PDA

View Full Version : Ibanez les paul



Tias
24 mei 2007, 21:39
Heej, ik wil over een tijdje een Ibanez Les Paul kopen(2dehands). Ze lijken heel erg veel op de gibson les pauls. En vroeg mij af. Zijn ze ook van goeie kwaliteit, en is het ook waar voor je geld als je een 30 jaar oude gitaar heb? Ook omdat je goeie en slechte imitaties heb, wist ik niet of dit een goeie of een slechte was.
Geef je mening, en geef informatie als je er iets over weet.

Vriendelijke groeten,
Tias

LaurentB
24 mei 2007, 21:45
Heej, ik wil over een tijdje een Ibanez Les Paul kopen(2dehands). Ze lijken heel erg veel op de gibson les pauls. En vroeg mij af. Zijn ze ook van goeie kwaliteit, en is het ook waar voor je geld als je een 30 jaar oude gitaar heb? Ook omdat je goeie en slechte imitaties heb, wist ik niet of dit een goeie of een slechte was.
Geef je mening, en geef informatie als je er iets over weet.

Vriendelijke groeten,
Tias

Ze waren zo goed dat ze een rechtszaak van Gibson aan hun broek kregen, destijds.
Als een gitaar goed behandeld is hoeft hij niet zo veel slechter te zijn dan nieuw. Wel kunnen de frets versleten zijn als er veel op gespeeld is, en de hardware wat gecorrodeerd. Dat laatste ziet er niet mooi uit, maar kan weinig kwaad. Versleten frets is wel duur om te laten herstellen.

Controleer of de stemmechanieken nog goed werken, en of de electronica nog goed is. Kraken is vaak vervuiling, maar dat kan opgelost worden met wat contactspray.

Kijk ook maar eens hier: http://www.ibanezcollectors.com/cgi-bin/discus/discus.cgi?pg=topics

DarknessAwaits
24 mei 2007, 21:47
Er is flink wat te vinden over deze gitaren (zgn. lawsuit kopieën), zijn over het algemeen goede gitaren maar er is veel verschil onderling. Zijn ook allerlei verschillende versies op de markt te vinden, vooral met geschroefde hals maar ook met gelijmde hals. De laatste zijn meer gewild, meer waard en zeldzamer. Of ze ook beter zijn... dat moet je zelf uitmaken.

Tias
24 mei 2007, 21:51
eej bedankt,
voor de rest van de mensen,
je mag nogsteeds informatie droppen als je wil

2350
25 mei 2007, 02:02
Welke stijl wil je er op spelen?
Dan kan ik misschien een modelnummer adviseren.....

Pepe
25 mei 2007, 02:59
Er is flink wat te vinden over deze gitaren (zgn. lawsuit kopieën), zijn over het algemeen goede gitaren maar er is veel verschil onderling. Zijn ook allerlei verschillende versies op de markt te vinden, vooral met geschroefde hals maar ook met gelijmde hals. De laatste zijn meer gewild, meer waard en zeldzamer. Of ze ook beter zijn... dat moet je zelf uitmaken.

Ja, daar sluit ik mij bij aan
Ik ben niet dol op de schroefnek waar het setneck moet zijn, niettemin, ik heb een paar schroefnek LP gehad die wel goed klonken en speelden (maar ook een paar die niet geweldig waren) De geschroefde zijn hol en dat hoor je ook natuurlijk.
De artist en high-end copies doen niet onder voor het origineel maar daar zit je snel boven de 1000 euro.
Ik zag 2 weken geleden een Artist am205 voor 1700 dollar op Ebay weggaan, de L5 en Johnny Smiths krijg je daar niet eens voor.

edit: vandaag een Johnny Smith voor 1300 op Ebay weg, dat valt dan weer mee

Tias
25 mei 2007, 21:43
Welke stijl wil je er op spelen?
Dan kan ik misschien een modelnummer adviseren.....
uhm, voornamelijk metal en alles wat er bij komt kijken

2350
25 mei 2007, 22:46
Metal kan wel maar daar zijn ze niet uitermate geschikt voor. Zeker de arched tops niet. Die gaan zeker feedbacken bij hi-gain gebruik door de holle top en de meestal wat microphonische elementen.

Als je er toch een wilt gebruiken zoek dan een 2650 of 2651. Dat zijn carved tops (en redelijk zeldzaam....)

niekb
26 mei 2007, 02:36
Ze waren zo goed dat ze een rechtszaak van Gibson aan hun broek kregen, destijds.

Het lijkt me toch meer dat ze er teveel op leken... Ik zie ook advertenties van Richwood waarbij staat dat ze te goed waren waardoor ze niet meer gefabriceerd mochten worden van Gibson.:satisfie:
Te makkelijk om te bouwen en te verpatsen als de real deal denk ik:stop:

Mooie gitaartrouwens, jammer van de schroefneck.. Op een LP hoort toch echt een gelijmde hals imo.. 400 euries vind ik ook een beetje veel van het goede.

Ik heb zelf een Cimar LP gehad, multiplex maar moet zeggen daat t toch niet zo heel verkeerd klonk op de een of andere manier.

BazzzMastah
26 mei 2007, 02:55
vraag het ff aan ricktekent
die heeft twee van die shizzle dingen en ik moet zeggen:
(speel samen met hem in een band)
vette snizzle to the frizzle die oude Ibanezzzzzeeen!!
ik heb er ook op gespeeld en ik moet zeggen (ik ben strats gewend) speelt toch wel lekker, mooie sustain en ligt lekker in de hand.

maar vraag het rick .... die weet het wel...

Tias
26 mei 2007, 12:56
Metal kan wel maar daar zijn ze niet uitermate geschikt voor. Zeker de arched tops niet. Die gaan zeker feedbacken bij hi-gain gebruik door de holle top en de meestal wat microphonische elementen.

Als je er toch een wilt gebruiken zoek dan een 2650 of 2651. Dat zijn carved tops (en redelijk zeldzaam....)
zat zeker niet aan archtops te denken hoor:P.

2350
26 mei 2007, 14:32
Duidelijk. Ik bedoel dat er Ibanez Les Paul modellen zijn (de meesten) die een plaatje triplex over een paar blokjes hout gebogen (arched) hebben als top, over een massieve mahonie body. Daartussen zitten dan wat holle ruimten. Ik had niet het idee dat je een archtop zocht.

P@ul

Tias
27 mei 2007, 13:17
Duidelijk. Ik bedoel dat er Ibanez Les Paul modellen zijn (de meesten) die een plaatje triplex over een paar blokjes hout gebogen (arched) hebben als top, over een massieve mahonie body. Daartussen zitten dan wat holle ruimten. Ik had niet het idee dat je een archtop zocht.

P@ul
:P, naa niet mijn stijl. Ben veelste bang dat ik te hard voor ze ben:P