PDA

View Full Version : Les paul project



Black Beauty
23 mei 2007, 20:33
Oke,

Na hier een tijdje gelurkt te hebben ben ik nu eindelijk om. Ik wil een
Les Paul gaan bouwen. Het moet een zwarte LP Custom worden met zilveren
hardware, dit omdat ik gouden hardware er niet uit vind zien.

Ik heb hier verschillende bouwprojecten gezien en ben vooral onder de
indruk van Charlotte's LP project. Ikzelf heb geen ervaring met gitaarbouw,
maar mijn vader is een kei in houtbewerking etc. misschien wil hij me dus
helpen als ik mazzel heb, maar eerst wil ik hier kennis opdoen over het
hoe en wat en het totale kostenplaatje.

Dit is wat ik ongeveer wil:

Ik wil me aan de specificaties van de Gibson Les Paul Classic Custom houden
met een paar kleine aanpassingen.

Body: Mahonie
Top: Esdoorn
Nek: Mahonie
Inleg: Blokinleg
Binding: Body, Nek en kop een witte binding, met een klein randje zwart
er tussen
Hardware: Zilver

Voorderest alle knoppen en de slagplaat hetzelfde als de gibson. Hier
een kisaeke versie van mijn idee.


http://aycu38.webshots.com/image/18077/2005744291930981446_th.jpg (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2005744291930981446)



Ik ben nog op zoek naar een autocad tekening van de Les Paul, misschien
dat iemand van jullie weet waar ik die kan vinden. Verder ben ik benieuwd
of een van jullie een prijsindicatie kan geven.
Ook wil ik mezelf inlezen in het hoe en wat van de nek, ik heb begrepen
dat het zelf fabriceren van de nek een zeer precies klusje is, misschien
dat iemand het uit kan leggen of een site o.i.d weet.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen en willen helpen. Ik weet dat het
klinkt alsof ik mezelf in het diepe gooi, maar dit is niet het geval. Ik wil
zoiezo niet meteen aan "the real deal" beginnen, maar als ik mijn kennis vergaard
heb eerst een testversie maken van multiplex.

Bij voorbaad dank

Mitchel_12000
23 mei 2007, 21:06
Hoi Black Beauty,

Je zal erachter komen dat er tijdens het bouwen nog veel meer vragen ontstaan. Veel antwoorden op die vragen kun je vinden in dit forum en anders kan je ze gerust stellen. Een cad tekening van de les paul heb ik niet. Misschien dat je in de library van www.mimf.com kunt kijken of er daar eentje staat. Aanmelden daar is gratis en het is ook een heel informatief forum.

Wat betreft de prijs, kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Je kunt voor rond de E.500,00 volgens mij een goed gitaartje in elkaar zetten, maar je kunt het ook zo gek maken dat je er E.1500,00 tegenaan gooit. Dit is allemaal afhankelijk van de materialen die je wilt gaan gebruiken, elementen en andere hardware, enz. Daarnaast zul je misschien moeten investeren in wat gereedschap.

Het maken van de nek is in principe niet moeilijk en ik vind het eigenlijk best een leuke klus, als je goed gereedschap hebt. De toets is een ander verhaal. Ik heb zelf voor mijn laatste gitaar gewoon een geradiuste en ingezaagde toets bij stewmac besteld. Over het maken van de hals is erg veel te vinden in verschillende topics. Ook is het boek van Hitchkock (als je het zo schrijft) "how to make an electric guitar" erg informatief. Hierin staat ook een goede omschrijving over het maken van een gitaarhals.

Succes met je LP en hou ons op de hoogte.

Black Beauty
23 mei 2007, 21:33
Hoi Black Beauty,

Je zal erachter komen dat er tijdens het bouwen nog veel meer vragen ontstaan. Veel antwoorden op die vragen kun je vinden in dit forum en anders kan je ze gerust stellen. Een cad tekening van de les paul heb ik niet. Misschien dat je in de library van www.mimf.com kunt kijken of er daar eentje staat. Aanmelden daar is gratis en het is ook een heel informatief forum.

