PDA

View Full Version : probleem met de frets



The Flying Dutchman
21 mei 2007, 12:46
Ik heb sinds kort een nieuwe gitaar (fender telecaster plus), een prachtig stuk en een goeie prijs, maar ik merk dat wanneer ik hoger wil gaan dan de twaalfde fret, de snaren botsen tegen andere frets. Niet iedere snaar doet dit (de hoge e-snaar bv niet). Wat kan dit probleem oplossen?

Alvast bedankt

glasbier
21 mei 2007, 12:47
waarschijnlijk moeten je frets gevlakt worden boven de 12e frets.

Spitfire
21 mei 2007, 12:50
Je bedoelt waarschijnlijk dat die snaar tegen de snaren hoger op de hals aanrammelt als je hem aanslaat?

Dit is makkelijk te verhelpen door de brugzadels van de betreffende snaren wat hoger te draaien. Let er wel op dat je de brugzadels in 'dezelfde' bolling afsteld als je toets, omdat het heel raar speelt als bepaalde snaren heel hoog boven het fretboard hangen.

Veekeren
21 mei 2007, 12:58
Ik denk dat iemand die niet weet hoe dit probleem te verhelpen is (wat overigens geen verwijt is ;)) het beste even langs een expert kan gaan om de gitaar eens lekker af te laten stellen.

Je kan zelf ook wat gaan prullen met de brugzadels, maar als je geen ervaring hebt met afstellen zal het nooit écht geweldig worden. Als je hem in een winkel gekocht hebt, zullen ze hem waarschijnlijk daar wel even voor je af willen stellen.

The Flying Dutchman
21 mei 2007, 15:27
Ik denk dat iemand die niet weet hoe dit probleem te verhelpen is (wat overigens geen verwijt is ;)) het beste even langs een expert kan gaan om de gitaar eens lekker af te laten stellen.

Je kan zelf ook wat gaan prullen met de brugzadels, maar als je geen ervaring hebt met afstellen zal het nooit écht geweldig worden. Als je hem in een winkel gekocht hebt, zullen ze hem waarschijnlijk daar wel even voor je af willen stellen.

misschien geen slecht idee, bedankt

Damius
21 mei 2007, 15:58
Je kunt het natuurlijk ook zelf eerst proberen voordat je hem laat afstellen. 't is goedkoper en je leert er alleen maar van :)

Veekeren
21 mei 2007, 16:00
Je kunt het natuurlijk ook zelf eerst proberen voordat je hem laat afstellen. 't is goedkoper en je leert er alleen maar van :)

Idd, en dan het liefst met iemand er bij die het al ooit gedaan heeft. Kan je hem daarna alsnog wegbrengen, en het verschil merken ;)

Rinze
21 mei 2007, 16:02
Op mijn site kun je een handleiding vinden voor het afstellen, zie hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf)

Afstellen is niet moeilijk, als je maar precies de instructies opvolgt. Laat je niet bangmaken, je verknoeit je gitaar er echt niet zomaar mee.

rhcp_schipper
21 mei 2007, 17:16
Op mijn site kun je een handleiding vinden voor het afstellen, zie hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf)

Afstellen is niet moeilijk, als je maar precies de instructies opvolgt. Laat je niet bangmaken, je verknoeit je gitaar er echt niet zomaar mee.


Super leerzaam verhaal, heb het gelijk opgeslagen op de computer.

[Beetje Offtopic]
Heb jij, of iemand anders mischien ook zo'n soort van instructie voor het afstellen van een strat tremelo?
Daar wil ik mij binnenkort eens op gaan storten, maar daar zie ik nog wel een beetje tegen op.[Beetje Offtopic]

Rinze
21 mei 2007, 17:57
OK, in het kort: bij een standaard trem op een Strat kun je twee dingen doen: je stelt de veren zo af dat de tremplaat vlak op de body ligt, of je laat hem zweven.


De afstelling is natuurlijk afhankelijk van je snaardikte en aantal veren aan de trem. Bij dikkere snaren kun je beter meer veren gebruiken. Verder moet je erop letten dat de zes schroeven waar een traditionele trem mee vastzit niet te strak zitten, in de ruststand mag de bovenkant van de tremplaat de onderkant van de schroefkop net niet raken, anders belemmeren de schroeven de beweging van de trem en keert ie niet goed terug in rust en onstemt daardoor. Ook van belang voor een goed funktioneren van de trem is de topkam: de sleuven moeten goed zijn uitgevijld zodat de snaren niet klemmen in hun sleuf. Doen ze dat wel dan treedt er bij opdrukken en tremgebruik wrijving op waardoor de snaren ook niet helemaal goed in rust terugkeert en dus ook weer ontstemt.

Vlak: je draait de schroeven van de veren aan de achterkant van de body aan tot de tremplaat vlak op de body ligt. Daarna stel je de hoogte van de snaren met de imbussleuteltjes van de zadeltjes in.

Zwevend: je draait de schroeven zo strak dat de gewenste hoogte of hoek is bereikt. Er zijn mensen die aan de achterkant een stukje hout o.i.d. tussen het blok van de tremelo klemmen en dan de schroeven losdraaien tot het stukje hout er tussenuit valt. Het voordeel van deze methode ontgaat mij, behalve dat je op deze manier verschillende gitaren hetzelfde kunt instellen. Ook bij deze methode stel je daarna de hoogte van de snaren met de imbussleuteltjes van de zadeltjes in.

Bij andere types tremelo is het principe trouwens hetzelfde, de praktische uitvoering kan wel eens wat verschillen. Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders hoor ik het wel.

G.G.
21 mei 2007, 18:17
OK, in het kort: bij een standaard trem op een Strat kun je twee dingen doen: je stelt de veren zo af dat de tremplaat vlak op de body ligt, of je laat hem zweven.


De afstelling is natuurlijk afhankelijk van je snaardikte en aantal veren aan de trem. Bij dikkere snaren kun je beter meer veren gebruiken. Verder moet je erop letten dat de zes schroeven waar een traditionele trem mee vastzit niet te strak zitten, in de ruststand mag de bovenkant van de tremplaat de onderkant van de schroefkop net niet raken, anders belemmeren de schroeven de beweging van de trem en keert ie niet goed terug in rust en onstemt daardoor. Ook van belang voor een goed funktioneren van de trem is de topkam: de sleuven moeten goed zijn uitgevijld zodat de snaren niet klemmen in hun sleuf. Doen ze dat wel dan treedt er bij opdrukken en tremgebruik wrijving op waardoor de snaren ook niet helemaal goed in rust terugkeert en dus ook weer ontstemt.

Vlak: je draait de schroeven van de veren aan de achterkant van de body aan tot de tremplaat vlak op de body ligt. Daarna stel je de hoogte van de snaren met de imbussleuteltjes van de zadeltjes in.

Zwevend: je draait de schroeven zo strak dat de gewenste hoogte of hoek is bereikt. Er zijn mensen die aan de achterkant een stukje hout o.i.d. tussen het blok van de tremelo klemmen en dan de schroeven losdraaien tot het stukje hout er tussenuit valt. Het voordeel van deze methode ontgaat mij, behalve dat je op deze manier verschillende gitaren hetzelfde kunt instellen. Ook bij deze methode stel je daarna de hoogte van de snaren met de imbussleuteltjes van de zadeltjes in.

Bij andere types tremelo is het principe trouwens hetzelfde, de praktische uitvoering kan wel eens wat verschillen. Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders hoor ik het wel.

AANVULLING:

Zwevend: je draait de schroeven zo strak dat de gewenste hoogte of hoek is bereikt. Er zijn mensen die aan de achterkant een stukje hout o.i.d. tussen het blok van de tremelo klemmen en dan de schroeven losdraaien tot het stukje hout er tussenuit valt. Plaats een stapeltje bankpasjes onder de bodemplaat van de tremelo en op de "top" van de gitaar. Draai de veren lekker strak aan todat de pasjes klem zitten. Intoneer de gitaar. Zet de gestemde, geïntoneerde gitaar rechtop. Draai nu de twee schroeven aan de klauw aan de achterkant van de gitaar heel langzaam losser. Op een gegeven moment glijden de pasjes tussen bodemplaat en body uit. Op dit moment is je tremelo perfect evenwijdig aan de body, is ie geïntoneerd en gestemd, in evenwicht met de trekkracht van de veren. Zo doe ik het altijd. Super simpel.Het voordeel van deze methode ontgaat mij, behalve dat je op deze manier verschillende gitaren hetzelfde kunt instellen. Ook bij deze methode stel je daarna de hoogte van de snaren met de imbussleuteltjes van de zadeltjes in.

Rinze
21 mei 2007, 18:37
Tja, ik doe het afstellen van de snaarhoogte en het intoneren altijd het laatst. Het kan allebei, lijkt me.

rhcp_schipper
21 mei 2007, 20:01
OK, in het kort: bij een standaard trem op een Strat kun je twee dingen doen: je stelt de veren zo af dat de tremplaat vlak op de body ligt, of je laat hem zweven.


De afstelling is natuurlijk afhankelijk van je snaardikte en aantal veren aan de trem. Bij dikkere snaren kun je beter meer veren gebruiken. Verder moet je erop letten dat de zes schroeven waar een traditionele trem mee vastzit niet te strak zitten, in de ruststand mag de bovenkant van de tremplaat de onderkant van de schroefkop net niet raken, anders belemmeren de schroeven de beweging van de trem en keert ie niet goed terug in rust en onstemt daardoor. Ook van belang voor een goed funktioneren van de trem is de topkam: de sleuven moeten goed zijn uitgevijld zodat de snaren niet klemmen in hun sleuf. Doen ze dat wel dan treedt er bij opdrukken en tremgebruik wrijving op waardoor de snaren ook niet helemaal goed in rust terugkeert en dus ook weer ontstemt.

Vlak: je draait de schroeven van de veren aan de achterkant van de body aan tot de tremplaat vlak op de body ligt. Daarna stel je de hoogte van de snaren met de imbussleuteltjes van de zadeltjes in.

Zwevend: je draait de schroeven zo strak dat de gewenste hoogte of hoek is bereikt. Er zijn mensen die aan de achterkant een stukje hout o.i.d. tussen het blok van de tremelo klemmen en dan de schroeven losdraaien tot het stukje hout er tussenuit valt. Het voordeel van deze methode ontgaat mij, behalve dat je op deze manier verschillende gitaren hetzelfde kunt instellen. Ook bij deze methode stel je daarna de hoogte van de snaren met de imbussleuteltjes van de zadeltjes in.

Bij andere types tremelo is het principe trouwens hetzelfde, de praktische uitvoering kan wel eens wat verschillen. Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders hoor ik het wel.


Ik pm je hier wel even over, vervuil ik dit topic ook niet.

Wel bedankt voor het verhaal.