PDA

View Full Version : lc spitfire II vs. mex standard strat..?



jimihattricks
21 mei 2007, 11:48
in de toekomst wil ik nog wel eens een backup stratje aanschaffen (ik heb momenteel 1 zelfbouw allparts strat en 1 mexicaans standaard stratje), om gewoon wat mee te rommelen (pickups etc.)..

tweedehands komt er natuurlijk genoeg voorbij, en ik wil het liefst niet veel meer dan 350 euro uitgeven.. dan zit ik dus vooral te kijken bij de mexicaanse standaard stratjes (de classics zijn dan weer net ff wat duurder en komen 2e hands niet zo heel veel voorbij)..

een ander gitaartje dat ook veel voorbijkomt en nog een stukje goedkoper is, is de London City Spitfire II (is er ook een SF III?).. ze zien er puik uit en ik hoor veel goeie dingen hierover..

als jullie 300 euro te besteden hadden, waar zouden jullie dan voor gaan? de mexicaanse standard strat of de LC spitfire II?

hardware zal ik wsl vervangen (heb hier nog wel wat liggen - tremolo, pickups, etc.), dus het gaat mij vooral om de kwaliteit van het gebruikte hout, de vorm van de hals, en de afwerking..

ik verwacht dat ze elkaar niet veel zullen ontlopen, hoewel de LC's volgens sommigen wel een erg dunne hals hebben begrijp ik?

bedankt!

Kim Wilson
21 mei 2007, 11:54
Een paar tientjes extra reserveren en goed zoeken naar een Japanse Fender? Het moet haast lukken om voor €350 één op de kop te tikken...

jimihattricks
21 mei 2007, 12:22
wat voor japanse strat, een JV..? dacht dat die duurder waren... ik zie squier JV's gaan voor 700+ euro..

Kim Wilson
21 mei 2007, 12:23
Nee, een gewone Fender Std. Strat MIJ. Ik kocht die van mij een jaar geleden voor €300...

glasbier
21 mei 2007, 12:30
-met alle respekt voor de japanse fender eigenaren:ik heb een stuk of 4-5 japanse fenders gehad en mijn ervaring is dat de mexicanen stukken fijner/beter zijn.
de enigste mex die niet lekker was,was de 70's reissue.
de standaard,50's en (ik meen de)60's reissue zijn erg goede en fijne gitaren.

Kim Wilson
21 mei 2007, 12:33
Ik zou bijna zeggen, ik nodig je uit om die van mij eens aan de tand te voelen. Niet dat ik je niet geloof, maar die van mij speelt echt gewoon heel goed, ziet er prima uit en klinkt als een klok. Met een basswood body, dat wel. Maar wel een dikke output.

jimihattricks
21 mei 2007, 12:51
het gaat er natuurlijk ook om welke modellen je met elkaar vergelijkt...

de 50's, 60's en 70's mexicaantjes komen uit de classic reeks, en zijn imo al een stuk beter dan de standaard mex stratjes..

@ Kim; die MIJ strats zie ik de laatste tijd erg weinig voorbij komen, maargoed ik heb dan ook geen haast..

glasbier
21 mei 2007, 12:53
het gaat er natuurlijk ook om welke modellen je met elkaar vergelijkt...

de 50's, 60's en 70's mexicaantjes komen uit de classic reeks, en zijn imo al een stuk beter dan de standaard mex stratjes..

@ Kim; die MIJ strats zie ik de laatste tijd erg weinig voorbij komen, maargoed ik heb dan ook geen haast..

-ik heb die van mij(62'er reissue)net ingeruild.....

Rormo
21 mei 2007, 13:17
Ik zou lekker voor die London city gaan. Minder geld en meer kwaliteit.

jimihattricks
21 mei 2007, 13:36
Rormo: ik zie dat jij zelf een comet hebt..

een strat is toch een heel ander beestje dan een tele..

dat jij dus een goeie comet hebt, vertelt mij in feite niet zoveel over de spitfire-reeks, snap je wat ik bedoel?

of heb je ook spitfires in je handen gehad? ik nog niet namelijk

vulvasonic
21 mei 2007, 13:42
of heb je ook spitfires in je handen gehad? ik nog niet namelijk

Ik wel. En ik stond versteld van de kwaliteit. In mijn optiek (en ik heb heel wat Fender strats bespeeld) deed hij in niks onder voor iedere willekeurige Fender strat van onder de 1000 euro (en soms daarboven).

Misschien was het wel gewoon een heel goed exemplaar, maar ik heb de neiging de LC het voordeel van de twijfel te geven.

