PDA

View Full Version : een linkse gitaar met rechtse snaren



Kapoo
24 mei 2007, 13:47
hey allemaal,

ik probeer op m'n oude linkshandige gitaar (squier strato) de snaren om te draaien, zodat ik die als het ware links kan vasthouden, maar rechts erop kan spelen.
maar ik zit dus met een probleem: de 'nut' (weet het nederlandse woord even niet, dat ding waardoor je snaren niet op de hals liggen) is ingesteld op linkse snaren, en is veel te breed voor de hoge e-snaar.
nu is mijn vraag dus: kan ik de nut er uit proberen te krijgen met gereedschap en vervolgens omgedraaid erop lijmen? of gaat dan de hele gitaar naar de klote? alle hulp wordt gewaardeerd :)

Kapoo
24 mei 2007, 13:57
ik geloof trouwens dat dit in het verkeerde subforum staat... excuses, als een mod het misschien zou willen verplaatsen zou dat mooi zijn :D

Chris Winsemius
24 mei 2007, 13:59
hey allemaal,

ik probeer op m'n oude linkshandige gitaar (squier strato) de snaren om te draaien, zodat ik die als het ware links kan vasthouden, maar rechts erop kan spelen.
maar ik zit dus met een probleem: de 'nut' (weet het nederlandse woord even niet, dat ding waardoor je snaren niet op de hals liggen) is ingesteld op linkse snaren, en is veel te breed voor de hoge e-snaar.
nu is mijn vraag dus: kan ik de nut er uit proberen te krijgen met gereedschap en vervolgens omgedraaid erop lijmen? of gaat dan de hele gitaar naar de klote? alle hulp wordt gewaardeerd :)

('n SP gitaar met VVD snaren? :D LOL)

Ik heb het zelf nooit gedaan maar de nut moet er meestal uitgetikt worden en vervangen worden (kant bij de frets is hoger dan de kant v/d uitsparingen bij de kop)

wietse
24 mei 2007, 14:29
kant bij de frets is hoger dan de kant v/d uitsparingen bij de kop

bij een strat vaak niet, wil nog wel eens een gewoon recht stukje zijn, maar met topkam omdraaien ben je er niet, je moet hem ook opnieuw intoneren en volgens sommige mensen zelfs de elementen omdraaien.(lijkt me wat onnodig maar toch)
probleem is vaak dat je de topkam er nooit heel uit krijgt als het tegenzit dan breekt hij, vooral als het een plastic topkam is.

Chris Winsemius
24 mei 2007, 14:32
Wietse, je hebt helemaal gelijk. Het intoneren/etc. leek me zo logisch dat ik dat niet had gemeld.

Ik heb vroeger ook 'n lefty Strat gehad. Erg leuk voor Hendrix-dingen en je merkt de omgekeerde kop en brugelement zeker. Met 'n lefty trem kun je dan ook "op de snaren slaan" als de arm diep indrukt.

Kapoo
24 mei 2007, 20:54
hm ok, dan zal ik het maar aan de professional in de gitaarwinkel overlaten. iig bedankt :speed: