PDA

View Full Version : JCM 800 Bouwproject.



Realeigo
21 mei 2007, 19:54
Ik denk dat ik maar eens foto's ga maken van wat ik allemaal doe tijdens het bouwen van mijn eerste versterker. het gaat nog een tijdje duren voordat hij in werkende staat zal verkeren. hoofdzakelijk omdat ik pas over 2 weken de trafo's kan ophalenbij Chris en ik dan zo financieel aan de grond zit dat ik geen geld over houd voor buizen en dus nog es een weekje (of 2) mag wachten voordat ik die kan betalen. Maar het einde is tenminste wel in zicht! De trafo's die ik krijg zan dan direct wel goede orginele gesloopt uit een echte als ik chris mag geloven. (vooral leuk om mee op te scheppen :D )

En nu kappe met lulle, de eerste foto, later volgen er meer!


http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P5210131.jpg
Een mooi overzichts plaatje van de versterker.
Binnenkort een fototje van het bnnenwerk so far.

Al het commentaar is welkom, wanneer het negatief commentaar is wel graag goed onderbouwd. Tips mogen altijd...

G.G.
21 mei 2007, 20:20
Dat doek zoek ik dus voor mijn bouwproject. Is dat gewone "de-zak-van-Sinterklaas-jute"? Waar heb je dat vanaan, als ik vragen mag?

Realeigo
21 mei 2007, 20:23
Heb het bij tubetown gekocht maar die heeft laatsten heel wat uit het assortiment gekickt en die grillcloth dus ook.

Chris Winsemius
21 mei 2007, 20:30
@realeigo

Mijn 2204 komt waarschijnlijk as. vrijdag of zaterdag hier binnen en daarna moet ik even tijd hebben om de trafo's en spoel te demonteren.

Om je nog wat te helpen: je mag van mij wat buizen meenemen als je de trafo's en spoel ophaalt en die buizen later betalen.

U mag mij geloven, de JCM800 trafo's en spoel van mij voor jouw project zijn origineel. In mijn 2204 donder ik 'n plexi-replica-set.

Realeigo
21 mei 2007, 20:42
Dat zou ongelooflijk cool van je zijn chris!

Ondertussen heb ik ook al foto's gemaakt van mn turretboard wat ik gister dus heb inelkaar gesoldeerd.

Daar komen ze dan:

http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P5210129.jpg
Overzicht

http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P5210130.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P5210131-1.jpg
Close-ups van het circuit board.

http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P5210132.jpg
Nog een overzichtje

Ziet er niet superstrak uit, maar volgens mij het het toch wel gaan werken.
Volgens mij heb ik overal voldoende ruimte gelaten tussen de onderdeeltjes,
want als ik naar foto's van andere creaties kijk liggen de weerstandjes etc. soms veel dichter opelkaar dan bij mij.

Oh misschien is het ook nog handig om te vertellen vanuit welk schema ik bouw.
Ik gebruik die van www.dreamtone.org en dan dat pdfje openen van de 2204

edit: kom net op een vraagje, op dat schema van dreamtone, bij de presence pot, zit de 100nF cap over pootje 2 en 1 van de cap, maar moet dat wel?

Chris Winsemius
21 mei 2007, 21:50
Het schema in die pdf-file klopt niet helemaal maar de presence-wiring is goed.

Hierbij de schema's v/d vertical-input JCM800 50 Watters met MV:

preamp (http://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800pr.gif)

poweramp (http://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800pw.gif)

De voedings-filtering voor de fasedraaier is onjuist in die pdf-file en qua layout zou ik de buisvoeten v/d EL34s 180 graden draaien, de notatie in de pdf-file is in ieder geval nooit bij zulke Marshalls gebruikt.

Realeigo
21 mei 2007, 22:18
Volgens mij zie ik het, C18 zit verkeerd niet waar? in het schema, volgens mij klopt het wel weer in de layout zie ik.

Chris Winsemius
21 mei 2007, 22:42
Die C18 zit goed hoor, hoewel die normaal op het board zit.

't Gaat om de 50+50u elko's en hoe 1 of 2 van die secties naar de B+ van V3 en V2 gaan.

Jimwoud
21 mei 2007, 23:13
@Realeigo:

gaaf ben benieuwd hoe hij gaat klinken. Witte voorkant is echt heel gaaf, soldano achtig. Vind alleen dat jutte niet echt mooi eigenlijk.

Als ik het goed begrijp maak je hem dus niet uit een bouwpakket? Respect! Op www.ceriatone.com staat nog een Layout, maar denk dat ja dat al wist.

Realeigo
22 mei 2007, 16:48
@Realeigo:

gaaf ben benieuwd hoe hij gaat klinken. Witte voorkant is echt heel gaaf, soldano achtig. Vind alleen dat jutte niet echt mooi eigenlijk.

Als ik het goed begrijp maak je hem dus niet uit een bouwpakket? Respect! Op www.ceriatone.com staat nog een Layout, maar denk dat ja dat al wist.

Bedankt voor het compliment! (ik vind hem meer op bogner lijken :D)


@ chris: Oke, nu snap ik er ff de ballen niet van maar ik ga mijn best doen om nou in te zien waar de fout zit!

Als ik dat dreamtone pdfje met die schema's van jou dan lijkt C22 fout gewired te zijn, de 2 + kanten moeten niet met elkaar verbonden zijn maar de ene + die ook naar de choke toe gaat moet naar de overzijde van R29.
(moest ook ff zoeken naar c23 op het schema, maargoed ik kwam erachter dat c23 gewoon een 100uf cap was want 50+50 in serie is nou eennmaal 100 :) )
Edit: 5,6k weerstandjes horen er niet in. (die tussen v4/5 naar r24 r25)
Maakt het uit of R30 voor of na de standby knop is gewired?
Dreamtone layout mist een 10k weerstandje (tussen pin6/r8 en r18 )

Nu ff verder zoeken naar fouten. We komen er wel.

Franc
22 mei 2007, 19:46
...maargoed ik kwam erachter dat c23 gewoon een 100uf cap was want 50+50 in serie is nou eennmaal 100 :) )...

Ehhh....om eerlijk te zijn is 50u en 50u parallel gelijk aan 100u.

Realeigo
22 mei 2007, 20:52
serieus? (cecht wiki) dus bij caps is het in parralel Ct = C1 + C2 + C3? en in serie 1/Ct = 1/C1 + 1/C2 ?

Maar hoe is zo'n cap dan eigelijk van binnen? want ze hebben bijde eendezelfde minpool geloof ik.

Maar als je dan de ene + aan de andere verbindt is het toch een parralell schakeling?
of lul ik nou maar wat....

Franc
22 mei 2007, 20:53
Ja zo'n can met twee heeft een gedeelde min. Dus als je de twee plussen verbindt, zet je ze parallel. En tel je de waardes op voor het totaal. 50+50 wordt dan 100.

Chris Winsemius
22 mei 2007, 21:22
Bij 'n oude (JCM800) 2204 zit alléén de eerste 50+50u elko parallel.

Als je hier bent zal ik ff het 1 en ander voor je uittekenen en als je jouw chassis meeneemt mag je hier mijn stappenboor gebruiken als je de gaten wat mooier wilt voor de buizen en elko's.

Realeigo
22 mei 2007, 21:28
Zullen we dan maar ff via de mail afspreken wanneer ik langskom? :D

Fender75
23 mei 2007, 19:10
Succes met bouwen! De voorkant is niet mijn smaak, maar het solderen van zo'n versterker is al moeilijk genoeg denk ik (heb het zelf ook uitbesteedt..:) Als ie net zo goed klinkt als die van mij dan komt het helemaal goed!! :punk:

Jimwoud
11 juni 2007, 13:28
Hey Realeigo,

Hoe staat het met je JCM800 zelfbouw?

gr Jim

Realeigo
11 juni 2007, 13:49
Beetje op on hold eerlijk gezegd, heb de trafo's nog niet en ik wacht ff totdat ik die heb voordat ik verder ga. en dat kan nog wel ff tot juli duren eerlijk gezegd. (ligt aan mij niet aan chris hoor)

Jimwoud
11 juni 2007, 13:52
Beetje op on hold eerlijk gezegd, heb de trafo's nog niet en ik wacht ff totdat ik die heb voordat ik verder ga. en dat kan nog wel ff tot juli duren eerlijk gezegd. (ligt aan mij niet aan chris hoor)
Waar heb je je trafo's vandaan?

gr Jim

edit: V -> F

Kim Wilson
11 juni 2007, 13:54
...travo's ...
Travo's (http://nl.wikipedia.org/wiki/Travestie_(gender))

;)

Jimwoud
11 juni 2007, 14:03
Travo's (http://nl.wikipedia.org/wiki/Travestie_(gender))

;)
hehe, klein typefoutje, dat één letter zoiets vreselijk anders kan betekenen

Realeigo
11 juni 2007, 14:15
ik krijg ze van chris, maar dat duurt nog ff want ik heb net een kaartje voor lowlands gekocht :hippie: maar zodra ik er financieel weer bovenop ben maak ik hem af!

Jimwoud
11 juni 2007, 14:22
maar zodra ik er financieel weer bovenop ben maak ik hem af!
Ok, cool. Als je ons maar op de hoogte blijft, zelfbouw topics zijn altijd leuk om te volgen.

succes

Chris Winsemius
11 juni 2007, 14:47
Hoi Realeigo

Ici Chris :)

De JCM800 komt straks of morgen binnen, duurde even iets langer dan verwacht. De trafo's en spoel houd ik gewoon voor jou apart.

Veel plezier op LowLands!!!

Edit/update: amp staat hier, als het rustig is ga ik voor je aan de gang.

Realeigo
14 juli 2007, 09:34
Schaamteloze bump! Vanmiddag komen de trafo's daarna kunnen we weer verder met bouwen :rockon:

Chris Winsemius
14 juli 2007, 17:20
Je JCM800 plaatje lag nog hier, mail me je adres even dan stuur ik hem op.

BLOK182
14 juli 2007, 17:27
Gaaf, zo'n zelfbouwproject! Alleen op de eerste foto, ligt het nou aan mij of zitten de knoppen niet allemaal op een rechte lijn?

