PDA

View Full Version : noten lezen ja of nee



lange
12 januari 2003, 12:51
hoi ik ben net begonnen met gitaar spelen nu zit ik beetj in dubio over het wel of niet leren noten lezen omdat je in principe alles met tabs kan doen .
wat is wijsheid.

Ic3gl0vE
12 januari 2003, 12:57
Als jij zeker weet dat je alleen elektrisch gitaar of misschien bas wilt spelen en geen klassieke muziek wilt spelen heb je noten lezen niet nodig. Het is natuurlijk altijd handig als je het kunt maar met gitaar gebruik je meestal (of altijd) toch alleen tabs en dan ben je het notenlezen ook zo weer verleerd. Als je klassieke muziek wilt spelen raad ik je wel aan noten te leren lezen.

hoofd
12 januari 2003, 13:30
Het is altijd goed om gewoon een keertje door te nemen hoe notenlezen werkt (welke noot waar, wat welke tekens betekenen). Het is gewoon goede basiskennis. Je hoeft het niet helemaal uit je kop te leren, als je maar een beetje begrijpt hoe het werkt.

Franc
12 januari 2003, 13:39
Ik vond het altijd alleen maar frusterend, omdat het me uren kostte om de noten te snappen. Enige dat ik deed was het in tabvorm te schrijven voordat ik het kon spelen :sad:
Maar inderdaad, noten lezen schijnt handig te zijn als basis.
Misschien leer je het het best door tab te spelen waar de noten boven staan dan leer je door de tabs noten te lezen
(dat ik dat nu pas bedenk...? :wink: )

pimmetje
12 januari 2003, 14:34
Ik ben 't met alle bovenstaanden eens, maar wil er wel iets aan toevoegen. Kijk eens goed naar 't notenschrift en wat het aan informatie extra geeft in vergelijking met tabs (en andersom)

Ik ben zelf zo'n stumper die notenschrift kan ontcijferen door er ff voor te gaan zitten... zomaar lezen en spelen tegelijk lukt me niet. Maar je krijgt wel meteen informatie over de toonsoort (aantal mollen/kruizen bij G-sleutel), over te duur van alle noten en vaak ook over de manier van spelen (zachtjes, flink hard of wat dan ook). Tabs geeft daarentegen wat meer gitaar-specifieke info.

Met notenschrift kan je eigenlijk het nummer al spelen zonder het eerst te moeten horen. Bij tablatuur niet. Vooral die duur van iedere noot is wel handig... ook om eigen verzinsels vast te leggen op papier. Daar gebruik ik meestal tabs voor met daarboven een versimpelde tijds-aanduiding van notenschrift.

qwerty
12 januari 2003, 14:38
Noten lezen is niet eens zo moeilijk, en het is toch wel erg fijn meegenomen als je dat kan.......


:B :B :B :B

Negative K3 fan
12 januari 2003, 15:01
ik kan notenlezen het is makkelijk, maar je hebt het niet nodig (tenzij je klassiek wilt gaan spelen).

Dus ga gewoon nuttigere dingen doen :smile:

maarten
12 januari 2003, 15:26
ik ben het volledig met pimmetje eens.
met tablatuur kun je niet een nummer precies opschrijven. Je zult toch altijd het origineel erbij moeten horen wil je precies weten wat alles betekend. Met notenschrift kun je dynamiek vastleggen en nog veel meer.

koen_V
12 januari 2003, 15:42
Ik heb altijd veel problemen met een tab, omdat ik niet weet hoe lang je iets met aanhouden enzo...daarom zijn noten wel makkelijk. Ik vind dat ze een nieuwe tab moeten uitvinden waar ook de duur van een noot op aangegeven kan worden :smile: :smile: :smile:

Chris Wolstenholme
12 januari 2003, 16:00
Dat zou best wel simpel zijn, trek gewoon een dichte lijn ofzo na een letter, hoe langer, met zo'n soort manier heb je in ieder geval een indicatie hoe lang die moet zijn tov andere noten.

Kjiratsiekoedel
12 januari 2003, 16:13
Guitar Pro tablatuur komt dan in de buurt, maar nog geen nootduur. naar orgineel luisteren.

ik kan trouwens nu noten lezen. nog niet supersnel.

ben net klaar met Prelude for Lute van Bach

Kitaarhiero
12 januari 2003, 16:36
Je moet iig de namen van de akkoorden kennen. dat is het belangrijkste.

Anders Destium
12 januari 2003, 17:36
Voor gitaar voldoet meestal de tablatuur. Aan de muziek/CD kan je horen hoe lang het allemaal moet. Bij viool is er geen andere optie dan notenlezen...

Arbz
12 januari 2003, 18:38
Het enige voordeel van TAB vind ik dat je duidelijker ziet _waar_ je welke noot speelt - ik gebruik alleen standaardnotatie eigenlijk, maar ik speel dan ook geen elektrisch :wink:

Elvomir
12 januari 2003, 21:07
noten lezen is niet echt noodzakelijk, maar het hoort wel een beetje bij "je algemene ontwikkeling" bij gitaarspelen.

moretel
12 januari 2003, 21:11
Maar een stuk wat je niet kent kun je toch ook niet direkt spelen ? zi=onder instuderen ?
De duur van de noten is het belangrijkst.
Maar als ik je advies mag geven, verdiep je goed in de theorie, accoorden opbouw etc. Ik ben daar nu mee bezig en eigenlijk 20 jaar te laat.

qwerty
12 januari 2003, 22:19
In die zin is notenlezen makkelijk, dat ik inmiddels een cimbinatie van TAB en notenschrift heb gemaakt om mijn eigen partijen op te schrijven:
Het voordel van de timing van notenschrift, het voordel van TAB voor de grepen......


:B :B :B :B

vulvasonic
12 januari 2003, 22:42
Het gaat volgens mij ook niet zozeer om het lezen, alswel om het begrijpen van het systeem. Of liever, het begrijpen van de harmonieleer.
Het leven van een gitarist wordt een stuk eenvoudiger als hij/zij begrijpt wat er gebeurt.

Anders Destium
12 januari 2003, 23:36
Bij de tabs die ik heb in mijn "carriere" heb gebruikt zitten altijd intervallen tussen de noten, in die zin dat je daaruit ook de lengte van de verschillende noten kan halen. Ik begrijp dat het lastig is om van alleen tab muziek te reproduceren, maar met alleen noten kom je bij gitaar nergens (stel je voor 4#, en dan ook nog een sus- en addgehalte...)

pimmetje
13 januari 2003, 09:25
Op 2003-01-12 23:36, schreef Anders Destium:
Bij de tabs die ik heb in mijn "carriere" heb gebruikt zitten altijd intervallen tussen de noten, in die zin dat je daaruit ook de lengte van de verschillende noten kan halen.

Maar die intervallen zullen op die manier wat listiger worden, als je bijvoorbeeld alleen al halven en triolen door elkaar speelt.


Op 2003-01-12 23:36, schreef Anders Destium:
Ik begrijp dat het lastig is om van alleen tab muziek te reproduceren, maar met alleen noten kom je bij gitaar nergens (stel je voor 4#, en dan ook nog een sus- en addgehalte...)

En dan nog? ... Er zijn mensen die alle noten op hun gitaar blind weten te vinden (ik ben er niet zoeen). Er is als ik hard nadenk, slechts 1 techniek die ik uit notenschrift niet ken en da's de palm-mute, maar die kan je - net als bij tabs - gewoon met de "PM------" aangeven.

Dat 4# en een sus/add gehalte is meer een kwestie van je majeur-ladder kennen. Als je noten leert lezen, zit 't met de ladder-kennis vaak al snel wel snor.

Tabs laat minder keuzes over waar je de toon pakt (E op de D-snaar 2e fret of op de A-snaar 7e fret), maar verder biedt 't niets boven notenschrift. Andersom ligt dat toch anders.