Wat betreft de prijs, kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Je kunt voor rond de E.500,00 volgens mij een goed gitaartje in elkaar zetten, maar je kunt het ook zo gek maken dat je er E.1500,00 tegenaan gooit. Dit is allemaal afhankelijk van de materialen die je wilt gaan gebruiken, elementen en andere hardware, enz. Daarnaast zul je misschien moeten investeren in wat gereedschap.

Het maken van de nek is in principe niet moeilijk en ik vind het eigenlijk best een leuke klus, als je goed gereedschap hebt. De toets is een ander verhaal. Ik heb zelf voor mijn laatste gitaar gewoon een geradiuste en ingezaagde toets bij stewmac besteld. Over het maken van de hals is erg veel te vinden in verschillende topics. Ook is het boek van Hitchkock (als je het zo schrijft) "how to make an electric guitar" erg informatief. Hierin staat ook een goede omschrijving over het maken van een gitaarhals.

Succes met je LP en hou ons op de hoogte.

Bedankt voor je snelle reactie,

Allereerst de tip over mimf, goede site! heb er ook een template gevonden alleen ontbreekt de hals. Maargoed, het is in ieder geval iets! Het boek lijkt me ook zeer interessant, heb je hier misschien een ISBN nummer van? Ook heb ik even rondgekeken bij stewmac, kan je misschien iets vertellen over jouw ervaringen met deze site? Betalen, Levering, Transportkosten etc. etc. Wat gereedschap betreft heb ik denk ik 90% in huis, inclusief een goede werkruimte.

Voor vlakbanken etc heb ik hier al wat creatieve oplossingen gezien, dus dat moet hoop ik ook geen probleem zijn. Overigens, mijn schoonvader is spuiter van beroep, misschien dat ik heb ter zijner tijd glad aan kan kijken voor een voordelige finish! :satisfie:

Maar goed, alles op z'n tijd. Ik heb er in ieder geval zin in maar ben van plan alles rustig aan te doen, het zal in ieder geval zoiezo een jaar-plan worden, haast is nergens voor nodig, ik heb liever een goed eindresultaat.

Misschien moet ik om alles overzichtelijk te houden maar een website maken zoals charlotte, eerst maar eens zien of dat nodig is...

Mitchel_12000
23 mei 2007, 22:03
Wat betreft Stewmac. Deze winkel heeft een erg goede service. Wanneer je iets bij ze besteld, heb je het binnen 3 werkdagen in huis via DHL. Je moet er wel bij vragen of ze op het pakket de transport kosten erbij vermelden i.v.m. de douane. Wanneer je dit niet doet, rekent de douane nog eens iets van 18% transportkosten bovenop het betaalde bedrag, waarover je dan weer belasting moet betalen. Het beste is om meteen zo veel mogelijk tegelijk te bestellen. Dit is voordeliger m.b.t. verzendkosten.

Het ISBN nummer van het boek moet ik even nakijken. Ik laat het even weten als ik het niet vergeet.

In ieder geval is het belangrijk zo veel mogelijk er over te lezen, en je eerste gitaar is meestal één groot leerproces met veel fouten. Mijn tip is dus om niet te dure materialen en hardware te kopen de eerste keer.

cas121
23 mei 2007, 23:10
maar begin ook niet met Te goedkoop spul want stel dat het meteen goed lukt, dan heb je ook wat...

Ik heb dat boek van hiscock gekocht bij Amazon, was na lang vergelijken veruit het goedkoopst (incl verzenden) en ik had hem snel binnen.

hier vind je cad's van veel gitaren, ook een lp, geloof dat het een std was maarja, das quavorm toch hetzelfde als een custom.

http://www.guitarbuild.com/modules/mydownloads/

als je ze gaat printen wil ik ook wel een kopietje ;)

succes

C

edit: zie nu dat er een double cutaway custom staat.. is makkelijk aan te passen.

Black Beauty
24 mei 2007, 19:32
Net contact gehad met een collega bouwer, die wilt me tegen vergoeding
de 1:1 tekeningen toesturen. Dat is dus stap 1, deze week wil ik wat
multiplex halen om de testversie mee te gaan maken, dit wordt dus alleen
al het houtwerk om te kijken waar ik tegen aan loop en alles dus op een rijtje
te hebben voordat ik daadwerkelijk aan "the real thing" begin.

