PDA

View Full Version : hulp gevraagd en bestaat er een site met gitaarsounds??



Ilonka
23 mei 2007, 12:41
Hey! ik ben nieuw hier (vrouw,33) en ben op zoek naar wat tips om een mooie nieuwe gitaar te vinden die bij mij en mijn stem past...
Ik zoek een mooie akoestische gitaar met een diepe,kalme en warme klank!er moet ook een element op zitten, zodat ik hem kan aansluiten op mijn muziekcomputer.
Ik speel nu op een spaanse gitaar met nylon en staalsnaren, maar vind dat geluid niet warm en niet diep genoeg!!! Kan ik beter een gitaar met staalsnaren nemen? Met cutaway?

Heeft iemand een tip voor mij??
En bestaat er toevallig niet een site waar gitaren verkocht worden ofzo m้t de sounds erbij?? Dat zou nog eens handig zijn!;-))
Dan hoef ik niet alle gitaren uit het rek te trekken in de winkel...
Waar moet ik verder op letten als ik een gitaar koop?

alvast veel dank, Ilonka

Harald
23 mei 2007, 13:08
Er zijn wel wat sites met opnames van verschillende gitaren te vinden, maar dat zegt verder weinig over het feitelijke geluid. Kleine verschillen in microfoonplaatsing kunnen al veel verschil uitmaken. Zou daar niet zonder meer op afgaan. Je zou dan misschien beter kunnen kijken bij welke CD's je het gitaargeluid mooi vindt, en kijken wat voor gitaren daarvoor gebruikt zijn.

Ook belangrijk om je af te vragen wat je belangrijker vindt, het onversterkte, of het versterkte geluid. Voor thuis waarschijnlijk het eerste, maar op het podium telt alleen het versterkte geluid. Van de gitaar zelf hoor je als publiek niets.

Aansluiten op muziekcomputer, is dat voor opnames? Voor een echt goede opname van een akoestische gitaar zou je toch met een goede microfoon moeten werken. Opnames rechtstreeks van de pickup zijn meestal niet zo mooi, al kun je met het Expression System van Taylor waarschijnlijk via lijnsignaal een heel eind komen.

Je speelstijl speelt ook een rol, tokkel je, of speel je vooral slag?

Aan wat voor budget denk je?

Je kunt het beste met een goed beeld van wat je zoekt, zonder verder al te gefixeerd te zijn op het merk, naar een goede gitaarzaak gaan. In Eindhoven zou ik zo niet weten welke, Kees Dee in Amersfoort, en Casa Benelly in Den Haag zouden mijn eerste keuze zijn wat dat betreft. Beide een mooie collectie akoestisch, en verstand van zaken.

Wat je klassieke gitaar betreft, ook daar zijn veel verschillen tussen verschillende gitaren, zowel qua spelen, als qua geluid. Gitaren met een ingebouwd element zijn er wel wat minder.

Pais
23 mei 2007, 13:14
Hoi Ilonka
Geluidsfragmenten op internet van gitaren lijkt me nauwelijks waardevol. Hoe een gitaar klinkt, is heel erg afhankelijk hoe hij bespeeld wordt (dichter bij de brug klinkt het veel metaalachteriger en feller dan wanneer je bij het klankgat speelt bijvoorbeeld) en vooral bij akoestische instrumenten is het onmogelijk om het werkelijke geluid te vangen en over jou speakers van de pc te laten klinken zoals de gitaar in werkelijkheid klinkt.
En nylonsnarige en staalsnarige gitaren verschillen erg van geluid en ik denk dat je daarvoor toch beter naar een muziekwinkel kan gaan om dat te proeven. Het speelt ook heel anders.

Edit - oops tegelijk gepost

Ilonka
23 mei 2007, 13:24
Ik speel nog niet zoveel tokkels, ben ik aan het leren;-)
Ik speel merendeels slag of een combinatie.

Ik wil de gitaar aansluiten op mijn BOSS DIGITAL RECORDING STUDIO BR 900CD,
dan kan ik ook mijn zang erbij opnemen en gebruik daarvoor een BEHRINGER B2 PRO microfoon.

Budget tegen de 500 euro dacht ik zo. Natuurlijk ga ik naar de muziekwinkel om de gitaar te kopen, maar ik wil me eerst ori๋nteren via internet. Anders ga ik weer alleen op de verkooppraatjes af! Dus is er iemand bekend met een gitaarmerk wat een kalme diep-warme klank heeft dan hoor ik het graag!

greetzz, Ilonka

FooFoo
23 mei 2007, 14:42
Ik heb een yamaha FGX-413SC bij muziek huis leo gekocht en vind hem super klinken hij stond er voor 600 euro en heb hem voor 500 mee gekregen. Maargoed ik weet niet of jij hem warm genoeg vind klinken. ik denk dat je het beste naar de winkel kan gaan en gewoon paar gitaren moet proberen.

