PDA

View Full Version : Speaker aansluitingen Kitty Hawk



JoVe
21 mei 2007, 14:28
Vraagje: als er achter op een combo (Kitty Hawk supreme I) drie speaker uitgangen zitten: 1x 8 ohm (waar de interne speaker aan verbonden is) en 2x 4 ohm, kunnen deze twee 4 ohm uitgangen dan los van elkaar gebruikt worden?

Dit in verband met toevoegen van een extra speaker van 8 ohm. Ik zat te denken om de interne speaker en de extra speaker parallel te zetten en vervolgens aan één van de 4 ohm speaker uitgangen te hangen. Kan dit, of moeten de twee 4 ohm uitgangen tegelijkertijd benut worden (zodat deze in de versterker in serie gezet worden tot 8 ohm)?

Joost.

greencharlie
5 februari 2008, 12:59
ik dacht dat je de 2x4 tegelijk moet gebruiken.
Als ik aan mn Kitty M1 een marshall box hing dan moest ik de 2x4 gebruiken; en dus de ingebouwde speaker vd 8 naar een 4 steken.

Ja amp kan anders doorbranden....
best ff wat electriciteits kennis opzoeken.

Puerco
5 februari 2008, 17:02
Lees de impedantie faq (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92965) eens.
2X 8Ohm parallel = 4 Ohm dus als je nog een extra 8Ohm speaker aansluit (of 8 Ohm cab) heb je dus 2X 8Ohm die in je top parallel geschakeld worden en dus BEIDE aan een 4 Ohm aansluiting komen te hangen. Wel ieder apart natuurlijk hoewel je met een Y kabel hetzelfde zou bereiken maar dat lijkt me erg onpraktisch als 1 van de 2 dus je interne speaker is. 2 kabeltjes dus ieder in een 4 Ohm aansluiting op je top.
Zorg wel dat je alleen speakers/cabs met dezelfde impedantie gelijktijdig aansluit dus niet een 4 of 16 Ohm speaker/cab samen met je 8 Ohm interne speaker.