Realeigo
14 juli 2007, 20:31
Je JCM800 plaatje lag nog hier, mail me je adres even dan stuur ik hem op.
Dom van me, ik zal mijn adress ff sturen


Gaaf, zo'n zelfbouwproject! Alleen op de eerste foto, ligt het nou aan mij of zitten de knoppen niet allemaal op een rechte lijn?
Dat klopt, heb het zelf met de hand geboord en het is niet helemaal precies recht gegaan nee.

Hier alvast foto's van de trafo's
Familie Foto
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P7140099.jpg
Orgineel uit een JCM 800 combo uit '83 :cooler:
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P7140100.jpg

Morgen ga ik gaatjes boren voor de trafo's om ze op hun plek te houden. Nu eerst ff googlen naar plaatjes van orginele marshall om een geschikte layout voor de trafo's te vinden.

Edit: net ff de boel in 1x naar boven gesjouwd dat is freaking zwaar! :chicken:

Chris Winsemius
14 juli 2007, 22:50
Hier alvast foto's van de trafo's
Familie Foto
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P7140099.jpg
Orgineel uit een JCM 800 combo uit '83 :cooler:
Morgen ga ik gaatjes boren voor de trafo's om ze op hun plek te houden. Nu eerst ff googlen naar plaatjes van orginele marshall om een geschikte layout voor de trafo's te vinden.

Edit: net ff de boel in 1x naar boven gesjouwd dat is freaking zwaar! :chicken:

Als je de spoel (links) en de voedingstrafo (rechts) 'n kwartslag draait zit je goed.

Bij de uitgangstrafo zitten de draden v/d primaire (buizen)kant aan de kant met de potmeters en de secundaire aansluitingen (speakers) aan de buiZenkant v/h chassis.

Bij de voedingstrafo zitten de primaire aansluitingen (220V en zo) aan de buitenkant en de gloei en HT draden aan de binnenkant.

Ben blij dat de trafootjes 'n goed nieuw baasje hebben gevonden, mijn eigen '83 JCM800 wordt over 'n tijdje helemaal "gepimped" met 'n ander circuit en plexi-clone-trafo's.

De twee draadjes v/d spoel gaan aan de kant v/d uitgangstrafo door het chassis.

Waarschijnlijk heb je het plaatje maandag in huis.

Ps Het logo is COOL!!! :)

Realeigo
15 juli 2007, 19:49
heb net uitgevonden dat ik een diode verkeerd om heb gesoldeerd. was bezig met het power amp schema te solderen van rechts naar links. Gelukkig dat ik het nu tegen kom.

Paar vraagjes, wat is dat tussen de 120v en 0v op de poweramp? (dat rondje met 3 stipjes)

Moeten de trafo's ook geisoleerd op het chassis worden gemonteerd, of kan dat zonder?

Realeigo
16 juli 2007, 11:57
Een update!
Power-amp is klaar. (alleen nog de heaters)
Pre amp gedellte is ook al aardig op weg. maar er zitten nog een x aantal fouten die ik ook nog moet overdoen. Mooi klusje voor morgen.

http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P7160102.jpg

En een plaatske van de buitenkant van het chassis
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P7160101.jpg

Negative K3 fan
16 juli 2007, 13:36
maak je hem trouwens helemaal stock??

ik weet nl. nog wel een paar leuke mods/tweaks. bij jcm800s raak je niet uitgeprutst.

Realeigo
16 juli 2007, 18:20
Ik ga hem eerst stock nabouwen ja, kijken of hij werk en dan pas modden.
Welke mods? Dat zien we dan wel weer.
(@ chris: JCM800 plaatjes is aangekomen!)

Realeigo
17 juli 2007, 17:25
Bijna klaar, alleen nog gloeispanningsdraden voor de buizen en dan ben ik, als ik niks verkeerd heb gedaan, klaar! Dan moet ik nog ff 2 zekeringetjes kopen bij de lokale dhz zaak, en dan word het tijd om een de knop om te draaien.
Foto's!

http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P7170112.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P7170113.jpg

Negative K3 fan
17 juli 2007, 18:31
Welke mods? Dat zien we dan wel weer.


loop, goede master volume, tikkeltje meer gain, andere voicing, NFB circuit aanpassen etc. etc. etc. :)

geinig trouwens, gloeispanning doe ik altijd als allereerst, dan kun je die wat dikkere snoeren lekker langs de rand wegwerken.

Jimwoud
17 juli 2007, 18:51
@ Realeigo: Hoeveel ben je nou in totaal kwijt geweest? en hoe ben je aan het Chassis gekomen?

Ziet er goed uit!!

Realeigo
17 juli 2007, 19:16
125 voor Trafo's
60 euro voor Buizen
25 euro voor hout/ijm/schroeven
173 euro bij tubetown voor Onderdelen (Chassis was 59 euro)
67 euro voor tolex, grillcloth, hoeken, handvat etc.
45 euro voor weerstanden/cap's/diodes

dat komt neer op 495 euro, netjes toch? Voor een jcm 800.

En heb 275 voor cab betaald, dus ik heb over een paar daagjes een buizen halfstack voor maar 770 euro! (En nog een aardige ook ;) )


loop, goede master volume, tikkeltje meer gain, andere voicing, NFB circuit aanpassen etc. etc. etc. :)

geinig trouwens, gloeispanning doe ik altijd als allereerst, dan kun je die wat dikkere snoeren lekker langs de rand wegwerken.

Bedoel je de PPIMV? Ik hoor dat het een goede mod is, als ik ergens een schema'tje kan vinden dan wil ik die eens gaan doen.

Realeigo
17 juli 2007, 20:24
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P7170188.jpg
Ben de onderschriften voor de knoppen er op aan het schilderen :cooler: Like it?

G.G.
17 juli 2007, 20:37
67 euro voor tolex, grillcloth, hoeken, handvat etc.


Waar haal jij dat vandaan voor zo weinig?

Realeigo
17 juli 2007, 20:41
Tubetown

12,80 voor de hoeken, 3,20 voor de rubberen voetjes, 32,50 voor 1m grillcloth, 10 euro voor tolex, 3,40 voor handvat en 7,50 voor het verzenden ervan.


Edit:
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P7170189.jpg

Denk dat ik morgen ff naar de shop ga en een beter kwastje haal en dan het nog een keer overdoe

bentium
17 juli 2007, 21:38
ziet er al zeer aardig uit, hopelijk werkt hij goed (zonder brom en oscillaties)
sommige draden zijn wel akelig lang (vooral in je voedingsgedeelte)

Geronimo
17 juli 2007, 22:37
Leuk. Ik hoop voor je dat ie het meteen goed doet! Een tip voor die gaatjes; gebruik een centerpons voordat je de gaatjes boort, dan loopt ie niet weg als je de boor aanzet. En voor die grote gaten zou ik zo'n opruimer gebruiken.

Succes ermee!

Floris

hugo
18 juli 2007, 11:09
Een centerpons is inderdaad een must bij het boren, wat ook helpt is een boor met kruisaanslijping, dan is de ziel (dat platte puntje aan de voorzijde) spits geslepen waardoor de boor wat rechter boort. Voor grote gaten is een trappenboor of conische boor het meest geschikt je krijgt dan een rond gat i.p.v. een afgeronde driehoek.

Je amp ziet er goed uit!! Succes

Realeigo
20 juli 2007, 17:31
Alles zit inelkaar, nagecheck en doublechecked, zodra de onweersbui voorbij getrokken is ga ik ff naar de lokale dhz boer om een ebtere multimeter want dat dingetje dat we hier hebben liggen vertrouw ik mijn leven niet mee.

Realeigo
20 juli 2007, 19:51
1x ff de stroom erop gehad, geen rook ,geen brandlucht, oid.
Maar de power knop geeft in beide standen licht, iemand een idee?

Chris Winsemius
20 juli 2007, 20:01
1x ff de stroom erop gehad, geen rook ,geen brandlucht, oid.
Maar de power knop geeft in beide standen licht, iemand een idee?

aansluitingen anders doen, zal anders even naar 1tje hier kijken indien tijd over.

Je power-switch-lampje krijgt altijd spanning maar zou alléén spanning moeten krijgen als ie de rest aan zet.

Realeigo
20 juli 2007, 20:26
Net ff de spanning gemeten over de L en N en dat is hoe dan ook 230, als ik hem nou aan of "aan" doe.. Ook heb ik succesvol 6,6 v gemeten op elke buisvoet van de heaters. En er loopt 740v tussen de 2 rode secondary's van de PT. als ik pin 5 van de eindbuizen meet (over de 5k6 weerstand toch? ) meet ik 0,niks
(moeten du buizen erin?)
Wat o wat doe ik fout?

Realeigo
20 juli 2007, 20:37
(probleem met aan uit knop is gefixt.)

Chris Winsemius
20 juli 2007, 20:40
Net ff de spanning gemeten over de L en N en dat is hoe dan ook 230, als ik hem nou aan of "aan" doe.. Ook heb ik succesvol 6,6 v gemeten op elke buisvoet van de heaters. En er loopt 740v tussen de 2 rode secondary's van de PT. als ik pin 5 van de eindbuizen meet (over de 5k6 weerstand toch? ) meet ik 0,niks
(moeten du buizen erin?)
Wat o wat doe ik fout?

Standby uit?

Zorg dan dat de bias-stuff niet via de standby-switch geschakelt wordt, indien dat wel ok is: bias-circuit checken.

Realeigo
20 juli 2007, 20:55
Stand-by kan uit of aan. maar meet nog steeds niks op pin 5
Moet ik eigenlijk daar AC of DC meten?

Chris Winsemius
20 juli 2007, 21:05
Stand-by kan uit of aan. maar meet nog steeds niks op pin 5
Moet ik eigenlijk daar AC of DC meten?

Kijk eerst of er AC naar het bias-gebeuren gaat, indien niet: bedrading checken.

Daarna/indien niet van invloed etc.: kijk naar de diode en wat daarna gebeurt.

Bij het biascircuit moet je 'n (hoge)ac-spanning binnnen krijgen, na de diode 'n behoorlijk negatieve dc-spanning en na de trim-pot/op pin 5 tov. massa zeker -30 tot -40 voltjes.

Rustig aan doen, rustig checken!

OP PIN 5 MOET JE EEN NEGATIEVE DC-SPANNING METEN.

