PDA

View Full Version : Dire Straits - Money for Nothing



Valoosj
20 mei 2007, 23:08
met mijn band gaan we dit nummer coveren, maar de overdrive die gebruikt wordt, en alle andere effecten hebben toch wel een heeeeel specifieke klank. kan iemand mss raad brengen in wat gebruikt wordt? als het enkel overdrive is, dan vermoed ik gain laag zetten, en volume hoger?

Rormo
20 mei 2007, 23:10
Volgens mij is het niet veel meer inderdaad dan een beetje drive in combinatie met een Gibson Les Paul (jaja, je zou het niet verwachten van Dire straits, maar het is echt zo).

FrankC
20 mei 2007, 23:13
Wah wah inschakelen en ongeveer halverwege laten staan.

Dirk_Hendrik
20 mei 2007, 23:27
precies. en niet anders

Valoosj
20 mei 2007, 23:31
die les paul, is dat dan met de neck humbucker? ik gebruik een G&L, maar ook met 2 humbuckers, dus t zou goed moeten lukken voor de pickups.

een klein beetje drive, en de wah wah halverwege, ik zal het eens proberen. zodra mn wah binnen is, die ik 2 maand geleden besteld heb :confused:

Mitch
21 mei 2007, 00:05
Tja, laatst vertelde iemand me dat je precies dat geluid op een heel andere manier kan krijgen, niet per se met wah-vast-op-halverwege.
Iets met een tussenstand strat en de toonknop wat dicht of zo, maar ik weet niet meer wie 't zei en hoe het ook alweer precies zat... pak de wah gewoon, lekker simpel.

alfred
21 mei 2007, 07:36
Inderdaad: fender strat op stand 2 (Brug en Midden element) en dan de toonregeling (die het verste van de volumeknop zit) helemaal dicht draaien.
Komt aardig in de buurt.
Wat ook helpt is niet met een plectrum spelen maar met de vingers.

dunnoaname
21 mei 2007, 09:00
Ik stel iets meer drive in dan een klein beetje en dan pluk ik meer aan de snaren die gebruikt worden met mijn vinders ipv plectrum aanslag. Wah idd halverwege en brugelement.

Denny
22 mei 2007, 01:44
Welk effectpedaal gebruik je? Mijn Digitech 2101 heeft een perfecte factory preset van het 'Money for nothing' soundje die je zoekt. Als je er belang bij hebt wil ik de instellingen wel voor noteren. Misschien dat je deze gebruiken kunt. Laat maar horen.
Denny.

Valoosj
22 mei 2007, 11:47
ik gebruik allemaal losse pedalen, mijn drive komt van een big muff pi (rus) of mijn versterker. verder nog wel enkele pedalen als chrorus, flanger, phaser, delay, wah, talkbox

maar geef gerust door wat je hebt :)

Fondant
22 mei 2007, 16:07
Het effect werd destijds inderdaad op een vrij aardige manier verkregen. Het was sowieso een '59 Les Paul, maar toen de studio engineer de micro's voor de versterker even wegplaatste voor wat veranderingen aan te brengen, creërde hij per ongeluk zo'n vreemd faseverschil tussen enerzijds de dynamische micro's en anderzijdes de condensators, dat je dat ietwat vreemde geluid krijgt. Knopfler vond het fantastisch en vroeg niets meer aan te raken. Zo werd het nummer uiteindelijk ook op tape gezet. (mooie anektdote vind ik zelf)

Een pedaal dat dicht bij deze sound geraakt is effectief de 'halverwege' stand van je wahwah + een overdrive. speel deze met je vingers, niet met een plectrum!

Valoosj
22 mei 2007, 20:16
met de vingers spele, daar ben ik niet zo goed in, maar het is het proberen waard

Denny
23 mei 2007, 01:04
Hoi, hier de instellingen zoals ze in mijn Digitech 2101 staan.

Mod. Delay > Stereo Reverb
Delay 0.400/Speed 0.32Hz/Depth 1.75 ms

Comp. On/ Ratio 3:1/ Thresh. -30dB/ level -6 dB

Distortion: On/ type: Grunge
Gain 0.6

Analog.Graph.EQ 80Hz:0dB/160Hz:0dB/320Hz:+2dB/640Hz:+2dB/1.28kHz:0dB/
2.56kHz:0dB/5.12kHz:0dB

Master Volume Dist. ON +5dB

Stereo Noise Gate: ON/Threshold -64dB/Hyster 6 dB/Hld.Tim. 12 ms/
Attack 5ms/Releas 800ms/Attn 36dB/delay 0.0ms

Mod.Delay ON/delay 0.400/feedb.18%/speed 0.32Hz/waveform:sine/level 50

2x2 mixer input 1/ level 71 pan. 0
2x2 ,, ,, 2/ ,, 50 ,, 0
2x2 ,, output L 100 / R 100

Stereo Big Reverb: ON pre delay: 100 ms/Spread: 70ms/Diffsn: 8/
HFDecay:20000/Roloff:20000/Size:5/ RT60:3.5/SBlend:4/Level:18

4x2 mixer input 1/ Level 40/Pan -50
4x2 ,, ,, 2/Level 40/Pan 50
4x2 ,, ,, 3/Level 100/Pan -50
4x2 ,, ,, 4/Level 100/Pan 50
4x2 ,, output/ Left 100 Right 100

Wet to Dry Mixer: Dry 50 / Wet 50

't is een lang en warrig verhaal misschien maar dat is dus het eigenaardige van de Digitech. Bepaalde instellingen vind je alleen op dit (of soortgelijke Digitech) app.
Ik hoop dat je er wat aan hebt of wat meekunt.
Groet,
Denny.

