PDA

View Full Version : Fender Tele Aerodyne, goede keus voor mij?



RavenJinn
23 mei 2007, 17:19
Hallo, ik ben een beginnende gitarist,
Ik zit in een bandje (www.antius.nl).

We maken muziek dat ongeveer een mix is van Muse, Nickelback achtige muziek.

Deze gitaar heb ik op het oog:
Fender Tele Aerodyne
http://www.feedback.nl/?id=55&b=0256605506

Ik wil dus gemiddeld hard kunnen "rocken", maar ook mooi clean kunnen spelen.

(excuses voor mij noobische woordgebruik ;) )
Ik hoor vaak dat het meningsgevoelig is , en dat je zelf moet testen enzo, dus ik verwacht ook niet dat julie voor mij beslissen, maar een aantal "feiten" zou ik erg waarderen ((vershil tussen merken, etc.)
alvast bedankt!

AgileGhost
23 mei 2007, 17:25
Hee.

Je moet bij een gitaar onder andere letten op de elementen of pickups. Daarbij is het slim een gitaar met humbuckers te nemen als je muse/nickelback wilt spelen. Deze tele heeft die niet dus daarom zou ik zeggen; zoek een andere gitaar.

Jimwoud
23 mei 2007, 17:26
Nickelback is volgens mij toch wel een echt humbuckergitaargeluid. En Muse zowel humbuckers als singlecoils dacht ik.

Ik vind het niet echt een mooi gitaar, maar dat is aan jou. En dat bk/mn klopt niet helemaal, nergens een maple neck te bekennen, of heeft dat niet direct betrekking op het fretboard?

Axelll
23 mei 2007, 17:28
He daar gaat een bullshit alarm af. Ik speel de meest vunzige vieze garage rock n roll met een fender strat en dat gaat prima. Ik speel over het algemeen overstuurd over een vox ac30. Binnen dit genre worden veel tele's gebruikt maar ook les pauls etc. Het kan dus echt wel maar je moet ervan houden, mijn ervaring is dat de meeste gitaren met humbuckers dikker klinken en single's veel directer. Aan jou de keus dus! Je kan iig echt wel rocken met single coils!

Jimwoud
23 mei 2007, 17:30
He daar gaat een bullshit alarm af. Ik speel de meest vunzige vieze garage rock n roll met een fender strat en dat gaat prima. Ik speel over het algemeen overstuurd over een vox ac30. Binnen dit genre worden veel tele's gebruikt maar ook les pauls etc. Het kan dus echt wel maar je moet ervan houden, mijn ervaring is dat de meeste gitaren met humbuckers dikker klinken en single's veel directer. Aan jou de keus dus! Je kan iig echt wel rocken met single coils!
zowel agileghost als ik gebruiken de term rocken niet hoor, weet niet waar je over lult? We geven alleen aan waar de bands die hij noemt over spelen

Axelll
23 mei 2007, 17:34
Agile zegt dat ts een andere gitaar moet kiezen omdat de tele geen humbucker heeft, en dat vind ik onzin. Dat 'gelul' was tegen hem gericht. Het is toch ook gelul om iemand een gitaar af te raden die je waarschijnlijk zelfs niet heb getest?

AgileGhost
23 mei 2007, 17:36
Agile zegt dat ts een andere gitaar moet kiezen omdat de tele geen humbucker heeft, en dat vind ik onzin. Dat 'gelul' was tegen hem gericht. Het is toch ook gelul om iemand een gitaar af te raden die je waarschijnlijk zelfs niet heb getest?

Lieverd, de knul wil een muse/nickelback geluid, en dat bereik je met humbuckers. Dat is alles. Termen als onzin en gelul kun je beter bewaren voor een ander keertje, anders zou het nog wel eens kunnen dat men je een lelijke schreeuwerd gaat vinden.

Mr.Bluesbreaker
23 mei 2007, 17:49
Voor beide heethoofden is wel iets te zeggen.
Een geluid als de riffs van "leader of men", of "woke up this morning" (meneer bluesknar kent ook wel moderne shizzle) haal je niet met een singlecoil.
Het is niet strak genoeg in de bas en duwt niet , plus dat je met een Tele brugelement soms brom en feedback hebt wanneer je dat niet wil.

Aan de andere kant, ik speel wel eens met een andere gitarist en zijn Les Paul of PRS Custom 24 (beiden mahonie, gelijmde hals, humbuckers) en dan zorgt de Tele voor een fraaie iets cleanere balans die makkelijk door het humbuckergeweld heensnijdt.

