PDA

View Full Version : Brug => geluid



AgileGhost
23 mei 2007, 11:19
Ik heb een vrij eenvoudige tune-o-matic brug op mijn explorer. Ik merkte echter nogal wat geratel en een behoorlijk korte sustain op, terwijl ik toch 0.11 snaren gebruik. Verhogen van de actie heeft niet veel geholpen.

Nu is dus mijn vraag: zal het vervangen van de brug door een hipshot of gotoh het geratel laten stoppen en mijn sustain drastisch verbeteren of niet?

jimihattricks
23 mei 2007, 12:36
is het een gibson..?

die hebben nl zo'n draadje bij de tombrug toch? mijn epiphone had dat ook..

ik heb er een schaller GTM brug opgezet:

http://www.schaller-guitarparts.de/bilder/45060.jpg

die heeft dat draadje niet waardoor het ratel-probleem is opgelost.. sustain is er misschien iets op vooruitgegaan, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen als ik eerlijk ben

Kim Wilson
23 mei 2007, 12:52
Die brug met dat draadje over de schroefjes is idd een crime. Ik had destijds op mijn Epi de brug vervangen door een Duesenberg brug. Dat was een stuk beter.

Ik geloof alleen niet dat Gibson ook die kutbruggen gebruikt.

jimihattricks
23 mei 2007, 12:59
nou, op sommige modellen wel geloof ik..

er bestaat ook zoiets als een gibson nashville tombrug, die heeft dat draadje niet...

op sommige lp's wordt een schaller gtm of stm brug gebruikt meen ik..

Yamhammer_71
23 mei 2007, 13:30
Vraag me af of het wel aan je gitaar-brug ligt.

Als je de gitaar naar een goede gitaarbouwer brengt, zal je probleem binnen no time opgelost kunnen worden. Die kijkt ook meteen of je hals recht is; het gaat om hele kleine fracties, maar die kunnen wel bepalend zijn om ratelen te voorkomen. Zijn de frets wel in orde? Ik denk dat je beter naar dit soort dingen kunt kijken dan alleen naar je gitaar-brug.

Kim Wilson
23 mei 2007, 13:33
Bij Epiphones is het geratel in de brug een bekend verschijnsel, welke met een nieuwe fatsoenlijke brug te verhelpen is.

minoin
23 mei 2007, 13:35
Nieuwe grafieten zadeltjes willen ook nog wel eens helpen.

Yamhammer_71
23 mei 2007, 13:37
Bij Epiphones is het geratel in de brug een bekend verschijnsel, welke met een nieuwe fatsoenlijke brug te verhelpen is.

Oke, dat zou best kunnen. Ik dacht dat het om een Gibson Explorer ging, sorry.
Ik heb recentelijk wel een paar Epi's bespeeld voor de gein en moet zeggen dat ik geen rateling kon bekennen...perfecte set-up dus.

Squier4ever
23 mei 2007, 13:51
volgens mij heeft de TS een Agile Explorer :satisfie:

jimihattricks
23 mei 2007, 13:53
ok, wellicht is die van zich al wat fragile dan...

Sjel
23 mei 2007, 15:14
is het een gibson..?

die hebben nl zo'n draadje bij de tombrug toch? mijn epiphone had dat ook..

ik heb er een schaller GTM brug opgezet:

http://www.schaller-guitarparts.de/bilder/45060.jpg

die heeft dat draadje niet waardoor het ratel-probleem is opgelost.. sustain is er misschien iets op vooruitgegaan, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen als ik eerlijk ben

Klinkt misschien raar, maar nagellak helpt tegen het ratelen van dat draadje. Ik heb er bij mij laagje nagellak erop gedaan, laten drogen, geratel weg.

Dit truukje verhelpt natuurlijk het sustainprobleem nog niet...

Yamhammer_71
23 mei 2007, 15:46
Sustain zit in de gitaar zelf...

Jimwoud
23 mei 2007, 15:51
Sustain zit in de gitaar zelf...
Hoe denk jij dat de trilling van de snaar naar je body van de gitaar gaat???? Niet via de lucht in iedergeval.

Yamhammer_71
23 mei 2007, 15:56
Hoe denk jij dat de trilling van de snaar naar je body van de gitaar gaat???? Niet via de lucht in iedergeval.

De sustain kan ge-optimaliseerd worden met een goede brug + juiste afstelling van de snaarhoogte en topkam. Iedere gitaar heeft gewoon recht op een goede afstelling, maar HOEVEEL sustain de gitaar dan geeft is afhankelijk vd gitaar zelf, van het hout/de constructie dus.

Kim Wilson
23 mei 2007, 15:59
De sustain kan ge-optimaliseerd worden met een goede brug + juiste afstelling van de snaarhoogte en topkam. Iedere gitaar heeft gewoon recht op een goede afstelling, maar HOEVEEL sustain de gitaar dan geeft is afhankelijk vd gitaar zelf, van het hout/de constructie dus.
De brug is onderdeel van de constructie, en draagt dus zeker bij aan de hoeveelheid sustain.

Yamhammer_71
23 mei 2007, 16:00
De brug is onderdeel van de constructie, en draagt dus zeker bij aan de hoeveelheid sustain.

Het draagt bij aan optimalisering van de sustain die zelf al in de gitaar zit.

Kim Wilson
23 mei 2007, 16:02
Doe nou niet zo eigenwijs. Als je een kutbrug hebt, kan dat resulteren in minder sustain. Dus, de brug draagt bij aan de hoeveelheid sustain.

Jimwoud
23 mei 2007, 16:02
De brug is onderdeel van de constructie, en draagt dus zeker bij aan de hoeveelheid sustain.
Zo hebben sommige gitaren zelfs een oneindige sustain terwijl je ze niet eens bespeeld, althans dat heb ik eens gezien in een film, waarvan de naam mij even ontgaan is.

Jimwoud
23 mei 2007, 16:03
Het draagt bij aan optimalisering van de sustain die zelf al in de gitaar zit.
Laten we het anders zeggen, als je dus geen brug hebt, heb je nog maar een beetje sustain??? pffffff

AutoStatic
23 mei 2007, 16:05
Ik heb hier een gitaar met een brug waaraan een bronzen SUSTAIN block zit. Een dergelijke brug lijkt me wel degelijk bijdragen aan de sustain.

Yamhammer_71
23 mei 2007, 16:11
Doe nou niet zo eigenwijs. Als je een kutbrug hebt, kan dat resulteren in minder sustain. Dus, de brug draagt bij aan de hoeveelheid sustain.

Kijk, als elke gitaar die op de wereld verkrijgbaar is nou optimaal was afgesteld binnen hun grenzen, dus ook met topkwaliteit bruggen (voor goede sustain), dan zal de ene gitaar toch meer sustain geven dan de andere. Waarom? Het zit in de gitaar, het hout zelf. Dat is nou eenmaal een feit.

AgileGhost
23 mei 2007, 16:15
Doe nou niet zo eigenwijs. Als je een kutbrug hebt, kan dat resulteren in minder sustain. Dus, de brug draagt bij aan de hoeveelheid sustain.

Zoiets wilde ik dus horen.

De frets, afstelling en constructie van mijn gitaar zijn overigens erg goed. Ik denk dus dat de brug echt de zwakke plek is. Wie weet een goeie tom-brug voor me?

minoin
23 mei 2007, 16:16
Dat is zeker een feit!
Het hout (soort, kwaliteit, leeftijd, mate van kernhout, boorgaten, 1 of meerdelig , geschroefde neck/gelijmde neck/neckthru!) bepaalt het grootste deel van je sustain. Maar dat wil niet zeggen dat de brug het probleem niet is.

Sjel
23 mei 2007, 16:16
jongens, jongens, effe allemaal diep in- en uitademen.

Jullie hebben IMO allebei gelijk. Het belangrijkste is de constructie/hout van de gitaar.

Heb je een slechte gitaar, dan gaat een goeie brug niet meer sustain geven. Omgekeerd, met een goeie gitaar, kan een slechte brug je sustain wel naar de kloten helpen en maakt de kwaliteit van de brug dus wel degelijk een groot verschil.

Kim Wilson
23 mei 2007, 16:17
Kijk, als elke gitaar die op de wereld verkrijgbaar is nou optimaal was afgesteld binnen hun grenzen, dus ook met topkwaliteit bruggen (voor goede sustain), dan zal de ene gitaar toch meer sustain geven dan de andere. Waarom? Het zit in de gitaar, het hout zelf. Dat is nou eenmaal een feit.
Begin je nou weer? :sneaky:

De brug is onderdeel van je gitaar, en is mede verantwoordelijk voor de hoeveelheid sustain. Ik heb een Strat, met zo'n vintage style tremolo. Die staan niet bekend om hun grote hoeveelheid sustain. Maar omdat ik er aan de achterkant een blokje hout tussen heb gedrukt, is mijn sustain een heel stuk verbeterd. Zou ik hem stringthrough maken, dus met een vaste brug, zou ik nóg meer sustain hebben.

