PDA

View Full Version : En hoe ga ik dit geluid imiteren:



Dirk_Hendrik
20 mei 2007, 18:56
Het is de bedoeling dit gitaargeluid te maken:
http://www.dirk-hendrik.com/SaphoTamTamTamTam-.mp3

De oplossing daarvoor kan heel simpel. Het gitaargeluid is een combi van een scheurgitaar mer een roland gitaarsynth, presetje 1 op de GR30. (in het stuk op 0.26 erg goed te horen)Identiek aan het gitaargeluid in Turbo Lover van Judas Priest maar iets minder heftig ingesteld.

Maaar.....
Ik heb echt geen trek om elke repetitie een roland ready gitaar mee te gaan sjouwen voor 1 nummer.

Dus... scheur, phasing maar.. verder nog tips?

Jeroenvanhulsteijn
20 mei 2007, 19:27
Een pitch shifter.

Dirk_Hendrik
20 mei 2007, 19:46
??
Verklaar je nader?
Een pitch shifter geeft idd dat extra hoge oktaafje maar nog niet het basis phasing achtige geluid.

Mitch
20 mei 2007, 20:32
Voor dergelijke processed sounds zou ik bijna willen zeggen: 19 inch :nervous:

Wil je trouwens alleen dit geluid maken of willen jullie dit soort muziek gaan maken ? Klinkt cool.

Jeroenvanhulsteijn
20 mei 2007, 20:45
??
Verklaar je nader?
Een pitch shifter geeft idd dat extra hoge oktaafje maar nog niet het basis phasing achtige geluid.

Ah, maar de phase had je zelf al genoemd ;) Ik zou kiezen voor een 4-steps phaser. Die vind ik subtieler.
Verder nog een goedkoop distortion/fuzz pedaaltje met weinig laag. Daar krijg je denk ik wel zo'n knetterend overstuurd geluid mee met weinig picking attack. Kan zo'n Tom Scholz Rockman niet zo'n soort geluid maken?

Dirk_Hendrik
20 mei 2007, 21:15
@ Jeroen,
Thanks. In die richting zat ik inderdaad ook al te denken. Hoogstwaarschijnlijk gaat die goedkope fuzz een Ibanez FatCat (of een Rat maar da's hetzelfde) worden want die is breder bruikbaar dan alléén in dit nummer.



Wil je trouwens alleen dit geluid maken of willen jullie dit soort muziek gaan maken ? Klinkt cool.

Dit kwam afgelopen gisteren in m'n mailboxje binnen als het "nieuw in te studeren bandnummer". Binnen een wereldmuziekband een leuke variatie op de "standaard" latin en afrikaanse meuk (waar ik me even prima mee varmaak). Als ik alléén dat geluid zo willen maken, aan de keukentafel zeg maar, zou ik gewoon de Roland pakken en in 5 minuten klaar zijn. In dit geval zou die oplossing betekenen dat ik die Roland ook naar repetitie mee mot sjouwe en daar pas ik voor.

interessander
20 mei 2007, 22:14
Het is natuurlijk geen phaser maar als alles uit één doosje zou moeten komen zou een digital metalizer misschien wat zijn?

Tristan
20 mei 2007, 22:36
Ja, inderdaad man, die heb ik thuis en dat is bijna dat geluid...
Gain op 0 en dan die stereo spreader aan met zo'n soort short attack delay erop, dat is eigenlijk precies wat 'ie zoekt volgens mij...
Damn, ik heb een track op mijn pc staan waarop ik dat geluid gebruik, maar ik weet niet hoe te uploaden en al die shit...

Andere oplossing, soort kort delaytje (digitaal), soort stereo spreader, zeg maar een chorus met weinig rate en wat meer depth en dan een beetje een fizzy klinkend overdrive/distortion pedaaltje...

Maar goed, volgens mij begrijp ik het niet helemaal, want dat is toch bijna net zoveel sjouwwerk als zo'n GR dinges bakje?

Dirk_Hendrik
21 mei 2007, 08:43
Maar goed, volgens mij begrijp ik het niet helemaal, want dat is toch bijna net zoveel sjouwwerk als zo'n GR dinges bakje?

En de met GK2 element uitgerustte gitaar ;) . Op m'n hoofdgitaar past een GK2 niet.

ruezzz
21 mei 2007, 12:01
Misschien een fuzz en daarachter de Verbzilla van Line 6 op de octo-stand?
Ik zal het voor de gein es proberen of dat in de buurt komt...
Als het er op lijkt post ik wel een clipje.

ruezzz
21 mei 2007, 13:56
mwoh mwoh, het zou kunnen.

Heb ff snel wat gepield. Big Muff > Verbzilla > Delay.
De Verbzilla geeft in de 'Octo' stand een galm met wat hoge octaver-harmonies erin...

http://www.rues.nl/music/fuzz-verbzilla.mp3

Tristan
21 mei 2007, 14:38
En de met GK2 element uitgerustte gitaar ;) . Op m'n hoofdgitaar past een GK2 niet.

Oh, okee, ja, je zou ook kunnen overwegen om gewoon met die gitaar te repeteren en dan voor de optredens wel allebei de gitaren mee te nemen...

SimonS
21 mei 2007, 16:56
(erg leuke muziek!)