PDA

View Full Version : alleen voor marshallkenners!



glasbier
22 mei 2007, 20:32
ik zit weleens te denken om een marshall aan te schaffen.
omdat ik op dit forum weleens lees dat de jcm800 nogal een goede amp moet zijn,gaan mijn gedachten daar naar uit.
omdat ik echt een leek ben op marshallgebied,zijn er meerdere types van de jcm800?
of adviseren jullie mij een andere type marshall?
ik speel al jaren over verschillende fenders,maar wil nu eens een versterker met een heerlijke creamy sound die ook echt kan scheuren,maar moet geen highgain amp zijn.
graag jullie advies.

glasbier
22 mei 2007, 20:37
o ja,de mensen hier die mij kennen weten dat ik in de symforock zit....

Fumi SG
22 mei 2007, 20:54
o ja,de mensen hier die mij kennen weten dat ik in de symforock zit....

De niet-kenners weten dat nu dus ook... :confused:

Een opmerking vooraf, voor een echte creamy overdrive zou ik het toch niet gaan zoeken bij een JCM800.

Chris Winsemius
22 mei 2007, 21:02
Creamy + Marshall: pre '69 Plexies en dan voluit.

IRL en meestal wat betaalbaarder: later exemplaar of 'n reïssue met plexi-trafo('s) en 'n goeie mastervolume.

Rinze
22 mei 2007, 21:23
In de JCM800 serie heb je een- en tweekanaalsversterkers. Vreemd genoeg klinken de eenkanalers niet alleen beter maar gaan ze ook veel harder. Maar ook onderling zit er erg veel verschil in, ik denk door de buizen?

Op de meeting van afgelopen zaterdag voor het eerst in twee jaar weer eens op een JCM800 gespeeld. Hij klonk lekker maar ging niet half zo hard als mijn eigen trouwe ouwe en dus verkochte :D JCM. Allebei 50 watt zelfde type, enorm verschil.

Je moet er van houden, ze scheuren niet echt enorm (geen higain), tenzij je op enorm volume speelt. Zet er een pedaaltje voor en je bent wel klaar. probeer er een paar uit, lijkt mij het beste om er achter te komen of het wat voor je is.

jerome
22 mei 2007, 22:33
De niet-kenners weten dat nu dus ook... :confused:

Een opmerking vooraf, voor een echte creamy overdrive zou ik het toch niet gaan zoeken bij een JCM800.

Met de juiste voorbuizen en de juiste speakers kan een JCM 800 juist heerlijk creamy klinken!
En met bijv. EH voorbuizen en strakke speakers kan je een killer en meer metalhardrock sound krijgen.

glasbier
22 mei 2007, 22:50
tjoh,ik krijg hier veel informatie!
meer mensen die iets toe te voegen en/of adviezen hebben?

Toaster
22 mei 2007, 23:11
een superbass ...

en dan een mastervolume erop.

ik heb geen ervaring met de jcm 800. O ja toch wel. ik heb er twee keer over gespeeld in een repetitie ruimte. Was zo'n 800 met een zalmkleurig doek ervoor.
Over een lead kast.

Hij ging echt niet hard en ik vond hem niet mooi. Een DSL klonk beter.

Ik heb zelf een superlead uit 76 en een superbass uit 72 handwired. Dus ik weet heus wel waar ik over praat voordat ik allerlei 800 mensen over me heen krijg.

Maar misschien moet je Bogner ook eens proberen.

Mr.Bluesbreaker
22 mei 2007, 23:25
Een jcm 800 niet erg hard?
Allejezus, mijn 2203 is de luidste amp die ik ooit heb gehoord (<100 watts) zelfs op half vermogen.

Kijk ook eens naar de Engl's, bijvoorbeeld de Screamer.
Nooit gedacht dat dat mij zou kunnen bekoren, maar die kan qua leads wel "creamy" zijn, tenminste dat is het geluid wat ik bij die term in mijn hoofd heb.
Als je het echt wil testen zou je wat amps hier een keer aan de tand kunnen voelen als je wilt, zoeken naar je geluid is soms een bitch.

