PDA

View Full Version : Hulp gevraagd bij diverse jargon



NarcoticV
23 mei 2007, 20:13
Hey mensen,

Dit is de tweede keer al dat ik een beroep doe op de forummers hier voor advies. Ik hoop ooit wat terug te kunnen doen als ik zelf wat ervaring heb :D

Het duurt nog een maandje voor ik aan mijn eerste gitaar ga beginnen, en ik heb inmiddels 2e hands alvast een cube 15 versterker gekocht voor 50,-. Mijn eerste gitaar zal waarschijnlijk rond de 200,- komen te liggen. Nou zijn er al diverse topics geweest over het kiezen van beginnersgitaren, daar ga ik jullie dan ook niet mee lastigvallen.

Het gaat mij meer om een aantal gitaarjargon-probleempjes ( waar vast ook al genoeg topics over zijn, maar met termen als "humbucker", "afstelling" en "muziekstijl" komt natuurlijk zo'n beetje elke topic in de lijst :confused: ). Ik heb inmiddels van het internet begrepen dat humbucker pickups vooral geschikt zijn voor metal, en single-coil voor blues/lichte rock. Het is mij echter onduidelijk waar de grens ligt. Mijn eigen muzieksmaak loopt uiteen van blues tot zo'n beetje alles behalve metal. Ik luister bijvoorbeeld Muse en Red Hot Chili Peppers, maar ook Status Quo lijkt me heerlijk om te spelen. Nickelback gaat er ook nog in, al denk ik niet dat ik dat zelf veel zou spelen. Lekker bluesen lijkt me wel heerlijk.
Het lijkt mij dus dat ik moet zoeken naar een redelijk veelzijdig instrument. Ik wou jullie niet vragen naar specifieke modellen, maar ik vraag me af of voor het bovengenoemde ook humbuckers een must zijn, of dat ik beter kan gaan voor single-coil pickups. Of is een gitaar met beide het beste?

Verder heb ik gezien dat in diverse beginnersgitaar-topics vooral heel veel verschillende merken aangeraden worden, waardoor het moeilijk is door de bomen het bos te zien. Ik denk dus dat ik, voor ik een gitaar aanschaf, zal moeten leren ter plekke te beoordelen of een gitaar goed speelt/klinkt en goed is afgesteld/afgewerkt. Nou zal ik tegen die tijd wel iets simpels kunnen spelen en horen of ik het goed vind klinken en voelen (ik ben nu twee weken bezig met oefenen op een oude klassieke gitaar :B ), maar over afstelling/afwerking weet ik niks. Hebben jullie tips over het beoordelen van een gitaar in de winkel, of links naar sites met goede informatie daarover? Of kan ik toch beter gaan zoeken naar een rockende ervaren compagnon die met mij de winkel betreedt?

Alvast bedankt voor de hulp. :lp:

a darker shade of grey
23 mei 2007, 20:18
Wat ik zou doen in jouw geval een is een gitaar me een humbucker in de brugpositie en dan een single coil in het midden en een single coil in de neck positie. De humbucker zorgt voor lekkere rocksounds, en metde singlecoils kun je fijn bluesen.

Om afstelling zou ik me niet al te druk maken als beginner, laat maar lekker aan de verkoper over!

M Kactus
23 mei 2007, 20:22
Hey mensen,

...
Alvast bedankt voor de hulp.

Nou, met humbuckers bedoelen ze dus de "dubbele" elementen. Eigenlijk zijn dat elementen die de ruis (hum) verminderen wanneer je met distortion speelt. Daarom zijn de single-coils minder geschikt om zwaar distorted muziek mee te spelen (dat is natuurlijk ook smaakgebonden).
Om clean te spelen zijn singlecoils dus prachtig, maar ze zijn niet zo geschikt om overstuurd te laten spelen.

De "beste" gitaar bestaat natuurlijk niet, maar er zijn gitaren die een humbucker met een singlecoil combineren in een zogenaamde HSS-configuratie. Dan kan je wisselen tussen de humbucker (vaak aan de brug, voor de ruigere stukken) en de singlecoil (vaak aan de nek, voor een romiger, bluesiger geluid). De grens ligt dus daar waar je overdrive/distortion wil gebruiken.

De verschillende gitaren die worden opgenoemd bij de beginnersstukken vallen best mee, toch ? Eigenlijk zijn het altijd de voornaamste merken die opnieuw terugkomen: Squier, Ibanez, Epiphone en London City. Probeer wat uit, maar vermijdt dingen als Keiper, Stagg en andere Blokker-merken.

En als er iets niet duidelijk is, dan roep je maar. De kans is groot dat er hier wat lui rondhangen die zich op dat moment toch vervelen ;).

NarcoticV
23 mei 2007, 20:22
Bedankt. Ik zal eens kijken wat er zoal te vinden is met die setup.

Met afstelling bedoelde ik eigenlijk meer of de gitaar goed in elkaar zit... Stel dat ik hem ooit nog zou willen upgraden, dan lijkt me dat hij een goede basis moet hebben, maar daar weet ik dus helemaal niets over.

Jayjay
23 mei 2007, 20:54
Bedankt. Ik zal eens kijken wat er zoal te vinden is met die setup.

Met afstelling bedoelde ik eigenlijk meer of de gitaar goed in elkaar zit... Stel dat ik hem ooit nog zou willen upgraden, dan lijkt me dat hij een goede basis moet hebben, maar daar weet ik dus helemaal niets over.

