PDA

View Full Version : Gitaar direct opnemen



savale
24 mei 2007, 15:25
Ik heb een goede MAYA usb geluidskaart met daarbij line in ingangen. Nu wil ik de gitaar direct opnemen: dus ongeveer zo:

gitaar -> pedalen -> X -> geluidskaart line in

Voor mijn gevoel moet er nog wat op de X komen omdat die pedaaltjes geen line out signaal geven??? Anyone?

STW
24 mei 2007, 16:28
een voorversterker
ook wel preamp genoemd
als je toevallig een mixertje hebt liggen, daar zitten ze ook in

dan nog heb je een akelig droog geluid, dus gitaarsoftware is ook niet weg

savale
24 mei 2007, 23:42
http://www.phonopreamps.com/images/tc400g500.jpg

werkt zoiets ook? daar heb ik er 2 van namelijk... Moet ik alleen van mn gitaar naar tulp zien te komen...


een voorversterker
ook wel preamp genoemd
als je toevallig een mixertje hebt liggen, daar zitten ze ook in

dan nog heb je een akelig droog geluid, dus gitaarsoftware is ook niet weg

bert k
24 mei 2007, 23:57
Nee, werkt niet. Dit is een phono voorversterker, bedoeld om een draaitafel aan te sluiten. De ingangsgevoeligheid klopt niet voor een gitaar, en bovendien zit er een tooncorrectie in die je gitaargeluid om zeep helpt.

Roman
25 mei 2007, 07:29
Wellicht is dit iets voor je:
http://www.behringer.com/UCG102/index.cfm?lang=eng

http://www.behringer.com//UCG102/UCG102_big.jpg

harrie-beton
25 mei 2007, 08:41
Mooi gedaan die X.

Als je clean speelt kunnen de pedalen direct in de maya, dat werkt wel.

Echter bijna iedereen hier speelt rock of metal en dan moet er echt nog meer gebeuren op de X.
Een lekker gitaargeluid wordt gemaakt in een gitaarversterker+de speakers. Met eenvoudige filters kom je nauwelijks in de buurt.

Ik zie 2 opties: [a] gitaarversterker - microfoon - preamp of mixer
of [b] modeling, zoals een v-amp, pod, tonelab, gt8, zoom g2 enzovoort.
Zo'n zoom g2 is 100 euro.

savale
25 mei 2007, 11:08
Mooi gedaan die X.

Als je clean speelt kunnen de pedalen direct in de maya, dat werkt wel.

Echter bijna iedereen hier speelt rock of metal en dan moet er echt nog meer gebeuren op de X.
Een lekker gitaargeluid wordt gemaakt in een gitaarversterker+de speakers. Met eenvoudige filters kom je nauwelijks in de buurt.

Ik zie 2 opties: [a] gitaarversterker - microfoon - preamp of mixer
of [b] modeling, zoals een v-amp, pod, tonelab, gt8, zoom g2 enzovoort.
Zo'n zoom g2 is 100 euro.

Ja een effectenpedaaltje met Line out is voor mij de beste oplossing. Thanx! Ik ga eens kijken naar die zoom g2

savale
25 mei 2007, 11:53
Oooh die zoom g2.1u is precies wat ik zoek! heb ik ook meteen effecten! Heb ik dan eigenlijk nog wel mijn distortion pedaaltje nodig of is dat ook een effect?

edit: lijkt er volgens de manual ook in te zitten... Maar eens eentje gaan halen :P

harrie-beton
25 mei 2007, 17:58
Het lijkt me als je geen peperduur distortion pedaal hebt dat de Zoom g2.1 deze inderdaad overbodig maakt. 159 euro is de g2.1 bij mijn dealer.

savale
28 mei 2007, 17:28
Ik heb inmiddels wat proberen op te nemen direct via de line in van mijn maya 44 usb. Het klinkt niet heel verkeerd maar het klinkt een beetje dof. Ik vraag me af of het mijn gitaar of het iets met opnemen is (squier stratocaster)
Clean klinkt het nog wel redelijk, maar met een distortion effect van Cubase klinkt het echt niet goed. Klopt het dat die distortion effecten Cubase ruk zijn of is het de opname?

