PDA

View Full Version : Onduidelijkheden bij pull-offs, en barré vraagje



NarcoticV
24 mei 2007, 20:29
Hey iedereen,

Ik heb een simpel vraagje over pull-offs. Ik heb tegenstrijdige dingen gelezen over de juiste techniek, waardoor ik me afvraag: is het de bedoeling dat ik een pull-off doe ('that i pull off a pull-off' lol, vast al veel te vaak gehoord :satisfie: ) zonder de naasliggende snaar te raken? Tot nu toe krijg ik alleen een geluid uit die snaar als ik mn vinger meteen laat neerkomen op het fretboard naast de snaar (dus zeg maar, mijn vinger met kracht neerzetten op het fretboard), maar daarbij komt mn vinger dus wel terecht tegen een andere snaar, die dan evt gekilled zou worden in een nummer...

Ik wil natuurlijk het liefst de basics goed aanleren, vandaar deze vraag. Tips zijn welkom, maar als het echt moet (en mogelijk is) zonder die andere snaar aan te raken, denk ik dat me dat met wat stevige oefening ook wel lukt.

Nog een vraagje over maj barré akkoorden op de 5e snaar; als ik het goed begrijp kan die op verschillende manieren. Bij dat akkoord moeten drie snaren op hetzelfde fret ingedrukt worden, en dus met de ringvinger - al gaat dan de hoogste snaar verloren (ik heb nogal grote vingers, dat is voor mij denk ik onvermijdelijk) of met drie vingers (wat erg lang duurt om goed te krijgen, en vooral op hogere frets moeilijk is).
Hoe pakken jullie dat akkoord aan? Zijn er veel nummers waar dit akkoord inclusief de hoogste snaar gespeeld dient te worden?

Alvast bedankt :rockon:

appyhaan
25 mei 2007, 15:03
Zoals het woord al aangeeft, dien je je vinger van de snaar af te trekken, en dat is het makkelijkst om dat naar beneden te doen uiteraard. Natuurlijk mag de snaar daaronder niet klinken, maar dat is weer een andere techniek, demptechniek, zowel links als rechts. Maak geen slappe pull-offs, door alleen je vinger omhoog te doen. Een pull-off dient net zo luid te klinken als een gewone aangeslagen noot. Je moet kunnen spelen met de dynamiek van je pull-off. Wat betreft de majeur akkoorden op de 5e snaar. Leer beide. Ik gebruik zelf het meest die met een barre met de ringvinger. Die onderste snaar valt ook vaak te verwaarlozen, die noot zit toch al ergens anders in het akkoord(kwint, 4e snaar).

Pais
25 mei 2007, 15:37
Sinds ik veel legato gebruik, vind ik het handiger om mn vingernagels van mn linkerhand wat langer te laten worden. Zo is het topje van de vinger minder rond en zacht en kun ik er makkelijker voor kiezen of ik een felle, duidelijke pulloff speel, of onopvallend.
Voor een pulloff trek ik soms ook de snaar een heel klein beetje naar beneden voor ik mn vinger er schuin aftrek.

Voor het maj akkoord met het Afig kies ik zelf voor een dubbelstop met de middelvinger over de D en G snaar, en de pink daaronder voor de B snaar. Ik vind het wel belangrijk dat de E ook gewoon ongedempt kan klinken. Als je een slag gebruikt, kan de hoge e nare bijgeluiden geven als je hem dempt, en wanneer je tokkelt heb je hem vaak gewoon nodig.

appyhaan
25 mei 2007, 15:58
Hmm, ik heb mijn linkerhandnagels altijd kort, zit er weinig nagel op, helemaal t.o.v. mijn rechterhand. Maar 'k kan begrijpen wat je ermee bedoeld. Wat betreft dat akkoord, zovaak ben ik het nog niet tegengekomen dat ik het volledige figuur neer moest zetten en de onderste snaar moest tokkelen. Maar, zoals ik al zei, leer beide.

Don Capo
25 mei 2007, 16:04
Sinds ik veel legato gebruik, vind ik het handiger om mn vingernagels van mn linkerhand wat langer te laten worden.

:o echt? Niet doen joh, je moet dat volume en die kracht bij Legato JUIST uit je vingertoppen halen, helemaal bij flamenco. Wanneer je bijvoorbeeld een toon aanslaat met alleen een van je linkerhandvingers, het drummen op je snaar zeg maar, krijg je een tik van je nagel mee en dat is NIET mooi. Mijn advies, kluiven aan die nagels totdat je niet meer kan!

Pais
25 mei 2007, 17:15
:o echt? Niet doen joh, je moet dat volume en die kracht bij Legato JUIST uit je vingertoppen halen, helemaal bij flamenco. Wanneer je bijvoorbeeld een toon aanslaat met alleen een van je linkerhandvingers, het drummen op je snaar zeg maar, krijg je een tik van je nagel mee en dat is NIET mooi. Mijn advies, kluiven aan die nagels totdat je niet meer kan!

Ik heb het alleen over pulloffs. Bij de hammers raakt mn nagel de snaren niet en tijdens de pulls ook niet, maar het topje is dan wat stevig (omdat er een nagel voor groeit) waardoor ik meer gevoel voor de snaren houd. Ik heb geen last van bijgeluiden.
Misschien werkt het niet voor iedereen. Elke vinger ziet er anders uit :) maar ik heb liever gewoon een millimetertje nagel aan mn vinger voor het spelen (behalve wijsvinger trouwens, die vinger is bij mij puntiger dan de rest)

NarcoticV
25 mei 2007, 18:21
kluiven aan die nagels? daar ben ik iig goed in, ben al mijn leven lang een fanatiek nagelbijter. Ik ben blij dat het ook een positief effect heeft :cooler:

Ik hoor het al, gewoon oefenen oefenen oefenen dus. Bedankt voor jullie reacties.

Guitarmania
25 mei 2007, 18:21
Ik wil natuurlijk het liefst de basics goed aanleren, vandaar deze vraag.

Ik begrijp het probleem niet helemaal goed denk ik. Maar is het zo dat als je pull-offt door je pink off te pullen, je je wijsvinger (bijvoorbeeld: de vinger die de toon speelt waarnaartoe wordt gepull-offt) nog moet neerzetten?

Bij pull off hoor je die beide vingers al klaar staan op de hals. Bijivoorbeeld op de e-snaar:

e: I wijsvinger I middelvinger I ringvinger I pinky I

Ik heb altijd aangeleerd om al deze vingers op - of iig dicht op - de hals te hebben staan. Als ik mn pinky off-pull blijft de rest staan. Zo kan ik poén naar mn andere vingers.

PS, bij het off-pullen van een vinger, moet die vinger als het ware de toon zelf spelen. Bij het pull-offen trekt bijv. je pink aan de snaar die hij off-pullt.