E-J
21 mei 2007, 13:51
Ik wel. En ik stond versteld van de kwaliteit. In mijn optiek (en ik heb heel wat Fender strats bespeeld) deed hij in niks onder voor iedere willekeurige Fender strat van onder de 1000 euro (en soms daarboven).

Misschien was het wel gewoon een heel goed exemplaar, maar ik heb de neiging de LC het voordeel van de twijfel te geven.

I agree.

Ik heb zelf een Spitfire II en daarin heb ik de potmeters (begonnen al snel te kraken), switch en de brugpickup (voor een Dimarzio FS-1) vervangen.

Ik heb voor de aankoop van mijn Spit in drie verschillende zaken Spitfires getest, ook altijd tegen Fenders (Mexicaanse en Highways). Mijn mening is dat de gebruikte materialen van de LC beter zijn dan de Mexicaanse Fenders en ongeveer gelijk aan de Highway. Van de C hals moet je houden, maar ik vind het lekker comfortabel, al zou ik nog wel eens een V hals willen proberen.

Dan de sound. De pickups in de LC zijn goed gebalanceerd, ik vond alleen de brug pu wat zwakjes. Ik heb daarom er een met meer output in laten zetten, een Dimarzio FS-1 en hij bevalt uitstekend. De gitaar ontstemt nauwelijks, ook niet met veelvuldig gebruik van de (goede) tremolo. Ik vond de LC warmer klinken dan de meeste Fendertjes die ik uit heb geprobeerd, en hij was nagenoeg gelijk aan de Highway... en die was net onder 700 euro :)

Slechts mijn mening, maar ik vind het héle leuke gitaartjes voor het geld, die LC's! De Comet staat nu derde op de wishlist :)

Alleen ligt het ding van mij al een tijdje uit elkaar... aardeprobleem bij het shielden. Maar binnenkort laat ik dit fixen bij een winkel... ben echt iemand met 3 linkerhanden.

jimihattricks
21 mei 2007, 14:03
Ik heb voor de aankoop van mijn Spit in drie verschillende zaken Spitfires getest, ook altijd tegen Fenders (Mexicaanse en Highways).

hoe zat het met consistentie in kwaliteit en afwerking tussen de spitfires onderling ivm de fenders..?

c-hals zou geen probleem zijn..

E-J
21 mei 2007, 14:08
hoe zat het met consistentie in kwaliteit en afwerking tussen de spitfires onderling ivm de fenders..?

c-hals zou geen probleem zijn..

De LC's waren erg constant qua kwaliteit... maak je daar maar niet druk over :) Ik weet niet of de Mexicaanse minder constant waren... niet uitgetest maar als ik de verhalen hoor... maargoed da's ook alleen maar speculeren.

Wat ik gewoon wil zeggen is dat de LC's zich heel goed kunnen meten met de Mexicaanse... ze doen er zeker niet voor onder!

jimihattricks
21 mei 2007, 14:17
ok cool..

wat andere punten:
- hoe is de pickup-routing onder de slagplaat bij LC's? weet iemand dat? zou wel handig zijn als er een humbucker rout bij de brug zit namelijk (ivm beoogde verbouwingen)..

als ik voor een spitfire zou gaan, dan wordt het wsl een maple-neck model (dus ook esdoorn toets).. worden die alleen in de kleur candy apple red gemaakt ofzo? ik kom ze alleen maar in die kleur tegen, en heel soms een zwarte..

Blend
21 mei 2007, 15:31
Ze worden ook in 't zwart met witte slagplaat geleverd, voorderest zijn de kleuren niet bijzonder. Ik had graag gewild dat er nog 'n beige met witte slagplaat bij zat, dat zou gaaf zijn! :)

rhcp_schipper
21 mei 2007, 17:09
Ik heb zelf ook alleen maar goede woorden over de Lc Strat, heb er zelf ook een, en ben er nog steeds heel erg blij mee. ( heb btw ook een LC tele, ook erg goed, maar dat doet verder neit te zake)

Gewoon meer dan goede gitaren voor het geld. Zelfs als je een paar kleine upgrades doet, zoals nieuwe elektronica, ben je nog goedkoeper uit dan met een fender. (lijkt mij)

G.G.
21 mei 2007, 18:37
wat andere punten:
- hoe is de pickup-routing onder de slagplaat bij LC's? weet iemand dat? zou wel handig zijn als er een humbucker rout bij de brug zit namelijk (ivm beoogde verbouwingen)..


