PDA

View Full Version : Verbouwen of een nieuwe?



The Mess
22 mei 2007, 18:45
Hallo,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb een backup gitaar nodig.
Héél hard nodig, want ik breek zo abnormaal veel snaren (bij een optreden, gemiddeld 1 om de 20 minuten.)
(Nog tips hiertegen? Ik speel D'addario 011, en ik rag flink door met een tortex 0.88...)
Ik kan van mijn bassist een backup gebruiken, maar daar haal ik altijd mijn handen aan open...


Ik speel speedrock en heb daarom gewoon een brute scheur nodig.
Mijn main gitaar is nu een Epiphone SG Special, en ik heb nog een Squier Stratje hangen waar ik niks meer mee doe...
(geen scheur, en ik speel eigenlijk alleen maar ruigere rock/metal)

Nu kan ik 2 dingen doen:
- Mijn stratje verbouwen op vergelijkbare manier als eerder is gedaan: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85187
(niet verven, gaat ongeveer 60 euro kosten)
- Mijn beginnerssetje verkopen en van dat geld + wat anders in de verbouwing was gegaan (150 E) een goedkope, misschien 2dehands, humbuckergitaar kopen. (Misschien dus nog wat bijleggen.)

Wat lijkt jullie het beste idee?

P.S.
Ik hoef geen dure shit te hebben, ik rag vrolijk door op mijn cheap-ass gear.
Bovendien ben ik zo arm als de neten :D

Veekeren
22 mei 2007, 18:48
Effe semi-offtopic, en misschien zie je hem al aankomen. Maar als je om de 20 minuten een snaar breekt, zou ik of eens naar je gitaar laten kijken, of eens wat aan je techniek doen. Het is iig niet normaal.

Nellyrocks
22 mei 2007, 18:50
Ik zou in erste instantie maar eens naar die Epi gaankijken. Het is echt niet normaal om elke 20 minuten een snaar te breken. Hoe hard je ook aanslaat. Kunnen braampjes op je brug zijn of een te hoge spanning op je snaren.

Anders zou ik er lekker een andere gitaar bij kopen en die strat houden voor wat het is. Misschien ga je hem later juist wel gebruiken omdat ie anders klinkt.

Nou, succes dan maar.

The Mess
22 mei 2007, 18:52
Effe semi-offtopic, en misschien zie je hem al aankomen. Maar als je om de 20 minuten een snaar breekt, zou ik of eens naar je gitaar laten kijken, of eens wat aan je techniek doen. Het is iig niet normaal.

Als ik live speel dan hè, het kan ook aan mijn gitaar liggen, maar ik heb het op andere gitaren ook wel gehad. Ik sla live idd tamelijk hard...
(Maar hoe stop je daar mee?)

Veekeren
22 mei 2007, 18:55
Als ik live speel dan hè, het kan ook aan mijn gitaar liggen, maar ik heb het op andere gitaren ook wel gehad. Ik sla live idd tamelijk hard...
(Maar hoe stop je daar mee?)

Ja ik heb ook de techniek van een gorilla, maar dan nog breek ik geen snaren. Misschien, zoals eerder gezegd, ligt het aan je brugzadeltjes. Maar hoe dan ook, zelfs live is het niet normaal ;)

The Mess
22 mei 2007, 18:59
http://i162.photobucket.com/albums/t258/pretty-hates/CIMG3385.jpg

Let maar niet op het gezicht, en de pet (lolletje met het publiek ;))
Maar zou het aan dat gespannen spelen kunnen liggen?

Ik zal iig mijn gitaarleraar naar m'n gitaar laten kijken, hopen dat het dan minder wordt.

Jimwoud
22 mei 2007, 19:01
Ik zou lekker die gitaar ombouwen net als in dat topic, je hebt toch alleen maar een brug humbucker nodig.

Misschien moet je toch je techniek veranderen(als er niks met je gitaar aan de hand is). Ik speel in een zelfde soort band, en sla ook wel hard aan maar ik rag niet door op mn snaren. Dus eerder de spanning van je snaren halen, gaat natuurlijk maar om een fractie van een seconde. Misschien helpt het om iets meer gain te gebruiken, dan hoef je ook minder hard aan te slaan om ongeveer dezelfde sound te krijgen.

EDIT: na het zien van de foto ziet het er inderdaad gespannen uit.

The Mess
22 mei 2007, 19:03
Ik zou lekker die gitaar ombouwen net als in dat topic, je hebt toch alleen maar een brug humbucker nodig.

