PDA

View Full Version : Elementen afstellen



rammybully
24 mei 2007, 16:24
Wat is de beste manier om je elementen afstellen???

Zowel voor Humbuckers als voor Strats...

Sommige mensen meten gewoon.....sommige luisteren naar de vibratie is de tone...

HOE MOET HET GOED???

rhcp_schipper
24 mei 2007, 17:13
Wat is de beste manier om je elementen afstellen???

Zowel voor Humbuckers als voor Strats...

Sommige mensen meten gewoon.....sommige luisteren naar de vibratie is de tone...

HOE MOET HET GOED???

Ik denk dat je gewoon moet luisteren, en als jij denkt dat het goed klinkt zijn ze ook gelijk goed afgesteld.

Waar of niet?

Kim Wilson
24 mei 2007, 17:15
Ja, maar als je nou niet weet waar je op moet letten, waar je naar moet luisteren? Ik vind het wel een goeie vraag, en ik ben ook wel benieuwd wat "goed" is.

Helaas zullen we wel weer veel "eigen voorkeur"-antwoorden krijgen...

Butger
24 mei 2007, 17:20
Het zit zo; het ligt aan je eigen voorkeur.

:D

Op internet ben ik wel eens van die artikelen tegengekomen waar precies staat hoeveel mm het element van de snaren af moet staan. Ik vind het bullshit. Als hij te dof klinkt zet ik hem hoger als het mij te scherp klinkt zet ik hem lager. Als de magneten aan de snaren trekken zet ik hem lager. En dan klinkt het nog niet en steek ik mn gitaar in de hens

Nocki
24 mei 2007, 17:28
Zelf stel ik idd altijd de elementen af in mn gitaren. het gaat een beetje om de interactie tussen gitaar en amp. ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook alleen maar kan horen en doe als ik goede kabels gebruik want met veel kabels hoor je helemaal niks met het veranderen.

ik stel zelf mn elemten vrij hoog. zodat mn attack en articulatie (in combinatie met mijn speelstijl) optimaal zijn. de polepieces draai ik dan zo dat elke snaar even hard door klinkt.

gewoon helemaal op gehoor met een clean geluid zonder pedalen en dergelijke in mn signal line.
succes

doen en luisteren!

Yamhammer_71
24 mei 2007, 18:20
Er is geen vaste regel om elementen af te stellen.

Meestal stel ik ze ook via het cleane geluid af....experimenteer totdat 1 vd elementen lekker klinkt en een goede toon- balans heeft, stel daarna de hoogte van het andere element goed af. Let wel op dat het volume van beide elementen hetzelfde moet zijn.
Ik raad je af om aan de poolstaafjes van het element te klooien; eerst maar eens een hele poos testen, uitproberen, testen, uitproberen. Mocht je dan nog niet tevreden zijn en je kent je eigen elementen heel erg goed (na een maand of eerder), dan kan het weleens voorkomen dat je 1 poolstaafje van een bepaalde snaar wat hoger of lager moet zetten.
Ik zou eerst je elementen 'beter leren kennen'.