PDA

View Full Version : Toets, inlays & frets



slash103
21 mei 2007, 07:50
Beste bouwers

Is het al aan te raden om een Rosewoord toets volledig af te werken vooraleer hij op de hals gelijmd wordt? Ik bedoel hiermee, inlays er al in en ook de frets geplaatst.
Of is deze manie van werken niet aan te raden.

Op de foto's die ik gezien heb op de gibson factory tour was de toets al helemaal gemaakt voor hij op de hals kwam.

Graag mening van ervaren bouwers.


Tnx

Enra
21 mei 2007, 08:48
Hé Slash103,

Ik verlijm toetsen ingezaagd (voor frets) en in lengterichting gevormd (taps) op de hals. Dan doe ik eventuele inlay. Radius aanbrengen en glad afwerken komt daarna en tot slot fretten.

Maar niets let je om het te doen zoals jou praktisch lijkt.

fred dons
21 mei 2007, 09:30
het probleem bij het lijmen van de toets na het fretten dat je behoorlijk wat moet gaan vlakken en dat is dus ook het geval bij Gibson (let maar op de brede platte fretten op gibsons)
ik lijm het liefts de toets ingezaagd en al geradiused en doe daarna pas de inlay maar wat Enra al zegd, je moet kijken wat je zelf het makkelijkst lijkt

Mattia
21 mei 2007, 10:21
Ik lijm toetsen altijd ge-radiussed, geslot, getapered (taps) en met binding erop. Inlay meestal voor het lijmen, soms daarna (op een neck-through of set neck is het niet altijd even handig, zeg maar, en als je het verknoeit is het echt niet leuk om de toets er weer af te moeten halen). Vantevoren fretten vergt een zeer preciese afstemming van fret slot en fretdraad, zodat je geen of minimale backbow krijgt, en een kaarsrechte hals en lijmen met een liefst niet watergedragen lijm (denk Epoxy). Ik ken mensen die het doen, ook met stainless, en echt minimaal hoeven te vlakken, maar ik vind 't toch veel fijner om na het lijmen de toets nog eens goed vlak te kunnen krijgen voordat ik begin met fretten plaatsen.

IKHOUVANGITAREN
21 mei 2007, 13:45
eerst doe ik de inlay daarna ga ik de toets radiussen en daarna lijm ik de toets op de hals daarna ga ik de fretslotten zagen