Qua hardware ben ik er ook al redelijk uit, de brug en tailpiece haal ik uit een oude epiphone die ik hier nog heb staan. de potmeters, knoppen, slagplaat, stemmechanieken, bedrading, schakelaar, binding, fretboard en pickups moet ik nog aanschaffen.

Ik heb nog niet echt een idee wat voor pickups ik wil, maar ik denk dat het een goedkoop setje als GFS o.i.d wordt, ik zal voornamelijk het brugelement gebruiken dus als deze maar een goede scheur zoals bijvoorbeeld Slash aan kan is het goed, iemand suggesties? Hals element maakt niet heel veel uit, misschien dat ik deze uit de epiphone haal. Er komen in ieder geval zwarte ringen omheen :satisfie:

Black Beauty
24 mei 2007, 20:29
Net op Vox Humana gekeken voor wat onderdelen. Ik heb daar wat dingen bij elkaar gezocht:

Slagplaat
Knoppen
3-standen schakelaar+ring voor eromheen
Trussrod-cover
Backplates
Output jack
Bedrading
Potmeters
Jackplate
Pickup ringen

dit was bij elkaar ongeveer 80 euro, ter zijner tijd maar een tripje naar
zuid-holland maken dus 8-)

Ik heb al:
Bouwtekening 1:1
Hals element
Brug en tailpiece
Straplocks
Heel veel zin om te beginnen

ik moet nog:
Toets
Brug element
Hout
Stemknoppen
Snaargeleiders
Boek van hiscock
Bindingen
Beginnen met het multiplex model

Squier4ever
24 mei 2007, 20:30
op de custom binding na klopt het plaatje wel ongeveer, custom binding heeft 5 lagen voor en 3 lagen achter (meen ik)

qua elementen, neem gewoon 2 nieuwe GFS, die 30 euro moet je ook neit meer naar kijken als je een gitaar bouwt, je zult tegen nog meer onvoorziene kosten aanlopen. ik heb zelf een crunchy PAF in de nek, denk dat het brugelement hiervan ook zeer ok is.

Hallie
24 mei 2007, 21:36
wie weet waar je een template van een telecater kan vinden?
ik zat namelijk bij guitarbuild ofzo, maar het was een of ander Dfx bestand :O

geen idee of dat te unzippen is, en hoe je moet unzippen(ik heb winzip nu)

iemand een site waar je gewone afbeeldingen op schaal kan printen?

thnq

Black Beauty
24 mei 2007, 21:48
wie weet waar je een template van een telecater kan vinden?
ik zat namelijk bij guitarbuild ofzo, maar het was een of ander Dfx bestand :O

geen idee of dat te unzippen is, en hoe je moet unzippen(ik heb winzip nu)

iemand een site waar je gewone afbeeldingen op schaal kan printen?

thnq

DFX bestand is een autoCAD bestand, dit is software dat gebruikt word
door o.a architecten. Als je niet weet hoe je moet unzippen denk ik ook
niet dat je autoCAD hebt. misschien moet je er een bestellen op www.stewmac.com

Mattia
25 mei 2007, 10:58
Ik zou je aanraden om eens bij Tonefactory.nl of Rockinger.com (duitsland) te gaan kijken, en toch overwegen om misschien een iets betere TOM brug te kopen (denk Gotoh), want mijn ervaring (niet veel, maar toch) is dat Epi hardware nou niet bepaald geweldig is. Gotoh is ongeveer de beste prijs/kwaliteit verhouding die je kunt vinden bij hun 'standard' reeks, en de 510 serie is echt topkwaliteit.

Prijstechnisch zit het ongeveer zo, dus:
Bridge/Tailpiece: 40E
Tuning machines: 35E
Electronica: 10-15E
Truss rod, evt. met CF rods: 15-30 euro
Inlay materiaal: 20-30
Pickups: naja, zoek maar zelf uit, alles van 50-60 voor een paar GFS met mazzel, tot 300 voor Bareknuckles oid.
Hout: ik zou het Honduras mahonie achterwege laten, en Sipo, Sapele, misschien Khaya pakken, zeker voor de body. Hals liefst Honduras of Sapele, Sipo, Khaya in die volgorde (Khaya is veeeel variabeler dan de anderen, dus niet alle stukken zijn even goed geschikt voor een body). Kan het verschil maken tussen 140 euro voor body en halshout en 70 euro, en voor de klank hoef je echt geen honduras te kopen. Ik zou ook aanraden om de hals de scarf jointen, niet uit 1 deel 3" dik mahonie, en de hals binding niet op de Gibson manier te doen, maar met overhang - het mag dan wel niet vintage correct zijn, maar het is wel gewoon een betere manier van doen.

