PDA

View Full Version : Gitaarspelen, zelf aan te leren?



vintage
21 mei 2007, 22:20
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum hier, en heb een vraagje.
Ik wil dus beginnen met gitaar spelen (elektrisch). Nu vroeg ik mij af of het te doen is om het jezelf aan te leren. En waar je de benodigde documentie daarvoor kan vinden.

Groeten,
Jules

AriaProII
22 mei 2007, 08:58
hmmm, waarschijnlijk zul je hier twee soorten antwoorden krijgen:

antwoord 1: Ja, je kunt jezelf gitaar leren. snuffel even door de boeken voor wat standaard accoorden en toonladders, en luister veel naar je favo bands / jimi hendrix / jimi page / eric clapton, etc. Veel technieken leer je toch alleen maar door eindeloos herhalen.

antwoord 2: nee, het is beter om les te nemen, omdat je jezelf anders een verkeerde techniek of houding aanleert. Ook is een leraar beter in het geven van theorie.

kies maar welk antwoord je beter lijkt...

vintage
22 mei 2007, 14:09
Ok, bedankt voor het antwoord.

Ik heb zojuist nog even op school gesproken met een muziekdocent. Deze zegt dat er op mijn school ook behoorlijk wat mensen rond lopen die goed kunnen spelen en opzich ook wel les kunnen geven. Dus het wordt een combo van de twee opties denk ik.

Nanni
5 juni 2007, 20:26
Miss n b'tje overbodig, maar tip: denk nooit dat je niets meer kunt leren :p

Klinkt miss wat cliché, maar ik hoor het wel vaak van mensen die een instrument bespelen (en zo goed zijn die dan ook weer niet)

rocker_71
6 juni 2007, 14:37
Waarschijnlijk gaat het met een leraar beter en sneller, maar alleen moet je er ook wel uitkomen.
Zeker met tooltjes als powertab en al die lessen die op het net staan (oa youtube).
Boeken zijn ook altijd goed, cd-tje erbij, of nog beter dvd-tje.

Thundermane
6 juni 2007, 22:20
nouja het is handig om eerst te beginnen bij een leraar die je de basis leert, dan moet je stoppen want dan is het sonde van je geld, totdat je (zoals mij nu) nieuwe technieken nodig hebt om verder te komen.

gnoeontheboard
7 juni 2007, 00:20
Ik heb een lading tutorials van Riff Interactive.
Heel mooi gemaakt met video voorbeelden.
Een interactieve akkoordenbar en MIDI en mp3 voorbeeld hoe iets moet klinken.
Hier ga ik het mee proberen voorlopig.

Blind Owl
20 juni 2007, 12:47
Ik heb zelf 1 jaartje les gehad en zou ik echt niet doen want het enige wat het was, was dit:
20 minuten gaat die gast even een beetje wat dingen aan je leren die TE simpel zijn en dan wordt het wat "moeilijker" en dan is het nog TE makkelijk en thuis je eigen tempo volgen, beetje op youtube filmpjes van een of andere tjappie bekijken werkt ook goed. Als je iets niet snapt kun je dat zelf uit gaan zoeken op het Internet en anders kun je het nog hier op het forum vragen :P

Djankie
23 juni 2007, 23:13
jimi hendrix heeft ook zichzelf gitaarspelen geleerd :D

Borus van den Brand
24 juni 2007, 08:45
jimi hendrix heeft ook zichzelf gitaarspelen geleerd :D

Ja, maar wie is Jimi Hendrix nou?! Je streven ligt natuurlijk wel wat hoger. :satisfie::D

Borus van den Brand
24 juni 2007, 08:47
Ik heb zelf 1 jaartje les gehad en zou ik echt niet doen want het enige wat het was, was dit:
20 minuten gaat die gast even een beetje wat dingen aan je leren die TE simpel zijn en dan wordt het wat "moeilijker" en dan is het nog TE makkelijk en thuis je eigen tempo volgen, beetje op youtube filmpjes van een of andere tjappie bekijken werkt ook goed. Als je iets niet snapt kun je dat zelf uit gaan zoeken op het Internet en anders kun je het nog hier op het forum vragen :P

Dit was dan toevallig bij jou ht geval, maar ik verzeker je dat hier echt niet altijd sprake van is.

Benjamin Blue
30 juni 2007, 23:45
sjah....ik heb het tot nu toe mezelf moeten leren omdat ik geen andere keuze had,gelukkig ben ik er wel hartstikke blij mee met die ene keuze...maja dat terzijde er zijn wel heel veel dingen,zoals internet die je ver op weg kunnen helpen,tenslotte ligt je skills in je gitaar natuurlijk aan jezelf....hoe fanatiek je ermee bent dus...maja...ff niet off-topic..

hier n paar tools die jouw zeker kunnen helpen...
ik zou zeker aanraden:

-Guitar Pro 5.2> of natuurlijk een programma die ongeveer hetzelfde doet.

-zoek een beetje op youtube op de problemen waar je op stuipt bijv.Bending of zelfs de houding,die legt je wel de nodige Tips n'Tricks uit.