Realeigo
20 juli 2007, 21:29
na standby krijg ik een whopping 730 volt ac. Als ik de spannignsmeter over een setje vn 2 diodes zet krijg ik -498v dc

en daarna meet ik na de trimpot weer helemaal niks.
Kan het zijn dat ik het verkeerde ppootje van de bias pot kan heben aangesloten? heb die 2 die naast elkaar zaten vastgesoldeerd (1 aan aarde andere naar 56k) de 3de aan de andere kan niet gebruikt.

Realeigo
20 juli 2007, 21:43
Net ff verbinding check gedaan, het si wss inderdaad de bias pot verkeerd aangesloten. want als ik de verbindingsmeter gebruik dan geeft hij geen verbinding aan tussen de 2 pootjes die ik heb aangesloten, draai ik hem helmaal naar rechts dan geeft hij verbinding tussen links en de onaangesloten en andersom ook.

Realeigo
20 juli 2007, 21:53
Heb bias pot anders gesoldeerd, mar geen verandering op pin 5

Chris Winsemius
20 juli 2007, 22:02
Ergens 'n fout.

Bekijk rustig het schema en de layouts/foto's die je kunt vinden.

Realeigo
20 juli 2007, 22:12
Denk dat ik hem heb gevonden 56k weerstand heeft niet verbinding met de - van de 10pf elco's

Realeigo
20 juli 2007, 22:21
BINGO! eerst -43 v tussen pin 5 een aarde als ik aan de bias pot draai word het hoger of lager! nu kijken of ik iets krijg bij de andere pinnen.

en ~490v tussen op pin 3 en ~500 op pin 4 kan dat kloppen?

Realeigo
20 juli 2007, 23:10
Lees nu net dat het ongeveer 365 moet zijn, veel te hoog dus.

Geronimo
21 juli 2007, 11:56
Wel aan de hoge kant ja. Maar asl je de buizen erin doet zal het wel wat zakken.
Succes!

Chris Winsemius
21 juli 2007, 12:03
Welke primaire aansluiting heb je gebruikt v/d voedingstrafo?

Realeigo
21 juli 2007, 18:51
De oranje, die volgens het schematje die je mee had gegeven 220 moest zijn.

Realeigo
21 juli 2007, 19:27
Heeft de choke ook een polariteit of kan ik gewoon beide kanten willekeurig aansluiten?

Chroxy
13 augustus 2007, 22:11
aah! *kick*

Dus die trafo's van jouw zijn origineel uit een 4010 combo! :)

Doet hij het ondertussen? en hoe klinkt hij (en is hij volledig origineel qua schema of heb je mods toegevoegd?)

Een vraagje over je top; hoe heb je precies dat 'schot' vastgemaakt waar Mart's opstaat. ?

Realeigo
13 augustus 2007, 22:13
Nee hij doet het niet, heb een nieuwe pcb besteld bij verduin + nog wat andere dingetjes, maar dat komt overmorgen pas binnen en de dag erna ga ik naar lowlands.. Dus volgende week kan ik pas weer verder bouwen,

Chris Winsemius
13 augustus 2007, 22:18
Heeft de choke ook een polariteit of kan ik gewoon beide kanten willekeurig aansluiten?

Maakt niet uit.

Realeigo
15 september 2007, 19:58
Jemig onderaan pagina 3 alweer...

Nou ja ik ben onderhand weer bezig ...
HIj is nu al bijna zover dat ik kan gaan nakijken of ik alles goed heb gedaan en dan aan de stroom.

Maar eerst moeten er nog wat draadjes gesoldeerd worden...
Waaronder de Neg Feedback, Volgens het schema moet hij aan de 4 ohm, maar die gebruik ik helemaal niet. Moet ik hem er dan nog steeds aan solderen?

Chris Winsemius
15 september 2007, 20:17
Gewoon de 4 ohm aansluiting/tap aan die 100k weerstand solderen mits je de originele layout gebruikt en de 4 ohms draad naast de paarse draad legt.

Realeigo
15 september 2007, 20:22
Oke bedank chris!

Realeigo
16 september 2007, 12:36
Alles zit nu weer op zijn plek... Maar..


Ik durf hem niet aan te zetten :chicken:
Bang dat hij het nu ook weer niet doet..

Is er misschien iemand die ff een serie foto's voor me kan bekijken en kan kijken naar fouten of dingen die beter moeten ?

Chris Winsemius
16 september 2007, 14:13
Wat je iig. kunt doen zonder er spanning op te zetten (power en standby aan):

- dc-weerstand tussen B+-aansluiting en massa meten, moet van enkele tientallen kOhms naar 'n paar mega ohms gaan als alles goed is
- alle aansluitingen buizen, schakeling en pots (dubbel)checken

Ik wou dat ik wat meer tijd over had, misschien over 'n tijdje weer wat. Ik heb hier 'n variac staan wat zeer handig is voor het testen van nieuw gebouwde amps/etc.

Realeigo
16 september 2007, 14:26
de B+ gaat inderdaad van ongeveer 150k oplopen naar 2m en daarna waarschijnlijk nog hoger, maar zover kan de meter niet meten.
Dat zit dus snor.

Ik ben ook al druk bezig ff elk draadje aantrekken of het goed vast zit, en of er nergens contact word gemaakt waar het niet hoort.

Als mn ouder straks thuis komen ga ik hem dan maar waarschijnlijk de vuurproef geven en hem, zonder buizen, aan de stroom doen. En dan alles gaan meten.
Straks dus ff zoeken naar een lijstje met gemmidelde voltages. Die ik ooit ergens was tegengekomen.

EdJ
16 september 2007, 14:47
Hallo,kijk ff bij het opstarten op deze pagina http://thenormster.com/DumbleLite/BuildersGuide/D-Lite%20Assembly%20Guide.htm daar staat een stuk over het gebruik van een lamp

Realeigo
16 september 2007, 16:29
Bedankt voor de tip!

Vraagje, horen de heating draden direct contact te maken met massa?
Ben ff met dat speaker dingetje op de multi meter over alles wat niet met elkaar verbonden mag zijn gegaan. En dit gaf een piep. Hoort dat zo?

EdJ
16 september 2007, 17:04
Dat je die piep hoort is normaal.

Chris Winsemius
16 september 2007, 17:17
Bedankt voor de tip!

Vraagje, horen de heating draden direct contact te maken met massa?
Ben ff met dat speaker dingetje op de multi meter over alles wat niet met elkaar verbonden mag zijn gegaan. En dit gaf een piep. Hoort dat zo?

Nee maar de gemeten weerstand tussen de heaters en massa is zeer laag, met 'n Fluke DMM meet ik zelf meestal ergens tussen de 0,2 en 0,3 ohm.

"Piepers" reageren meestal op volledige geleiding tot enkele tientallen ohms, vandaar.

EdJ
16 september 2007, 17:26
Oftewel dat je die piep hoort is normaal:-)

Chris Winsemius
16 september 2007, 17:38
Oftewel dat je die piep hoort is normaal:-)

Idd. , zag je post pas later...

(Ben jij Ed v/d alu-behuizingen en de mokken uit het noorden?, indien ja: groetjes van Chris W van CMW amps)

Realeigo
16 september 2007, 17:40
Hmm ik denk dat ik zolangzamer hand er wel vertrouwen in krijg om hem aan de stroom te doen.
Nog 1x checken of alles op zn plek zit dan ff eten en dan maar aan de stroom.

EdJ
16 september 2007, 17:44
Hé Chris!Ja inderdaad dat ben ik:-)
Dacht al zoiets.

Groeten,Ed

Chris Winsemius
16 september 2007, 17:46
Rustig aan doen, op groep met aardlekschakelaar, zonder buizen (!, hoewel de voedingsspanningen voor elk punt dan hoger/gelijk zijn) en het regelbereik v/d bias-trim-pot meten op pin 5 v/d eindbuizen.

Eventueel 100 Watt gloeilamp in serie met de net-spannings-toevoer. Als ie gaat branden is er 'n kortsluiting aan de primaire kant, anders heb je wat spanningsval over de gloeilamp.

Chris Winsemius
16 september 2007, 17:48
Hé Chris!Ja inderdaad dat ben ik:-)
Dacht al zoiets.

Groeten,Ed

Ok!
Geniet v/h zonnetje/groetjes uit (tegenwoordig) Vleuten!

Realeigo
16 september 2007, 19:06
Hij is inmiddels aan de stroom en ben gaan meten.

B+ massa = 490 v
Pin 3(el34) = 494v op v4 493v op v5
Pin 4(el34) = 494v op beide
Pin 5 = -39 v
Heating spanning is 6,5v gemeten op V1 dus de rest zou ook spanning moeten krijgen.

Dat hoort zo toch?
Wat kan/moet ik nog meer meten?
Kan ik de buizen er veilig in doen?

Chris Winsemius
16 september 2007, 20:02
Spanningen LIJKEN wat aan de hoge kant voor 'n pre '84 JCM800 zonder buizen.

Kijk nog even de plaatspanningen bij de pre-amp-buizen na (ook rond de 493 Volt zonder buizen in de hele amp), pinnen 1 en 6.

Welke primaire wikkeling v/d voedingstrafo heb je gebruikt? Akls je met buizen d'r in op 6.3V AC op de heaters uitkomt is dat iig. goed.

Realeigo
16 september 2007, 20:12
Ik heb de oranje primaire gebruikt .
Ik ga nu ff pin 1 en 6 checken.

Realeigo
16 september 2007, 20:19
Hier komen de spanningen van pinnen 1 en 6:

v1
1: 436v
6: 436v

v2:
1: 481v
6: 480v

v3:

1: 455v
6: 444v

dat is niet rond de 493 volt..
Wat kan er fout zijn?

Chris Winsemius
16 september 2007, 20:24
Ok, mocht de heater-spanning met alle buizen d'r in ruim boven de 6,3 Volt AC uitkomen dan "moet" je de gele "tap" gebruiken. Dit kun je met Standby off controleren.

Kijk nog even goed of de biassspanning op pin 5 v/d EL34s verandert als je aan de bias-trim-pot draait. Zet die op de meest negatieve spanning (bijvoorbeeld: -43 vs. -39 Volt) voordat je 'm met buizen laat draaien. Als ie het doet zonder problemen kun je DAARNA gaan biasen.

Chris Winsemius
16 september 2007, 20:31
Spanning V2 lijkt 'n beetje hoog.

Maar (!): gemeten spanningen in dit geval kunnen ook aan de inwendige weerstand van je meter liggen.