Toets kun je voorgezaagd kopen (wel aan te raden tenzij je meer wil gaan bouwen, kun je overwegen om een slotting systeem aan te schaffen), kost ook zo'n 30 euro, grofweg.

Holz-Faszination.de is een aanrader voor de quilt/flame maple carvetops als je niet uit de VS wil importeren, trouwens. Voor rond de 100-150 heb je een hele mooie top te pakken.

Maargoed, nu hebben we ook geen gereedschapskosten meegerekend. Al met al, ervan uitgaande dat je wel beschikt over enig gereedschap, moet je toch minimaal aan een euro of 500-600 denken, maar het kan flink meer worden. Mijn eerste gitaar (Warmoth stratje) heeft rond de 1200 gekost. De tweede rond de 800 (PRS-achtige, flame maple top, chambered, set neck, block inlays, bindings). Nu kan ik wel een gitaar in elkaar zetten (met goede hardware en degelijke, maar niet boutique dure pickups) voor rond de 300 als basis (m'n Telecaster was nog net iets goedkoper, zelfs), akoestisch voor rond de 150-200, maargoed, dat lukt me alleen omdat ik gek genoeg ben om het gros van mijn bijverdiensten uit te geven bij de Amsterdamsche Fijnhouthandel (En enige eBay'ers enzo), en meteen grote hoeveelheden in te slaan (laatste genoeg limba voor een stuk of 10-15 gitaren, vorige keer idem Khaya mahonie, toetsen per 16 stuks uit Spanje te halen). Dus of dat nou echt 'goedkoop' genoemd mag worden...

Verder, boekje kopen! Melvyn Hiscock's 'Make Your Own Electric Guitar'. Staat vanalles en nogwat in, de MIMF.com library is uiterst waardevol, hier kun je altijd met vragen terecht.

Black Beauty
25 mei 2007, 12:21
Ik zou je aanraden om eens bij Tonefactory.nl of Rockinger.com (duitsland) te gaan kijken, en toch overwegen om misschien een iets betere TOM brug te kopen (denk Gotoh), want mijn ervaring (niet veel, maar toch) is dat Epi hardware nou niet bepaald geweldig is. Gotoh is ongeveer de beste prijs/kwaliteit verhouding die je kunt vinden bij hun 'standard' reeks, en de 510 serie is echt topkwaliteit.

Prijstechnisch zit het ongeveer zo, dus:
Bridge/Tailpiece: 40E
Tuning machines: 35E
Electronica: 10-15E
Truss rod, evt. met CF rods: 15-30 euro
Inlay materiaal: 20-30
Pickups: naja, zoek maar zelf uit, alles van 50-60 voor een paar GFS met mazzel, tot 300 voor Bareknuckles oid.
Hout: ik zou het Honduras mahonie achterwege laten, en Sipo, Sapele, misschien Khaya pakken, zeker voor de body. Hals liefst Honduras of Sapele, Sipo, Khaya in die volgorde (Khaya is veeeel variabeler dan de anderen, dus niet alle stukken zijn even goed geschikt voor een body). Kan het verschil maken tussen 140 euro voor body en halshout en 70 euro, en voor de klank hoef je echt geen honduras te kopen. Ik zou ook aanraden om de hals de scarf jointen, niet uit 1 deel 3" dik mahonie, en de hals binding niet op de Gibson manier te doen, maar met overhang - het mag dan wel niet vintage correct zijn, maar het is wel gewoon een betere manier van doen.

Toets kun je voorgezaagd kopen (wel aan te raden tenzij je meer wil gaan bouwen, kun je overwegen om een slotting systeem aan te schaffen), kost ook zo'n 30 euro, grofweg.

Holz-Faszination.de is een aanrader voor de quilt/flame maple carvetops als je niet uit de VS wil importeren, trouwens. Voor rond de 100-150 heb je een hele mooie top te pakken.