PeeVee
23 mei 2007, 22:12
of 'n reïssue met plexi-trafo('s) en 'n goeie mastervolume.Laat me es raden.... :D

Antoon
23 mei 2007, 22:17
Ik zou ook eens naar de "Hand-wired" serie van Marshall kijken (Bijv. de JTM45 of de 18W). Misschien een tweede hands exemplaar van Ebay?

Als je tweede hands gewoon een goede standaard amp van Marshall koopt weet je dat je die voor hetzelfde geld weer verkoopt als je m zat bent (mits er niet aan gekloot is uiteraard)

pol
23 mei 2007, 22:37
als een jcm800 niet hard gaat scheelt er iets mee...
En de 2 kanaals is net even luid als de 1kanaals, heeft meer gain, maar het geluid is anders, de 2kanaals klinkt lang niet zo typisch marshall, ac/dc enzo, is wat agressiever, ik vond em in ieder geval zeer bruut.

De 2203 is meer typisch marshall qua geluid.

van de 50 watters ben ik niet zo gek eigenlijk, die wat ik gehad heb hadden minder definitie als de 100 watters en klonken ook dunner.

Rinze
23 mei 2007, 23:36
als een jcm800 niet hard gaat scheelt er iets mee...
En de 2 kanaals is net even luid als de 1kanaals, heeft meer gain, maar het geluid is anders, de 2kanaals klinkt lang niet zo typisch marshall, ac/dc enzo, is wat agressiever, ik vond em in ieder geval zeer bruut.

De 2203 is meer typisch marshall qua geluid.

van de 50 watters ben ik niet zo gek eigenlijk, die wat ik gehad heb hadden minder definitie als de 100 watters en klonken ook dunner.

Zelfs de eenkanalers verschillen nogal van elkaar, heb je wel eens een een- en een tweekanaler naast elkaar gezet? De JCM800's met twee kanalen hebben een andere schakeling op de eindtrafo, heb ik gehoord van een techneut. Met zo'n 1*12inch combo met een kanaal blaas je een heel eind weg, met de tweekanaalsversie kom je niet over een harde drummer heen. Ik moet er bij zeggen dat ik geen 100 watters met elkaar vergeleken heb.

Vorige week op de meeting op een 800 gespeeld die nog niet half zo hard ging als mijn oude exemplaar vroeger, allebei zelfde type:confused: hij klonk wel lekker. De 800's van voor '83 zijn ook nog weer anders dan de latere exemplaren.

Mitch
24 mei 2007, 00:35
Als je een goed overzicht wil hebben van de JCM800 serie, op de Marshall site (verrassend !) staat onder het kopje History of Heritage, ik weet 't even niet meer uit mijn hoofd, een duidelijke beschrijving van de types. Heel simpel gezegd: de oudste zijn het meest populair en de populariteit neemt lineair af :D

Mitch
24 mei 2007, 00:37
Laat me es raden.... :D

Linksonder de username zit een driehoekje, daar kun je als de regels worden overtreden een melding doorgeven aan de mods. Probeer dat 's in plaats van sarcasme.

tempo3
24 mei 2007, 07:03
Dat is toch het zelfde als een melding sturen naar een "black hiole..".:D Je stopt er wat in, maar het komt er nooit meer uit

pol
24 mei 2007, 08:19
Zelfs de eenkanalers verschillen nogal van elkaar, heb je wel eens een een- en een tweekanaler naast elkaar gezet? De JCM800's met twee kanalen hebben een andere schakeling op de eindtrafo, heb ik gehoord van een techneut. Met zo'n 1*12inch combo met een kanaal blaas je een heel eind weg, met de tweekanaalsversie kom je niet over een harde drummer heen. Ik moet er bij zeggen dat ik geen 100 watters met elkaar vergeleken heb.

Vorige week op de meeting op een 800 gespeeld die nog niet half zo hard ging als mijn oude exemplaar vroeger, allebei zelfde type:confused: hij klonk wel lekker. De 800's van voor '83 zijn ook nog weer anders dan de latere exemplaren.

Ik heb alleen 100 watt heads vergeleken moet ik zeggen, een 2203 uit '83 en een 2210 uit '89, en beiden gingen meer als luid genoeg om een luide drummer compleet te overstemmen.

Bij de 2210 moest wel het channelvolume vrij hoog staan voor die goed begon te klinken, maar dan knalde die wel lekker.