Check nog even, voor de zekerheid hoe je de anode-weerstanden hebt aangesloten op de "voedingslijn" (richting de voedings-elko's en de 10k weerstanden.

Realeigo
16 september 2007, 20:31
dus de bias moet gedraaid worden voor een zo hoog mogelijke negatieve spanning?

Realeigo
16 september 2007, 20:48
Anode weerstanden zijn dat die 10k 1w gevallen? Als dat zo is, heb ik die net gecheckt en zitten ze helemaal volgens de specs van de layout.
Ik heb dit keer me volledig gehouden aan het schema van ceriatone.

Nu heb ik geen zin meer om iets te doen. Morgen check ik nog wel ff.
En als het kan doe ik dan ook de buizen erin om te kijken of hij niet te veel heating spanning geeft. maar nu geeft hij nog steeds 6,5v aan.
Zou ik dan toch echt de gele primaire moeten gebruiken?

EdJ
16 september 2007, 20:53
Ja,succes! Oeps dat ging dus over de zo hoog mogelijke negatieve bias spanning op pin 5.

Chris Winsemius
16 september 2007, 21:13
dus de bias moet gedraaid worden voor een zo hoog mogelijke negatieve spanning?

Zelf hanteer ik die "regel" als ik amps moet biasen. Als het dan te heet is weet ik dat ik het bias-spannings-bereik moet aanpassen en als ik de buizen nog niet warm genoeg gebiased krijg op het laagste bias-spannings-piunt dan moet ik (ook) wat aanpassen in het-bias-circuit.

EdJ
16 september 2007, 21:16
Grappig,ik doe dat precies zo.

Realeigo
17 september 2007, 15:41
Ik heb er buizen in gedaan, maar als ik de standby eraf haal dan begint hij te zoemen. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is?
Wat doe ik fout?

EdJ
17 september 2007, 15:44
Te zoemen?Kun je iets duidelijker zijn?Is het niet de voedingstrafo die een zoemend geluid maakt?

Chris Winsemius
17 september 2007, 15:46
Meet iig. de spanning op pinnen 3 v/d EL34s en ook de spanning op BEIDE pinnen 5.

Ps Heb je de middenaftakking v/d heater-winding (wel) op dezelfde plek als de midden-aftakking v/d HT-winding en de eerste 2 voedingselko's geaard?

Realeigo
17 september 2007, 15:47
Ik weet niet waar het weg komt, ik heb hem snel weer uitgedaan omdat ik bang was iets kapot te maken.
Maar zoemen kan dus geen kwaad?

PS

Ik heb Alle grote elco's, beide midden aftakkingen (dikke bruine en zwarte) en de aarde van de eurojack op een bout van de Power trafo gedaan.

EdJ
17 september 2007, 15:51
Ja gut da`s moeilijk te zeggen zonder het te horen.Misschien ben je wat overgeconcentreerd.Doe in ieder geval wat Chris zei.Met 1 hand op je rug.

Realeigo
17 september 2007, 15:59
Pin 3 = 471 v

Pin 5 v4 41v
pin 5 v5 41v

en na een tijdje aan (1 minuutje) begint ie te stinken.

ook als ik v4 aanraak met de multimeter dan begint ie harder/anders te zoemen.

Chris Winsemius
17 september 2007, 16:05
Voedingsspanning lijkt mij aan de hoge kant (die set trafo's gaf iets van 400 Volt in m'n JCM800).

Dubbel-check de HT-schakeling, diodes/etc.
Die 41V op pinnen 5: is dat negatief tov. massa?

Misschien (zowiezo) even de mains-spanning aansluiten tussen ZWART en GEEL primair aansluiten.

Chris Winsemius
17 september 2007, 16:07
Buisvoeten checken (bedrading, aansluitingen [juiste pinnen] en of de pinnetjes v/d buis goed contact maken met het metaal in de buisvoet).

Anders ff 'n ander setje EL34s.

Realeigo
17 september 2007, 16:10
de 41v is inderdaad negatief.

De oranje? (220v) die heb ik er nu aan zitten.
Zou ik de 240 v aansluiting moeten proberen?

EdJ
17 september 2007, 16:27
Een paar foto`s zouden wellicht handig zijn.Wat versta je onder stinken?Brandlucht?

Realeigo
17 september 2007, 16:34
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P1010022.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/P1010026.jpg

Als je ff geduld hebt dan upload ik de rest van de foto's

Stinken bedoel ik idd een beetje een brandlucht ja.

EdJ
17 september 2007, 16:39
Dan zul je het ff met Chris en de anderen moeten doen want ik moet er vandoor.Succes,ik kijk morgen wel weer.O nog ff wat;de aarde op de 220V plug(waar je netsnoer ingaat ben ff vergeten hoe dat ding heet)zet ik op een van de twee schroeven waar ìe mee aan het chassis vastzit.Met een kort dik draadje.

Realeigo
17 september 2007, 16:55
Ah ok, dat kan. Maar maakt dat veel uit? ik heb namelijk bij een site waar zon ceriatone inelkaar werd gezet gekeken en die deed hem dus op een zon schroef van de pt.

Daar zijn meer foto's te bezien van de binnenkant.
http://smg.photobucket.com/albums/v472/Arathion/Jcm800/

Nu moet ik naar gitaales.

Realeigo
17 september 2007, 19:11
Ik heb de 220 aansluiting verwisseld met die van 240 en nu geeft hij nog maar spanningen die rond de 70-80v uitkomen, en geen negatieve bias spanning. ook geen heater spannign
Dat is dus niet de goede oplossing?

edit: zonder buizen

Chris Winsemius
17 september 2007, 19:20
Kan hier even de kleuraanduidingen niet goed lezen.

Pak 'n dmm voor weerstandsmeeting (< 200 ohm) en kijk dan welke primaire tap vanaf de gele draad de hoogste weerstand geeft en gebruik die.

Realeigo
17 september 2007, 19:21
Ik kreeg net een hele goed ingeving van boven om de mainswitch van de stekkerdoos om te slaan. Nu leest ie wel boven de 400 volt, ff geduld en ik zal ff alles doormeten

:D

Realeigo
17 september 2007, 19:29
Nu met de 240 volt tap:

Heating: 6.0 VAC
B+ 453v
Pin 3,4 Geven ongeveer 453 v aan
V1 bijde pinnen 1 en 6 geven 406v
V2 pin 1 geeft 406, pin 6 geeft 449v
V3 pin 1 416 pin 6 408

Realeigo
17 september 2007, 19:49
Als ik de buizen erin doe, geeft ie weer een gezoem, als ik met de volume knoppen speel dan word ie harder zachter. ook de bias pot geeft dezelfde werking.

maar de Heater spanningen zijn laag 5,7v dus volgens mij klopt het niet.

Realeigo
17 september 2007, 19:58
Grr, waarom kan ik nou niet gewoon een gitaar inpluggen en spelen..!

Realeigo
17 september 2007, 21:12
Terug naar de 220 gegaan heaters zijn nu 6,3 v met buizen. als ik een gitaar inplug doet hij helemaal niks...

Realeigo
17 september 2007, 21:22
Shit ik was de amp weer ff aan het doormeten en ik voelde ff aan de Output trafo en die was lauw. Niet meer steenkoud. Volgens mij hoort dat niet.
Maar de rest van alle spanningen kloppen (een vast verhoudingsgewijs beetje erboven steeds) als ik dit (http://mhuss.com/MyJCM/JCM800_2204.gif) schema aanhoud.

Ik begin nu te denken dat het wel eens aan mij cab kan liggen.

EdJ
18 september 2007, 12:33
Ik zou als eerste de afgeschermde kabeltjes op de ingang en de volume pot checken.Zo te zien maakt die op de pot sluiting.Zit de afscherming niet op de pot gesoldeerd?Misschien loopt de aarde op de ingang achter de plug of heb je de afscherming vergeten aan aarde te leggen?Zo ziet het er in ieder geval uit.
Verder zou ik op het board de koud uitziende soldeerverbindingen nat maken en eventueel wat soldeer toevoegen.
Voorts zou ik de heaters opnieuw bedraden.
Op ax84 is wel een topic tevinden hoe je dat het beste kunt doen.
Succes!

Realeigo
18 september 2007, 16:10
Moet afgeschermd draad dan aan de aarde perse?
Overigens heb ik primary's van de OT omgewisseld en het gezoem is weg.
Maar nu nog steeds geen geluid.

SimonS
18 september 2007, 18:37
aan 1 kant aan aarde, anders heeft het geen zin.

EdJ
18 september 2007, 21:13
Ik denk dat als je de afgeschermde draadjes hebt gefixed je wellicht wat geluid hebt.Zo niet zou ik alle soldeerverbindingen nog eens laten vloeien en zo hier en daar wat soldeer toevoegen misschien.

Chris Winsemius
18 september 2007, 21:16
Het gezoem was dus gepiep :)

Dan lijkt het dat de eindtrap werkt, probeer anders even het draadje v/d middelst "lug" v/d MV d'r af te halen en daar 'n signaaltje op te zetten (gitaar kan ook). Doet ie het dan dan weet je zeker dat het probleem rond V1 en V2 zit.

Warm worden OT is geen goed teken...

EdJ
18 september 2007, 21:28
Ja,bij m`n eerste versterker ben ik zo alle buizen afgegaan maar dát wilde ik maar niet voorstellen:-)Niet echt een leuk klusje als je dat voor het eerst doet.
Typisch van die OT maar ik ben bang dat ik de bedrading die je hebt toegepast daar niet helemaal snap.Is die hetzelfde als op de site van Ceriatone?

Geronimo
18 september 2007, 21:37
Ik zou als eerste de afgeschermde kabeltjes op de ingang en de volume pot checken.Zo te zien maakt die op de pot sluiting.Zit de afscherming niet op de pot gesoldeerd?Misschien loopt de aarde op de ingang achter de plug of heb je de afscherming vergeten aan aarde te leggen?Zo ziet het er in ieder geval uit.
Verder zou ik op het board de koud uitziende soldeerverbindingen nat maken en eventueel wat soldeer toevoegen.
Voorts zou ik de heaters opnieuw bedraden.
Op ax84 is wel een topic tevinden hoe je dat het beste kunt doen.
Succes!

