PDA

View Full Version : Archtops op dit forum of toch bij de elektrische gitaren?



Liefhebber
23 mei 2007, 23:58
Hoe zit dat nu met archtop liefhebbers? Moeten die op dit forum of bij de elektrieken?
Een archtop heb je ,zoals alle akoesten, onversterkt(vrijwel altijd oude gitaren uit een roemrucht verleden) en versterkt! Echter de elementjes zitten bijna altijd boven op het voorblad van de gitaar. Ook zitten er knopjes op het bovenblad of op de slagplaat voor volume- en toonregeling. Wel kun je er puur akoestisch mee spelen. Bovendien zijn het merendeels dure met goed klankhout gebouwde gitaren. Daar komt nog eens bij dat gitaristen die op deze gitaren spelen vrijwel altijd zeer geoefend zijn en vaak in de jazz/klassieke richting zitten, wat betekent dat zij een meer dan gemiddeld technisch vermogen, een meer dan gemiddelde kennis van de muziekgeschiedenis hebben en geen affiniteit hebben met al die mannen die op het elektriek forum zitten te discussieren over allerlei effecten, aanpassingen in de versterker, Gibson of Fender?, PRS, Ibanez,etc., etc.,etc.!
Op dit akoestisch forum zitten vooral fingerpickers op staalsnaren(een grote is ons onlangs helaas ontvallen!) is mijn mening en verder veel intreders(beginnende gitaristen en elektrieken die ook iets akoestisch willen). Dat moet absoluut kunnen!
Vraag aan de moderators: nieuw forum voor jazzgitaristen, nylon snarigen, beroepsmuzikanten, gitaarbouwers?

freekick
24 mei 2007, 10:32
Op dit akoestisch forum zitten vooral fingerpickers op staalsnaren(een grote is ons onlangs helaas ontvallen!)

Het woord "ontvallen" zet me even op het verkeerde been ik weet niet
of je Gert of Eltjo bedoelt.
Maar we hebben er twee verloren. 1 aan het succes en 1 aan die rotziekte!

Don Capo
24 mei 2007, 10:44
Op dit akoestische forum is ruimte voor iedereen. Fingerpickers, Klassieke Gitaristen Flamenco gitaristen. Het feit dat er veelal over fingerpicking gesproken wordt is voor de moderators geen reden om nieuwe sub fora te maken voor andere stijlen. Er is blijkbaar minder behoefte aan informatie of oeverloos gewauwel over de andere stijlen. Het opzetten van een subforum creeert geen behoefte. Er zijn pas geleden enkele fora verwijderd omdat er geen animo voor is. Als je voorstellen hebt voor niewe subfora dan kan je die het beste plaatsen in het subforum Algemeen.
EDIT: voor de Gitaarbouwers is er al een apart forum (Zelfbouw)

jpb
26 mei 2007, 14:27
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=11163&page=1&pp=10
Liefhebber, hier is een oud topic over archtops.

zoon van Piet
26 mei 2007, 16:56
...merendeels dure met goed klankhout gebouwde gitaren. Daar komt nog eens bij dat gitaristen die op deze gitaren spelen vrijwel altijd zeer geoefend zijn en vaak in de jazz/klassieke richting zitten, wat betekent dat zij een meer dan gemiddeld technisch vermogen, een meer dan gemiddelde kennis van de muziekgeschiedenis hebben en geen affiniteit hebben met al die mannen die op het elektriek forum zitten te discussieren over allerlei effecten, aanpassingen in de versterker, Gibson of Fender?, PRS, Ibanez,etc., etc.,etc.!


wauw, veren in mijn reet! want ik ben een echt archtoppertje

Maar toch een paar puntjes van ontzenuwing:

Ik mag dan archtops spelen, van jazz en klassiek ben ik nooit beschuldigd! je kan er allerlei andere dingen me - blues op de eerste plaats. En archtops lenen zich goed voor elekrtrieke gitaristen. Petertje Pan heeft thuis een Hofner, want 'die klinkt zonder inpluggen als een elektrische gitaar'.

Archtops zijn merendeels goedkopere, gelamineerde of geperste gitaren. want instrumenten met een handgestoken top zoals deze

http://img241.imageshack.us/img241/2149/img0072ih7.jpg

zijn zeldzaam en duur. Dus zie je vaker een geperst bovenblad:

http://img119.imageshack.us/img119/8847/img0128gc4.jpg
en nog veel vaker laminaten:

http://img233.imageshack.us/img233/2799/img0015ko0.jpg

Tupelo
26 mei 2007, 17:16
Een identieke vakkundig gepimpt met een Kent Armstrong.
http://i76.photobucket.com/albums/j25/Tupelo1011/53968051.jpg
Erg tevreden over.
Klinkt & speelt poepie lekker.

zoon van Piet
26 mei 2007, 20:43
Nog steeds geen foto, Tuup? ik ben best benieuwd - heb al tijden zo'n Atilla Zoller pickup liggen om eens op die blonde te zetten. beetje inspiratie zou niet slecht zijn om eens aan het karwei te beginnen...

