PDA

View Full Version : Universeel switchpedaal??



Sjaak
12 januari 2003, 11:58
Ik las in een topic een vraag of deze uberhaubt wel bestond?? Weet iemand daar het antwoord op want het zou wel retehandig zijn

Bins
12 januari 2003, 12:24
Ja. Tenminste, ik neem aan dat je een aan/uit pedaaltje bedoeld om bijv. distortion op je versterker aan of uit te zetten?
Je kunt er makkelijk zelf een maken met een vloerlamp schakelaar, of iets in die geest. (heb ik ook gedaan)

Sjaak
12 januari 2003, 12:28
Ow dus gewoon een plug aan een schakelaar bevestigen en that's it?? Werkt die dan ook op elke amp?? Want een vriend die moest voor zijn marshall amp een apart type footswitch kopen... En ja om gewoon van kanaal te wisselen. Bij mij A-B

Bins
12 januari 2003, 12:45
Die marshall switch is hetzelfde principe, alleen dan in een wat mooier jasje :wink:
Ook 3/4 kanaals, chorus aan/uit en meer van dat soort ongein kan je zelf maken. Mijn technische kennis houdt alleen op bij de 1-button switch. :smile:

Ic3gl0vE
12 januari 2003, 13:26
je moet alleen wel de goeie stekker hebben hè... op mijn versterker is het zo'n 5pole geval

Bins
12 januari 2003, 13:30
Ik gok dat het op die Marshall gewoon een mono-jack is, non?

123glove> wat leuk dat alle fabrikanten altijd zo zijn best doet om alles compatible te maken... Heeft line6 ook niet een ander soort stekker-geval, zodat je alleen hun switches kan gebruiken?

qwerty
12 januari 2003, 14:45
had inderdaad ook zoiets gehoord, alleen is line6 apparatuur meestal ook aan te sturen met een mide switch, en das gelukkig wel universeel.....

:B :B :B :B

Gearjunkie
12 januari 2003, 15:08
Sommige dsl Marshall's hebben een soort 3e trap, clean, od1 en od2. Met een universele switch kan je od2 niet meer schakelen volgens mij.
Ook zitten er ledjes op de footswitch van Marshall.

Kitaarhiero
12 januari 2003, 17:07
Op 2003-01-12 12:24, schreef Bins:
Ja. Tenminste, ik neem aan dat je een aan/uit pedaaltje bedoeld om bijv. distortion op je versterker aan of uit te zetten?
Je kunt er makkelijk zelf een maken met een vloerlamp schakelaar, of iets in die geest. (heb ik ook gedaan)


Kun je ons misschien vertellen hoe je dat doet?
Ik wil namelijk ook een universele FS maken of kopen.

Bins
12 januari 2003, 17:23
Sure,
Ik maak wel ff een tekeningetje. Moment bitte

Sjaak
12 januari 2003, 17:25
Ik heb eens geprobeerd met mijn gitaar. Gewoon de kabel in de footswitch. Dan schakeld hij op B. Als ik dan met de vol. knop van mijn gitaar van 0 naar 1,2enz ga dan gaat hij naar A.

Dat maken is het probleem niet. Je pakt een kabel (dezelfde als je van je gitaar naar amp,effect whatever) 3 of 6 meter of zo. Je snijdt de plug eraf (1) dan strip je de kabels. Dan pak (koop) je een footswitch bij de hubo en je bevestigd de twee met elkaar. Klaar is kitaarhiero. Wel jammer het zal even moeilijk worden een metalen knop te vinden.

Bins
12 januari 2003, 17:39
Voila:
http://home.student.uva.nl/brian.goossen/footsw.jpg

Sjaak
12 januari 2003, 17:41
Zo ja :grin:

Bins
12 januari 2003, 17:43
"A picture is worth a thousand words" :wink:

Sjaak
12 januari 2003, 17:45
Haha ja. Maare hoe zt dat dan als je meerdere knopjes nodig heb. Want Marshall heeft ook versterkers met een footswitchboard met zes knopjes

Ic3gl0vE
12 januari 2003, 20:56
Op 2003-01-12 17:25, schreef Sjaak:
Ik heb eens geprobeerd met mijn gitaar. Gewoon de kabel in de footswitch. Dan schakeld hij op B. Als ik dan met de vol. knop van mijn gitaar van 0 naar 1,2enz ga dan gaat hij naar A.


dat is wel extreem stoer :grin:

degene-die-mij-123glove-noemt> die stekker lijkt op een stekker van een oud toetsenbord (dus niet ps/2) misschien zijn ze wel hetzelfde..

Kitaarhiero
12 januari 2003, 21:35
Op 2003-01-12 17:45, schreef Sjaak:
Haha ja. Maare hoe zt dat dan als je meerdere knopjes nodig heb. Want Marshall heeft ook versterkers met een footswitchboard met zes knopjes


dan kun je maar naar 1 kanaal switchen en niet de reverb/tremelo aan/uit zetten.

en Bins en Sjaak bedankt (misschien ga ik volgende week even wat aan het knutselen)

aadplagiaat
12 januari 2003, 22:36
Op 2003-01-12 17:45, schreef Sjaak:
Haha ja. Maare hoe zt dat dan als je meerdere knopjes nodig heb. Want Marshall heeft ook versterkers met een footswitchboard met zes knopjes


Dan zal je,zoals Ic3gl0vE al zei een 5-polige kabel moeten maken. Vermoedelijk is dan de afscherming de gemeenschappelijke aansluiting (althans zo zou ik het bedenken) en worden de respectievelijke polen door de schakelaars daarmee doorverbonden.

Apello
13 januari 2003, 19:59
De uitgebreidere Marshall voetpedalen met LED-jes bevatten meestal een electronisch circuit dat gematched is met een electronisch circuit in de versterker.

Meestal wordt er van een octal-latch gebruik gemaakt en zijn de schakelaars momentschakelaars, drukknoppen als het ware.

De latch sampelt zijn ingangen waar de schakelaars op zijn aangesloten. Een puls op een der ingangen, door een druk op de schakelaar, zet de betreffende uitgang hoog, waardoor de LED geactiveerd wordt en de versterker een seintje krijgt.

De moraal is dat zonder kennis van zaken een voetpedaal maken vragen is om rookwolkjes in je versterker.

Robbert
13 januari 2003, 22:14
Op 2003-01-13 19:59, schreef Apello:
De uitgebreidere Marshall voetpedalen met LED-jes bevatten meestal een electronisch circuit dat gematched is met een electronisch circuit in de versterker.

Meestal wordt er van een octal-latch gebruik gemaakt en zijn de schakelaars momentschakelaars, drukknoppen als het ware.

De latch sampelt zijn ingangen waar de schakelaars op zijn aangesloten. Een puls op een der ingangen, door een druk op de schakelaar, zet de betreffende uitgang hoog, waardoor de LED geactiveerd wordt en de versterker een seintje krijgt.

De moraal is dat zonder kennis van zaken een voetpedaal maken vragen is om rookwolkjes in je versterker.


Ehhh? Jaaa..

Kitaarhiero
14 januari 2003, 20:27
aha...
oh jee

Is er geen footswitch pedaal dat overal bij past? bij de meeste 2/3 channel amps?

Br@mbo
23 juni 2003, 17:52
heh bij de hubo ? das toch die doe-het zelf winkel ? :s daar verkopen ze toch geen switches ?

owja , kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe je zoiets maakt want mijn kennis beperkt zich tot de binnenkant van een comp ...