PDA

View Full Version : RELAX! Let op RSI of andere beperkingen



Guitarmania
21 mei 2007, 18:08
Mensen, ik speel ca. 20 jaar. Af en toe fanatiek, af en toe een paar maanden niks. Inmiddels ben ik behoorlijk fanatiek. Waarom: omdat ik het ineens ongelofelijk leuk vind sinds ik gas heb teruggenomen en met mezelf heb afgesproken geen spier meer te verkrampen. Als ik dat 20 jaar geleden meteen had gedaan, was ik nu een stuk verder geweest. Ik ben echter opnieuw begonnen: metronoom in trage stand en constant alert op verkramping. Alles lukt ineens...

Sinds het fenomeen RSI bekend werd, zijn gitaristen zich daar ook op gaan storten. Heel veel musici blijken te maken te hebben met RSI-achtige belemmeringen. Plectrums te vast vasthouden, geen vloeiende bewegingen met de rechterhand, krampachtigheid bij overgaan van de ene naar de andere snaar etc..

De website http://www.guitarprinciples.com/ heeft geweldige teksten over dat fenomeen.

Luister naar een "oude rot": doe alles relaxed. De enige manier om solo's van anderen na te kunnen spelen, of iig net als hen te kunnen spelen, is om die solo's eerst vertraagd in te studeren. Het heeft geen enkele zin om jezelf te overspannen en te dwingen die solo op echte snelheid te spelen. Want echt: je raakt verder van huis.

Pais
21 mei 2007, 18:42
Ware woorden :) maar gelukkig is iedereen die bewust met techniek bezig is hier vanaf het begin al bewust van.

Gitaro
21 mei 2007, 18:46
Preach it! Guitar principles bovenaan.

Guitarmania
21 mei 2007, 19:36
Hmm, is meer een advies voor die 99% die zichzelf overspant.

Of ben ik de enige die daar tegenaan is gelopen?

Gitaro
21 mei 2007, 19:56
Nee hoor, iedereen doet het. En totdat je de ideeën uit het boek goed doorhebt blijf je het onbewust doen ook. Denk aan dingen als je pink op de slagplaat laten rusten.

Guitarmania
21 mei 2007, 20:03
Denk aan dingen als je pink op de slagplaat laten rusten.

Hmm, en wat daarvan dan te denken? Is it good or nongood?

Ik merk dat hoe relaxter ik ben te minder ik veranker met pink oid.

Gitaro
22 mei 2007, 01:42
Je pink op de slagplaat zetten is niet goed. Het zorgt voor spierspanning, maar omdat ze het onbewust doen hebben gitaristen die 'anchoren' dat niet door. En omdat het (voor hen) vreemd voelt om zonder anchor te spelen hebben ze ook de illusie dat het ze zelfs beter helpt spelen, wat gewoon onzin is. :)

Ik loop al een tijdje rond met het idee om een gitaartechniek-site met duidelijke illustraties en oefeningen/advies te maken, maar het komt er maar niet van. Ik speel liever een half uur met metronoom dan dat ik aan een site werk :D.

Rinze
22 mei 2007, 07:22
Ik speel ook zo nu en dan met de pink op de slagplaat, heb er geen last van. Mijn leraar zei dat het geen kwaad kan als je maar ontspannen speelt. En dat doe ik, want ik heb bijna twintig jaar geleden een peesschedeontsteking aan mijn rechterduim gehad en dat was niet leuk. Ik kon nog geen kwartier spelen zonder te verrekken van de pijn, kon geen fles cola openkrijgen. Daarna ben ik, mede op advies van een fysiotherapeute die veel voor het conservatorium doet, op houding en spanning gaan letten. Probleem opgelost.


@ Pais: dit soort klachten overkomt een groot deel van de gitaristen, ook klassiek geschoolde mensen die in orkesten spelen, is een jaar of twee geleden nog een docu over op tv geweest (ze worden net als wij elektrische broeders ook gewoon doof!). Het is net als met rugklachten: je hebt het pas door als het te laat is. De problemen treden pas op als je veel speelt, in mijn geval destijds toch zo'n twintig uur per week. Ik hoop voor jou dat je ervan verschoond blijft!

Pais
22 mei 2007, 15:12
Mn reactie was misschien wel wat kortzichtig ja :) Het is zeker een big issue voor iedereen die intensief studeert en speelt.

Guitarmania
22 mei 2007, 19:52
Aaah, de citaten onder de posts zijn echt om je te bescheuren!!!

Maar goed, dat niet ankeren daar kan ik nog weinig mee. Maar ik speel al 20 jaar met... De laatste tijd let ik volledig op de minste of geringste spanning, met resultaat dat mijn ankerpink niet meer vast staat maar sleept over de body. Maar helemaal weglaten is niet te doen. Ik heb het gisteren geprobeerd maar was elk gevoel met mijn snaren kwijt.

Ik merk trouwens ook dat ik relaxter speel sinds ik een fabrieksmodelletje heb (goedkope Ibanez). Mijn andere gitaar (Gibson SG) heeft snaren superdicht op body en hals staan. En de hals is gelijmd aan de body. Het is dus gewoon een "plank" met snaren. Als ik nu die SG pak ben ik de draad helemaal kwijt.

Ligt dus ook een beetje aan het type gitaar (of niet?) Op zo'n dikke semi-acoustic kun je volgens mij niet eens verankeren...

moretel
23 mei 2007, 12:39
Ik heb ook de principles toegepast, was wel een eye opener maar ben pas echt goed gaan spelen na veel zelfstudie m.b.v. guitar technique , maar vnl. na een jaartje gitaarlessen van mijn idool, dat had ik twintig jaar geleden moeten doen.
Ik maak me nu niet meer druk om apparatuur en gitaar en wat anderen van me vinden. Ik speel vnl. op 1 gitaar, alle stijlen. Knal er zo een en ander uit ook met een slechte gitaar en versterker. Power en goed ritme gevoel zijn voor mij het belangrijkste, en dat ritme gevoel zie ik nog weleens ontbreken als ik een bandje bekijk en luister.
Toch kan het wel goed zijn om een snelle passage geforceerd te spelen als het maar niet wil lukken, alleen moet je dan wel opgewarmd zijn.

Guitarmania
24 mei 2007, 19:28
Ik weet niet wat het is, maar als mensen een Stratocaster zie bespelen word ik altijd plaatsvervangend moe. Je ziet die gasten altijd zo vreselijk "werken" op die gitaar. Op die SG van me hoef ik maar naar een fret te kijken of hij klinkt al. Maar na 20 jaar SG spelen, kan ik bijna niet meer uit de voeten op een ander model.

moretel
24 mei 2007, 23:18
Op een strat kan je lekker hakken, moet je een beetje werken voor je geluid en dat kan nooit kwaad, krijgt je geluid een beetje attitude van, niets verkeerd over andere gitaren maar ik heb het geld er niet voor en geen zin om steeds te veranderen, wordt oud geloof ik.

Dekkz0r
25 mei 2007, 13:44
Ja ik doe het ook ongetwijfeld heel er fout, ik rust niet eens op m'n slagplaat maar op m'n onderste 2 snaren (als ik op de bovenste speel dan he)

verder heb ik wel eens last van m'n rechterpols maar ik ben er echt van overtuigt dat dit niet door het gitaren, maar door de pc komt. Ik werk namelijk de hele dag achter de pc en thuis is dat vaak niet anders.

Echter, heb ik eerder het idee dat ik m'n linkerhand te veel inspan, ik heb er wel eens last van als ik mijn duim en wijsvinger hard tegen elkaar aandruk dat dit niet helemaal lekker aanvoelt....