+1

Op de foto's zie ik idd een hoop ranzige lassen. Misschien als je alles een beetje zorgvuldiger monteert dat je misschien wat meer succes hebt.
Ik heb het idee dat je wat haastig aan de gang bent gegaan, en met niet zulk goede soldeer, of een te hete bout.
Je kan beter elke las die je maakt 3 keer checken of je wel het goede aan elkaar hebt geknoopt en of de las lekker stevig is en dan pas naar de volgende gaan. Nu heb je foutjes en moet je gaan zitten zoeken en testen wat erg lang kan gaan duren.

Maar het is een goede les. Goed kunnen foutzoeken is erg handig.

Succes ermee

EdJ
19 september 2007, 00:00
Helemaal mee eens.Het is natuurlijk ook zijn eerste versterker.Ik vind het zowiezo bewonderenswaardig om als eerste aan zo`n project te beginnen.
Het is natuurlijk geen SLO maar toch ook niet bepaald het gemakkelijkste om mee te beginnen:-)
Ik begrijp het ook wel;niet iedereen wil meerdere versterkers bouwen en als je dan iets maakt wil je natuurlijk iets waar je een poosje vooruit hoopt te kunnen.
Het is nu,volgens mij, vooral een kwestie van doorbijten en beseffen dat je natuurljk nu in wilt pluggen en spelen maar dat je dat volgende week en de week daarna ook wilt.Met andere woorden het moet gewoon goed zijn en niet een beetje goed maar goed.
Ga niet een wat lopen uitproberen maar doe het zo dat het goed werkt en dat blijft doen.Je hebt gelukkig hulp en wees niet te trots om iets te vragen als je er niet 100 prcent zeker van bent.
Ik geloof niet dat dat bij jou speelt maar beter een keer teveel gezegd dan niet.
Ik heb zelf in het verleden ook nog wel eens gedacht;hij doet het dus is het wel best maar het is echt niet leuk om op een gegeven moment een versterker te moeten lenen omdat die van jou te onbetrouwbaar is om een optreden mee te doen.Wat dat betreft heb ik m`n lesje wel geleerd.En zo zal iedereen z`n lesje wel moeten leren.
Ja inderdaad;ik heb 2 zoons;-)
Ik zou trouwens die heaterdraden ook nog een keertje over doen;is toch niet zòveel werk?Solderen na een avondje oefenen waarbij je je rot hebt staan te ergeren aan de brom uit je versterker blijft er vaak bij.
Succes!

Realeigo
19 september 2007, 13:56
Kan het kloppen datr ik me verkeken heb.
En dat dus:
De shield van het afgeschermde draad dat van de high input loopt op de aarde moet en de binnenkant aan de 1m weerstand. maar het uiteinde dat naar de 68k weerstand gaat bijde shield en midden eraan moeten? En hetzelfde voor het stuk tussen de 1m pre amp vol pot en pin 2 van V1?

EdJ
19 september 2007, 14:33
Snap niet wat je bedoeld maar de shield moet op de ingangsplug aan aarde dus de binnenkant draad aan de ene kant en de afscherming aan de andere kant van de 1 M weerstand.De afscherming van de andere draad kun je gewoon op de achterkant van de pot solderen.
Aan de andere kant van de afgeschemde draad moet ìe niet aan aarde.Daar gebruik je een stukje krimpkous wat je over het shielded gedeelte van de kabel doet.Alleen de binnenkant van de draad(dus niet van de afscherming) steekt nog uit en de afscherming kan zo geen contact maken.

Realeigo
19 september 2007, 15:22
Zijn er verder nog verbeterpunten behalve de heater draden?
Op de pcb de soldeerverbindingen verbeter lukt niet. Het tin gaat er gewoon te snel doorheen.

EdJ
19 september 2007, 15:30
Hoe heet staat je soldeerbout?Hoelang houd je `m erop?

Realeigo
19 september 2007, 15:35
2 seconden. En ik heb een 40w soldeerbout. Het komt op de ene kant van het gaatje, vormt een bolletje en daarna valt hij er doorheen...

Dit zijn trouwens alle metingen die ik heb kunnen maken.

Heating op alle buizen tussen de 6,3 en 6,4v AC

V1:
1: 319v
2: 0v
3: 3,52v
6: 272v
7: 0v
8: 2,55


V2:
1: 198v
2: 0
3: 1,40v
6: 394v
7: 198v
8: 0v <- volgens een ander forum hoortdeze even hoog te zijn als V1 pin 1

V3:
1: 262v
2: 16v
3: 53v
6: 246
7: 17v
8: 53v

V4:
3: 488v
4: 486v
5: -44v (bias pot volledig naar rechts)
6: 489v

V5
3: 490v
4: 488v
5: -44v
6: 489v

B+ 490v

Realeigo
19 september 2007, 16:50
Hi,

on V2 Pin 8 you must measure around 198V and not 0V, regarding to your Voltages.
Check the continuity of the 100K resistor (from the tonestack to pin 8) against pin 8, against GND and for it's right value.

Regards

Robert


V2 pin 8 should have roughly (don't panic if not identical) the same voltage as V2, pin 1.

Is V2, 8 grounded perhaps?

What current are you getting on the power tubes?

Dit bericht kreeg ik vanaf 2 verschillende forums.

bentium
19 september 2007, 17:04
ik denk dat er nu wel iets deftig van geluid moet uitkomen :)

Realeigo
19 september 2007, 17:09
Nee kut heb me verkeken, het hoort zo..

Geronimo
19 september 2007, 18:09
2 seconden. En ik heb een 40w soldeerbout. Het komt op de ene kant van het gaatje, vormt een bolletje en daarna valt hij er doorheen...

40 Watt is ook wel een beetje veel... Koop er eentje bij van 25 W of schaf zo'n station aan.

Wat voor soldeertin gebruik je?

En probeer eens wat Chris Winsemius je aanraadde; bij de volumepot het signaal eraan knopen, dan weet je of de eindtrap werkt en dat je het probleem in de preamp moet zoeken.

Een beetje spanninkjes meten is niet erg handig naar mijn idee.
Je kan beter de fout isoleren door uit te zoeken wat er wel allemaal werkt.

Nadat je hebt gemerkt dat de eindtrap het doet sluit je de pot weer aan en hang je de gitaar aan het rooster van de buis voor de tonestack, enzovoorts totdat ie niks meer doet. Dan heb je de plek van de fout gevonden.

Succes

chocorookie
19 september 2007, 19:31
Nadat je hebt gemerkt dat de eindtrap het doet sluit je de pot weer aan en hang je de gitaar aan het rooster van de buis voor de tonestack, enzovoorts totdat ie niks meer doet. Dan heb je de plek van de fout gevonden.

Alsjeblieft doe dit even niet, ff verkeerd "prikken"en je hangt aan de botte 300+ dc met je gitaartje.

Stel, veronderstel....... dat ie een tonestack bedradingsfoutje heeft gemaakt-/ koppel cap vergeten is.................

Friesland heeft niet zoveel licht, maar om op deze manier een "glowing guitar" te gaan maken; nej.

In Nieuwerbrug staat de koffie klaar als je wilt dat ik er eens doorheen spit.

(gratis, hobby moet hobby blijven)

Gr Choc

SimonS
19 september 2007, 20:09
hehe dat zou nasty zijn :nervous: Eerst meten+checken en de boel fatsoenlijk zekeren dus?

Realeigo
19 september 2007, 21:12
Nadat je hebt gemerkt dat de eindtrap het doet sluit je de pot weer aan en hang je de gitaar aan het rooster van de buis voor de tonestack, enzovoorts totdat ie niks meer doet. Dan heb je de plek van de fout gevonden.

Alsjeblieft doe dit even niet, ff verkeerd "prikken"en je hangt aan de botte 300+ dc met je gitaartje.

Stel, veronderstel....... dat ie een tonestack bedradingsfoutje heeft gemaakt-/ koppel cap vergeten is.................

Friesland heeft niet zoveel licht, maar om op deze manier een "glowing guitar" te gaan maken; nej.

In Nieuwerbrug staat de koffie klaar als je wilt dat ik er eens doorheen spit.

(gratis, hobby moet hobby blijven)

Gr Choc
Ik ben al huiverig als ik de gitaaar nu in een input doe dan test ik eerst voorzichtig met mn knokkels of er geen spanning op zit.
(Als het er wel op zit trekt je hand samen en laat je dus automatisch los.)
En ik ben zelf ook al voorzichtig met dingen omsolderen etc.. vorige poging leverde dat gefrituurde 10uf elco's op.

Maareh, Weet je zeker dat je niet in nieuwebrug woont? Dat zou een heel stuk dichtrbij zijn. Nu is het wat ver weg voor mij.

Realeigo
19 september 2007, 21:37
Ik ga morgen dan maar alles nachecken op verbinding.
Kijken waar er een losse iets zit en dan vastsolderen.
Maar waar moet die 180 volt eigenlijk wegkomen? Komt die terug vanuit de buis? of komt hij er op een of andere manier langs die 100k weerstand?

chocorookie
19 september 2007, 22:58
V2 is een kathodevolger, de essentie is om het signaal eens Flink op te krikken in versterking.

V2a komt het signaal als een pseudo AC rimpel-achtige vorm binnen en wordt opgekrikt, getransporteerd in een dc +150V omgeving naar V2b ook DC +150V door de kathode heen pin 8(de naam zegt het al: kathodevolger)

De kathode (pin 8 ) als uitgang van de buis wordt geisoleerd t.o.v. aarde door de 100k weerstand welke de kathode (pin 8 ) nodig heeft om de stroom te trekken en te werken. daarna wordt de boel qua DC spanning weer ontkoppelt in de tone stack 470pico en 22UF's welke gelijk als (ik dacht 1e orde) filter fungeert.

Loop met dit verhaal eens door V2 heen en kijk wat je signaal doet.
In buizenversterker heb je te maken me een gesuperponeerde spanning; DC met een AC rimpel welke je gitaarsignaal is.
Deels in de versterker gekoppeld met DC en weer ontkoppeld als lijnsignaal(opgekrikt) tot bij de volgende versterkertrap.


Ik dacht het zo in een notedop omschreven te hebben, iedergeval aanvullingen en rectificaties garne aanbevolen.

Gr. Choc

chocorookie
19 september 2007, 22:59
hey pin 8) is pin 8

FF aangepast... mod-actie

Chris Winsemius
19 september 2007, 23:04
en 22uf moet natuurlijk 22nf zijn :)

(pin 8 benaming vond ik wel cool)

chocorookie
19 september 2007, 23:08
yup, sorry gekke shiftnogiets ingedrukt, tis laat. Laat staan dat m'n verhaal een beetje kloppend getypt heb.

