PDA

View Full Version : Koch vraagjes



Jim Haagmans
23 mei 2007, 11:10
Hey,

ik ben de laatste tijd aan het kijken voor een koch top.
Nu lijkt de studiotone me wel cool ook vanwege zijn prijs maar die heeft voor 2 kanalen 1 equalizer, stoort dat niet enorm? ik heb hem nog niet getest maar ik kan me voorstellen dat het je mogelijkheden in een livesituatie enorm beperkt om en een mooie clean en een mooie distortion eruit te krijgen.

Verder vroeg ik me af wat de prijzen zijn voor een nieuwe Twintone II top en die voor een nieuwe Multitone II top (50 watt). Kan dat namelijk nergens zomaar vinden.

Gebruikerservaringen zijn ook welkom!

arjanb01
23 mei 2007, 11:16
Die studiotone top is geweldig. Hoe je hem ook instelt, zowel clean als overstuurt heb je allebei even goede sounds, ondanks dat de toonregeling gedeeld wordt.
Wat me opvalt is dat de studiotone erg direct klinkt, veel projectie, maar komt ook doordat ik een 1x12 comboversie heb.
De overdrive klinkt lekker, veel harmonische boventonen, niks mistigs, zelfs als je de gain helemaal open draait. Het blijft allemaal hoorbaar zonder een brei te worden. Van smoothe bluessound, tot heavy rock, alles zit erin, behalve metal natuurlijk. En met die 20 Watt redt je het zat zowel op het podium als in een zaal, mic ervoor en gaan.
Prima bakkies dus...
De prijzen weet ik zo niet, maar multi en twintones zijn tweedehands voor tussen de 800-1200 euro te krijgen.
En de Sutdiotones zijn zo gewild dat ze nauwelijks tweedehands te krijgen zijn, als je hem eenmaal hebt wil je hem niet meer kwijt. Vet geluid, en mn combo weegt nog geen 15kg en kan gewoon mee de achterbak in.

Mitch
23 mei 2007, 12:03
De gedeelde EQ is absoluut geen probleem op de Studiotone, ze hebben de verschillen in voicing tussen clean en crunch gewoon goed gekozen. Klank doet mij ook meer dan een Twintone eerlijk gezegd.

Baker
23 mei 2007, 12:17
Wat me opvalt is dat de studiotone erg direct klinkt, veel projectie, maar komt ook doordat ik een 1x12 comboversie heb.
De overdrive klinkt lekker, veel harmonische boventonen, niks mistigs, zelfs als je de gain helemaal open draait. Het blijft allemaal hoorbaar zonder een brei te worden. Van smoothe bluessound, tot heavy rock, alles zit erin,

Gek is dat he, hoe ervaringen kunnen verschillen.
Ik heb de studio tone vanwege de jubelende reviews hier ook geprobeerd.
Ik wou hem ook. Ik had mijn multitone al bijna op marktplaats.

Totdat ik hem probeerde.
Ik vond de combo versie van de studiotone echt ronduit tegenvallen.
Ik vond hem schel en erg ielig klinken. Totaal geen druk......

Kan ook door het combootje icm de speaker komen. Wellicht dat de top versie op een 2x12 of een 4x12 wel lekker klinkt, dat heb ik niet geprobeerd.

Ik hou het lekker bij mijn multitone!
(met 2 EQ's)

Prijzen kun je volgens mij zo opvragen bij feedback. Volgens mij ook wel telefonisch.

arjanb01
23 mei 2007, 14:04
Kan zijn dat je druk mist inderdaad, vanwege een 1x12 speakertje. Mn combo is ook aan te sluiten op een 2x12 of 4x12 kast. Heb het geprobeerd over een 2x12 en dat klonk zeker lekker, en druk zat. Nadeel vind ik echter dat de projectie minder direkt is, en dat vind ik lekkerder dan meer druk hebben.
En het gesjouw wilde ik niet meer, dus hou ik het bij mn combootje.
En het versterkersignaal gaat over de zaal monitoren en nog eens over een Custom Audio monitor recht voor me, dus druk zat voor mij op het podium.
Maar alles staat of valt met een goede geluidsman, dat wel.

Baker
23 mei 2007, 14:40
en de tone viel me ook tegen.
Wel mooi hoor, zeker een goede versterker.

Maar die studiotone wordt gewoon zo opgehemeld hier dat het wel moèst tegenvallen.