Succes en laat je niet verneuken :D

freekick
23 mei 2007, 14:52
Budget tegen de 500 euro dacht ik zo. Natuurlijk ga ik naar de muziekwinkel om de gitaar te kopen, maar ik wil me eerst ori๋nteren via internet. Anders ga ik weer alleen op de verkooppraatjes af! Dus is er iemand bekend met een gitaarmerk wat een kalme diep-warme klank heeft dan hoor ik het graag!

greetzz, Ilonka

bij; kalme diep-warme klank... denk ik aan cedar bovenblad?
in die prijs misschien seagull en de andere godin producten.

Fingerpick
23 mei 2007, 15:53
http://www.thepodium.com/t-soundsamples.aspx

Hier vind je een heleboel geluidsvoorbeelden van mooi klinkende gitaren, de prijs van die beauties nieuw = ong. vanaf 900,00 €
Met een Larrivee zit je goed : stabiel en goed afgewerkte gitaren, prima prijs/kwaliteit.
Ze zijn af en toe 2de hands te verkrijgen, maar je moet dan een beetje geduld hebben.
Heb je een kennis/vrien(in) die weet wat gitaren zijn : troon hem/haar dan mee naar de muziekhandel.

Ilonka
23 mei 2007, 16:49
wow wat een mooie gitaren!!
ja ga me een beetje lekker maken met dure...hahaha
ik heb al zo'n dure smaak (oops)

Blend
23 mei 2007, 16:58
Probeer de Seagull S6 + quantum pick-up (cutaway). Is te verkrijgen voor 500,- bij Feedback. Heerlijke gitaar, mooie diepe klank, klinkt ook leuk voor singer/songwriter-achtige liedjes.

oorzaak
23 mei 2007, 17:06
Hoi,

Ik zou een bevriende mede-gitarist meenemen naar de winkel(s). Heb je een objectieve mening erbij en kun je ook de ander erop laten spelen Als je er zelf op speelt beleef je de klank toch anders. En zorgen dat je veel verschillende instrumenten in handen krijgt voor je beslist.

Ik denk dat je voor 500 best iets goeds kunt kopen. Ik heb zelf een staalsnarige Yamaha CPX5 die veel waar biedt voor zijn geld. Maar ik zou niet durven zeggen wat de juiste keuze zou zijn voor jou, het hangt zo enorm af van (a) wat jij in je hoofd hebt, en (b) van hoe je speelt.

Als je nu nog niet zo lang speelt, zou het wel eens kunnen dat je nog een flinke zoektocht te wachten staat. Want terwijl jij je ontwikkelt, zouden jouw opvattingen over de ideale gitaar zich ook nog wel eens kunnen veranderen. Je zou niet de eerste zijn die om de zoveel tijd het roer helemaal omgooit :)

Groeten, Frits

Boom-chick-Franky
25 mei 2007, 20:38
Budget tegen de 500 euro dacht ik zo. Natuurlijk ga ik naar de muziekwinkel om de gitaar te kopen, maar ik wil me eerst ori๋nteren via internet. Anders ga ik weer alleen op de verkooppraatjes af! Dus is er iemand bekend met een gitaarmerk wat een kalme diep-warme klank heeft dan hoor ik het graag!

greetzz, Ilonka


Tja, Ilonka, ik woon zelf ook in de buurt van Eindhoven, maar zoals Harald al opmerkte, is de keus van muziekwinkels met een uitgebreid assortiment in deze regio erg beperkt!!

Misschien moet je inderdaad eens een keer een dagje eropuit gaan met een bevriende gitarist(e) om bv bij Kees Dee een aantal gitaren uit te proberen.
Geluid op internet werkt echt niet!!Dit is op allerlei manieren te manipuleren,zodat je nooit weet hoe het echt klinkt!

Ik ben zelf in het gelukkige bezit van een geweldige martin, die helaas iets boven je budget valt.......Maar ik hoor tegenwoordig hele goede geluiden van de `goedkopere`chinees-japanse makelij!

T์s gewoon een kwestie van uitproberen, het liefst op een plaats waar je al je eventuele keuze`s met elkaar kunt vergelijken!

Als je een begeleidend-gitarist nodig hebt, dan hoor ik het wel!! :satisfie:

Frank