PDA

View Full Version : Pearl Chorus ruist + LED Orange footswitch



imlikeajungle
24 mei 2007, 14:17
Heren,

Mijn nieuw aangekregen Pearl Analog Chorus CH02 ruist fél als ik de mix-knop verder opendraai. Je hoort dan iets dat klinkt als ruis die door de chorus gaat, exact wat een mix knop dus behoort te doen. Iemand enig idee hoe dat op te lossen valt?

Schema van de Pearl:

http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/pictures/pearlchorus.gif

(Met dank aan de site van Discofreq!)


Ten tweede: bij het aantrappen klinkt de footswitch alsof je de power supply eruit trekt... Geen gewone plof dus, nog erger. Hij blijft het ook doen (in tegenstelling tot bvb mijn Small Stone, doet ie één keer en daarna niet meer...).

Iemand daar tips voor?

http://users.pandora.be/again/pics/pearl1.jpg

Tot slot: de LED in mijn Orange footswitch is van het type dat feller gaat branden als ik harder aansla, m.a.w. aan het inputsignaal gelinkt. Nu wil ik liever een gewone aan-uit LED. Hoe moet ik die LED heraansluiten?

http://users.pandora.be/again/pics/orangefs1.jpg

http://users.pandora.be/again/pics/orangefs2.jpg

zoon van Piet
24 mei 2007, 16:13
die ruis komt me bekend voor. Ik weet nu opeens weer waarom ik mijn pearl chorus destijds heb verkocht...

H.Manback
24 mei 2007, 16:18
Het is een analoge chorus te zien aan het schema, voor zover ik weet is het normaal dat die ruizen, vooral als je de mix knop dus draait naar chorus (aangezien je dan meer het signaal krijgt wat door de delay chip gaat).

Of jouw chorus teveel ruist is moeilijk te zeggen, maar ik zou me er niet zo druk over proberen te maken. Zolang je er geen last van hebt tijdens het spelen moet je niet zeuren ;)

JorikDekkers
24 mei 2007, 16:28
ik heb ook een analoge chorus (guyatone chorus box): ruist ook behoorlijk!

heb hem al eens bij de locale gitaarboer afgegeven om erna te laten kijken, die zei ook dat het vrij normaal is dat ze ruisen, maar het klinkt gewoon super!

en idd, zolang het niet stoort tijdens het spelen maakt het toch ook niet heel veel uit? ik neem dat je hem tussendoor wel uitzet.

Wat betreft de leds: de mijne heeft het zowel aan-uit als inputlevel... en die inputlevel-led is superhandig! daar kan je live veel beter aan zien of hij gaat oversturen of niet (mocht je kanaalvolume toevallig íets hoger staan dan in het repetitiehok)
ik zou dus niet zomaar 'vervangen'... eerder gewoon een aan/uit-led erbij zetten

genoeg mensen hier op t forum die je zo kunnen vertellen hoe je dat moet doen/laten doen (speeddemon, dirk hendrik)

EDIT: dat met die ledjes, gaat dat nou over je chorus of niet? :confused:

imlikeajungle
24 mei 2007, 17:54
Nee, dat van die LED gaat over de Orange footswitch...
De chorus ruist wel érg fel...

H.Manback
24 mei 2007, 19:27
Hmmm, het zou best eens kunnen dat er een aardings probleem is of iets dergelijks. Je zegt namelijk dat hij ook een knal geeft bij het inschakelen, dat kan duiden op een probleem met het circuit (als bij het inschakelen opeens veel stroom wordt getrokken, zakt de voedingsspanning meteen, en zal je een knal horen).

De ruis moet wel enigzins binnen de perken blijven normaal gesproken, het mag zeker niet in de buurt van hetzelfde volume komen als tijdens het spelen.

JorikDekkers
25 mei 2007, 11:01
Dat wat ik zei over die LEDs moet je dan maar negeren :sssh:

Wat bij mij heel erg scheelt in de hoeveelheid ruis, zijn de andere pedalen die aanstaan en de gainstand van je versterker. Dus: als je setup zonder je chorus al wat ruis heeft wordt dit met chorus erg versterkt.

Normaal gebruik ik die chorus alleen op clean, dan heb je gewoon bijna geen ruis, maar owee als ik mn BD-2 erbij aanzet... tijdens het spelen is het dan te doen maar tussendoor is het niet echt oke.

Je zou kunnen proberen of je misschien met een noise surpressor vlak voor je chorus die ingangsruis kan verminderen, bij mij zou er dan in ieder geval bijna geen ruis overblijven

imlikeajungle
26 mei 2007, 09:49
De Pearl doet 't zelfs niet met batterij...

Ik zal 'm 'ns binnensteken bij mijn lokale tech.


Nog tips ivm de Orange footswitch? Op een ander forum werd geopperd dat het een mod in de top moet worden.

Speeddemon
26 mei 2007, 14:17
Nog tips ivm de Orange footswitch? Op een ander forum werd geopperd dat het een mod in de top moet worden.
Kan het zijn dat die LED z'n stroom ontleent aan 1 van de buizen-spanningen en dat als je harder speelt, die ook meer stroom trekken ofzo? :???:

imlikeajungle
26 mei 2007, 14:23
Ik heb geen idee, het gaat om een Orange Retro50 en ik vind daar nergens een schema van... De switch is een 'sustain'-switch die de EQ bypassed.

Speeddemon
26 mei 2007, 14:41
Misschien die vraag effe in De Werkbank of Moderne Versterkers plaatsen?