-Ga tabs of iniedergeval uitgeschreven liedkes zoek (ben nieuw op deze forum dus wee nie of k links mag plaatsen)

-op internet zie je bv wel de gebruiksaanwijzingen hoe en wat al die gare Tab tekentjes betekenen.

-verder is er bij zeer veel site's een soort van niveau waardering...dus zoek een artiest die je leuk vind en begin dan in de niveau waar je bent (beginner,intermediate etc.

-en natuurlijk van de begin beginnen met akkoorden want (voor mijn gevoel dan) als je n beetje de pakkingen weet (zoals barre enzow)dan heb je het meeste werk al gedaan,probeer als tip:zoveel mogelijk makkelijke liedjes te vinden met eerst alleen maar akkoorden en een solotje erin...om een beetje experience te kijgen..
(en dus zeker niet vast komen te zitten op alleen het akkoorden ''eilandje'' maar ook nog durfen overte stappen naar de solo/tab gedeeltes,want het is niet erg als het niet ineenkeer lukt,na veel oefenen kom je er wel)

...en dan verder gaan naar het steeds moeilijkere gebeure...en maak je daar maar geen zorgen over....dat merk je vanzelf wel....en oh..pobeer niet gelijk alles te overrushen en geirriteerd te worden...de gitaar moet je als een vriendin behandelen...zacht en passievol^^

en zo zijn er nog wel een hele reeks tips maar daar kan ik niet op komen op het moment.
als je vragen heb dan moet je het maar ff zeggen dan,misschien zit er nog iets tussen dat ik nog niet heb opgenoemd


ps: een leraar is er volgens mij alleen handig om de fouten dingen in je techniek af te leren...(instructies voor de basis dus) en voor de rest lijkt het mij ook pure geldverspilling....maja das mijn mening (k probeer er natuurlijk geen ruzie van te maken ofsow :hippie:

natuurlijk ken je om door een leraar te nemen wel heel wat meer theorie enzo....maja ik vind dat je je eigen stijl dat comfortabel in jouw spel past moet vinden en net als jimi hendrix....de akkoorden theorie op een gegeven moment wel aan je (l)aars mag lappen (dus niet op het akkoorden eilandje met de tabs maar erok doorelkaar gaan mixen)

Cheers en Rock on Brotha :gitarist:

allochthomas
9 juli 2007, 14:47
ik speel nu al 1/2 jaar gitaar en ik heb mezelf alles aangeleert en ik moet zeggen dat het al behoorlijk aardig lukt(ik oefen minstens 30min per dag).

les is uiteraard het beste als je genoeg geld hebt(probeer duolessen te krijgen met een vriend, dat ga ik nu doen het scheelt egt in de kosten), wat je kan wel alles gaan opzoeken op het internet, maar een leraar weet toch wel wat het beste is waar je op kan oefenen.

maar in principe kan je alles vinden op het internet
verder wat tips als je het je zelf gitaar aan gaat leren:
-youtube: altijd handig
-guitar pro(cker de versie 5 en hoger, want daar staan de tabs en noten bij elkaar en hij speelt je ook nog eens af)
-probeer de nummers te spelen die je leuk vind
-geef het nooit op, ls een nummertje niet lukt, gewoon een andere proberen
-probeer wat simpele oefening op te zoeken(verveling slaat snel toe, maar ik heb het bijv. met alt picking gedaan, gewoon een hele tijd hersenloos de zelfde noten picken, maar het helpt wel)
-zoek iemand anders die ook gitaar speelt bij jouw in de buurt(smane spelen is altijd leuk

een aanrader voor een simpel nummer is zombie van the cranberries: bestaat uit 4 chords en de solo is heel makkelijk
deze versie is het beste http://www.ultimate-guitar.com/tabs/c/cranberries/zombie_ver4_guitar_pro.htm
tis wel een GP file, maar hij is simpel en o zo leuk om te spelen.

appyhaan
9 juli 2007, 16:37
Als je denkt dat je les leuk gaat vinden, dat moet je het zeker doen. Onderschat niet de waarde van een goeie gitaardocent(of iemand met veel ervaring op dat gebied). Ik heb elektrisch gitaarspelen ook voor een groot gedeelte allemaal zelf geleerd... toch mis je altijd wel wat. Ik heb de laatste drie jaar gitaarles gehad(en krijg nu weer 4 jaar lang gitaarles aangezien ik toegelaten ben op het conservatorium), en dat heb ik gewoon als ontzettend tof ervaren. Voorwaarde is dat je een leraar zoekt/hebt/krijgt waar je het helemaal mee ziet zitten. Ik heb i.p.v. gitaarspelen wel eens een half uur alleen gepraat over muziek, en alleen dat was het al waard. Daar komt bij, dat gitaar docenten ook weer van jou kunnen leren geloof het of niet. Qua stijl maakte het mij nooit wat uit, 'k heb de laatste jaren voornamelijk klassiek gehad, maar daar kun je ook een heleboel dingen uit halen voor je elektrisch gitaarspel.