Morgen weer een 8 urige "spek je baas dag" ---------> mandje


Gr Choc

EdJ
20 september 2007, 10:30
Is Nieuwerbrug trouwens Nieuwerbrug als in Haskerdyken/Nieuwerbrug?
Dat ligt toch naast Akkrum?

Realeigo
20 september 2007, 10:37
Dat is nieuwebrug zonder R

Realeigo
20 september 2007, 15:34
Ik heb de soldeerverbindingen gecheckt en sommige wat beter gesoldeerd.
Maar het heeft niks uitgehaald.
Ik zat zonet ook even naar V2 te kijken en de B kant gloeid niet.

EdJ
20 september 2007, 15:51
Dat is nieuwebrug zonder R
Dat is jammer.ik woon trouwens ook vlak bij je maar heb nogal weinig tijd momenteel.Halverwege volgende week zou misschien wel lukken.
Wat bedoel je met de Bkant gloeit niet?
Gloeien de heaters van die buis niet?

Realeigo
20 september 2007, 15:55
Ja aan beide kanten van zon preamptube gloeid zon draadje, maar bij v2 gloeid er dus maar 1.

Als ik in de tussentijd hem nog niet werkend heb wil ik volgende week wel graag eens langskomen. Alleen ben ik zelf op woensdag en donderdag avonden bezet.
Maar voorde rest ben ik beschikbaar op avonden en donderdag.

bert k
20 september 2007, 16:08
Gloeit!

Met een t...:(

EdJ
20 september 2007, 19:32
Dan zitten je draden niet goed aangesloten(met ee T)of het buisje is kaduuk.Zet er een ander buisje(dat wel aan allebei de kantem gloeiD in.Dan weet je meer.

EdJ
21 september 2007, 15:57
ik kan trouwens beter bij jou langskomen in verband met de hond.Die heeft het niet zo op niet werkende versterkers.Op werkende trouwens ook niet.
En dat zou op zich nog niet zo erg zijn maar de cobra heeft een kolerehekel aan gitaren.

Realeigo
22 september 2007, 12:19
Dat zou helemaal prima zijn!
Je hebt een pm!

Realeigo
30 september 2007, 16:59
Ik heb goed en slecht nieuws...

Het goede nieuws
Ik ben met de versterker naar een vriend van mijn vader gegaan die veel hifi apperaten repareert. Die heeft hem werkende gekregen. Had een toongenerator op de input en een dummy load + oscilloscoop op de output zitten. En het werkte goed.

Nu het slechte nieuws..

Eenmaal thuis heb ik de boel netjes aangesloten, dat dacht ik tenminste..
Heb ik met mijn domme hoofd de 8 ohm uitgang gebruikt op een 16 ohm kabinet. Weg eindtrafo....

Nu baal ik dus als een stekker...

Lexvandoef
30 september 2007, 17:08
Nu het slechte nieuws..

Eenmaal thuis heb ik de boel netjes aangesloten, dat dacht ik tenminste..
Heb ik met mijn domme hoofd de 8 ohm uitgang gebruikt op een 16 ohm kabinet. Weg eindtrafo....

Nu baal ik dus als een stekker...

Is dat gelijk dodelijk voor je eindtrafo? Ik dacht dat ze een licht mismatch wel aankonden. :chicken:

Realeigo
30 september 2007, 17:22
Blijkbaar niet..
Toen ik hem lter wel in de 16 ohm had en nog een keer probeerde was er weer niks en de eindtrafo gloeide als een kooltje..

bert k
30 september 2007, 17:24
Geloof ik niks van. Dat moet echt wel ff goed gaan. Ik neem ook aan dat je hem niet meteen op 11 hebt gezet. Er moet dus iets anders mis zijn.

Mitch
30 september 2007, 17:42
Inderdaad, ander probleem. Nou ben ik geen techneut, maar een 8/16 foutje trekt -ie normaal gesproken heus wel, zelfs zonder load even aan laten kan nog net lang genoeg goed gaan dat je er achter kan komen waarom je geen geluid hebt. Stante pede je trafo doorfikken zou ik dus echt in een andere oorzaak zoeken.

Realeigo
30 september 2007, 17:56
8 ohm uitgang op 16 ohm load..
Ik had de volumes op een kwart. 9 uur dus.

Hoe snel kun je meten dat zon ding kapot is?

Als ik de weerstand meet tussen primary en secundaire aftakkingen krijg ik oneindig weerstand.

bert k
30 september 2007, 20:30
Dat lijkt me wel goed. En als je de primary doormeet? En dan de sec?

EdJ
30 september 2007, 21:43
Check op deze site de tube amp debugging page eens http://www.geofex.com/
Staat als ik me niet vergis een stuk over hoe je een OT kunt checken.

Geronimo
1 oktober 2007, 11:58
Nadat je hebt gemerkt dat de eindtrap het doet sluit je de pot weer aan en hang je de gitaar aan het rooster van de buis voor de tonestack, enzovoorts totdat ie niks meer doet. Dan heb je de plek van de fout gevonden.

Alsjeblieft doe dit even niet, ff verkeerd "prikken"en je hangt aan de botte 300+ dc met je gitaartje.

Stel, veronderstel....... dat ie een tonestack bedradingsfoutje heeft gemaakt-/ koppel cap vergeten is.................

Friesland heeft niet zoveel licht, maar om op deze manier een "glowing guitar" te gaan maken; nej.

In Nieuwerbrug staat de koffie klaar als je wilt dat ik er eens doorheen spit.

(gratis, hobby moet hobby blijven)

Gr Choc

Je moet ook wel een beetje uitkijken en weten wat je doet. Maar dat moet je sowieso als je aan versterkers prutst. En als je geen toongenerator hebt moet je een beetje inventief zijn, je moet toch wat. En je moet ook niet 'ff daar de gitaar aan prikken', zo bedoel ik het niet. Je kan toch eerst even meten waar je de gitaar aan hangt als je het niet zeker weet?
Ik heb het ook altijd zo gedaan en ik heb nooit een optater gehad via mijn gitaar.
Wel af en toe gewoon door onoplettendheid, maar nooit via de gitaar tijdens dit soort testjes.
Je kan het veilig doen door de aarde van de gitaar altijd goed aan de aarde van de versterker te hangen, zo kan er (mits de versterker goed gezekerd is en de installatie voorzien is van aardlekschakelaars) weinig misgaan lijkt me. Tevens zou je nog een losse koppelC kunnen gebruiken.

Grappig trouwens die blauwe schuifbalk

Geronimo
1 oktober 2007, 12:16
En over die OT idd wat iedereen zegt die gaat niet zomaar kapot.

Je moet idd de dc-weerstand meten van de aansluitingen aan de primaire kant, die zou enkele kilo-ohms moeten zijn, en de weerstand van de secundaire kant, die zou enkele ohms moeten zijn.

Negative K3 fan
1 oktober 2007, 13:55
DC weerstand aan de primaire kant zou enkele tientallen ohm moeten zijn, geen kiloohms!!

maargoed, ook ik ben van mening dat je een OT niet zo makkelijk opblaast.

guitarnijboer
1 oktober 2007, 14:04
Aan de primaire kant van je OT meet je een dc weerstand van 20 - 120 ohm (tussen de anode aansluitingen) afhankelijk van het type en het vermogen van de trafo. Aan de secundaire kant meet je een hele lage weerstand.

Tussen de primaire en secundaire windingen meet je een oneinig hoge weerstand.

Geronimo
1 oktober 2007, 14:10
DC weerstand aan de primaire kant zou enkele tientallen ohm moeten zijn, geen kiloohms!!

Je hebt gelijk ik was in de war met de impedantie.

guitarnijboer
1 oktober 2007, 14:16
neg. K3 was me voor, en hij heeft gelijk: een OT gaat niet stuk van een 16 ohm load aan de 8 ohm uitgang. Daarnaast had dit ook zeker geluid opgeleverd.

Ik denk dat er onderweg van je vriends vader weer naar huis iets losgetrild is wat niet goed vast zat.

AART
1 oktober 2007, 14:23
Mesa geeft 8 ohm uitgang aan als plaats om een 16 ohm cab aan te sluiten op hun Mark amps omdat die geen 16 ohm uitgang hebben...

16 ohm load op 8 ohm output wordt gezien als 'safe mismatch'.

Al zou ik het met de underrated trafo's van een moderne Marshall DSL of TSL niet proberen...

EdJ
1 oktober 2007, 18:19
neg. K3 was me voor, en hij heeft gelijk: een OT gaat niet stuk van een 16 ohm load aan de 8 ohm uitgang. Daarnaast had dit ook zeker geluid opgeleverd.

Ik denk dat er onderweg van je vriends vader weer naar huis iets losgetrild is wat niet goed vast zat.

Dat denk ik ook.

Realeigo
2 oktober 2007, 20:59
HIJ DOET HET!!!!! YEAH YEAH YEAH!!

Had t cabinet verkeerd bedraad ....

bert k
2 oktober 2007, 21:12
En je trafo? Issie nou stuk?

EdJ
2 oktober 2007, 21:19
Dus met andere woorden hijdeed het al die tijd al maar je cab deed `t niet?

Realeigo
2 oktober 2007, 21:25
Nee..
dr was wel iets mis met v2b, die had geen gloeispanning. voor de rest had ik alles goed gedaan.. En dat was een kwestie van ff opnieuw solderen.

Chris Winsemius
2 oktober 2007, 21:43
Tof!!!
Al gespeeld/getest/etc. in band-combinatie?

Ben in ieder geval blij dat de trafo's van m'n oude JCM800 'n nieuw baasje/kastje hebben gevonden.

(Net weer terug thuis en achter m'n eigen pc)

Realeigo
2 oktober 2007, 21:52
Nee heb er nog net ff 5 minuutjes op gespeeld, met de pre amp op 11 geeft ie nog maar een lichte crunch.
Maar ik heb ook nog niet gebiased..
Speaking of...
Hoe biatch je een amp? :D

Geronimo
2 oktober 2007, 23:29
Nee..
dr was wel iets mis met v2b, die had geen gloeispanning. voor de rest had ik alles goed gedaan.. En dat was een kwestie van ff opnieuw solderen.