Topicstarter, je zou de gitaar naast en paar humbuckergitaren moeten houden. Als je toch naar Feedack gaat, test dan ook wat anderen met vaste brug. Beslis of de tele zoals ie nu is qua speelgemak het wint van de rest.
Dan kun je alsnog heel makkelijk het standaard brugelement vervangen door een humbucker in single coil formaat, mocht het later in de band toch niet vet genoeg zijn. (ook afhankelijk van versterker) Bijvoorbeeld een SD Lil'59. 2ehands voor 50-60 euro te krijgen.

Mijn persoonlijke mening over die Tele: als ie te gek speelt, stemvast is en de P90 goed klinkt heb je een mooier cleangeluid dan een (high output) humbucker bij de hals.

bert k
23 mei 2007, 17:52
Graag ietsje normaler taalgebruik, anders gooi ik dit topic dicht.


Bert K, mod

Marc Oblivian
23 mei 2007, 17:58
Nickelback speelt geloof ik op Paul Reed Smith. Geloof door een moderne high-gain amp als ik die sound zo hoor.
Muse is een iets ander verhaal, maar ook daar is het voor een groot deel terug te leiden tot humbucker (dubbelspoels/twee blokjes naast elkaar elementen). Muse gebruikt een ander soort gain dan Nickelback...vaak fuzz gebaseerd...een pedaaltje dus en niet modern high gain.
Okee: ik dwaal af: ik denk dat voor Muse een tele met tenminste een humbucker bij de brug (het achterste element dus) prima voldoet...
Voor Nickelback neig ik meer naar een gitaar met dubbele humbucker die je evt nog kan splitten (waarmee je het enkelspoelselementen geluid benadert voor het gevoelige cleane werk). Niet echt tele werk dus..helaas...
Maar goed je wilt allebei de geluidssoorten en niet twee gitaren denk ik...

Wat dat betreft is een goedkope PRS denk best geschikt voor jou: PRS SE heet zo'n ding geloof ik. Kost geloof ik ergens rond de 600 euro (nieuw). Heb er eens op gespeeld en hij klonk lekker voor het betere beukwerk, maar ook voor subtiele stukjes omdat je de humbuckers middels een knopje kan splitten (minder output dus mooierderderder clean).
Anders een Ibanez van de RG serie met weer in de brug positie een humbucker en wellicht twee enkelspoelselementen erbij..lekker veelzijdig en niet duur.
Ik zou je aankoop overigens tweedehands proberen te scoren..scheelt weer geld (voor een fuzzpedaal of bier bijvoorbeeld).

Succes!!!

rickert
23 mei 2007, 18:14
Marc Odijk speelt op een Tele met p90's, moet je hem maar eens vragen wat voor n harde muziek dat ding allemaal voor gebruikt wordt:p :o

Jimwoud
23 mei 2007, 18:18
Marc Odijk speelt op een Tele met p90's, moet je hem maar eens vragen wat voor n harde muziek dat ding allemaal voor gebruikt wordt:p :o
P90 is ook wel een iets ander element. Meer body dan een tele singlecoil.

@Marc_oblivian: Speel jij in Dedicaded Sinners??

Mr.Bluesbreaker
23 mei 2007, 18:40
Ik zou je aankoop overigens tweedehands proberen te scoren..scheelt weer geld (voor een fuzzpedaal of bier bijvoorbeeld).


+1!
(Want: met drank, meer klank!):D

Tupelo
23 mei 2007, 19:51
Lieverd, de knul wil een muse/nickelback geluid, en dat bereik je met humbuckers. Dat is alles. Termen als onzin en gelul kun je beter bewaren voor een ander keertje, anders zou het nog wel eens kunnen dat men je een lelijke schreeuwerd gaat vinden.
Zeg eens dude... die gozer van muse speelt op zijn custom made gitaar toch ook echt met P90's, een vrij uniek element/geluid & raad eens wat er nu net op de deze telecaster in nekpositie zit, nou? :p

Bovendien heb ik Pat ook weleens met tele gezien.

Marc Oblivian
24 mei 2007, 11:01
@ Jim: yeops!! ik ben die gast met die Powerball en de hoge bierconsumptie..

Muse kan inderdaad wel met een tele en wellicht zelfs nog wel met P90's.
Maar goed: de topicstarter wil er ook Stuiverterug op spelen, dus ik ben bang dat de tele dan niet zijn beste keus is....

FruscianteFan
24 mei 2007, 12:55
Zeg eens dude... die gozer van muse speelt op zijn custom made gitaar toch ook echt met P90's, een vrij uniek element/geluid & raad eens wat er nu net op de deze telecaster in nekpositie zit, nou? :p

Bovendien heb ik Pat ook weleens met tele gezien.Maar Matt speelt niet met een Tele-style SC in de brugpositie.