Misschien moet je toch je techniek veranderen(als er niks met je gitaar aan de hand is). Ik speel in een zelfde soort band, en sla ook wel hard aan maar ik rag niet door op mn snaren. Dus eerder de spanning van je snaren halen, gaat natuurlijk maar om een fractie van een seconde. Misschien helpt het om iets meer gain te gebruiken, dan hoef je ook minder hard aan te slaan om ongeveer dezelfde sound te krijgen.

EDIT: na het zien van de foto ziet het er inderdaad gespannen uit.

Ik doe het niet voor het geluid, ik speel solid state en ik rag toch wel.. -_-'
(Alleen zo gespannen live, als ik er geen erg in heb.)
En ik zag het al staan met je sig, ik stond afgelopen donderdag op het zelfde festival als PPS[r], maar jij staat dus gewoon in het voorprogramma, mazzelaar :D

no 1 hops
22 mei 2007, 20:01
een paar lil killers erin en je bucked the hummen en hebt keuze uit drie elementen

Realeigo
22 mei 2007, 22:00
voor 30 euro heb je stringsavers voor je SG, die schijnen het percentage gebroken snaren flink omlaag te duwen..

cas121
22 mei 2007, 22:50
tegen de tijd dat ik weer snaren ga breken, wat altijd in vlagen komt, is het meestal een kwestie van de brugzadeltjes voorzichtig uitschuren met 1000 grit schuurpapier en even afstellen... problem solved, helpt bijna altijd.

als je snaren altijd bij de brug breken kan dit het weleens zijn, breken ze halverwege dan speel je idd als een bokito.

C

Saf
23 mei 2007, 00:07
kan ook gewoo naan je speelstijl liggen brak eerst nagenoeg elk optreden de E snaar van mijn bas (we doen zo'n 40 optredens per jaar dus dure grap). En dan niet alleen om mijn 73 fender nee ook op 74er, de elite, de zelfbouw, de egmond, enz op elke bas en dat waren ook verschillende soorten bruggen.

Ik ben toen ietsjes verder van de brug af gaan spelen en nu goed het eignelijk voortaan goed.

STW
23 mei 2007, 06:10
geen idee natuurlijk hoe jij je snaren aanslaat
zelf sta ik ook vaak te raggen als ik live speel en ik brak op een gegeven moment ook standaard elk optreden minstens een snaar


voor 30 euro heb je stringsavers voor je SG, die schijnen het percentage gebroken snaren flink omlaag te duwen..

die stringsavers deden in mijn geval wonderen
ik had al diverse malen geprobeerd om mn zadeltjes te schuren maar dat hielp niet

dus als je snaren steeds bij de brug breken: aanrader!

EuroCinema
23 mei 2007, 11:28
Als ik live speel dan hè, het kan ook aan mijn gitaar liggen, maar ik heb het op andere gitaren ook wel gehad. Ik sla live idd tamelijk hard...
(Maar hoe stop je daar mee?)

Mijn beste gok is dat je een te dun plectrum gebruikt voor bij je snaren. Dan ga je erin knijpen, je arm verkrampt en je gaat "hakken" met je hele arm in plaats van uit de pols te spelen. Met de spanning van een optreden erbij kan dat resulteren in heel veel overbodige spierkracht. Dikkere plectrum dus.

Een andere oorzaak kan zijn dat je jezelf niet goed genoeg hoort en daardoor onbewust harder gaat aanslaan. In dat geval: zet je versterker harder, of schuin, of hoog, zodat je hem beter hoort. Of vraag om meer gitaar op de monitor.

Ook mogelijk is dat je dynamiek probeert te maken door harder aan te slaan in de heftige stukken. Niet doen! Je distortion/overdrive pedalen en eventuele overstuurde buizen compressen als een gek, dus het wordt echt niet harder. (Een compressor opverergert dit uiteraard.) Oplossing: maak meer volume door van kanaal te wisselen, met een booster, een volume pedaal, een extra distortion etc.

ben vanhoof
23 mei 2007, 11:46
geen idee natuurlijk hoe jij je snaren aanslaat
zelf sta ik ook vaak te raggen als ik live speel en ik brak op een gegeven moment ook standaard elk optreden minstens een snaar



die stringsavers deden in mijn geval wonderen
ik had al diverse malen geprobeerd om mn zadeltjes te schuren maar dat hielp niet

dus als je snaren steeds bij de brug breken: aanrader!

Kan je die stringsavers op elke vaste brug monteren (uitziende zoals de sg), of is de brug op een sg een speciale? Ik heb er bij 1 gitaar namelijk ook erg veel last van.