Jim Haagmans
23 mei 2007, 18:19
dankjewel voor jullie reacties so far,

als ik het zo aanhoor is het idd een superding al blijf ik me een beetje onbehaaglijk voelen bij die 20 watt.

Het komt eigenlijk een beetje neer op een keuze die ik wil maken ik heb namelijk ook een mooie begin 90'er jaren koch multitone I 50watt top gezien voor een mooie prijs en ik probeer te bedenken wat de betere keuze is en voor die multitone zou ik eerst naar gelderland moeten om te proberen en voor die studiotone naar eindhoven vandaar dat ik een beetje om raar vraag..

wat lijkt jullie de betere keuze?
en laten we er voor het gemak vanuit gaan dat die multitone 2ehands gewoon 100% in orde is.

Mitch
23 mei 2007, 18:23
Die multitone I alleen nemen als je richting metal wil. Op clean and crunch gaat de Studiotone top (combo klinkt naar mij idee ook niet) met een goede 2x12 eronder er vét overheen. Die eerdere multitone is er echt één die je moet leren kennen en die wel bekend staat om zijn veelzijdigheid en goede high gain, maar vergeleken met de modernere Powertone 2 en Studiotone is het geen match.

Je ongemakkelijk voelen met 20W, da's puur psychisch. Echt.

arjanb01
23 mei 2007, 18:48
+1 Ga voor een nieuwe studiotone. Veel veelzijdiger dan de vroegere multitone. Die wil nogal wollig klinken, en dan krijg je weer mix problemen.
Sudtiotone top + 2x12 Bogner speakerkast, BRILJANT !!! Die match wil ik ook nog eens maken, als ik centjes heb. Dan gooi ik mn studiotone combo gewoon achter een bogner 2x12 cab met V30's.
En wees niet bang ik speel al 3 jaar met 20 Watt op het podium ZAT !

Jim Haagmans
23 mei 2007, 19:46
Nee ik wil idd absoluut niet richting metal zit meer in de pop/rock ookal maak ik wel steeds meer uitstapjes naar hardrock omdat het gewoon lekker is :D

oh super als dat echt genoeg is die 20 watt..

want hij heeft natuurlijk wel een heerlijke prijs!

nu moet ik hem ook echt gaan proberen, balen dat de lokale muziekwinkel hier niets van koch heeft, moet ik toch weer richting feedback eindhoven :(

jullie in ieder geval bedankt voor de reacties! altijd goed om een ander licht te doen schijnen ;)

Baker
23 mei 2007, 20:30
Die multitone I alleen nemen als je richting metal wil. Op clean and crunch gaat de Studiotone top (combo klinkt naar mij idee ook niet) met een goede 2x12 eronder er vét overheen. Die eerdere multitone is er echt één die je moet leren kennen en die wel bekend staat om zijn veelzijdigheid en goede high gain, maar vergeleken met de modernere Powertone 2 en Studiotone is het geen match.

Je ongemakkelijk voelen met 20W, da's puur psychisch. Echt.

Nou,
Voor metal is de multitone nou net niet geschikt. (Neem dan een powertone)
Sterker nog, het 3e high gain kanaal van de multitone is nou net het zwakke punt van de versterker. Dit is ook het kanaal wat wollig klinkt en niet goed door de mix komt als je het niet goed afstelt.

De sterke punten zijn Clean (heerlijk heerlijk krachtig en glazig en helder etc etc) en crunch (heerlijke eindtrap overturing en dynamiek etc etc etc)

Maar goed, ik wil best geloven hoor dat de studiotone op een (dichte) 2x12 supervet klinkt. Ik ga dat geloof ik toch nog maar es een keer proberen. Misschien gaat mijn amp dan alsnog op marktplaats....

In zijn geheel is de studiotone + 2x12 inderdaad misschien een betere keus dan de multitone, als je voor lief neemt dat het in principe een 2 kanaals amp is en een gedeelde eq heeft. Maar ik zou ze toch gewoon beide zelf uitproberen.

Anders Destium
23 mei 2007, 21:06
Er zijn genoeg metalbands die het prima redden op een multitone (bijv Apparition, van forumleden Lacrymosa en Jay Cal). Zelf vind ik de Powertone een prettigere versterker, ik heb namelijk meestal niet de mogelijkheid om hem over zijn nek te jagen en dan is veel gain wel prettig. Met veel gain kun je ook op lage volumes een vet metalgeluid krijgen, vroeger had ik een Twintone en dat was toch veel lastiger. Qua volume maakt het verschil in vermogen niet veel uit, maar qua druk/oomph duidelijk wel.

