PDA

View Full Version : Gitaarhalskennis



Guitarmania
21 mei 2007, 16:37
Misschien heb ik het wiel wel opnieuw uitgevonden, maar ... liever mee verlegen dan om verlegen...

De toonladders die je over je gitaarhals speelt, bestaan uit twee octaven. Tenminste, als je binnen het 4-vingerbereik blijft. Die toonladders bestaan uit 5 verschillende figuren per snaar:

X - X
X - X X
X - X X
X X - X
X X - X

als je daar de tooncijfers invult (vanuit ionisch gedacht: Trap I = 1, Trap II = 2 etc.) krijg je:

(7 1 - 2 etc.)
5 - 6
2 - 3 4
6 - 7 1
3 4 - 5
7 1 - 2
(5 - 6 etc.)

Deze volgorde blijft altijd hetzelfde. Hij verspringt enkel als je de ladder een positie verder pakt. En waar je natuurlijk rekening mee moet houden is de stemming van de g-snaar tov de b-snaar (de figuren schuiven een fret op naar rechts op de b- en hoge e-snaar).

Als je je ladders speelt volgens 3 tonen per snaar, krijg je 7 verschillende figuren per snaar:

(5 - 6 - 7 etc.)
2 - 3 4
6 - 7 1
3 4 - 5
7 1 - 2
4 - 5 - 6
1 - 2 - 3
5 - 6 - 7
( 2 - 3 4 etc.)

Ik merk dat mijn kennis van de hals sterk is verbeterd door dit 'inzicht'...

Bij andere ladders geldt dit ook. Melodisch mineur:

(1 - 2 3 etc.)
5 - 6 - 7
2 3 - 4
6 - 7 1
4 - 5
1 - 2 3
(5 - 6 - 7 etc.)

Op deze manier is het erg makkelijk om de toon- of Trap-cijfers te onthouden binnen de ladders. Het oefenen van ladders over je hele hals wordt ook een stuk gemakkelijker. Kun je eenmaal Mel.Min C pakken in positie 3, dan zie je hem ook meteen in posities 8 (c op de lage e-snaar), 10, c op de d-snaar etc.