Mijns inziens zou ik dan kijken naar een gitaar die van HOUT gemaakt is en niet zoals vele beginners gitaren van multiplex etc.Welk soort hout,mahonie etc is nu even minder belangrijk als beginner..
Als je gitaar een goede " plank" is en een goede hals heeft kan je daarna upgraden wat je maar wilt! Ibanez.London City,epiphone,squier, Aria,Samick etc zijn goede basis planken om mee te beginnen en laten mogelijkheid tot upgraden.
Please dont by: KEIPER,JD, STAGG of andere rommel.
Ik zou zelf denk ik een tweedehandse kopen van een redelijk merk!

Meer vragen? Ik hoorw het wel..PS wat is je budget?

Jayjay
23 mei 2007, 21:00
Bedankt. Ik zal eens kijken wat er zoal te vinden is met die setup.

Met afstelling bedoelde ik eigenlijk meer of de gitaar goed in elkaar zit... Stel dat ik hem ooit nog zou willen upgraden, dan lijkt me dat hij een goede basis moet hebben, maar daar weet ik dus helemaal niets over.


PPS ..wil je echt een goede gitaar voor weinig? Koop dan een Yamaha Pacifica...Humbucker in de brug..single in het midden en single in de hals...DIT IS NOOIT EEN MISKOOP. Ik heb er twee..naast allerlei dure gitaren en ze hebben mij nooit in de steek gelaten.Ok geen eigen identiteit..maar ze doen wat ze moeten doen,de halsen blijven recht,de gitaar is na 6 weken nog op stemming..ECHT GOED>....eh nee ik heb geen aandelen Yamaha...

Suc6

NarcoticV
23 mei 2007, 21:09
Je hebt er twee? hoezo dat? verschillende kleurtjes? :D

In ieder geval spreekt die yamaha me wel aan, ik heb sowieso niet gigantisch veel andere gitaren gevonden met een bekend merk en die pickup-configuratie. Mijn budget ligt rond de 200,-, maar ik weet niet hoe precies dat is, ik ben namelijk van plan mijn ouders aan te spreken :D, maar ik moet dus ook nog iets regelen voor de kleine dingetjes - standaard, tas, kabel, etc. Misschien koop ik die dan zelf wel, net als de versterker.

"identiteit" zal mij nu nog weinig boeien lijkt me, dat komt ooit nog wel als ik zelf een identiteit heb :)

Zo'n Pacifica moet toch wel (evt tweedehands) te doen zijn voor dat geld, of niet?

edit: kan ik met enige zekerheid zeggen dat het bodywerk bij elke gitaar van hetzelfde merk en model ongeveer van gelijke kwaliteit is? of verschilt dat per gitaar?

Kaïn
23 mei 2007, 21:36
edit: kan ik met enige zekerheid zeggen dat het bodywerk bij elke gitaar van hetzelfde merk en model ongeveer van gelijke kwaliteit is? of verschilt dat per gitaar?

Verschilt natuurlijk wel een beetje maar niet dramatisch veel. Er zijn merken waar je echt individuele gitaren moet checken om te kijken wat je zelf wilt, zoals fender, die klinken echt allemaal anders. Maar zoals je zegt, je moet nog je identiteit ontwikkelen (hele verstandige opmerking trouwens) dus je kan er vanuit gaan dat ze vrijwel gelijk in kwaliteit zijn.

NarcoticV
23 mei 2007, 21:48
Ok dan, bedankt voor jullie reacties.







Dan ga ik nu weer terug naar de barré oefeningen :confused:

cheers :gitarist:

Rinze
23 mei 2007, 22:12
Mocht je nog informatie zoeken, kijk dan op mijn site, staat genoeg en zelfs een compendium (http://www.rinzesgitaarweb.nl/alfabet.html), dat nog wel uitgebreid moet worden. Dus mocht je iets er niet in kunnen vinden, laat het weten dan doet deze luie donder weer eens wat aan zijn site...

:D

Jayjay
23 mei 2007, 23:21
Je hebt er twee? hoezo dat? verschillende kleurtjes? :D

In ieder geval spreekt die yamaha me wel aan, ik heb sowieso niet gigantisch veel andere gitaren gevonden met een bekend merk en die pickup-configuratie. Mijn budget ligt rond de 200,-, maar ik weet niet hoe precies dat is, ik ben namelijk van plan mijn ouders aan te spreken :D, maar ik moet dus ook nog iets regelen voor de kleine dingetjes - standaard, tas, kabel, etc. Misschien koop ik die dan zelf wel, net als de versterker.

"identiteit" zal mij nu nog weinig boeien lijkt me, dat komt ooit nog wel als ik zelf een identiteit heb :)

Zo'n Pacifica moet toch wel (evt tweedehands) te doen zijn voor dat geld, of niet?

edit: kan ik met enige zekerheid zeggen dat het bodywerk bij elke gitaar van hetzelfde merk en model ongeveer van gelijke kwaliteit is? of verschilt dat per gitaar?


Ik heb een goedkope yamaya pacifica en een uit de duurste serie pacifica's

Ja hoor voor 200 euro koop jij een Yamaha pac strat tweedehands! En je kan er gewoon geen miskoop aan hebben mits het ding niet kapot is !
Suc7

LaurentB
23 mei 2007, 23:24
Wat ik zou doen in jouw geval een is een gitaar me een humbucker in de brugpositie en dan een single coil in het midden en een single coil in de neck positie. De humbucker zorgt voor lekkere rocksounds, en metde singlecoils kun je fijn bluesen.(...)


Daar kan ik me helemaal bij aansluiten.

NarcoticV
23 mei 2007, 23:48
Handige site, Rinze.

Rinze
24 mei 2007, 00:27
thanx.

123