Het clean (in combi met de reverb) vind ik zo goed als het mooist van alle merken, de articulatie op de gainkanalen vind ik ook geweldig!

Ibanez
23 mei 2007, 21:23
Ik heb zelf een Studiotone top met Bogner Cube 1x12. Ik heb eerst ook de combo getest en daarna de top met verschillende cabs. Ik ben absoluut voorstander van een los cabinet, vooral gesloten maakt het echt een groot verschil voor je geluid. Het hangt natuurlijk wel af van je smaak. 20 Watt vind ik juist een voordeel, ik heb hiervoor een Mesa Boogie Caliber 50+ gehad met 50 watt maar die zet je toch nooit echt open. Met 20 watt heb je net dat lekkere buizengeluid wat je met meer wattage zelden hebt omdat je hem gewoon niet vaak zo hard zet. Diverse geluiden heeft hij ook zeker, heerlijk clean, maar metal kan je er ook uithalen. Misschien niet zo'n dikke sub rectifier sound maar wel een serieus geluid. Ik heb zelf eerst een Mesa Thiele kast erop gehad maar ik moet zeggen dat ik de Bogner toch wel veel beter vond. Hij heeft de bas veel beter onder controle en een gedefinieerder geluid. Hoewel er natuurlijk ook mensen zijn die een Thiele toch beter vinden klinken. Uiteindelijk word het gewoon zelf testen.
Hier een voorbeeld van het geluid van de studiotone live: http://www.youtube.com/watch?v=aJ3oDfwOORY
Dit speelde ik met heel lichte overdrive.

Baker
23 mei 2007, 21:48
20 Watt vind ik juist een voordeel, ik heb hiervoor een Mesa Boogie Caliber 50+ gehad met 50 watt maar die zet je toch nooit echt open. Met 20 watt heb je net dat lekkere buizengeluid wat je met meer wattage zelden hebt omdat je hem gewoon niet vaak zo hard zet.

+1

de angst van TS dat 20 watt onvoldoende is is echt ongegrond.

Ik heb de multione dmv de triode pentode switch (zo schrijf je dat toch) ook altijdop 50% staan. (is 25 watt)

Jay Cal
23 mei 2007, 22:28
Hey,

ik ben de laatste tijd aan het kijken voor een koch top.
Nu lijkt de studiotone me wel cool ook vanwege zijn prijs maar die heeft voor 2 kanalen 1 equalizer, stoort dat niet enorm? ik heb hem nog niet getest maar ik kan me voorstellen dat het je mogelijkheden in een livesituatie enorm beperkt om en een mooie clean en een mooie distortion eruit te krijgen.

Verder vroeg ik me af wat de prijzen zijn voor een nieuwe Twintone II top en die voor een nieuwe Multitone II top (50 watt). Kan dat namelijk nergens zomaar vinden.

Gebruikerservaringen zijn ook welkom!

Hoi Jim,

Ik heb thuis een studiotone top met 2x12 V30's (met hele tolerante buren, daar heb ik het zo nog wel over) en in de oefenruimte/live een Multitone 1 top van 50 watt met een 4x12 G12 75's

De Multitone is een beest van een versterker met genoeg headroom en meer dan genoeg gain. Ik speel in een metalband en heb de gain nooit voorbij de 1 uur. De Studiotone is voor clean en crunch een magistraal versterkertje maar kan ook High gain geluiden produceren... op laag geluidsniveau haal je meer geluiden uit de Mutitone maar.... de Studiotone heeft weer voor de nachtelijke sessies (happy neighbours) een headphone out/dummy load.

Als ik jouw verhaal zo hoor zou ik, als je ongecompliceerde rock speelt en je niet een breuk wilt sjouwen voor de studiotone gaan (die gaat echt HARD ZAT, heb er zelf al een keer mee gerepeteerd). Mocht je meer opties willen hebben is de multitone een goede kandidaat. Ik heb vandaag zelf nog even de Multitone 2 in de gitaarwinkel getest (met zo'n Vintage Peter Green LP'tje) en ik moet zeggen, al klinkt het zo damn cliche, geef mij maar een Multitone 1. De mark 2 heeft voor mij persoonlijk weer te veel extra switches die niet nodig zijn.

Succes met zoeken!! En als je de studiotone een keer wilt testen, PM me maar.

