ik al op slag verliefd. De klank had een diepe indruk op me gemaakt en toch had ik het ding destijds verkocht voor 100 euro.....heel veel spijt gehad daarna. Daarna ben ik meerdere Yamaha's gaan verzamelen (allen uit Taiwan en 1 andere Japanse met een zwart label, maar nooit meer een echte goede Japanse red label aan de haak kunnen slaan. Nu eindelijk heb ik weer mn vertrouwde Japanse FG 180 terug.
De red labels zijn gemaakt van 1969 t/m 1971 en behoren tot de beste Yamaha FG's, maar zijn tegenwoordig heel moeilijk te vinden.

De gitaar heb ik vanavond opgehaald en op het eerste ogenblik schrok ik ietwat van het aangezicht vd gitaar. Was jarenlang niet meer gebruikt, overal stof, besnaard met nog maar 2 snaren (+ verroest), 2 stemmechanieken die ietwat losjes aanvoelden en de frets op het eerste gezicht niet top of the bill...hoewel weinig fretslijtage. Het hout (de kop, body, hals) zag er daareentegen heel behoorlijk netjes uit. Ik had er ietwat een zwaar hoofd in maar vertrouwde erop dat het met een nieuw setje snaren wel goed zou komen op de hoop dat het goed speelde en gigantisch zou klinken zoals je van een Japanse FG 180 echt mag verwachten.

Eenmaal thuis aangekomen de gitaar helemaal schoongemaakt, de 2 verroeste snaren verwijderd en een nieuw setje 0.11 Martin Phosphor Bronze erop gegooid. Geweldige klank! Veel diepte in de bassen en een sprankelend, helder hoog. Tegelijkertijd enorm veel volume. Beter dan mn Taiwanse FG's uit midden 70!
De bespeelbaarheid viel ook niet tegen, valt nog wel degelijk iets aan te doen. De actie mag iets lager, maar de intonatie lijkt perfect. De stemmechanieken functioneren ook naar behoren.
Ik ben weer in de wolken met de FG 180!!
Hier wat foto's, niet zo'n mooie kwaliteit (was te donker binnen):

http://i152.photobucket.com/albums/s163/Bamischijf/Afbeelding119.jpg

http://i152.photobucket.com/albums/s163/Bamischijf/Afbeelding124.jpg

http://i152.photobucket.com/albums/s163/Bamischijf/Afbeelding125.jpg

LaurentB
25 mei 2007, 09:03
Gefeliciteerd, hij ziet er authentiek 'aged' uit! En dat is-ie ook, natuurlijk.

shidan
25 mei 2007, 09:19
Gefeliciteerd Yanhammer, je had deze week ook een Shirak voor 25 euro van het net kunnen halen (klinkt 'hetzelfde' als een pre-war gibson van 4500). :hippie:

--=HANS=--
25 mei 2007, 11:06
Gefeliciteerd Yamhammer, ziet er puik uit, veel plezier ermee!

Blend
25 mei 2007, 13:48
Mooi dingetje! Hoeveel heb je er voor moeten neerleggen?

Laser
25 mei 2007, 16:56
Mooie vondst, en tof dat de gitaar nu weer muziek kan maken!
Heb je de stemmechanieken met speling eerst wat aangespannen? Zou ik doen om onevenwichtige slijtage tegen te gaan.
Goede muziek!

Yanniick
25 mei 2007, 17:26
Echt heel mooi! Yamaha fg 140 is denk ik me favo acoustische gitaar.

Yamhammer_71
25 mei 2007, 21:49
Ik heb 350 euro voor de FG 180 betaald. Op het eerste gezicht leken de stemmechanieken aan vervanging toe, maar heb de gitaar vrijwel direct zonder problemen kunnen stemmen. Hij ontstemd nu helemaal niet.
De klank is heel erg warm, droog en flink wat volume. Er zit een goede sustain in; de hoge tonen vallen niet weg. Ik vind het een prachtgitaar voor met name fingerpicking in open tunings. Ben nog steeds erg blij. De snaren wil ik over een tijdje vervangen met Martin SP phosphor bronze 0.11, ben benieuwd hoe dat klinkt op de Yamaha :)

Dirk_Hendrik
27 mei 2007, 18:37
Yikes!
Ik heb een jaar of 4 geleden een FG180 (red label) gekocht voor 150! Inflatie viert hoogtij! Ik heb em weggegeven... Aan m'n meisje dus hij is nog steeds in huis ;)

Wat me meer inetersseert is hoe je omgaat met die Yamaha string spacing die bij de brug bijkans even recht is als bij de topkam. Het had voor mij tot gevolg dat ik constant " mispakte" met m'n rechterhand doordat de snaren te dicht bij elkaar zaten.

Liefhebber
27 mei 2007, 23:03
Prachtig Yam. dat je er eentje op de kop hebt getikt!
Er is al heel veel gezegd in het topic Oude Yamaha's FG over deze gitaar!
Het zijn fantastische gitaren die oude FG's uit de eind jaren 60, begin 1970!
Je weet ik heb er ook een paar en het lijkt echt of ze nog steeds met de jaren beter worden!
Advies: altijd kopen als je er ergens een ziet! Absoluut veel beter dan huidige fabrieks Martins, etc.

Yamhammer_71
29 mei 2007, 01:30
Prachtig Yam. dat je er eentje op de kop hebt getikt!
Er is al heel veel gezegd in het topic Oude Yamaha's FG over deze gitaar!
Het zijn fantastische gitaren die oude FG's uit de eind jaren 60, begin 1970!
Je weet ik heb er ook een paar en het lijkt echt of ze nog steeds met de jaren beter worden!
Advies: altijd kopen als je er ergens een ziet! Absoluut veel beter dan huidige fabrieks Martins, etc.

Liefhebber, ik weet dat je ook verschrikkelijk veel van oude Yamaha's houdt en ik kan je echt adviseren om eens een RED LABEL aan te schaffen als je die toevallig tegenkomt. Je ziet ze dus heel weinig tegenwoordig (alsof steeds meer gitaristen weten wat ze in handen hebben). De FG 200 is ook een prachtgitaar, maar probeer eens om een red label aan de kop te tikken...ben benieuwd wat je daarvan zult vinden! Ik ben nog steeds erg blij met mn iets latere FG's uit Taiwan, maar de red label slaat alles!