Maargoed, nu hebben we ook geen gereedschapskosten meegerekend. Al met al, ervan uitgaande dat je wel beschikt over enig gereedschap, moet je toch minimaal aan een euro of 500-600 denken, maar het kan flink meer worden. Mijn eerste gitaar (Warmoth stratje) heeft rond de 1200 gekost. De tweede rond de 800 (PRS-achtige, flame maple top, chambered, set neck, block inlays, bindings). Nu kan ik wel een gitaar in elkaar zetten (met goede hardware en degelijke, maar niet boutique dure pickups) voor rond de 300 als basis (m'n Telecaster was nog net iets goedkoper, zelfs), akoestisch voor rond de 150-200, maargoed, dat lukt me alleen omdat ik gek genoeg ben om het gros van mijn bijverdiensten uit te geven bij de Amsterdamsche Fijnhouthandel (En enige eBay'ers enzo), en meteen grote hoeveelheden in te slaan (laatste genoeg limba voor een stuk of 10-15 gitaren, vorige keer idem Khaya mahonie, toetsen per 16 stuks uit Spanje te halen). Dus of dat nou echt 'goedkoop' genoemd mag worden...

Verder, boekje kopen! Melvyn Hiscock's 'Make Your Own Electric Guitar'. Staat vanalles en nogwat in, de MIMF.com library is uiterst waardevol, hier kun je altijd met vragen terecht.

Zo, dat is een brok informatie zo op de vroege middag! :satisfie:
Met de epiphone brug en tailpiece heb ik nog nooit problemen gehad, ik zal het evengoed overwegen om voor gotoh te gaan. Het hout is een waardevolle tip, de hals wordt dus evengoed mahonie en de body sipo of sapele? Met scarf jointen bedoel je het verlijmen van de hals neem ik aan? Dit was ik uiteraard van plan, zelfde manier als charlotte het gedaan heeft.
En wat bedoel je met de halsbinding "over laten hangen"?

Dank voor de reactie

Update: Een mooie top is niet nodig omdat de gitaar zwart wordt 8)

jimihattricks
25 mei 2007, 12:37
ambitieus project!

(ik zou wel de humbuckers andersom monteren als ik jou was.. en zilveren hardware kom je ook niet zoveel tegen :satisfie: )

succes ermee en keep us posted!

Mattia
25 mei 2007, 12:48
Zo, dat is een brok informatie zo op de vroege middag! :satisfie:
Met de epiphone brug en tailpiece heb ik nog nooit problemen gehad, ik zal het evengoed overwegen om voor gotoh te gaan. Het hout is een waardevolle tip, de hals wordt dus evengoed mahonie en de body sipo of sapele? Met scarf jointen bedoel je het verlijmen van de hals neem ik aan? Dit was ik uiteraard van plan, zelfde manier als charlotte het gedaan heeft.
En wat bedoel je met de halsbinding "over laten hangen"?

Dank voor de reactie

Update: Een mooie top is niet nodig omdat de gitaar zwart wordt 8)

Ah :) Dan gewoon bij de houthandel een stukkie rock maple halen voor een tientje.

Verder, als jij blij bent met de Epi tailpiece/brug, gewoon gebruiken. Als die gaat irriteren is het makkelijk te vervangen, dus..

Qua hout is Sapele uiterst geschikt voor een hals, Sipo ook, heel wat Khaya ook wel (zijn allemaal nauw verwant aan de 'echte' mahoniesoorten, de Swetenia's) - maar dat is wispelturiger. Honduras en Sapele is spelen op safe. Voor body zou ik Sipo of Khaya kiezen, omdat Sapele toch wel erg zwaar is (zwaarder dan het toch al betrekkelijk zware honduras mahonie. En sterker.).

Scarf joint is inderdaad het verlijmen van de hals, en qua binding bedoel ik dat je de 'tang' (stuk fret dat in de fretslot zit) moet wegknippen zodat de fret over de volle breedte van de toets loopt, en niet a la Gibson, waarbij de fret vlak is afgeknipt tegen de toets, en de binding ook aan de randjes van de fret zit. Ga maar bij de lokale gitaarboer kijken naar instrumenten met halsbinding.