Jim Haagmans
23 mei 2007, 23:47
bedankt ik denk dat ik wel ongeveer overtuigd ben, kan niet wachten om erover te spelen. het beste punt hebben jullie in het feit dat 20 watt misschien wel zorgt voor een lekkere buizensound omdat je de eindtrap gemakkelijker over z'n nek jaagt, zo had ik het nog niet bekeken. En als jullie met meerdere ervaring met de amp zeggen dat ie hard zat gaat is dat probleem helemaal de wereld uit voor mij.

dan over kabinetten gesproken;
Bogner is natuurlijk super maar wel prijzig dus ik zat te denken aan een framus 2x12 met vintage 30's (299euris). Ik heb zowat ook liever met gesloten achterkant maar ik kan nergens vinden of dat bij die framus het geval is, iemand van jullie enig idee?

Mitch
24 mei 2007, 00:12
Ja, dat is zo.

En misschien gedeeltelijk off topic, maar ik lees nu "eindbuisoversturing" over de crunch van de Multitone en "over zijn nek jagen" van de Studiotone maarreh... daar kom je niet zo snel hoor ! De eindbuisoversturing van de multitone heb ik 't dan maar helemaal niet over, maar ook met de ST is het zo dat je wat lekkerder in zijn werkgebied komt, écht nog niet dat je op stevige eindbuisoversturing zit. 't Is geen éénpittertje, jongens !

Kim Wilson
24 mei 2007, 08:59
Wat velen ervaren als eindbuisoversturing, is in werkelijkheid de preamp die je overstuurt. Tenminste, dat is wat de deskundigen mij hebben verteld.

guhlenn
24 mei 2007, 10:08
vrij simpel te onderscheiden; gain is preamp, volume is power amp. Koch klinkt net lekkerder in het middengebeid imho, als ie over z'n enk gaat verliest ie z'n charme, daar waar bijv. een marshall pas lekker begint te klinken.

en een multi kan met gemak metal aan. als je meer gain nodig hebt kan je niet goed genoeg spelen


kom maar kom maar kom maar (en neem wat zout mee ja?)

Baker
24 mei 2007, 10:51
Ja, dat is zo.

En misschien gedeeltelijk off topic, maar ik lees nu "eindbuisoversturing" over de crunch van de Multitone en "over zijn nek jagen" van de Studiotone maarreh... daar kom je niet zo snel hoor ! De eindbuisoversturing van de multitone heb ik 't dan maar helemaal niet over, maar ook met de ST is het zo dat je wat lekkerder in zijn werkgebied komt, écht nog niet dat je op stevige eindbuisoversturing zit. 't Is geen éénpittertje, jongens !

ja ok ok,
dat bedoel ik ook.

ewout
25 mei 2007, 12:56
Mijn ervaringen: de studiotone gaat heel hard en inderdaad, de 20 watt is zat en hij gaat echt niet zomaar over z'n nek. Ik vind zelf de multitone wel 'grootser' klinken, vooral als je een multitone over een cabinet met greenbacks doet. Dat knalt echt enorm, de bogners die ernaast stonden destijds met testen waren stukken minder dynamisch en helder, wat een verschil... Ik vind een multitone wat rustiger en gebalanceerder klinken dan een studiotone, maar het geluid van de studiotone 'leeft' wat meer, het is een 'rijker' geluid dan de multitone.

Ik heb de studiotone met een aantal verschillende speakers gehoord. Ik vind de koch speakers perfect voor het clean, maar de overdrive komt beter tot zijn recht op celestion v30's of g12h's. Ik heb hem ook met een mesa thiele cabinet bespeeld, meerdere malen zelfs, maar dat vind ik een veel mindere combinatie; de overdrive klinkt krasserig en het clean klinkt kil en dun. Ik zou sowieso voor een head gaan.

JorikDekkers
25 mei 2007, 13:33
Een tijdje terug had ik ook het genoegen een studiotone en een twintone te bespelen. Beide de 1x12 combo versies, klonk echt super! wij spelen ook niet echte rouwdouw-muziek, en dan is zon koch echt top.

Maar de studiotone had een superirritante 'plop' bij het kanaalschakelen. Incidenteel foutje? Is hier nog nooit ter sprake gekomen in ieder geval...

Ik heb maar 1 combo kunnen testen maar als het incidenteel is overweeg ik zeker zo'n studiotone! Is ook wel lekker na een paar jaar met een 35kg 2x12 combo...

