PDA

View Full Version : keuze buis in een Hughes en Kettner Attax 100???



BazzzMastah
20 mei 2007, 19:54
Ik heb onlangs een attax 100 op de kop kunnen tikken. Nu heb ik gehoord dat de buizen pre-amp vervangen kan worden door verschillende merken. Er zit nu een ecc83 van H&k in (standaard buis)
Heeft iemand ervaring met verschillende buizen en hun geluid in deze versterker?

Wimvdb
20 mei 2007, 20:59
Ik denk niet dat het soort buis in een hybride combo veel uit doet om eerlijk te zijn hoor...

AART
20 mei 2007, 21:59
Dat denk ik ook. Als die buisjes al wat doen is het minimaal.

BazzzMastah
20 mei 2007, 22:10
Mhh, waarom zit die buis er dan in?

Squier4ever
20 mei 2007, 22:17
Mhh, waarom zit die buis er dan in?

om te kunnen zeggen dat er echte buizentechniek in is verwerkt in je amp, pure reclame en verkooppraat. je zult mss wel wat verschil merken maar dat zal marginaal zijn.

maar het is het proberen waard, een nieuwe ecc83 kost je een euro of 7. bekende merken zijn: JJ (heb ik zelf, erg fijn), svetlana, Electro harmonics, tung sol en nog veel meer.

denk niet dat het veel verschil zal maken dus maar als het moet dan zou ik denk ik een JJ kiezen, puur wegens goede ervaring en niet al te duur.

AART
20 mei 2007, 22:17
Marketingtechnisch gezien voegt het een hoop toe.

En soundwise ene heel klein beetje.

AART
20 mei 2007, 22:20
Even mijn mening over verschillende merken buizen dan:

JJ: Prima buizen. Wel wat donker en sloppy op sommige momenten. Meer bruikbaar voor rock dan voor metal.

EH: Erg lekkere attack en erg strak. Soundwise erg goed, heb er alleen wat kwaliteitsissues mee nu.

Sovtek: Meer ruis dan de JJ's en iets feller.

Tung Sol: Op het moment mijn favoriet, erg weinig ruis en toch erg high gain met een ontzettend lekker strak laag.


Hou er wel rekening mee dat de verschillen niet heel denderend zijn. Je map houd zijn karakter, maar een buis kan een klein beetje polijsten.

BazzzMastah
20 mei 2007, 22:29
Ok, bedankt voor de reacties tot zover.

Hallie
20 mei 2007, 22:46
je zegt wel minimaal, maat het klinkt toch wel lekker anoloog hoor.
zet er een trans naast, je hoort het verschil redelijk goed.

vidar
21 mei 2007, 13:35
precies, ik vind die Attax serie altijd erg goed klinken!

GeofJackon
21 mei 2007, 16:14
hmm in men attax 40 zit geen buisje

McLambo
29 mei 2007, 21:56
Even mijn mening over verschillende merken buizen dan:

JJ: Prima buizen. Wel wat donker en sloppy op sommige momenten. Meer bruikbaar voor rock dan voor metal.

EH: Erg lekkere attack en erg strak. Soundwise erg goed, heb er alleen wat kwaliteitsissues mee nu.

Sovtek: Meer ruis dan de JJ's en iets feller.

Tung Sol: Op het moment mijn favoriet, erg weinig ruis en toch erg high gain met een ontzettend lekker strak laag.


Hou er wel rekening mee dat de verschillen niet heel denderend zijn. Je map houd zijn karakter, maar een buis kan een klein beetje polijsten.

Ik heb na 4 jaar de gitaarhobby weer opgepakt, en ben nu mijn Attax 100 aan het opknappen (6 krakende potmeters, low-gain hapert).

Er zat bij mij een buis in van het merk National. Ik heb de versterker al 8 jaar en nog nooit een andere buis erin gegooid. Om de hoeveel jaar is dat aan te raden?

Anyways, Ik heb wat rond zitten zoeken op internet over die Tung-sol, en mensen zijn er echt razend enthousiast over. Waar zou je die dingen zoal kunnen halen?

http://thetubestore.com/tungsol12ax7.html

Debaser
29 mei 2007, 22:06
http://www.drtube.nl/tubeshop.htm#Tungsol

al zijn ze daar 20,- pst

AART
29 mei 2007, 22:20
verelec.com
banzaieffects.com (goedkoopst)
tonefactory.nl

Dat zijn winkels waar ik iig goede ervaring mee heb en die snel antwoorden op mails.

ben vanhoof
29 mei 2007, 22:21
Ik heb de mijne een maand geleden verkocht. De crunch van die versterker is errg goed, maar het lead kanaal voor mijn band (hardrock/metal) niet bruikbaar

McLambo
30 mei 2007, 08:28
http://www.drtube.nl/tubeshop.htm#Tungsol

al zijn ze daar 20,- pst



Dit is de 12AX7TS (High-Mu Twin Triode). Op dit moment zit er een 12AX7A in, maakt het nog wat uit dat dit een Twin Triode is?

McLambo
30 mei 2007, 14:32
Hmm, Twin triode blijkt standaard te zijn bij dit type.
Dan nog een vraag: Er zit naast de Buis een potmeter om hem af te stellen.

Is dit nodig bij een ander merk Buis?

McLambo
24 juli 2007, 19:44
Nou, het nieuwe buisje zit er in middels in, maar ik bemerk geen (positief verschil)

De clean is mooi, maar dat was al zo, maar de distortions klinken nog even ' transistisch' (schel & plat geluid) :(

Sommigen beweren dat je de versterker half open moet gooien om een beetje ' drive ' te krijgen, maar op 1/5 staat ie hier eigenlijk al te hard... :(

Toch maar eens met de gitaar richting muziekwinkel. Wat buis amps proberen

McLambo
21 april 2008, 12:02
Inmiddels heb ik de Attax 100 een grote beurt gegeven.

Aan de buitenkant verkeert hij in bijna-nieuw staat. Qua electronica is hij weer helemaal nieuw. Verschillende onderdelen vervangen, nieuw buisje erin, en hij is 101% kraakie-vrij.

Toch gebruik ik hem weinig, en zou ik hem wel willen verkopen.
Wat zou een realistische prijs zijn? Ik heb de footcontroller erbij...