Tupelo
26 mei 2007, 20:55
Komt vanavond iemand langs, heb gevraagd of die zijn camera wil meenemen, moet een keer gebeuren, een familiefoto.
Weet alleen niet of dat lukt met kunstmatig licht.
Maar met een beetje mazzel komt er één aan dus! :)

Tupelo
27 mei 2007, 12:40
Goed, op de foto met 2 andere schoonheden:
http://img510.imageshack.us/img510/7079/rimg0135hw6.jpg

Liefhebber
27 mei 2007, 23:44
wauw, veren in mijn reet! want ik ben een echt archtoppertje

Maar toch een paar puntjes van ontzenuwing:

Ik mag dan archtops spelen, van jazz en klassiek ben ik nooit beschuldigd! je kan er allerlei andere dingen me - blues op de eerste plaats. En archtops lenen zich goed voor elekrtrieke gitaristen. Petertje Pan heeft thuis een Hofner, want 'die klinkt zonder inpluggen als een elektrische gitaar'.

Archtops zijn merendeels goedkopere, gelamineerde of geperste gitaren. want instrumenten met een handgestoken top zoals deze

http://img241.imageshack.us/img241/2149/img0072ih7.jpg

zijn zeldzaam en duur. Dus zie je vaker een geperst bovenblad:

http://img119.imageshack.us/img119/8847/img0128gc4.jpg
en nog veel vaker laminaten:

http://img233.imageshack.us/img233/2799/img0015ko0.jpg
Kijk er zijn toch archtop liefhebbers op dit forum!
Maar de ontzenuwing klopt niet!
Archtop gitaren zijn juist de duurdere gitaren in het elektrische segment!
Ik heb al mijn twijfel aangegeven of ik ze nu bij de akoesten moet plaatsen of bij de elektrieken. Ook in het akoestische segment zijn de oude archtops vaak heel kostbaar.
Je ziet niet veel nieuwe puur akoestische archtops!
Wel elektrieken! Deze behoren bij de bekende merken juist tot de duurste gitaren!! Kijk bijvoorbeeld naar Gibson de ES 175 een soort referentie gitaar. De uitvoering met een gelamineerd bovenblad koop je al niet beneden de 3000 euro(is een heel matige gitaar tegenwoordig, vroeger niet). Over de kostprijs van de andere Gibson archtops met massief gestoken bovenblad zullen we het maar helemaal niet hebben want dat gaat richting 8 tot 10000 euro.
En neem nou eens een Gibson Super 400 uit 1938! Onbetaalbaar.
Archtops met handgestoken massieve bovenbladen zijn helemaal niet zeldzaam maar zij worden door een select aantal gitaristen gekocht!
Dat zijn meestal jazzgitaristen! Zij laten er een bouwen of kopen er een van een bekend merk. Natuurlijk betaal je flink maar dan heb je ook wat.
Ik heb zelf heel goede ervaring met Heritage gitaren. Ik heb oa. een H 575 archtop. Deze is geheel massief van maple. Gestoken bovenblad.
Deze gitaren worden gebouwd door de mannen die in de goede tijd van Gibson hun topgitaren bouwden. Zij hebben de oude werkplaats van Gibson overgenomen. Gibson levert natuurlijk tegenwoordig vnl. zeer matige gitaren tegen een veel te hoge prijs.!
Ik ben het met je eens dat je archtops ook vrij veelzijdig kunt inzetten!
Dat is wel afhankelijk van de elektronika die is gemonteerd. Bovendien heb je bij versterking wel rekening te houden met feedback problemen!
Bij de puur akoestische exemplaren is dat toch een wat ander verhaal

Tupelo
28 mei 2007, 11:36
Die van mij is vrij eenzijdig inzetbaar.
Weinig anders op te spelen dan jazz & misschien wat folk.
Benden is b.v. geen optie door de losse brug met zinken snaargeleiders en zelfs een beetje crunch doet het geluid niet goed.
Daarentegen klinkt die clean zo transparant, mellow en eigenlijk zelfs akoustisch dat het een wereld van verschil is met de met elementen geleverde archtops - met vaak ook kleinere body - die ik in muziekwinkels tegenkom, het type waarop je ook rockabilly kunt spelen.