Misschien dat de combo's anders in mekaar zitten ?

vroegere 2 kanaals marshalls (voor '85 dacht ik) zijn lang niet zo goed als de latere, is een heel ander circuit.

Een marshall is nu ook wel niks om in combovorm te hebben vind ik, daar hoort een goeie 4 x 12 bij.

Mighty Noise
6 juni 2007, 12:48
gewoon gaan voor een 2203 amp. Amp klinkt zalig en klinkt waaaaaay better dan enige andere marshall op de markt.

Lexvandoef
6 juni 2007, 23:04
Heerlijke amp inderdaad, en wat nou Marshall hoort niet in een combo. Een loodzware 2x12 combo, rock and roll :D

Berger
9 juni 2007, 02:43
tjoh,ik krijg hier veel informatie!
meer mensen die iets toe te voegen en/of adviezen hebben?

Koop geen JCM 800 MK2 2203; 2204. Die met de horizontale inputs. (ik denk vanaf jaar 85 ofzoiets)
Heb er op men oud werk veel problemen met gehad.
Het ding heeft geen leuke voicing en klinkt veel te treble-ig..

De eerste reeks 800's 2203, 2204 (MK1) of JMP mastervolumes en de nieuwe (re-issues) zijn wel klassebakken. (hebben allemaal verticale inputs). Inderdaad, met een Boss SD1 of een tubescreamer ervoor, leuke creamy klank. De cabinet speelt natuurlijk ook een rol. (smijt er V30's of greenback speakers onder)
De jmp 2203 vind ik de puurste (zijn eigenlijk rechtstreeks omgebouwde "plexi's" met een mastervolume op) Wel degene met de minste gain.

Wat je je ook kan aanschaffen, is een splitchannel. Type 2210 of 2205.
Deze vind ik persoonlijk de leukste 800's. Hebben een pak meer gain en je hoeft geen pedaaltje om lekker te scheuren. En klinken zeker en vast marshall!
Heb zelf een 2205 uit 85 met een celestion V30 kast onder en moet zeggen.. heel leuke dikke sound. En zeker luid genoeg, ook wat mensen mogen beweren dat die 50 wattertjes niet luid genoeg gaan.. (meestal staat hun amp nog niet half open) Een goede matched set tesla's of svetlana's helpt zeker (klankgewijs). Enige nadeel; het rythm kanaal heeft niet superveel headroom, dus overdrive pedaaltjes op dit kanaal is niet zo denderend. (daar is de 2210 beter) Het gainkanaal is heel goed en zeker genoeg headroom om te "duwen"..
Is ook een versterker die lekker in de mix zit, heeft van nature uit veel mid en dat is wat je geluidsman nodig heeft.

Check ze uit en heb zeker geen schrik om 50 watters te testen. Ook 2dehands vind je er veel. zeker op de duitse ebay.

pol
9 juni 2007, 08:40
dat met die horizontal en vertical inputs vind ik maar larie, er zit altijd wel wat verschil op qua sound bij jcm800's, tussen die horizontal inputs zitten ook prima amps die geen last hebben van overdreven treble.

Bij de 2204 is het circuit trouwens niet veranderd tussen de horizontal en vertical inputs.

jmp 2203 is ook geen verschil met vroeger jcm800's 2203's...

Tristan
9 juni 2007, 10:40
Inderdaad pol, dat vind ik ook bullshit, de twee beste 800's die ik tot nu toe gehoord heb waren 2204's met horizontal inputs...
Je moet zo'n 800 natuurlijk wel in kunnen stellen, gewoon niet te veel presence en treble erin draaien, dan klinken ze geweldig...
De 2203 klinkt duidelijk anders, lijkt wat meer gain te hebben volgens mij en klinkt wat minder warm...
De tweekanaals 800's vind ik helemaal ruk, hebben gewoon totaal geen ballen in vergelijk met een echte eenkanaals 800...
Overigens zijn de JMP versies, de voorlopers van 800's wel degelijk anders heb ik me laten vertellen, die hebben andere (men zegt betere) trafo's...
Onder de Marshall Handwired series zitten goede amps, maar eerlijk gezegd vind ik de hele dure amps uit die serie niet zo denderend, ze zijn in ieder geval i.m.o. zeker niet beter dan de 2061x, de 1959HW vind ik duidelijk minder klinken, een vrij schelle krasbak...
Ze hebben wel duidelijk minder gain dan een 800 hoor, de 2061x is meer Plexi-achtig gevoiced...

