PDA

View Full Version : SG of Les Paul?



Jyuuga
23 mei 2007, 20:34
Na hard werken en sparen etc. ben ik van plan om over te stappen naar een Epiphone. Nou wilde ik eerst een Les Paul halen, alleen ik had de laatste tijd ook erg goede SG's gehoord.
Dus een SG of Les Paul. Ik zoek een gitaar met een redelijk lange sustain, ik speel vooral Hardrock a lá Guns N' Roses, soms wat JRock, en dingen als Radiohead e.d., maar dus wel een redelijk rauw rock geluid.

En weet iemand waar ik op moet letten bij een Epiphone (de gebreken, en de dingen die eventueel vervangen moeten worden) ?

kassie
23 mei 2007, 20:37
nouja, het is een goede gitaar. er zitten goede tuners op. van grover. maar de pickups kunnen beter. verder kan hij nog geshield worden tegen de brom en let er even op of ze de hals keurig recht hebben afgesteld bij de gitaarshop.

Jyuuga
23 mei 2007, 20:40
nouja, het is een goede gitaar. er zitten goede tuners op. van grover. maar de pickups kunnen beter. verder kan hij nog geshield worden tegen de brom en let er even op of ze de hals keurig recht hebben afgesteld bij de gitaarshop.

Dus dan bedoel je de SG? En is de hals anders scheef of hoe zit dat?

Neals
23 mei 2007, 20:54
Epiphone SG's en LP's zijn prima gitaren. Ik zou zelf voor wat jij wilt spelen eerder voor een LP kiezen, klinkt toch iets rauwer. Verder is het advies, test ze uit en zoek de topics.

FruscianteFan
23 mei 2007, 21:01
Na hard werken en sparen etc. ben ik van plan om over te stappen naar een Epiphone. Nou wilde ik eerst een Les Paul halen, alleen ik had de laatste tijd ook erg goede SG's gehoord.
Dus een SG of Les Paul. Ik zoek een gitaar met een redelijk lange sustain, ik speel vooral Hardrock a lá Guns N' Roses, soms wat JRock, en dingen als Radiohead e.d., maar dus wel een redelijk rauw rock geluid.

En weet iemand waar ik op moet letten bij een Epiphone (de gebreken, en de dingen die eventueel vervangen moeten worden) ?Voor GNR lijkt de Les Paul een goede gitaar en ik speel zowat alles wat ik speel van Radiohead op mijn Epi Les Paul.

Damius
23 mei 2007, 21:01
Een LP heeft volgens mij een wat langere sustain dan een SG. Maar een SG is wel wat flitsender dan een LP met lead. LP heeft een betere rythm sound.

Parasite
23 mei 2007, 21:06
Voor Guns 'n Roses zal de LP misschien wel beter zijn. En volgens mij is een goede Epi SG Goedkoper dan een goede Epi LP. Maar met deze uitspraak ben ik voorzichtig so correct me if i'm wrong!
Maar aangezien je toch redelijk gespaard hebt zou ik eerst maar eens wat gaan proberen en dan uiteraard met je eigen soort versterker of iets in de richting.

Jyuuga
23 mei 2007, 22:58
Ok, ik ga het even testen allemaal. Bedankt ^^.

Jay75
23 mei 2007, 23:03
Ik heb ze allebei gehad, en niks mis mee, SG vind je 2e hands voor zo'n 200-300 euro wel denk ik, en een LP is weer ietsje duurder. ( heb die van mij voor 450 verkocht met koffer )

Qua klank ligt de SG meer in mijn straatje, maarja, als je naar GNR kijkt, dan is het toch wel LP wat de klok slaat, al kan je het ook best op een SG spelen.

Succes

Badr_AFN
23 mei 2007, 23:49
Gewoon naar een shop gaan waar ze van allebei de modellen meerdere hebben staan en gewoon uitproberen, want niemand kan je van te voren vertellen wat jij een goede gitaar gaat vinden.
Ik persoonlijk vind de LP een heerlijke gitaar, maar een maat van me heeft er een hekel aan en zweert bij SG's.. Kortom: CHECK IT OUT FOR YOURSELF! :lp:

Jyuuga
24 mei 2007, 12:18
En weet iemand dan waar ik aan een Epi Les Paul moet op gaan letten? (Humbuckers vervangen, etc.)

Baker
24 mei 2007, 12:40
Een SG is vele malen cooler dan een LP vind ik.

(en dat zegt iemand die ook een LP heeft, maar in de winkel die SG veel mooier vond en makkelijke spelen, maar heeft toch maar een LP gedaan omdat z'n vriendin die veel mooier vond. Hoe kneuzig ben je dan vraag ik me af)

Baker
24 mei 2007, 12:44
maar goed,
in eerste instantie hoef je niks te vervangen hoor.
Op den duur zou je de pickups kunnen vervangen, maar dat is geen absolute noodzaak. Check wel even of de neck een beetje recht is (vanaf de body er bij langs kijken) en goed afgesteld. (geen gerammel, maar de snaren ook wel weer mooi dicht bij de toets)

Check ook of de potmeters niet kraken (ook bij nieuwe kan dat) of de lak netjes is, of de frets er mooi netjes inzitten (geen haken)

En bovenal: bespeel hem, test hem goed uit als je hem, check of je hem lekker vind spelen en klinken

Jyuuga
24 mei 2007, 13:48
Ok, bedankt allemaal ^^.