Heb er nog een topic over gehad ~klik~ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=87487), aanvankelijk was die namelijk alleen akoustisch.

Feedback valt overigens mee.
Kan er toch op een redelijk hoog volume mee spelen zonder echt problemen te hebben.
Echter, wanneer de band inzet en ik sta verkeerd zodat er veel geluid van voren de klankkast binnen komt, op dat ogenblik heb ik een probleem. :D

zoon van Piet
28 mei 2007, 12:20
Kijk er zijn toch archtop liefhebbers op dit forum!
Maar de ontzenuwing klopt niet!


Ik vind je redenering wat warrig. Je schrijft:

Archtop gitaren zijn juist de duurdere gitaren in het elektrische segment!
Maar ik zie niet in wat mijn blonde Hoyer daar zou moeten, het is toch echt een akoestische gitaar?


....behoren bij de bekende merken juist tot de duurste gitaren!! Kijk bijvoorbeeld naar Gibson de ES 175

heb je gelijk in, de 175 is zwaar overpriced. Maar bij andere merken ( Ibanez voorop) zijn de gelamineerde archtops betaalbaar en verdeeld over zo'n beetje het hele gamma.


Over de kostprijs van de andere Gibson archtops met massief gestoken bovenblad zullen we het maar helemaal niet hebben want dat gaat richting 8 tot 10000 euro.

Helemaal mee eens, maar daarna zeg je:


Archtops met handgestoken massieve bovenbladen zijn helemaal niet zeldzaam

en dat lijkt me toch enigszins in tegenspraak, tenzij alle jazzgitaristen rijk zijn of zo...


Ik heb oa. een H 575 archtop

Respekt!

De verdeling lijkt me voor de hand liggen. De echte elektrische -lees: voor electrisch gebruik bedoelde archtops, zoals jouw heritage horen in het elektrische forum, de akoestische archtops - ook als ze voorzien zijn van een zwevend element of piezo, gaan naar akoestisch.


Deze twee handgestoken broertjes gaan dus verschillende kanten op:

http://img181.imageshack.us/img181/4493/img0096vd6.jpg

Ook als ik die akoestische voorzie van een zwevend element. want ook dan blijven de toepassingen verschillend. De linkse is voor country, rockabilly, r&r, jazz, en allerlei etherisiche klanken ( zoalng het niet te hard gaat, want rondzingen is inderdaad een probleem). En hij heeft dan ook een setje snaren voor electrisch. De rechtse is na elektrificatie een versterkte akoestische archtop, met akoestische snaren.
Maar dat is mijn zienswijze op de verdeling, doe het gerust anders, als je wilt.

zoon van Piet
28 mei 2007, 12:24
Je hofner ziet er prima uit, Tupelo. Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar een mooi slagplaatje voor bij mn zollerpikkuppie...

Tupelo
28 mei 2007, 12:37
Dank, moet zeggen dat jouw Hoyer ook tot mijn verbeelding spreekt! :p

Maar dat wordt klussen dus.
Lijkt me dat wanneer je een beetje handig bent het een karwijtje van niets is. Voor mijzelf zat dat er dus niet in. :D

Liefhebber
28 mei 2007, 14:19
Zoon van Piet, mooie bakken die Hoyers, vooral die geheel akoestische!
Ik maakte de opmerking dat archtops met gestoken bovenblad niet zo zeldzaam zijn. Dat moet je natuurlijk relatief zien!
De doelgroep voor archtops is lang niet zo groot als voor solid body's, semi-hollowbodies en flattops.
Die doelgroep bestaat uit gitaristen in de jazz- en blueshoek. Ook wel gitaristen in de rockebilly en country sfeer.
Bij jazzgitaristen zie je een voorkeur voor floating pick ups(alleen halselement) met of zonder toon en/of volume regeling.
Bij de andere categorieen een voorkeur voor de meer puur elektrische varianten vaak ook nog met Bigsby(Gretch). Deze types zij in principe breed inzetbaar voor veel stijlen!
Je mag wel stellen dat archtops toch overwegend in de jazzhoek zijn te plaatsen wat inzetbaarheid betreft. Dat leert ook de traditie. Archtops werden in het voor elektriek tijdperk ingezet in dansorkesten en big bands dat vanwege hun heldere toon en redelijk groot volume zodat ze ook gehoord werden. In principe niet als soloinstrument. Toen versterking mogelijk was werd dit een andere zaak en is het juist een solo instrument geworden voor met name jazzmuzici. Je kunt talloze jazzgitaristen opnoemen die op een archtop spelen. Dit komt maar voor een deel uit traditie voort maar heeft toch voornamelijk met klank te maken!
Nog even wat betreft die gestoken bovenbladen. Heel veel archtopbouwers hebben ,deels of volledig ,gitaren met gestoken bovenblad in hun collectie!
Voorbeelden: Hoffner, Eastman, Heritage, Elferink (Nederlandse handbouwer).
De kostprijs valt tegenwoordig relatief mee. Voor rond de 2500 euro heb je al wel een goede massieve archtop van de bekende merken(maatwerk is hier natuurlijk duurder). Afgezet tegen de prijzen van de solid bodies en semi-hollowbodies(kijk maar eens bij Heritage) zijn ze natuurlijk toch prijzig!