Is bij een stratmodel toch niet zo heel erg belangrijk. Het hoeft niet super netjes te gebeuren. Plakband op de body, H-s-s slagplaat erop. Aftekenen, "oortjes" voor humbucker aftekenen en rustig uit de losse hand steeds 2 mm weghalen met een bovenfreesje (eventueel 3 latjes op de body plakken met dubbelzijdig tape als geleiders).

jimihattricks
21 mei 2007, 22:18
die routing zou zeker niet de doorslag geven, maar gewoon wel handig zijn..

Rormo
22 mei 2007, 15:04
Rormo: ik zie dat jij zelf een comet hebt..

een strat is toch een heel ander beestje dan een tele..

dat jij dus een goeie comet hebt, vertelt mij in feite niet zoveel over de spitfire-reeks, snap je wat ik bedoel?

of heb je ook spitfires in je handen gehad? ik nog niet namelijk

Laat ik het zo zeggen: Ik heb geen spitfire bespeeld. Ik heb er wel een paar gezien in de winkel en die zagen er goed uit, maar ik heb een USA Fender strat dus geen behoefte aan een LC strat.

Wel heb ik meerdere Comets en Hurricane's bespeeld die allen een geweldige kwaliteit boden. Dit doet mij geloven dat dit voor de Spitfires niet anders zal zijn. Zeker gezien de honderden positieve opmerkingen hier op het forum.

De vraag was LC of mex Fender, dan geef ik het antwoord LC. Ik heb nl wel wat mex Fenders vast gehouden en was daar nou niet zo over te spreken. Ik durf dus zonder er zelf een aangeraakt te hebben te beweren dat die Spitfire erg goed is.

Maar goed, anders geloof je de vijf posts hierboven maar iig. London city is topspul!

no 1 hops
22 mei 2007, 15:20
misschien dat je JIC.nl eens moest mailen om te vragen of er ook andere kleuren te krijgen zijn met maple hals of dat die speciaal te bestellen is.
ze zijn daar geloof ik wel klantvriendelijk

E-J
22 mei 2007, 17:52
ok cool..

wat andere punten:
- hoe is de pickup-routing onder de slagplaat bij LC's? weet iemand dat? zou wel handig zijn als er een humbucker rout bij de brug zit namelijk (ivm beoogde verbouwingen)..

als ik voor een spitfire zou gaan, dan wordt het wsl een maple-neck model (dus ook esdoorn toets).. worden die alleen in de kleur candy apple red gemaakt ofzo? ik kom ze alleen maar in die kleur tegen, en heel soms een zwarte..

De LC Spitfires hebben geen 'normale' pickup-routing, maar gewoon een soort van... leeg vak onder de pickups... ruimte zat voor hamburgers...ehm humbuckers.

Eigenlijk krijgt af-fabriek alleen de rooie Strat een maple toets, maar omdat er toch veel mensen ook andere kleurtjes met zo'n toets willen verwisselen veel winkels de halsen om. Dan krijg je dus zwarte Strats met maple toets etc.


misschien dat je JIC.nl eens moest mailen om te vragen of er ook andere kleuren te krijgen zijn met maple hals of dat die speciaal te bestellen is.
ze zijn daar geloof ik wel klantvriendelijk
Ik heb een keertje een vraag gestuurd naar JIC ;) Zie hier:

De tortoise slagplaat van je Spitfire II CAR is origineel. Sinds enige tijd is de zwarte, naast palissander, ook met een maple neck te krijgen. Staat al wel in de prijslijst, nog niet op de site. Zal ik verhelpen zodra terug van vakantie.

Daarnaast zijn er een aantal gevallen geweest van klanten die bijvoorbeeld een Butterscotch Spitfire wilden met een maple neck. Zij hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid om twee halzen te verwisselen. Vanwege de hoge mate van consistentie in de produktie-toleranties is dit gewoon mogelijk.
Zo zul je dus ook een Candy Apple Red Spitfire met palissander toets kunnen tegenkomen....
Hetzelfde geldt voor de Comet modellen; de halzen zijn uitwisselbaar. Er zit in jouw wenspakket echter 1 addertje onder het gras: deze zou je moeten samenstellen uit 3 gitaren. Of je daar een dealer toe bereid vindt, is nog de vraag....

Vraag je winkel! Sommige doen het gratis, sommige voor een kleine meerprijs. Ik wil straks bijvoorbeeld een 2-tone sunburst Comet met maple toets :D

Zoiets:
http://www.gilmourish.com/wp-content/images/tele_84.jpg