Valoosj
23 mei 2007, 12:06
beetje lichte reverb en compressie er dus nog bij, voor zover ik direct zie.

morris
23 mei 2007, 22:48
Dit geluid is een les paul met 50's wiring, brugelement en de toneknop helemaal dicht!

Morris

E-J
23 mei 2007, 22:53
Ik heb het Knopfler allleen nog maar met een Strat zien spelen :)

http://www.youtube.com/watch?v=m5OHPgne1S4

Geniaal stukje cabaret trouwens :D Tevens met Lemmy...David Gilmour...Gary Moore!

morris
23 mei 2007, 22:57
Ik heb het Knopfler allleen nog maar met een Strat zien spelen :)

http://www.youtube.com/watch?v=m5OHPgne1S4

Geniaal stukje cabaret trouwens :D Tevens met Lemmy...David Gilmour...Gary Moore!

weet jij wel hoe een strat uitziet kerel?

http://www.youtube.com/watch?v=ACGUasFWVsI

;-)

Cabaret is overigens wel humor idd!

Morris

Valoosj
23 mei 2007, 23:18
Dit geluid is een les paul met 50's wiring, brugelement en de toneknop helemaal dicht!

Morris


toon op 0 gedraaid vermoet ik? dat het bas klinkt...?

morris
23 mei 2007, 23:26
toon op 0 gedraaid vermoet ik? dat het bas klinkt...?

Ja, maar het werkt alleen met de originele 50's wiring. Ik heb het in de mijne ook, met cts pots en orange caps, dat is het precies. Uiteraard kun je het met een wah of Q-filter ook goed simuleren, dat deed Knopfler zelf live ook met zijn (Pensa)-Suhr. Maar het origineel is toch echt een LP met die wiring.

Morris

ps.
hier (http://dominocs.com/AshBassGuitar/WireLibrary-Gibson.html) meer info over de 50's wiring.

Valoosj
23 mei 2007, 23:30
je ps wou ik net achter vragen :D

wat doet dit juist met je sound? ik dacht dat ik nu al veelzijdig was met coil splitting en phase shifting

morris
23 mei 2007, 23:42
je ps wou ik net achter vragen :D

wat doet dit juist met je sound? ik dacht dat ik nu al veelzijdig was met coil splitting en phase shifting

moeilijk uit te leggen zonder dat ik het je kan laten horen, de toonregeling heeft eigenlijk een smallere bandbreedte. Waar de huidige toonregelingen eigenlijk alleen maar de hoge tonen afkappen en bas toevoegen, bestrijkt de toonregeling in de 50's wiring een beperkter gebied, waardoor het niet zo dof wordt bij oversturing en zeer bruikbare (lead) sounds oplevert.

Morris

Valoosj
24 mei 2007, 00:05
dat is wel interessant.

maar het is goed na te bootsen met een wah ergens te late staan , bv in het midden?

morris
24 mei 2007, 00:13
dat is wel interessant.

maar het is goed na te bootsen met een wah ergens te late staan , bv in het midden?

Yep! je moet alleen net even de sweet spot weten te vinden, zonder dat het te schel of te dof wordt. Live is dat wellicht wat lastig. Ik heb ooit eens een pedaaltje gehad, (ik dacht een 'q-factor' van dunlop of zo) die een vast instelbare frequentie had. Werkte perfect, maar met die wah kom je waarschijnlijk een heel eind, deed/doet Knopfler per slot van rekening ook live...

morris
24 mei 2007, 00:15
ps. als jullie ook het originele intro doen, heb je tijd zat om de juiste instelling op je wah te vinden ;-)

Valoosj
24 mei 2007, 00:28
de drum intro zit er zeker in, en dan die paar aanslage op de gitaar ook. maar hij speelt daar zo een solotje dacht ik, dat doen we niet. geen zin in. ik moet al genoeg solo's lere voor onze andere covers

en dan voor onze eige nummers er nog make

Valoosj
24 mei 2007, 12:46
net nog een filmpje gezien van dit nummer live, en daar speelde hij op een Les Paul, met het nek element...

-Heineken-
31 mei 2007, 20:28
Ik krijg toch het beste resultaat met een Fuzz pedaal, Big Muff of iets in die richting, en dan het volume van je gitaar iets terug draaien. Ik heb geen flauw idee of ie dat inderdaad ook gebruikt, maar dat was mijn eerste ingeving toen ik er eens goed naar ging luisteren. Klinkt in ieder geval meer als een fuzz-pedaal dan buizenoversturing in mijn oortjes.