Tupelo
28 mei 2007, 14:24
Ik had ooit een 3/4-tje uit Tjechië van onbestemd jaartal, vermoed 50-er jaren, een Tonica.
Gekocht voor € 40,-, ook weer verkocht en spijt van, zeker nu ik op dit ogenblik een leuke meesleep gitaar zoek.

Gewoon netjes een gestoken bovenblad hè! :)

zoon van Piet
28 mei 2007, 15:56
Zoon van Piet, mooie bakken die Hoyers, vooral die geheel akoestische!
Ik maakte de opmerking dat archtops met gestoken bovenblad niet zo zeldzaam zijn. Dat moet je natuurlijk relatief zien!
De doelgroep voor archtops is lang niet zo groot als voor solid body's, semi-hollowbodies en flattops.
Die doelgroep bestaat uit gitaristen in de jazz- en blueshoek. Ook wel gitaristen in de rockebilly en country sfeer.
Bij jazzgitaristen zie je een voorkeur voor floating pick ups(alleen halselement) met of zonder toon en/of volume regeling.
Bij de andere categorieen een voorkeur voor de meer puur elektrische varianten vaak ook nog met Bigsby(Gretch). Deze types zij in principe breed inzetbaar voor veel stijlen!
Je mag wel stellen dat archtops toch overwegend in de jazzhoek zijn te plaatsen wat inzetbaarheid betreft. Dat leert ook de traditie. Archtops werden in het voor elektriek tijdperk ingezet in dansorkesten en big bands dat vanwege hun heldere toon en redelijk groot volume zodat ze ook gehoord werden. In principe niet als soloinstrument. Toen versterking mogelijk was werd dit een andere zaak en is het juist een solo instrument geworden voor met name jazzmuzici. Je kunt talloze jazzgitaristen opnoemen die op een archtop spelen. Dit komt maar voor een deel uit traditie voort maar heeft toch voornamelijk met klank te maken!
Nog even wat betreft die gestoken bovenbladen. Heel veel archtopbouwers hebben ,deels of volledig ,gitaren met gestoken bovenblad in hun collectie!
Voorbeelden: Hoffner, Eastman, Heritage, Elferink (Nederlandse handbouwer).
De kostprijs valt tegenwoordig relatief mee. Voor rond de 2500 euro heb je al wel een goede massieve archtop van de bekende merken(maatwerk is hier natuurlijk duurder). Afgezet tegen de prijzen van de solid bodies en semi-hollowbodies(kijk maar eens bij Heritage) zijn ze natuurlijk toch prijzig!

We zijn het dus grotendeels best eens. al doe je mn elektrieke Hoyer ietsje tekort door de akoestische te prefereren ;^)
want de electrische heeft ook nog eens een handgestoken achterblad, van massief palissander:
http://img100.imageshack.us/img100/4729/hoyerrosewooddq4.jpg

De klank van akoestische archtops is minder geschikt om bijvoorbeeld vocalen mee te begeleiden. Dan gebruik ik liever een flattop. Maar als er al een of meerdere westerns gebruikt worden in een groep - of bij het kampvuur- pak ik mn archtop en snijd daarmee door al die flattops heen. Archtops zijn uitermate geschikt voor soleerwerk.
Archtops hebbben daarnaast voor de bespeler het nadeel dat ze projecteren. Je hoort pas echt hoe goed ze klinken als een ander speelt, het beste geluid hoor je als je er tegenover staat, niet als je speelt.

het gebruik in jazz en blues is onomstreden, en zal ook te maken hebben met het feit dat de oer-voorbeeld-geluiden werden gemaakt met zulke instrumenten. Er kan echter veel meer met deze gitaren. Het is aleen aan ons om uit te vinden wat. Ik prefereer de blonde elektrische voor thuis, op huiskamervolume heeft ie een 'groter geluid' dan plankgitaren. Tot het volume omhoog gaat en het ding gaat rondzingen...

northernlake
28 mei 2007, 21:43
Even een zijstapje... heeft iemand al ergens in Nederland de archtops van The Loar gezien? [URL=http://www.theloar.com/[/URL]