Ergo, de brug is mede van belang voor de sustain. Het maakt onderdeel uit van de constructie van de gitaar.

Kim Wilson
23 mei 2007, 16:19
Zoiets wilde ik dus horen.

De frets, afstelling en constructie van mijn gitaar zijn overigens erg goed. Ik denk dus dat de brug echt de zwakke plek is. Wie weet een goeie tom-brug voor me?
Ik heb deze op mijn Epiphone gezet: http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_41_58_62&products_id=1397

Moet je alleen wel even de gaten uitboren, omdat deze van zichzelf kleine studs heeft. Maar het werkte perfect.

Yamhammer_71
23 mei 2007, 16:19
Dat is zeker een feit!
Het hout (soort, kwaliteit, leeftijd, mate van kernhout, boorgaten, 1 of meerdelig , geschroefde neck/gelijmde neck/neckthru!) bepaalt het grootste deel van je sustain. Maar dat wil niet zeggen dat de brug het probleem niet is.

Dat wil ik ook niet direct bevestigen, maar de ts mag wel realistischer zijn in dit soort dingen. Het zou idd de brug kunnen zijn, maar wel duidelijk doelen stellen: hoeveel sustain mag je verwachten van een epi-explorer?

Yamhammer_71
23 mei 2007, 16:19
jongens, jongens, effe allemaal diep in- en uitademen.

Jullie hebben IMO allebei gelijk. Het belangrijkste is de constructie/hout van de gitaar.

Heb je een slechte gitaar, dan gaat een goeie brug niet meer sustain geven. Omgekeerd, met een goeie gitaar, kan een slechte brug je sustain wel naar de kloten helpen en maakt de kwaliteit van de brug dus wel degelijk een groot verschil.

Juist. Perfect verwoord! Dank je...

AgileGhost
23 mei 2007, 16:22
hoeveel sustain mag je verwachten van een epi-explorer?

Er van uitgaande dat het dezelfde specs als een gibson explorer heeft: veel.

Gitaro
23 mei 2007, 16:27
Mijn explorer is volledig van mahonie en heeft een gezette nek, maar de sustain is ronduit crap. Dus ik volg dit topic met interesse. Maar ik betwijfel dat een andere tuneomatic de sustain veel verbetert :O

minoin
23 mei 2007, 16:27
Er van uitgaande dat het dezelfde specs als een gibson explorer heeft: veel.

Er van uitgaande dat een Epi de helft kost en dus niet bestaat uit AA-kwaliteit hardhout: minder dan een Gibson

Maar ik snap je punt.

Kim Wilson
23 mei 2007, 16:29
Nog een keer:
Ik had dus een Epi Les Paul, ook met zo'n klotebrug. Die heb ik vervangen door die Duesenberg brug. Het rammelen was over en ik had veel meer sustain.

Doe er je voordeel mee.

minoin
23 mei 2007, 16:30
Nog een keer:
Ik had dus een Epi Les Paul, ook met zo'n klotebrug. Die heb ik vervangen door die Duesenberg brug. Het rammelen was over en ik had veel meer sustain.

Doe er je voordeel mee.

Nou, dat is voor de TS een duidelijk antwoord.
Toch is het onderwerp sustain wel een mooi discussiepunt :D

AgileGhost
23 mei 2007, 16:32
Er van uitgaande dat een Epi de helft kost en dus niet bestaat uit AA-kwaliteit hardhout

Interessante stelling. In hoeverre is het bewezen dat het hout dat Gibson gebruikt echt beter is? Volgens mij zitten de kosten meer in het vervaardigen in de USA en de merknaam.

AgileGhost
23 mei 2007, 16:32
Nog een keer:
Ik had dus een Epi Les Paul, ook met zo'n klotebrug. Die heb ik vervangen door die Duesenberg brug. Het rammelen was over en ik had veel meer sustain.

Doe er je voordeel mee.

Ik had je punt al begrepen, en zal er zeker mijn voordeel mee doen, ben al bruggen aan het checken :)

Mitch
23 mei 2007, 18:20
Yam, Kim: is een houten brug misschien een mooi compromis voor jullie ?

:jam: