PDA

View Full Version : body zelf spuiten, het blijft behelpen...



pasqual
21 mei 2007, 20:38
ik heb nu al een tweetal body's gespoten en ik ben niet ontevreden over het resultaat, maar..... wat mij enorm ergert is het stof :mad:
ik beschik zoals de meesten onder ons niet over een stofvrije ruimte dus doe ik er alles aan om het zoveel mogelijk te beperken. wat gaat er nu mis volgens mij: zogauw ik een doek met ontvetter over de body heb gehaald om 'm vetvrij te maken is de body ( volgens mij ) statisch geladen waardoor ie veranderd in een stofmagneet. op het moment dat je wil beginnen met spuiten zie je nergens stof, maar zogauw je begint blijft er van alles plakken, vooral bij blanke lak, maar dat zal wel zijn omdat je het dan beter ziet. wat is jullie ervaring hiermee? uitbesteden? het is juist zo leuk om zelf je kleurstelling-(en) en creatiefiteit te bepalen. de volgende zal wel ongelakt en geölied gaan worden ;)

groeten Pasqual.

G.G.
21 mei 2007, 20:40
ik heb nu al een tweetal body's gespoten en ik ben niet ontevreden over het resultaat, maar..... wat mij enorm ergert is het stof :mad:
ik beschik zoals de meesten onder ons niet over een stofvrije ruimte dus doe ik er alles aan om het zoveel mogelijk te beperken. wat gaat er nu mis volgens mij: zogauw ik een doek met ontvetter over de body heb gehaald om 'm vetvrij te maken is de body ( volgens mij ) statisch geladen waardoor ie veranderd in een stofmagneet. op het moment dat je wil beginnen met spuiten zie je nergens stof, maar zogauw je begint blijft er van alles plakken, vooral bij blanke lak, maar dat zal wel zijn omdat je het dan beter ziet. wat is jullie ervaring hiermee? uitbesteden? het is juist zo leuk om zelf je kleurstelling-(en) en creatiefiteit te bepalen. de volgende zal wel ongelakt en geölied gaan worden ;)

groeten Pasqual.

Buiten uit de wind spuiten, net nadat het geregend heeft, dan naar een stofvrije ruimte binnen brengen en laten drogen.

Ash ketchum
21 mei 2007, 20:41
Het helpt iets om te spuiten nadat het heeft geregend, dat doet stofdeeltjes niet zo snel meer opwaaien. Net zoals met hooikoorts, dan heb je er ook minder last van pollen nadat het heeft geregend.

pasqual
21 mei 2007, 21:03
bedankt voor de vlotte reacties.

daar zit wel wat in maar dat kan helaas niet altijd omdat er bij mij thuis met goed weer altijd wel leven is. ( kinderen, hond etc...) dus ben ik toch veroordeeld tot de garage. ik ga voor mijn volgende body toch kijken voor een andere oplossing, voor mijn part een oversized stofzuiger ernaast. als ik zo'n gitaar ooit zou kunnen verkopen moet ie er wel netjes uitzien. dan kun je nog het beste materiaal hebben gebruikt, zolang het cosmetische aspect meetelt moet ook dit in orde zijn. maar klopt het van mijn theorie van statische lading of is dit overdreven?

groeten Pasqual.

G.G.
22 mei 2007, 05:19
4 natte lakens ophangen en daartussen spuiten.

Hellsbellsnl
22 mei 2007, 08:34
Ik lak gewoon met een rollertje.
Tussen iedere laklaag mat schuren.
Keer of 7 - 8 lakken.
Laatste laag ook mat schuren.
"commandant" (ja die voor de auto) erop en polijsten maar
Werkt erg goed en eigenlijk nagenoeg geen last van opvliegend stof zoals er gebeurd bij het spuiten.
Ook van het spuiten kan iets statisch geladen worden.
Blaas maar wind langs plastic dan trekt het ook stof aan.

Misschien een raar voorstel:
Je gitaarbody aarden?????
Kan gewoon in het stopcontact aan de aarde..........

AvU
22 mei 2007, 10:58
ik denk dat je body (hout) niet statisch geladen kan worden, omdat er geen 'bijna' geen stroom door kan lopen, dus kunnen de hout atomen ook niet positief of negatief geladen worden.

grt. Arjan

Mitchel_12000
22 mei 2007, 12:53
door plastick loopt ook geen stroom, maar dan kan het nog wel statisch geladen zijn.

pasqual
22 mei 2007, 15:01
volgens mij kan alle materiaal in mindere of meerdere mate statisch geladen worden. ik zie tijdens het aanbrengen van de blanke lak zo de stofdeeltjes landen terwijl die er nog niet oplagen bij het ontvetten. misschien inderdaad eens proberen tussen vochtige lakens, wordt wel omslachtig zo, maar ja....

groeten Pasqual.

fred dons
22 mei 2007, 18:55
lakken met cellulose, dit is binnen een tiental seconden droog waardoor de kans op plakken ernstig verminderd (acryl blijft nog wel een half uurtje nat)

nickbongers
22 mei 2007, 19:00
mocht je beschikking hebben tot een oude doesjkabine, of moeder/vriendin/vrouw/huisgenoten hebben die het niet erg vinden als dat ding onder de verf zit, zou ik het daar in doen.

ff wachten tot na poetsdag (zowieso weinig stof), en dan eerst 10 minuten de warme kraan aan.

vanhouten
22 mei 2007, 22:41
Waar plaatsen jullie de onderdelen in?? Want je kan toch nooit de hele gitaar in 1 keer een keer lakken? Want wil zelf ook beginnen met lakken maar weet nog niet wat het makkelijkst is in om te plaatsen.

fred dons
23 mei 2007, 08:35
bodies die ik lak bevestig ik aan een oude nek die ik dan als handvat gebruik, en ik heb in mijn berging wat gitaarhangers hangen waar ik de gitaar dan te drogen hang

G.G.
23 mei 2007, 08:59
bodies die ik lak bevestig ik aan een oude nek die ik dan als handvat gebruik, en ik heb in mijn berging wat gitaarhangers hangen waar ik de gitaar dan te drogen hang

Ik draai onder de neckplate een schroef met een oog, daar een carabine doorheen en dan aan de "waslijn" hangen. Een setnek hang ik door een van de meganiekgaten met een stuk rondhout op.

Bij een lockingnut is het ook gemakkelijk om door de twee gaten een lus te knopen. Knoopjes aan de achterkant in de verzinking trekken, dan heb je ook een mooie lus en kan je de gehele achterkant van de hals spuiten.

Ondersteboven spuiten, dan gebruik ik een schroef met een oog op de plek van de straplock.

Mogelijkheden genoeg....

snarie
23 mei 2007, 09:50
hout kan statisch geladen worden door wrijving e.d.. maar volgens mij verhelp je dat niet door het ding te aarden ofzo. want statische lading heeft niet zozeer met stroom te maken. eerder met 'verschuivende' lading. de lading van je gitaar blijft gelijk alleen de rangschikking van de elektronen verandert een klein beetje. je krijgt geen spanningsverschil of zo. dus volgens mij helpt aarden dan helemaal niet.

maar goed ik ben maar een havostudentje dus wat weet ik ervan... iemand nog wel een goeie theorie over de statische ladingen van body's?

gr.
snarie

vanhouten
23 mei 2007, 20:57
Ok dus aan een 'haak' hangen. Geen last dat die gaat draaien als je aan het spuiten bent?

cas121
23 mei 2007, 23:13
tja, dat is juist ook wel makkelijk, spuit je de achterkant in 1 keer mee..

C

G.G.
24 mei 2007, 00:15
Ok dus aan een 'haak' hangen. Geen last dat die gaat draaien als je aan het spuiten bent?

Jawel, hij wil draaien. Daarom doe ik een flinke HMS (Halber Mast Stich/ Halve mastworp) carabine door het oog heen. Die is lekker groot, past net door het oog,en daarmee kan ik "sturen".

http://personal.monm.edu/JRIVERS/images/carabiner%201.jpg

(je moet zo'n ding maar toevallig hebben liggen (scheelt dat ik jaren als kliminstructeur gewerkt heb)

wietse
24 mei 2007, 06:53
lakken met cellulose, dit is binnen een tiental seconden droog waardoor de kans op plakken ernstig verminderd (acryl blijft nog wel een half uurtje nat)

is juist mijn ervaring dat acryl ook snel droog is, tenminste niet meer plakt paar minuten dan houdt het wel op.
alkyd lak dat blijft wel erg lang plakkerig.
ik gebruik voor ontvetten altijd remmenreiginger, dat zit in een spuitbus, vaak veeg ik de eerste keer de boel nog af (voor het hardnekkige spul) en dan spoel ik de boel nog na op die manier blijft er geen stof op zitten.
hang de body altijd op aan de waslijn met een stuk lasdraad een oude kleerhanger wil ook prima.
swinters doe ik het gewoon in de keuken alles afdekken met van die folie en spuiten maar.

fred dons
24 mei 2007, 07:56
alkyd is inderdaad een drama, maar cellulose is (mits niet te dik opgebracht) echt in seconden droog en in die paar minuten dat acryl moet drogen krijg je juist van die zakkers en stof dat blijft plakken daarom gebruik ik eigenlijk nooit meer acryl

vanhouten
24 mei 2007, 18:58
ok handig om te weten dit:)

pasqual
24 mei 2007, 21:56
wat je ook kan doen, in het geval van een strat-body, je kan in de slagplaatschroefgaatjes( leuk scrabbelwoord ) op de vier hoekjes schroefjes een stukje indraaien en aan de achterkant ook zodat de body daar op balanceert los van een werkbank ofzo. ook een in het gat van de rechter strapholder. dus eerst de voorkant ( bovenkant ) en zijkanten spuiten en dan de body voorzichtig met duim en wijsvinger bij de neckpocket vastpakken en bij de schroef van de strapholder en 180 graden draaien en op de schroefjes neerzetten en dan de achterkant spuiten. let op: terugdraaien kan niet voordat ie droog is.
p.s.: eerst ff uitproberen of ie goed balanceert en of het je wel lukt met draaien en niet vergeten om de schroefjes er diep genoeg in te draaien i.v.m. uitbreken bij lomp neerzetten. ( ervaringsdeskundige :chicken: )

groeten Pasqual.

vanhouten
25 mei 2007, 12:20
met schroeftjes is inderdaad wel een briljant idee. Ga het snel proberen. Bedankt voor de tip.

pasqual
25 mei 2007, 22:26
maar er is echter wel een bijkomend probleem; als de body ligt i.p.v hangt, vangt ie ook meer stof. het voordeel is dat je door de lichtinval beter ziet wat je doet en er om heen kunt lopen. bekijk maar eens wat voor jouw de beste optie is.

groeten Pasqual.

Kaboemba
25 mei 2007, 22:50
Ik ben aan het lakken van de parker toe even een paar vragen.


Is cellulose lak makkelijk verkrijgbaar (verfwinkel) of zijn er andere vergelijkbare lak opties ?
Is er iets op tegen om lak op water basis te gebruiken ?
Heb begrepen dat men vaak met een blanke lak laag begint, dan kleur en uiteindelijk weer blank, is dat de manier ?
Ik ben van plan om buiten te spuiten omdat je dan het beste licht hebt, verstandig ?
Dankbaar.

BamBuFan1
26 mei 2007, 00:40
Ik ben aan het lakken van de parker toe even een paar vragen.


Is cellulose lak makkelijk verkrijgbaar (verfwinkel) of zijn er andere vergelijkbare lak opties ?

Cetabever cellulose lak is o.a. verkrijgbaar bij "Verf en Wand"-winkels:
www.verfenwand.nl

Hellsbellsnl
26 mei 2007, 00:57
ik blijf bij lakken met roller en dan met commandant erop

G.G.
26 mei 2007, 08:31
Is cellulose lak makkelijk verkrijgbaar (verfwinkel) of zijn er andere vergelijkbare lak opties ?

Motip trendy colour line spuitbussen zijn cellulose (o.a. Gamma bouwmarkt €6.50)

madman
27 mei 2007, 10:04
had vanochtend ineens een idee voor een budget-spuitcabine;
neem een party-tent, en plak alle zijkanten dicht met plastic en ducktape...
voor het stof zou het miss een idee zijn om gewoon een plantenspuit te nemen (je weet wel, zo'n ding wat het water helemaal vernevelt), en daar de tent goed mee uitspuiten...

(meningen? goed/slecht idee?)

fred dons
27 mei 2007, 10:14
je moet wel een goede ventilatie hebben en dat krijg je niet echt met een dichtgeplakte tent, dus je moet er nog wel een ventilator in bouwen die naar buiten blaast

madman
27 mei 2007, 10:34
je moet wel een goede ventilatie hebben en dat krijg je niet echt met een dichtgeplakte tent, dus je moet er nog wel een ventilator in bouwen die naar buiten blaast
zo'n bureauventilator (diameter +- 30 cm), zou dat genoeg zijn volgens jou?

fred dons
27 mei 2007, 11:10
eerlijk gezegd geen idee, ik heb nog zo'n hele grote liggen maar die moet ik nog steeds inbouwen. zorg er in ieder geval wel voor dat je een 3m masker gebruikt (met of zonder ventilatie)

Mattia
27 mei 2007, 12:01
eerlijk gezegd geen idee, ik heb nog zo'n hele grote liggen maar die moet ik nog steeds inbouwen. zorg er in ieder geval wel voor dat je een 3m masker gebruikt (met of zonder ventilatie)

Juist. En een ventilator zou ik bij ontvlambare laksoorten alleen gebruiken als die explosie-proof is. Dus geen bureauventilator.

fred dons
27 mei 2007, 12:21
helemaal gelijk, ik had niet gedacht aan vonkjes (die van mij is professioneel, twas een kadootje van een andere bouwer maar ik moet dus nog steeds een heel groot gat in de berging muur zagen om hem in te bouwen)