PDA

View Full Version : 32en met palmmute



Lennert
21 mei 2007, 12:18
Beste forummers,

Ik ben nu al een tijdje aan het tobben met dit probleem sinds ik begon met het nummer "troops of doom" van sepultura. Het nummer is op zich een eitje maar er zitten een aantal stukken in waarin 16e en 32e gedempte noten snel afgewisseld worden.

Visueel dit idee:

1.2.3e4

waarbij 1 en 2 dus 16e noten zijn en 3e4 32e noten (2 16en en 3 32en opeenvolgend)
Het probleem is dat dit maar niet goed wil lukken. Het gaat alleen als ik me inspan en zelfs dan laat ik steekjes vallen. Normaal houdt ik m'n pols enigzins ontspannen en gaat al dat snelle palmmute werk me wel goed af maar op de een of andere manier werkt dat hierbij helemaal niet. Een losse pols is gewoon te sloppy voor zulk snel slagwerk. Maar als ik alles aanspan heb ik het idee dat het te spastisch wordt en ik er geen controle meer over heb.

Hoe leer ik dit goed aan? ik oefen het nu gewoon langzaam en probeer dan de snelheid op te voeren maar ik blijf kwakkelen, het wordt niet strak zeg maar. Het is echt frustrerend aangezien ik geen beginner meer ben en ik echt m'n spelniveau wat metal betreft wil verhogen. Dit zit dus in de weg!

Alvast bedankt!

Jimi Hendrix
21 mei 2007, 12:56
hoe snel is het?
als het kan zou ik de 16en alleen met neerslagen doen, de 32en is dan een kwestie van een opslagje tussendoor.

Guitarmania
21 mei 2007, 16:58
Het gaat alleen als ik me inspan en zelfs dan laat ik steekjes vallen.

Laat het desondanks geen excuus zijn om gespannen te spelen, want dat leidt alleen maar verder van huis...!

Ik ben geen metallist, maar kijk eens op de site van www.ultimate-guitar.com onder "lessons". (Overigens een instabiele site met hele vervelende popups...). En dan "Warm ups". Daar heeft iemand als warm up de riff van Master of Puppets, een riff waar ik ook mijn tanden eens in heb gezet. Ik heb nooit geweten hoe de gitarist dat stuk speelde: enkel downstrokes of up- and down??? Iig wordt dat stuk volgens mij wel muted gespeeld. Kennelijk kun je ook upstrokes muten(?) hoewel ik dat altijd wat onnatuurlijk vond aanvoelen.

Hoe dan ook, ik ben altijd uitgegaan van mijn maximale snelheid, en dat is de snelheid van mijn rechter-pick-hand over 1 snaar (niet gemute, hoewel dat weinig lijkt uit te maken). Als ik het in die snelheid niet red, red ik het nooit. Iedere lick probeer ik op die snelheid te krijgen, en als me dat niet lukt, dan zit een spier dwars of verlies ik snelheid bij de afwisseling van de ene naar de andere snaar. Of mijn linkerhand pakt de tonen niet goed. Maar mijn maximale snelheid red ik alleen met een superlosse pols.

Saaie klus trouwens om die max. snelheid te bereiken over 1 snaar. Ik heb het voor de TV gedaan. Gitaar op schoot, Gordon & Joling op en maar gaan met die rechterhand... :jam:

Lennert
21 mei 2007, 17:20
Het is behoorlijk snel, je hoort alleen maar t'k t'k trrt, t'k t'k trrt, t'k t'k trrt zeg maar.. exacte bpm weet ik niet. 'N stuk sneller dan MoP iig.

Ik doe inderdaad down, down, down, up, down. En als het mis gaat dan blijft m'n plectrum half hangen bij het opslagje en is het direct niet meer strak. Daarbovenop houdt die riff voor het gevoel nogal n poosje aan waardoor m'n pols gewoon tyfusmoe wordt en het aan het eind helemaal een kliederboel wordt.

Mischien is het gewoon een kwestie van blijven doen.. no cheap shots here ^^

Maar mijn aproach van op een lager tempo beginnen en steeds een tandje hoger is gewoon goed lijkt me?