AHA toch een vuile las dus! Hadden we toch nog een beetje gelijk!

Maar die cab dat had natuurlijk niemand kunnen verzinnen.

Maar gelukkig maar, de trafo is dus nog oke zoals iedereen dacht en hij doet het. Gefeliciteerd!

Hoe je moet biassen staat in dat handige tips-sticky bovenaan, waar dit...

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69543

...topic instaat waar nico v tot in de kleinste details uitlegt wat het is en hoe het moet.

Succes ermee. Een ding alleen; je krijgt er niet meer preamp-crunch van natuurlijk. Je kan daarvoor wat experimenteren met buisies e.d.

TimmU
3 oktober 2007, 13:40
nouja, in ieder geval gefeliciteerd. na nogal wat geklus toch eindelijk nog gelukt gast! :B

Realeigo
3 oktober 2007, 13:49
Ja ik dacht ook niet verwacht dat mn cab het probleem was. Ik had nota bene maar 1 speaker aangesloten, hoe moelijk kan dat zijn... (heel erg dus!)
Zo'n cliff jack heeft nl 4 pootjes, links 2, rechts 2.
Zolang er geen jack inzit, maakt links verbinding met rechts...
Dus ik had nagemeten heb ik een lading van 16 ohm. Wnat zo ja dan heb ik het dus waarschijnlijk goed aangesloten. (Ik had ook + op de tip - op de sleeve)
Maaarr... Zodra je dus n jack erin plugt, dan verbreek je verbinding met links en rechts en alleen rechts maakt contact met de plug. En ik had dus lekker beide draadjes op links gesoldeerd ......
Nouja k zal me bezig gaan houden met biasen en daarna ff kijken of ik wat Kwalitatief Uitermate Teleurstellende opnames kan maken.


(wat is de middenaftakking van de trafo? En wat moet de anode dissipatie zijn voor El34?, anode pin 3, kathode = aarde?)

Geronimo
3 oktober 2007, 15:42
de middenaftakking is waar je hoogspanning op is aangesloten, aan de primaire kant dus.

Max dissipatie voor een EL34 is 25W. Je moet 'm dan op 70% daarvan instellen, dus rond de 17W.

Pin 3 is de anode en 8 idd de kathode en is idd gnd.

Realeigo
4 oktober 2007, 21:05
Nou de geluidsamples zijn best wel mislukt. Maar als ik het beestje eens mee naar school neem zal ik wel ff proberen om een SM 57 (o.i.d.) en een MD recorder te kunnen lenen zodat ik wat samples kan inspelen.

Maar nu deel 2 van het avontuur..
De mods!

Wie weet er een paar simpele maar leuke mods om de JCM 800 beter te maken.
Dus geen mods waardoor het beestje zware cometische aanpasiingen nodig heeft. He liefst allemaal aan de binnenkant dus of door bestaande gaten.

Ikzelf had al bedacht een PPIMV erin te doen ik heb ook al wat gegoogled maar daar vind ik verschillende PPIMV's, dus welke kan ik het beste doen?
De Rich mod? Die van Ken fischer? Andere?
Misschien wat mods voor ietsje extra gain, want dat heeft het beestje wel nodig.

Over de tone zelf ben ik best wel tevreden. Het klinkt een beetje als het iron maiden sound vind ik. Maar dat kan ook komen doordat ik op een strat speel.

EdJ
4 oktober 2007, 21:14
De High Octane op ax84.com is een" opgevoerde"jcm800.Lijken me simpele mods als je wat meer gain wilt.
Schema en layout staan op de site.
Maar wil je `m niet eerst een beetje leren kennen voodat je gaat modden of ben je zo ontevreden dat je het niks vind zoals ìe nu is?
Misschien ben je wel op zoek naar iets wat er standaard gewoon inzit.

Chris Winsemius
4 oktober 2007, 21:17
Heb je 'm al gebiased?

Realeigo
4 oktober 2007, 21:19
Ik wil in iedergeval iets meer gain.
Ik heb namelijk het pre-volume helemaal op 11 staan. En dat moet ik nog mn booster intrappen om een redelijke gain te krijgen. n ik wil graag mn booster behouden voor solo's etc.

Ik heb dus gelezen dat als je de PPIMV installleert dat je dan ook meer gain krijgt door die extra buis die op zn flikker krijgt. En dat eigenlijk de fasedraaier het eindtrap op zn kop het betere mooie geluid schijnt te produceren en niet de eindbuizen zelf.

En zoals ik al aangaf, de tone vind ik niets verkeerd aan.

Edit: @ Chris: Yep.

EdJ
4 oktober 2007, 21:25
Hmm,vreemd.Maar goed,als je meer gain wilt zou ik in eerste instantie gaan voor de HO.Is niet te moeilijk denk ik.

Chris Winsemius
4 oktober 2007, 21:57
Op welke stand heb je nu de MV staan?

Realeigo
4 oktober 2007, 22:07
De Master volume? Op Half 8, 8 uur zon beetje. Verder komt hij niet echt.

EdJ
4 oktober 2007, 22:20
En je pre staat op 11 uur?

SimonS
4 oktober 2007, 22:22
Kun je het schema dat je gebruikt hebt nog eens posten?

Realeigo
4 oktober 2007, 22:23
http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/JCM800_2204Ceriatone.jpg

SimonS
4 oktober 2007, 22:26
dat is een layout...

EdJ
4 oktober 2007, 22:27
Ofbedoel je zoals in Spinal Tap?

Rouzy
4 oktober 2007, 22:28
Hoeveel euro hebben die trafo's gekocht? :satisfie:

SimonS
4 oktober 2007, 22:33
je zou voor de gein/gain even kunnen proberen om die 68k tussen input en V1 rooster te bypassen. Als dat qua bijgeluiden goed gaat tenminste.

Realeigo
4 oktober 2007, 22:35
dat is een layout...
Sorry...

http://mhuss.com/MyJCM/JCM800_2204.gif
Die maar dan nog wat veranderingen aangebracht door Mr ceriatone dus..


Ofbedoel je zoals in Spinal Tap?

Yep! Dat bedoel ik :D



Hoeveel euro hebben die trafo's gekocht?
Een hele boel centen!

sorry, maar als je het echt wil weten moet je bij Chris gaan zeuren. of een paar pagina's teruglezen..

EdJ
4 oktober 2007, 22:39
En dan alleen een redelijke gain?Heeft de gitaar zo`n lage output?Anders zit er iets mis.Nou ja,ik weet natuurlijk niet wat jij onder redelijke gain verstaat.

Realeigo
4 oktober 2007, 22:47
Redelijk gain is bij mij, nog maar net genoeg gain om een hard rock/classic metal sound te produceren.
Ik wil dus ietsje meer.
Mijn gitaar is voorzien van een Seymour duncan Jeff Beck, daar kan het dus ook niet echt aan liggen denk ik.

EdJ
5 oktober 2007, 07:40
http://annex.ax84.com/media/ax84_m314.pdf

Nou ja,het wijst zich eigelijk vanzelf hè?Zoek de verschillen en pas die aan in je amp.Dan krijg je meer gain.

Realeigo
5 oktober 2007, 14:31
Moet ik ook van die kleine elco's erin doen?


:D

EdJ
5 oktober 2007, 15:33
C12 is een elko,of kan dat zijn tenminste.weet niet of je die bedoelt.
Het hoeft dus niet.Als je het over C12 hebt.Misschien kun je je vraag wat verduidelijken?

SimonS
5 oktober 2007, 16:08
die 10k op de cathode van V1a, is nogal afwijkend van de HO. is daar wat mee te doen? Verder de 68k weerstand tussen input en V1b verlagen/bypassen, een bypass elco over de cathode weerstand van V1b, etc etc. Misschien de 470k weerstanden tussen de gainstages een tikkie verlagen.

ik roep maar wat?!

Jimwoud
5 oktober 2007, 17:11
Ik zou ook eens kijken naar de preamps van Sovteks de Mig100(H) ofzo, lijken volgens mij ook wel op JCM800 alleen met een bak meer gain erbij.

Chris Winsemius
5 oktober 2007, 17:16
Bij 'n (extra) post pi mv komt er géén extra trap bij maar kun je het opbreken v/d PI op lagere volumes krijgen (vetter, meer laag en hoog, etc.).

Met de juiste waarde (dubbele 250k log pot werkt trouwens perfect) is ie op 10 stock. Mocht je dan toch at gain/vetheid missen dan zou je de 10k weerstand op de 2e cathode kunnen vervangen door 'n 4k7 of er 'n extra 10k parallel overheen zetten.

Probeer 'm eerst "stock te leren kennen" (ook in band-situatie/etc.).

Realeigo
5 oktober 2007, 17:55
Ja dat ga ik zeker doen, aangezien ik nog niets besteld heb, en als ik het doe waarscchijnliijk dat wat Chris net aanrade zou nemen. Want daar kwam ik zelf eigenlijk ook op it naar wat gegoogled te hebben. ( de 4,7k resistor en de PPIMV)

Is het trouwens een aardig idee om een schakelbare pre-post mv te maken?
Door een extra Duo pot op de achterkant te maken en een 3dpt schakelaar aan de voorkant? ( een extra pot aan de voorkant zou heel lelijk lijken...)

Of kan een pre master volume ook lager dan een 1m pot zijn?
zodat je bijde op een pot hebt?

Edit: Heb trouwens vandaag ff bij de electronica zaak fatsoenlijk speaker kabel gekocht, die bedrading in zon 1960 kast lijk me best dun en zal dus wel wat geluidsverlies geven.

EdJ
5 oktober 2007, 20:49
Probeer 'm eerst "stock te leren kennen" (ook in band-situatie/etc.).

Lijkt mij ook.Wat heb je anders aan vergelijkingsmateriaal?Zolang je de master niet hoger hebt gehad dan 8 uur en hem gehoord in samenklank met drums en bas heb je de versterker nog niet gehoord alleen gekeken of tie `t doet.IMHO

Negative K3 fan
6 oktober 2007, 02:04
http://annex.ax84.com/media/ax84_m314.pdf

Nou ja,het wijst zich eigelijk vanzelf hè?Zoek de verschillen en pas die aan in je amp.Dan krijg je meer gain.

zou ik niet doen, die HO is echt een buzzy kreng.

die 4k7 weerstand maakt je geluid idd wat lekkerder (heb het zelf ook), maar verwacht zeker geen night & day difference, als je dat wilt, moet je het zoeken in je speakercab. en leer hem kennen zoals hierboven wordt gezegd

Realeigo
6 oktober 2007, 12:37
@ neg k3 fan: Ik hoef ook geen super high gain, maar ik kom nu gewoon net iets te kort vind ik.