Dude
25 mei 2007, 13:40
Nou,
Voor metal is de multitone nou net niet geschikt. (Neem dan een powertone)
Sterker nog, het 3e high gain kanaal van de multitone is nou net het zwakke punt van de versterker. Dit is ook het kanaal wat wollig klinkt en niet goed door de mix komt als je het niet goed afstelt.


exact de reden waarom ik hem verKOCHt heb... kanaal 3 klinkt retecool, zo lang je hem niet in een band gebruikt... tenminste, op de een of andere manier kreeg ik hem met geen mogenlijkheid door de mix heen.


studiotone heeft dat probleem niet, heb er een stuk of wat gigs mee gedaan over een 2x12 en dat was hemels.. helaas geen solo boost anders had ik hem nog gehad !

schizo910
25 mei 2007, 14:35
Afgelopen zaterdag lekker over mijn Multitone gespeeld. Ik had totaal geen last van het niet door de mix komen met het 3e kanaal. Maaaaaaar dat was wel één van de eerste keren dat ik echt helemaal tevreden was over kanaaltje 3. Ik heb de instelling meteen opgeschreven, het is echt een kwestie van de juiste afstelling vinden en dat afstellen kan echt een kwestie van een miniscull draaitje aan de knoppen zijn...

Wicked Willy
25 mei 2007, 16:09
Tsja smaken verschillen, het is maar net wat je zoekt. Ik ben al jaren Koch-fan en heb inmiddels een Twintone, Studiotone en Multitone gehad. De laatste heb ik al 6 of 7 jaar en bevalt me dus prima. Wat betreft het hele 'door-de-mix-prik' verhaal. Dat is een kwestie van je EQ goed afstellen. Ik gebruik alle drie de kanalen en ik vind het echt een beest van een versterker en hij zal me nog jaren trouw dienst bewijzen. Maar goed zoals ik al zei..........smaken verschillen.

Slowhand41
25 mei 2007, 23:22
Afgelopen zaterdag lekker over mijn Multitone gespeeld. Ik had totaal geen last van het niet door de mix komen met het 3e kanaal. Maaaaaaar dat was wel één van de eerste keren dat ik echt helemaal tevreden was over kanaaltje 3. Ik heb de instelling meteen opgeschreven, het is echt een kwestie van de juiste afstelling vinden en dat afstellen kan echt een kwestie van een miniscull draaitje aan de knoppen zijn...

Beetje nieuwsgierig hoor maar eh, wat waren je instellen van kanaal 3??

Bruce
25 mei 2007, 23:29
Wil ik ook wel eens weten ja :-)

yanto
26 mei 2007, 00:01
Heb ook geen problemen om door de mix te komen met mijn Multitone. Mijn instelling voor kanaal drie zijn.
Gain 1-2 uur, presence 3 uur, bass 1 uur, mid 3 uur, high 12-1 uur.
Dit met een Les Paul in de bovenste input en speaker damping op low.
Verder vind ik het een geweldige amp. Goed helder en warm clean, vette crunch/rock sound en een lead kanaal met meer dan voldoende gain.

Baker
26 mei 2007, 01:22
Beetje nieuwsgierig hoor maar eh, wat waren je instellen van kanaal 3??

les paul
amp op 50% = 25 watt
gain 1 uur
bas 9 uur
mid 3 uur
treble 9 uur
presence 12 uur

prikt prima door de mix

arjanb01
26 mei 2007, 13:01
Een tijdje terug had ik ook het genoegen een studiotone en een twintone te bespelen. Beide de 1x12 combo versies, klonk echt super! wij spelen ook niet echte rouwdouw-muziek, en dan is zon koch echt top.

Maar de studiotone had een superirritante 'plop' bij het kanaalschakelen. Incidenteel foutje? Is hier nog nooit ter sprake gekomen in ieder geval...

Ik heb maar 1 combo kunnen testen maar als het incidenteel is overweeg ik zeker zo'n studiotone! Is ook wel lekker na een paar jaar met een 35kg 2x12 combo...

Die 'plop' heb je inderdaad als je je handen niet over de snaren legt en schakelt van clean naar OD. Live heb ik er geen enkele last van, want dan hoor je die plop niet.
Dus als je geluidloos van clean naar OD wilt schakelen, handen op de snaren, dan schakelen, en dan weer spelen, en weg is plop.

JorikDekkers
26 mei 2007, 16:38
ah oke...

vind ik toch jammer, de twintone die ernaast stond had daar geen last van
kan me trouwens ook wel voorstellen dat die plop niet hoorbaar is bij hoge volumes, maargoed 90% van de tijd speel je toch op kamervolume (ik iig).