PDA

View Full Version : betaalbare flanger...



jimihattricks
22 mei 2007, 09:58
hey hey,

ben de laatste tijd erg aan het 'moduleren', en zoek voor in de toekomst een levensgezel voor mijn EvH phase90 > een flanger wel te verstaan

ik heb een aantal belangrijke eisen:
1) geen volumedrop en tonesuck (bass of treble roll-of)
2) liefst true bypass
3) compact (geen schoenendoos)
4) nieuw of tweedehands ong 125 euro...

wat zeggen jullie?

een mxr micro flanger?
http://www.tcgakki.com/tcgakki/inst/effect/D150/04/DSCN9603.jpg

kom ze vrijwel nooit tegen, maakt iemand soortgelijke pedalen..?

Dirk_Hendrik
22 mei 2007, 10:16
Hmm.
Je eigen suggestie is al niet TB. Hoe belangrijk is die TB dan?.

Als het compact moet zou ik persoonlijk toch een FL9 suggereren.

jimihattricks
22 mei 2007, 10:31
ja dat klopt idd..

ik zou dan overwegen om die micro flange TB te laten maken.. (mocht ik al ooit iets dergelijks vinden)

het gaat mij niet zozeer om het TB per se, maar meer om het feit dat ik geen modulatie op de achtergrond wil horen als het pedaal uitstaat..

die FL9, tja, hij wordt steeds maar weer aanbevolen.. ik heb de reissue een keer getest en was er niet ondersteboven van, zeker niet voor die prijs, maar ik begin te vermoeden dat ik er niet uit haalde wat erin zat..

gooi je die FL9, of een flanger in het algemeen, het beste in de fx-loop?

--

ik kan me herinneren dat remco laatst bezig was met een micro flanger-achtig iets, of althans een vraag erover stelde..?

10Man
22 mei 2007, 10:53
kheb sinds kort een oude FL9 en ik ben er zeer over te spreken, het kostte me wel tijd om alle functies goed door te krijgen
je zou ook de niet-deluxe electric mistress kunnen proberen...

zoon van Piet
22 mei 2007, 11:01
Ik sluit me bij D_H aan. FL9 roelt behoorlijk en is bovendien heel veelzijdig -misschien dat je daarom niet meteen onder de indruk was. want een middagje kennismaken is wel nodig om het beste er uit te halen.
De RI ken ik niet, maar je ziet ze vaak genoeg 2ehands voor leuke prijzen. en de opvolgers uit de power en tien series mogen er ook zijn..

Enne: niks loop, gewoon voor je versterker pleuren

Dirk_Hendrik
22 mei 2007, 11:28
het gaat mij niet zozeer om het TB per se, maar meer om het feit dat ik geen modulatie op de achtergrond wil horen als het pedaal uitstaat..


In welk geval TB linke soep is! Daar zowel je element een hoge uitgangsweerstand heeft en je versterker een hoge ingangsweerstand is het instralen van modulatieherie op je signaallijnen met TB beter mogelijk dan wanneer er een buffertje bij zit.

jimihattricks
22 mei 2007, 12:03
Ik sluit me bij D_H aan. FL9 roelt behoorlijk en is bovendien heel veelzijdig -misschien dat je daarom niet meteen onder de indruk was. want een middagje kennismaken is wel nodig om het beste er uit te halen.

ik denk dat ik dat dan ook maar s moet gaan doen, een middagje kennis maken..

heeft iemand dan mss een paar instellingen die ik als uitgangspunt kan gebruiken? dat zou wel handig zijn..

@Dirk_Hendrik: het is meteen duidelijk waarom jij pedalen bouwt en ik niet :)

maar wat doet TB dan nu precies DH? en waarom doet 'iedereen' (terecht danwel onterecht) of een TB switch de holy grail of switching is...?


Buffered bypass is the technique of designing a high input impedance amplifier to go ahead of the actual effect circuitry. The input impedance of this buffer is high enough to avoid tone sucking, and it has an output impedance low enough to drive the rest of the effect with no loading even if the effect proper has a low input impedance. This also allowed electronic switching from dry to effected signals, and became a favorite of several Japanese electronic companies. The best example is probably the Ibanez xx-9 series, which includes the fabled Tube Screamer 808 and 9. These effects do not get a lot of reports of tone sucking, although purists sometimes demand that they be converted to true bypass.


True bypass is the standard of clean signal quality against which all other bypasses are measured. True bypass means that when the bypass switch is in the bypass position, the effect circuit is entirely disconnected, input and output, from the guitar's signal, and that the signal passes from the effect input to its output going only through wire and switch contacts.

..?..

Speeddemon
22 mei 2007, 12:19
Ik wacht op een schema van iemand, die een MXR Micro Flanger schema heeft gekocht op 't net.

Als blijkt dat deze te bouwen is met een R5106 chip (wel verkrijgbaar, weliswaar niet in grote aantallen) en NIET met de SAD512 chip (A of D versie? Welke was nou zeldzamer dan een date met Yolantha, D_H?), dan kijk ik of ik er een paar kan bouwen.
Goedkoop zal anders worden, want dikke kans dat de PCB ontworpen moet worden en ik wil alles uiteraard wel in een 1590B (MXR sized) behuizing hebben.

Ik heb dus het origineel, en ik heb ook een FL9. WERELD van verschil, die 2. Zou ik een gig hebben, waar ik maar 1 modulatie-pedaal kon meenemen, die chorus-achtig en flanger-achtig moet klinken, dan werd het de FL9 (of nog liever de Ibanez SF-10 Swell Flanger).
Zou ik een EVH tribute band hebben en gewoon de allermooiste, dikste jet-flanging nodig hebben voor "Unchained" enzo... Micro Flanger, period!
de FL9 is te lief als flanger voor zulke sounds.
Sterker nog, de Micro Flanger vind ik voor 1 basis sound lekkerder klinken dan de grote vintage MXR Flanger.

Hij heeft geen volume drop, je hoort 'm niet als ie uit staat (geen bleed-through ofzo), gewoon beide knoppen op 9 uur en gas erop! :jam:

jimihattricks
22 mei 2007, 12:23
dat zoek ik dus precies, dikke jet-flanging sounds die overeind blijven met od/dist...

keep us posted!

Dirk_Hendrik
22 mei 2007, 12:25
maar wat doet TB dan nu precies DH? en waarom doet 'iedereen' (terecht danwel onterecht) of een TB switch de holy grail of switching is...?


TB laat je signaal inderdaad ongestoord van in naar uitgang gaan. Zuiver theoretisch is het daarmee een "heilige graal". In de praktijk kleven er een aantal nadelen aan en 1 daarvan is storingsgevoeligheid.

Waarom denkt men dat TB de heilige graal is?
Omdat ene meneer Fuller dat met een ontzettend grote muil heeft lopen verkopen en veel zaken klakkeloos worden aangenomen bij gebrek aan inzicht. Pure marketting om jouw gadget aantrekkelijker te maken.

TB zit daarmee in dezelfde categorie als LP's vs CD's (bij de introduktie van de CD werd de LP ineen afgedaan als lo fi), tape vs digitaal etc etc. Het is niet onwaar, maar er zitten haken en ogen aan die niet klakkeloos aan de kant geschoven mogen worden.