Dude
9 juni 2007, 11:08
http://www.guitar.co.uk/documents/1503/1503-large.jpg

overweeg de nieuwe 410H eens... waanzinnig ding, ik heb zelf een JCM800 2204 en het 2e kanaal van die JVM is 2 druppels water met als GROTE voordeel dat die wel lekker klinkt op normaal bandjes kroegen volume !

Echt... worth the shot, in mijn optiek vele malen praktischer en bruikbaarder dan de orginele 800's en ja.. ik heb ervaring, zelf 2 stuks gehad en momenteel dus die 2204.

Jan Buurman
9 juni 2007, 11:09
50 Watt is zat!!!! Wij hebben een erg hard slaande drummer en ik heb totaal geen moeite om daar bovenuit te komen met mijn JCM800 splitchannel van 50 Watt. Ik kom met mijn mastervolume niet boven de 3 tijdens repetitie en niet boven de 4 op het podium. Ik zou NOOIT een 100 Watter willen hebben. Waar heb je dat nou voor nodig? Voor elke kroeg heb ik zat volume en moet ik eerder oppassen dat je de tent niet leegblaast en voor de grote podia heb je P.A. en willen de technici dat je versterker niet te hard staat voor een goede zaalmix...

Dude
9 juni 2007, 11:13
precies de instelling die ik had, al mijn amps waren tot nog toe 50 watt tot ik een 100 watter kocht... en ja dat heeft meer ballen, ook op 'normaal' band volume.

Jan Buurman
9 juni 2007, 11:27
Een 100 Watter moet toch meer open om de buizen "aan het werk te zetten"? Dit leidt dan toch tot meer decibellen?
De band ziet mij al aankomen met een 100 Watter, ze worden nu al "gek" van mij.. 8-)
Ze balen al als ik mijn 4x12 onder mijn combo zet omdat ze vinden dat ik nog harder klink. Ik probeer ze te overtuigen dat het niet harder is maar voller!!

Dude
9 juni 2007, 13:28
Mjah die ervaring heb ik niet in ieder geval.... is dat niet ook een beetje zo'n typische internet ervaring ? "100 watter is niks omdat die harder moet dan een 50 watter ?" wellicht om hem over zn gier te krijgen maar ook om dat voor elkaar te krijgen moet het allemaal zo gruwelijk hard staan dat de lol er al snel af is... bovendien werkt haast iedereen wel met pedalen toch ?

pol
9 juni 2007, 20:54
ik heb 2 x een 2204, en vind de 2203 beter klinken eigenlijk, meer punch, minder rommelig.

En gruwelijk hard moeten die amps nu ook niet speciaal, ok, op huiskamervolume klinken ze niet, maar op repetitieniveau is dat toch goed te doen.

Tristan
9 juni 2007, 21:18
De 100 watter klinkt gewoon anders, volgens mij gaat 'ie niet eens echt harder dan de 50 watter...
De 50 watter klinkt naar mijn idee wat romiger, wat warmer, ik vind 'm lekkerder, maar ik kan begrijpen dat sommige gitaristen, met name ook Hardrock en Metal gasten zo'n 100 watter wat meer kunnen waarderen...
Overigens schelen de speakers ook behoorlijk veel wat betreft volume, als je een G12H aan een Marshall hangt dan klinkt hij duidelijk luider dan als je een G12M eraan hangt...
Een Vintage 30 vind ik over het algemeen vreselijk in combinatie met een echte ouderwets klinkende Marshall, vrij schel, dat klinkt erg hard, doet op vrijwel elk volume pijn aan mijn oren...

DaveItUp
10 juni 2007, 10:49
Inderdaad. Speakers zijn t belangrijkst zo'n beetje. G12H65's die dingen werken zo goed met een ouwe marshall. Stiekem haast nog fijner dan g12m's hehe.

Chris Winsemius
10 juni 2007, 11:23
Bij veel Marshalls vanaf +/- eind jaren 70 hebben de 50 Watters 'n beduidend lagere voedingsspanning dan die van 100 Watt modellen. Die hogere voedingsspanning zorgt oa. voor meer en strakker laag.