@ de rest: volgende week zondag gaat ie de oefenruimte in.
Ben beniewd

EdJ
6 oktober 2007, 14:38
1.2K is ook wel een beetje over the top.4k7 is een betere waarde.Ook om problemen te voorkomen.

guitarnijboer
6 oktober 2007, 19:15
Ik heb wel eens gespeeld op een mastervolume JCM 800, ruim voldoende gain had dat ding naar mijn idee. Volgens mijn klopt er iets niet met die tweede helft van V1. Met alleen een 10K weerstand aan de kathode is de instelling ook niet erg best volgens mij.

Ik heb zelf nooit een dergelijke Marshall versterker open gehad maar wel iets wat er op leek. Daarin zat een diode in doorlaat parrallel aan de 10K weerstand. De versterking wordt daardoor groter en ook wat a-symetrisch. Het rooster is dan ongeveer 0,6 Volt negatief t.o.v. de kathode.

Misschien ook iets om te overwegen.

Ton_R
7 oktober 2007, 01:34
... Verder de 68k weerstand tussen input en V1b verlagen/bypassen, ...

Die 68k weerstanden zijn zgn "gridstoppers" en hebben als functie om te voorkomen dat de versterker hoogfrequent gaat oscilleren. Verlagen/bypassen zal weinig effect hebben op de gain, maar - als je pech hebt - gaat ie inderdaad oscilleren op (onhoorbare) frequenties. En dat klinkt beroerd ....
Gr Ton

SimonS
7 oktober 2007, 11:14
idd, ik ken de functie van die weerstand. Het verlagen van die weerstand heeft wel degelijk effect op de hoeveelheid gain. Ik heb het zelf ervaren bij het modden van een amp...

ik weet van engl versterkers dat ze op de lead geen gridstopper hebben. Het kán dus wel ;)

EdJ
7 oktober 2007, 12:16
Ik vind dat als je zo`n weerstand wilt gebruiken je `m wel goed moet toepassen dwz.direct op de buispin met zo kort mogelijke aansluiting en niet zo`n beetje halverwege de versterker als in deze layout.Dat heeft weinig zin.Of geen eigelijk behalve dat het je signaal verzwakt.

chocorookie
7 oktober 2007, 14:46
Als je eens een .68uF/50V elko over de 820ohm biasweerstand zet v/d V2 kathode volger zet......, wil ook wel eens helpen. idem als de 50 lead

gr. choc

Negative K3 fan
8 oktober 2007, 22:07
.68 uF over de 820 ohm bias weerstand van de gain stage voor de kathode volger dus :)

heb er zelf wel eens (tijd geleden) mee geexperimenteerd, maar vond het effect eigenlijk minimaal..

Negative K3 fan
8 oktober 2007, 22:08
Ik heb wel eens gespeeld op een mastervolume JCM 800, ruim voldoende gain had dat ding naar mijn idee. Volgens mijn klopt er iets niet met die tweede helft van V1. Met alleen een 10K weerstand aan de kathode is de instelling ook niet erg best volgens mij.

die 10k weerstand is eigenlijk prima, als je de high input gebruikt, dat ding is de oorzaak van alle ellende van de low input.

guitarnijboer
9 oktober 2007, 00:23
die 10k weerstand is eigenlijk prima, als je de high input gebruikt, dat ding is de oorzaak van alle ellende van de low input.

Toch kan ik niet geloven dat er alleen een 10K weerstand aan die kathode zit.
Ik heb ook wel eens gespeeld op de low input van zo'n versterker en dat rockte toch ook al vrij aardig. Zeker met een humbucker had je toch echt wel een flinke AC/DC scheur. Dan komt het signaal dus binnen op de tweede helft van V1. (V1b) Het kan niet bestaan dat die buis zoals die hier is aangesloten V2 kan oversturen. De versterkingsfactor is zo veel te laag en na V2 komt al de mastervolume.

Als dit zou kunnen scheuren was de PPI MV nooit uitgevonden. Normaal heeft de eerste trap immers al een veel hogere versterkingsfactormet ontkoppelde kathode, maar ook daarmee overstuur je V2 toch niet?

Daar komt nog bij dat de buis nu bijna helemaal dicht staat. Ik kan mij niet voorstellen dat Jim dat zo ontworpen heeft.

Met een diode over de 10K weerstand zou de buis veel beter ingesteld staan en is de versterkingsfactor ook veel hoger. Je kan een 1n4148 of zo gebruiken. Kost maar een dubbeltje, lijkt me het expirimeteren wel waard....

Hij moet wel in doorlaat dus de kathode van de buis aan de anode van de diode. Kathode van de diode naar massa.

Geronimo
9 oktober 2007, 13:15
Het is anders toch echt zo ontworpen door ome Jim. Alle schema's die ik ken hebben die 10K weerstand. Michael Soldano die het ontwerp als basis heeft gebruikt voor zijn SLO heeft er zelfs een 39K van gemaakt. De versterkers die weer op Soldano's ontwerp zijn gebaseerd, de 5150 en de Mesa DR hebben die 39K weerstand ook. Blijkbaar voegt de slechte instelling van de buis dan juist iets goeds toe aan het geluid.

Negative K3 fan
9 oktober 2007, 16:06
Toch kan ik niet geloven dat er alleen een 10K weerstand aan die kathode zit.
Ik heb ook wel eens gespeeld op de low input van zo'n versterker en dat rockte toch ook al vrij aardig. Zeker met een humbucker had je toch echt wel een flinke AC/DC scheur. Dan komt het signaal dus binnen op de tweede helft van V1. (V1b) Het kan niet bestaan dat die buis zoals die hier is aangesloten V2 kan oversturen. De versterkingsfactor is zo veel te laag en na V2 komt al de mastervolume.

Als dit zou kunnen scheuren was de PPI MV nooit uitgevonden. Normaal heeft de eerste trap immers al een veel hogere versterkingsfactormet ontkoppelde kathode, maar ook daarmee overstuur je V2 toch niet?

Daar komt nog bij dat de buis nu bijna helemaal dicht staat. Ik kan mij niet voorstellen dat Jim dat zo ontworpen heeft.

Met een diode over de 10K weerstand zou de buis veel beter ingesteld staan en is de versterkingsfactor ook veel hoger. Je kan een 1n4148 of zo gebruiken. Kost maar een dubbeltje, lijkt me het expirimeteren wel waard....

Hij moet wel in doorlaat dus de kathode van de buis aan de anode van de diode. Kathode van de diode naar massa.

ik heb er laatst nog eentje hier open gehad (2203 met vertical inputs), en die 10k die zit er echt. Zoek maar eens naar gutshots van die dingen. Daarnaast heb jij zeker op een andere jcm800 gespeeld dan ik, want die low input is onmogelijk over de zeik te krijgen, ook met hele hete elementen... het komt niet eens in de buurt.

ik weet trouwens niet of jij het schema wel goed in je hoofd hebt zitten, V1a is de triode met ontkoppelde kathode (2k7 en .68 uit mn hoofd), V1b heeft die 10k, en dat is de eerste triode van de low input. daarna komt v2a met een 820 aan de kathode en v2b is de kathode volger. En met de high input wil die preamp wel scheuren.

maar wat dacht je van de 39k kathodeweerstand in SLO100s, recto's en 5150s??


Blijkbaar voegt de slechte instelling van de buis dan juist iets goeds toe aan het geluid.
waarschijnlijk crossover distortion... wat denk je daarvan richard?

Geronimo
10 oktober 2007, 14:08
maar wat dacht je van de 39k kathodeweerstand in SLO100s, recto's en 5150s??

Idd.


waarschijnlijk crossover distortion... wat denk je daarvan richard?

Ik heet geen richard maar crossover vervorming heb je volgens mij alleen in pushpull eindtrappen, en krijg je op het punt in de golf wanneer de ene buis stopt met geleiden en wanneer de andere buis dat overneemt.

Denk dat hier iets anders aan de hand is. Ik denk dat die kathodevolger (V2) te snel of te veel overstuurt wordt als die V1a buis te veel versterkt, en daarom hebben ze 'm wat geknepen.

Negative K3 fan
10 oktober 2007, 14:27
gnijboer heet richard :)

en crossover distortion komt echt niet alleen voor in push pull klasse a/b eindtrappen! Daarnaast zal het ook vast veel assymetrische (goede!) vervorming creeeren.

Geronimo
10 oktober 2007, 14:32
gnijboer heet richard :)

Joh, dat snap ik ook wel, het was quasi-grappig bedoeld aangezien ik erop reageer en niet richard ;)

Realeigo
14 oktober 2007, 20:29
Vandaag in de oefenruimte getest. Ik op de JCM 800, hij op een 6100 anniversary.

De mijne kwam er lekker doorheen en klinkt ook zoals ik ongeveer de sound verwachte. Toen we welcome to the jungle speelden dacht ik bijna dat ik izzy zelf was :P.
Ik kon hem zachter zetten totdat ik hem niet meer hoorde maar hij overstemde die 6100. Dus toen heb ik mn versterker n kwartslag gedraaid zodat hij meer op mij gericht stond dan op de ander.
Ik had de Presence op 3 uur en de Mids voluit. Bass en treble op 12 uur. Gain op 2 uur.

Ghostface
14 oktober 2007, 20:39
Mooizo, en nou volgende keer je gitaar niet meer vergeten he. :p

Ik kon die versterker van mij trouwens ook wel harder zetten, maar dat had niet veel nut gezien we anders de drums en de zang niet meer konden horen. Vandaar dat ik ook vroeg om dat ding wat zachter te zetten.

Realeigo
14 oktober 2007, 20:40
Als ik hem nog zachter moest zetten kwam ik op slaapkamer niveau :D

Ghostface
14 oktober 2007, 20:42
He, het ligt em toch niet aan mij dat die microfoon niet fatsoenlijk luid kon zonder rond te zingen, en dat de drummer niet harder speelt.

Opzig vond ik het trouwens ook wel fijn om niet te luid te spelen, gezien ik geen oordoppen mee had...