The Mess
23 mei 2007, 15:48
Ik speel redelijk dicht bij de brug, maar dat is omdat ik aardig wat palm-mute.
Dikkere plectrums was ik zoiezo al van plan om te kopen, dan gaan de triolen bij metal enzo wat beter, maar ik weet niet of ik dan hetzelfde maar dan harder ga slaan, of idd relaxter.

En die stringsavers, want zijn dat? Zijn er hier meer ervaringen mee?
Ik kon dit vinden, maar het werd me niet echt duidelijk wat het nou zijn.

http://guitarpartsdepot.com/Merchant2/merchant.mvc?LNG=en-US&Screen=PROD&Product_Code=PS-8633-00&Category_Code=StringSavers

(Als dat zou kunnen helpen zou dat mooi zijn, dan is de behoefte aan een backup minder groot ;))

DeiDRagonas
24 mei 2007, 06:50
Buiten t feit dat je waarschijnlijk wat aan je tecniek moet gaan doen... En dat andere zadeltjes je wel eens kunnen helpen inderdaad, vind ik dat je als gitarist ALTIJD een back-up gitaar bij je hoort te hebben! Wat als de ene ermee ophoudt ineens?

Saf
24 mei 2007, 07:53
juist altijd backup. onze gitarist heeft altijd drie gitaren bij zich een gewone akoestische een 12 string en een back up, ik heb altijd ee nback up basgitaar bij me. En meestal gaat er ook wel iemand mee die ondertussen snaren zu kunnen vervangen.

sef

Jimwoud
24 mei 2007, 11:09
Buiten t feit dat je waarschijnlijk wat aan je tecniek moet gaan doen... En dat andere zadeltjes je wel eens kunnen helpen inderdaad, vind ik dat je als gitarist ALTIJD een back-up gitaar bij je hoort te hebben! Wat als de ene ermee ophoudt ineens?

Volgens mij gaat dit topic juist daarover!!

EuroCinema
24 mei 2007, 11:53
Idealiter zou je altijd back-up bij je hebben. Maar in de gemiddelde kroeg, met een klein klotepodiumpje & zonder kleedkamer oid kan je zo'n ding nergens veilig kwijt. Bovendien wil ik graag alles in 1 keer lopen kunnen uitladen. (gitaar in 1 hand, amp in andere, effecten etc in schoudertas) Niet dat de helft van mn spullen onbewaakt in de zaal of op straat staat. Daarom ga ik toch vaak met 1 gitaar spelen, maar laat ik ze wel regelmatig helemaal nalopen door Peer Dellen en speel ik altijd met nieuwe snaren. Gaat al heel lang goed... Bovendien: een blazer heeft ook geen 2e sax bij zich, een drummer geen 2e kit en een toetsenist geen 2e rhodes.

Jimwoud
24 mei 2007, 12:05
Idealiter zou je altijd back-up bij je hebben. Maar in de gemiddelde kroeg, met een klein klotepodiumpje & zonder kleedkamer oid kan je zo'n ding nergens veilig kwijt. Bovendien wil ik graag alles in 1 keer lopen kunnen uitladen. (gitaar in 1 hand, amp in andere, effecten etc in schoudertas) Niet dat de helft van mn spullen onbewaakt in de zaal of op straat staat. Daarom ga ik toch vaak met 1 gitaar spelen, maar laat ik ze wel regelmatig helemaal nalopen door Peer Dellen en speel ik altijd met nieuwe snaren. Gaat al heel lang goed... Bovendien: een blazer heeft ook geen 2e sax bij zich, een drummer geen 2e kit en een toetsenist geen 2e rhodes.
een snaar van een gitaar breek je toch wel wat sneller.

Ik ben meestal gewoon te lui om een extra gitaar mee te nemen. Maar ik breek ook bijna nooit een snaar. Maarja het gaat er natuurlijk een keer van komen dat ik dat live een snaar breek en dat ik geen backup heb, maarja. RNR!!!

Mitch
24 mei 2007, 13:14
Zadeltjes bijvijlen en humbuckers-in-singlecoil formaat in die Squier stoppen als backup en je kan er helemaal tegen !

The Mess
28 mei 2007, 17:53
Ik ben dus van plan om nieuwe Graphtech zadeltjes te kopen bij Voxhumana.
Maar ik brak zojuist ook m'n topkam, daar keek ik even raar van op.
Er moet dus een nieuwe topkam op.

Zijn dit de 2 goede onderdelen? :
- http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?products_id=1052
- http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?products_id=2809