PDA

View Full Version : Humbucker-friendly mod voor Deluxe Reverb?



imlikeajungle
24 mei 2007, 14:16
Is er een simpele manier om een uiteraard omkeerbare mod uit te voeren op een Deluxe Reverb om het inputvolume wat te temperen?

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik écht een humbuckermens ben wat brugpups betreft, en mijn Deluxe klinkt daar minder voor. Hij klinkt véél beter als ik het volume op mijn gitaar terugdraai naar 7-8, maar ik heb daar live geen tijd voor. Ik vroeg me dus af of er niet een weerstand te solderen valt aan de input van de Deluxe zodat het inputvolume overeenkomt met 7-8 op mijn gitaaroutput. Een extra pedaal zie ik niet zitten.

Kan ik dat eventueel zelf doen?

Het gaat om een '72 of '74, vergeet het steeds, Silverface.

Toaster
24 mei 2007, 16:14
heb je de tweede input al eens geprobeerd??? Dan zet je daar namelijk een little lehle voor. kun je kanaal 1 en 2 schakelen.

renevanveen
24 mei 2007, 17:24
De meest simpele en goedkope oplossing is het vervangen van het
voorversterkerbuisje. Standaard is dat een 12ax7 ( 7025 ). Je kan deze vervangen door een 12at7, geeft een stuk minder gain. Wat ook goed werkt is een 5751. Deze zit qua gain tussen de 12ax7 en de 12at7 in.
In mijn deluxe reverb heb ik gemerkt dat het experimenteren met verschillende merken 12ax7's veel klankverschil oplevert.
Met humbuckers heb ik goede resultaten met de Philips mini watt en de siemens 12ax7.
Let er wel op dat je het buisje vervangt van het kanaal waarop je speelt.

imlikeajungle
24 mei 2007, 17:52
Oké, dat kan ik idd doen, bedankt René!
Het verschil tussen beide inputs is te klein imo om veel uit te maken... Maar een ander buisje zal wel lukken. Ik gebruik altijd het 2e kanaal, welk buisje moet ik dan vervangen?

Chris Winsemius
24 mei 2007, 17:53
Om welke gitaar of gitaren gaat het?

Suggestie v/e 5751 buis is zeer ok, input 2 ook, hoewel beiden weer net iets anders klinken dan jouw teruggedraaide gitaarvolumeregelaar.

imlikeajungle
24 mei 2007, 17:57
Gitaar = PRS CE24 met een HFS aan de brug: behoorlijk hete pup!
Met een tele/strat klinkt de Deluxe wel zoals ik wil met gitaarvolume op 10.
2e input maakt niet genoeg uit.

Chris Winsemius
24 mei 2007, 18:03
Wat die 5751-buis betreft: van achteren gezien het 2e buisje van rechts (heb er hier nog wel wat liggen...pb me anders ff).

Toaster
24 mei 2007, 19:04
IMLIKEAJUNGLE je hebt PM

imlikeajungle
24 mei 2007, 20:08
Wat die 5751-buis betreft: van achteren gezien het 2e buisje van rechts (heb er hier nog wel wat liggen...pb me anders ff).

Ik heb ook nog vanalles, bedankt.

Vanachter gezien is de tweede van rechts dus de eerste buis voor het tweede kanaal?

Chris Winsemius
24 mei 2007, 20:10
Yep (10 tekens)

Antoon
24 mei 2007, 20:22
Je kunt ook de weerstand van de gitaarvolumepot op stand 7-8 meten tussen het signaal en de aarde (element even los) of de weerstand schatten aan de hand van de potwaarde en dan de 1M weerstand die normaal tussen de versterkerinput en de aarde zit daarmee vervangen. Bij niet te lange kabels moet dit werken, precies zoals je zelf al zei. Of je soldeert die weerstand op de brug PU stand van de elementselector