Rutger
13 januari 2003, 10:13
Helaas hoef je geen noten te kunnen lezen om gitaar te kunnen spelen. Voor veel instrumenten kun je niet anders, omdat je bv op een piano de noten van de toonladder moet weten om een toonladder te kunnen spelen. Een gitarist hoeft alleen het trucje van de posities van de noten uit de toonladder in zijn kop te stampen en kan gelijk die toonladder voor elke willekeurige toonsoort spelen. Dan heb je geen noten nodig.

Natuurlijk is dat een handig voordeel, maar tegelijk ook een nadeel omdat de meeste gitaristen dan te lui zijn om zich in de noten te verdiepen, terwijl notenschrift vaak meer inzicht in de theorie geeft en in het "waarom speel ik het zoals ik het speel."

Ik vind dat elke zichzelf respecterende muzikant die meer wil spelen dan zijn eigen ding het notenlezen onder de knie moet hebben. Het is verrekte handig als je plotseling ergens moet invallen en na een half uurtje het repetoir kan meespelen omdat je het gewoon terplekke meespeelt van de noten.

Anders Destium
13 januari 2003, 10:52
>Pimmetje

Je hebt gelijk dat je met notenschrift veel meer kan, ook omdat je bijvoorbeeld al maataanduidingen hebt :wink: Ik kom uit de klassieke hoek en ben in ook in staat noten te lezen als het écht zou moeten. Veel gitaristen die beginnen zijn helemaal niet in de achtergrond geinteresseerd, maar willen alleen hun favo nummers mee kunnen spelen. Dit is wezenlijk anders bij veel instrumenten waar je zonder de basics helemaal NERGENS komt. Op een viool heb je geen fretten bijvoorbeeld, en je moet wel redelijk doorbijten wil je er binnen twee jaar iets uit weten te toveren dat op muziek lijkt :wink: Voordeel is dan wel, dat je behalve gevoel voor tonen (plaats op de toets) ook noten hebt leren lezen. Als je begint met gitaar spelen heb je dus geen enkel muzikaal gevoel nodig voor je er iets klinkends uitkrijgt, dat maakt het ook zo populair!

skabouter
13 januari 2003, 11:53
ik speelde vroeger7 jaar klassiek piano, en deed uiteraard alles met noten. kon alles lezen, times enzo.
maar toen ging ik gitaar spelen, en mijn leraar begon met tabs. na 3 jaar ging ik bas spelen, en toen had ik al 3 jaar geen noot gezien. maar mijn basleraar moet weer niets van tabs weten, en die begon meteen met noten, maar ik kon ineens helemaal niet lezen. ik heb alles vanaf het begin weer op moeten pakken. heel frustrerend.
en volgend jaar gaak na 3 jaar bassen toch maar weer op gitaar. denk ik

op gitaar heb je geen noten nodig denk ik, en op bas wel, omdat alle tonica heel belangrijk is daar, en een bas gaat meestal via notenschrift.

maar ik heb een hekel aan noten, al kan ik het wel.

fReAkY KuRt
14 januari 2003, 20:14
noten lezen is niet echt heel belangerijk maar als je in een band zit en je krijgt een blad met noten voor je dan is het wel ff handig als je et kunt lezen zelf kan ik ook wat noten lezen, tabs beter maar toch! kzou met noten lezen beginnen, als je dat kan mot je met tabs beginnen
Uit

fReAkY KuRt
14 januari 2003, 20:15
noten lezen is niet echt heel belangerijk maar als je in een band zit en je krijgt een blad met noten voor je dan is het wel ff handig als je et kunt lezen zelf kan ik ook wat noten lezen, tabs beter maar toch! kzou met noten lezen beginnen, als je dat kan mot je met tabs beginnen
Uit

fReAkY KuRt
14 januari 2003, 20:15
noten lezen is niet echt heel belangerijk maar als je in een band zit en je krijgt een blad met noten voor je dan is het wel ff handig als je et kunt lezen zelf kan ik ook wat noten lezen, tabs beter maar toch! kzou met noten lezen beginnen, als je dat kan mot je met tabs beginnen
Uit