Zijn er trouwens ergens nog lessen/tips te vinden om dit soort ragwerk te oefenen? warmups misschien e.d.?

Lennert
21 mei 2007, 17:25
Laat het desondanks geen excuus zijn om gespannen te spelen, want dat leidt alleen maar verder van huis...!

Ik ben geen metallist, maar kijk eens op de site van www.ultimate-guitar.com onder "lessons". (Overigens een instabiele site met hele vervelende popups...). En dan "Warm ups". Daar heeft iemand als warm up de riff van Master of Puppets, een riff waar ik ook mijn tanden eens in heb gezet. Ik heb nooit geweten hoe de gitarist dat stuk speelde: enkel downstrokes of up- and down??? Iig wordt dat stuk volgens mij wel muted gespeeld. Kennelijk kun je ook upstrokes muten(?) hoewel ik dat altijd wat onnatuurlijk vond aanvoelen.

Hoe dan ook, ik ben altijd uitgegaan van mijn maximale snelheid, en dat is de snelheid van mijn rechter-pick-hand over 1 snaar (niet gemute, hoewel dat weinig lijkt uit te maken). Als ik het in die snelheid niet red, red ik het nooit. Iedere lick probeer ik op die snelheid te krijgen, en als me dat niet lukt, dan zit een spier dwars of verlies ik snelheid bij de afwisseling van de ene naar de andere snaar. Of mijn linkerhand pakt de tonen niet goed. Maar mijn maximale snelheid red ik alleen met een superlosse pols.

Saaie klus trouwens om die max. snelheid te bereiken over 1 snaar. Ik heb het voor de TV gedaan. Gitaar op schoot, Gordon & Joling op en maar gaan met die rechterhand... :jam:


Ho sorry jou post stond er toen ik klaar was met die van mij.

Maar iig, ik doe het wel vaak, up en downstrokes met palmmutes. En bij veel ritmes gaat het gewoon goed zoals een simpele "mitrailleur salvo" riff met 4 32e noten achter elkaar in een groep en dan 4 per maat. en 16e triolen gaan ook vlekkeloos.

Ik ga nu proberen met losse pols het ritme op een lager tempo te oefenen en dan steeds het tempo opvoeren om inderdaad die maximale snelheid te bereiken. En dan hoop ik uiteindelijk het juiste tempo te halen met losse pols.

Guitarmania
21 mei 2007, 19:26
hou alles zo relaxed mogelijk.

Ik heb net de mineur-penta-ladders op bijna-maximale snelheid bereikt. Dat is twee tonen per snaar. Ik ben erachter gekomen dat je je plectrum dan super los moet houden in je rechterhand. Plectrum moet bijna uit je vingers vallen, zo los als die zit.

Maar het wordt nooit een mitralleur-penta. Dat is alleen mogelijk op 1 snaar.

Lennert
21 mei 2007, 20:31
Jah ik heb het hier nu ook vooral over puur ritme salvo's op de open E snaar (meestal niet in E gestemd uiteraard ;) ) Het probleem is dat het hard en ziek snel tegelijk moet(en gemute).

Wel grappig, ik was een filmpje aan het zoeken op youtube van het nummer als voorbeeld, kom ik een live filmpje van sepultura zelf tegen waarin ze de riff zelf ook niet helemaal vlekkeloos spelen. Hij is echt lastig volgens mij ^^

Hier is de link:

http://www.youtube.com/watch?v=ALSTcTzRH0U

Het gaat om met name om de riffs die bij 1:28 en 2:12 ongeveer beginnen (2 iets verschillende riffs)

Edit: en vond zonet nog een andere waarin ze veel te snel inzetten en de betreffende riff helemaal verneuken omdat ze het zelf ook niet meer redden, lekker lullig ;) vast een geintje van de drummer.

Lennert
22 mei 2007, 14:34
Heh thnx jongens. Het lukt me nu al n stuk beter, nog steeds niet helemaal foutloos maar iig zit ik nu op het juiste tempo met een losse pols! het voelt veel fijner zo, veel meer controle!