Inmiddels wat amp modelling erbij gepakt en het resultaat is nu al heel behoorlijk. Echter is het geluid nog steeds wat aan de doffe kant.
Na wat googlen en wat specs bekijken kwam ik erachter dat de line in van mijn maya 44 usb een impedantie heeft van 10k Ohm.
Een Hi ingang van een gitaarversterker is minimaal 1M Ohm. Dit schijnt het probleem te zijn. Ik zit nog even te twijfelen of ik mijn maya ga gebruiken icm pre amps of toch voor de behringer gaan... Ik vind die software matige AMP moddeling van bijv Amplitube echt helemaal niet verkeerd!

savale
29 mei 2007, 10:34
Toch maar iets professioneler aanpakken: de emu 0202 usb lijkt me wel een goede.
http://www.emu.com/products/product.asp?category=610&subcategory=611&product=15186&nav=introduction
Ik wil er straks ook wel een condensator mic nog bij hebben, maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat voor aansluiting dat nou is... Kan niet direct een condensator mic op zoals een behringer b2pro denk ik?

bert k
29 mei 2007, 11:20
Ik heb ff zitten kijken, en het lijkt me een mooi ding. Er zit gewoon een XLR microfooninput op, dat gaat wel lukken.

Maar wat ik zo gek vind is dat ik nergens iets lees of dat ding Fantoomvoeding heeft. En dat heb je wel nodig voor een condensatormic. Het moet haast wel, al die dingen hebben dat tegenwoordig, maar ik lees het nergens...

savale
29 mei 2007, 11:45
Ik heb ff zitten kijken, en het lijkt me een mooi ding. Er zit gewoon een XLR microfooninput op, dat gaat wel lukken.

Maar wat ik zo gek vind is dat ik nergens iets lees of dat ding Fantoomvoeding heeft. En dat heb je wel nodig voor een condensatormic. Het moet haast wel, al die dingen hebben dat tegenwoordig, maar ik lees het nergens...

Nope zit er helaas niet op :( Zou echt een goede toevoeging geweest zijn. De prijs van deze emu 0202 is wel erg netjes: 129,- is ie te verkrijgen. Zowel in NL (bij een ietwat vage shop als in de bekende shop in Duitsland.
Scherpe prijs imo.

Han S
29 mei 2007, 11:58
Het bizarre is dat ze er wel plaatjes bijzetten waarop duidelijk een condensatormicrofoon op dat ding zit aangesloten, maar idd geen phantom.

bert k
29 mei 2007, 11:59
Daarom raakte ik in de war. Maar ik zou echt even doorzoeken naar een ding dat dat wel heeft. Mijn Tascam US122 zit het gewoon op.

Kim Wilson
29 mei 2007, 12:01
Of een dynamische mic kopen. Of zeg ik nu iets heel raars?

Ic3gl0vE
29 mei 2007, 12:01
Klopt het dat die distortion effecten Cubase ruk zijn of is het de opname?



De distortion uit Cubase is erg lelijk. Als de opname clean prima klinkt, is de opname waarschijnlijk niet het probleem.

savale
29 mei 2007, 12:52
Of een dynamische mic kopen. Of zeg ik nu iets heel raars?

nee helemaal niet! Maar is er in die klasse iets te vinden voor 100 euro?

savale
29 mei 2007, 12:58
De distortion uit Cubase is erg lelijk. Als de opname clean prima klinkt, is de opname waarschijnlijk niet het probleem.

Nou het klinkt niet prima, maar dat komt omdat ik geen Hi-Z input heb en op het moment nog maar een squier stratje heb met beetje brakke pickups. Maar het zou genoeg moeten zijn...
In Amplitube klonk het echt al 10x beter. Dus dat distortion effect van cubase is niet echt bruikbaar.

savale
29 mei 2007, 12:59
Daarom raakte ik in de war. Maar ik zou echt even doorzoeken naar een ding dat dat wel heeft. Mijn Tascam US122 zit het gewoon op.

Inderdaad een geinug kaartje! Ik zal eens kijken

bert k
29 mei 2007, 14:22
Of een dynamische mic kopen. Of zeg ik nu iets heel raars?
Nee, maar je beperkt jezelf zo. Voor hetzelfde geld (nou ja, bijna) zit er wel fantoom op, en dan kan je alle mics aan. En aangezien een condensator tegenwoordig helemaal niet duur meer is, zoui ik die kans niet laten lopen.

Han S
29 mei 2007, 15:03
Ik gebruik voor gitaarspeakers meestal een dynamische microfoon, maar het lijkt wel of een goede condensator tegenwoordig minder kost dan een goede dynamische mic. :D