PDA

View Full Version : high-pass filter



Dribbel_
21 mei 2007, 02:06
Dat ding zit dus in m'n gitaar, maar wat doet het precies ik merk eigenlijk niks als ik hem inschakel :???:

bass blom
21 mei 2007, 02:15
http://en.wikipedia.org/wiki/High-pass_filter

op wat voor een gitaar zit het?

Dribbel_
21 mei 2007, 02:20
Ja die had ik ook al gevonden maar het maakt het niet echt duidelijker.
Hij zit op een ibanez JS1000 onder m'n volumepot

bass blom
21 mei 2007, 02:25
en wat is het, een pot? een switch? beiden?

bass blom
21 mei 2007, 02:28
High pass filter maintains highs at low volumes (JS1000).

Ibanez - Satriani - JS1000

The Master of Tone designed and plays his signature JS models. That almost says it all. Because if you know how exacting Joe is in getting the best tones in the business, then by definition his signature models have to be great guitars. If that doesn’t convince you, then you can see from the spec lists here some of the serious cutting edge features that make these great guitars.
But ultimately, you’ve got to personally experience these guitars to really know just how great. That’s when you’ll find that these guitars were designed to be like Joe Satriani himself—capable of other worldly sonic speed, extraordinary musicality and TONE, TONE and more TONE. Ultra-modern guitars with a vintage feel. Lightweight, aerofoil-shaped basswood body provides comfort, upper fret access and expressive, singing tone. Multi-radius Prestige neck (JS1000), an exact digital rendering of the neck on Joe’s favorite axe. Combination of 25 1/2" neck scale and DiMarzio® or Ibanez Axis pickups allows wide dynamic range and tonal versatility. Coil taps on both pickups for single or humbucking tone (JS1000 / 100). High pass filter maintains highs at low volumes (JS1000).

Ic3gl0vE
21 mei 2007, 02:33
Een highpass filter haalt het laag uit je geluid, afhankelijk van hoe je 'm instelt.

Het is de tweede in dit plaatje
http://www.williamson-labs.com/images/filters-lc.gif

Verder zie je hier nog een lowpassfilter (bovenaan), een high- en lowpass filter gecombineerd en een bandpassfilter. Een wahwah is enigszins vergelijkbaar met een bandpassfilter.

Dribbel_
21 mei 2007, 02:33
en wat is het, een pot? een switch? beiden?

Een switch, als je de volumeknop uittrekt schakelt die in en als je de toneknop uittrekt gaat ie single coil

Maar het komt er dus opneer dat als je als die ingeschakeld is, je volume terugdraait dat er dan wat meer hoog in je toon blijft ?

Dribbel_
21 mei 2007, 02:35
Okee bedankt dan zal ik nog eens wat ermee gaan kloten, heb de volume knop normaal altijd vol uit staan en dus nog niet geprobeeert wt het verschil in klank is als deze wat meer teruggedraait is

Ic3gl0vE
21 mei 2007, 02:37
Single coils geven nog wel eens wat brom, als het goed is wordt de brom minder hoorbaar wanneer je de highpassfilter aan hebt staan op je gitaar. Probeer maar uit.

Dribbel_
21 mei 2007, 02:38
Okee bedankt! Ik ga er morgen eens mee kloten :)

bass blom
21 mei 2007, 02:48
het is subtiel denk ik, als je je volume flink terugdraait wordt je geluid niet doffer
dat is wat het zou moeten doen.

Eko
21 mei 2007, 08:43
Klopt, dat is wat het zou moeten doen. Als je een amp op iets oversturen zet en met je volumeknop op de gitaar wilt werken , wil je geen tone verliezen. Als je het volume iets knijpt kun je je geluid weer clean krijgen. Je wilt dan wel een mooi clean , helder geluid behouden.

ReinoutV
21 mei 2007, 10:01
Jup, volgens mij bedoelen ze dat. Het is dus eigenlijk geen high-pass filter in de klassieke zin van het woord, dus geen laag af. Het zorgt er meer voor dat je hoog overeind blijft als je je volume naar beneden doet. Op zich niet meer dan een kleine weerstand, geloof ik (of condensator, weet ik het..).

iwamoto
21 mei 2007, 10:29
ik wil zoiets ook wel in mn RG, hoe doe ik dat?:D

Negative K3 fan
21 mei 2007, 12:19
Jup, volgens mij bedoelen ze dat. Het is dus eigenlijk geen high-pass filter in de klassieke zin van het woord, dus geen laag af. Het zorgt er meer voor dat je hoog overeind blijft als je je volume naar beneden doet. Op zich niet meer dan een kleine weerstand, geloof ik (of condensator, weet ik het..).

klopt helemaal, iig een condensator, evt ook een weerstandje

JER00N
21 mei 2007, 12:38
Beetje raar dat ze daar een aparte switch voor hebben. Je kan namelijk ook gewoon een condensator aan je volumepot solderen, en dan gaat het 'automatisch'. Hoe verder je je volume naar beneden draait, des te meer hoog laat de condensator door. Op die manier hou je dus bij elk volume min of meer hetzelfde hoog (afhankelijk van de waarde van de condensator).

http://www.bothner.co.za/articles/volumepot2.shtml

ReinoutV
21 mei 2007, 13:41
Waar staat er dat ze er een switch voor hebben gemaakt? Het enige dat te switchen is, is de coil-tap (humbucker - single).

stratokai
21 mei 2007, 13:52
ik wil zoiets ook wel in mn RG, hoe doe ik dat?:D

Kijk eens op http://www.kinman.com/html/toneWorkshop/perfectGuitar.htm

en dan bij Volume control (Treble By-pass filter).

Makkelijk zelf te doen en het werkt ook nog aardig

Dribbel_
21 mei 2007, 14:12
Waar staat er dat ze er een switch voor hebben gemaakt? Het enige dat te switchen is, is de coil-tap (humbucker - single).

Het is een switch ja

Kim Wilson
21 mei 2007, 14:20
Het is een treble bleed-mod, of niet? Die heb ik ook in mijn Strat gesoldeerd, en volgens mij werkt het wel aardig.

forceps
21 mei 2007, 19:48
Waar staat er dat ze er een switch voor hebben gemaakt? Het enige dat te switchen is, is de coil-tap (humbucker - single).

Bij de JS100 ja, bij de JS1000 zijn zowel de tone- als volumepots via push-pull te schakelen, zoals al eerder omschreven werd in het engels.

(tone schakelt coiltap in of uit, volume schakelt het filter is of uit).