PDA

View Full Version : 'custom' Les Paul laten maken... de vraag is alleen..DOOR WIE???



E-J
20 mei 2007, 18:15
Hallo,
Ik wil binnenkort graag een:

- Les Paul
- Goldtop
- P90 elementen
- Bigsby
- neckthrough hals (zoals de Neal Schon signature Les Paul)

Dus een Les Paul Goldtop P90 met Bigsby:
http://www.davidgilmour.com/galleries/gallery18/12.jpg

Met doorlopende hals:
http://www.gibsoncustom.com/flash/products/signature/schon/upclose/4.jpg

De vraag is alleen... is dit wel mogelijk???

Kent iemand een bedrijf of een persoon die dit zo kan maken, of ben ik dan aangewezen op een 'eenmansbedrijfje'?

Ik ben helaas niet iemand met een dikke portemonnee :D Eerder een arm studentje...

wietse
20 mei 2007, 18:21
Hallo,
Ik wil binnenkort graag een:

- Les Paul
- Goldtop
- P90 elementen
- Bigsby
- neckthrough hals (zoals de Neal Schon signature Les Paul)

Dus een Les Paul Goldtop P90 met Bigsby:


Met doorlopende hals:
http://www.gibsoncustom.com/flash/products/signature/schon/upclose/4.jpg

De vraag is alleen... is dit wel mogelijk???

Kent iemand een bedrijf of een persoon die dit zo kan maken, of ben ik dan aangewezen op een 'eenmansbedrijfje'?

Ik ben helaas niet iemand met een dikke portemonnee :D Eerder een arm studentje...

heeft dat ding soms een variax aan boord?
zoveel covers achterop een lp moet wat verbergen, necktrough vind ik ook vreemd hierbij, zie de duidelijke lijnen wat altijd een necktrough verraadt niet en daarbij mist er teveel vlees op de achterkant om een necktrough nog lonend te maken deep set is meer dan genoeg.

helaas weet geen goedkope bouwer ik denk dat je maar effe moet sparen goedkoop zal het niet zijn.
shamray kan je nog proberen als je veel geduld hebt :D.

Lexvandoef
20 mei 2007, 18:32
Volgens mij is het geen doorlopende hals, maar een set neck met long tennon en een geschaafde hiel zodat je er idd makkelijker op kan spelen.

En over die covers op die gitaar, ik dacht dat de Neal Schon sig een Floyd of Kahler heeft en actieve elektronica met heel veel kleine schakelaars.

E-J
20 mei 2007, 18:38
heeft dat ding soms een variax aan boord?
zoveel covers achterop een lp moet wat verbergen, necktrough vind ik ook vreemd hierbij, zie de duidelijke lijnen wat altijd een necktrough verraadt niet en daarbij mist er teveel vlees op de achterkant om een necktrough nog lonend te maken deep set is meer dan genoeg.

helaas weet geen goedkope bouwer ik denk dat je maar effe moet sparen goedkoop zal het niet zijn.
shamray kan je nog proberen als je veel geduld hebt :D.

Hoi Wietse,
Eigenlijk is die Neal Schon voor een echte neckthrough een verkeerd voorbeeld, want het toont wel aan wat ik ongeveer wil hebben, een Les Paul met een hals die een betere bereikbaarheid van de hogere fretjes garandeert :)

Die Neal Schon signature heeft dit t.o.v. de 'normale' Les Paul:
- Dimarzio Fasttrack in hals and Burstbucker in brug
- Floyd Rose tremolo
- Fernandes Sustainer (twee knopjes achter de Floyd Rose, een om de Sustainer aan te zetten en de ander om de octaaf te veranderen, hoog of laag)
- push/poll potmeter voor een mid cut

Sorry voor het grote plaatje:
http://image.blog.livedoor.jp/keiteku/imgs/3/2/3277d0fc.gif

E-J
20 mei 2007, 18:39
Volgens mij is het geen doorlopende hals, maar een set neck met long tennon en een geschaafde hiel zodat je er idd makkelijker op kan spelen.

Hallo Lex,
Eigenlijk bedoel ik dat ja :)

Ik weet nu zeker dat ik een Goldtop met P90s en een Bigsby wil... qua geluid en looks helemaal mijn favoriet... alleen vind ik bij de hogere frets het zo kut spelen... daarom leek zo'n aparte hals mij wel een oplossing!

Lexvandoef
20 mei 2007, 18:49
Ah oke, lijkt me dat dat idd een betere bereikbaarheid geeft. Ik heb eigenlijk nog nooit op zo'n hals gespeeld. Ik weet wel dat de bereikbaarheid idd niet de beste is op een les paul. :D

Is het geen idee om een standaard gibson of epi te kopen en dan zelf te modden. Zeker met een epi is dat voor een student goed te doen qua centen. Die bigby is zeker wel aan te komen en ik denk dat de hiel wel aangepast kan worden door een gitaarbouwer of een van die bouwers hier vant forum :D

E-J
20 mei 2007, 18:53
Ah oke, lijkt me dat dat idd een betere bereikbaarheid geeft. Ik heb eigenlijk nog nooit op zo'n hals gespeeld. Ik weet wel dat de bereikbaarheid idd niet de beste is op een les paul. :D

Is het geen idee om een standaard gibson of epi te kopen en dan zelf te modden. Zeker met een epi is dat voor een student goed te doen qua centen. Die bigby is zeker wel aan te komen en ik denk dat de hiel wel aangepast kan worden door een gitaarbouwer of een van die bouwers hier vant forum :D

Dat zou een goed plan kunnen zijn!

Maar wordt die hals dan niet een stuk 'breekbaarder'? Oftewel... gaat stukken eerder naar de Filistijnen?

Lexvandoef
20 mei 2007, 18:59
Ik denk het niet.

Je schaaft een stuk van de body weg en van de hals. Maar het grootste gedeelte van de verbinding zit in de body, daar verander je dus niks aan. Ik neem aan dat de hals niet makkelijk zal breken of ontstemd raken.

Maar goed, dat denk ik, het enige wat ik ook gebouwd heb is een lapsteel, en dat bestaat uit 1 plank :D

Mattia
20 mei 2007, 19:42
Ik denk niet dat je ongestraft (en mooi, zeker niet goed genoeg voor een transparante finish) een bestaande Les Paul kan gaan modden. M'n eigen singlecut design (geen klassieke Les Paul) heeft wel een slanke neck joint/mooie upper fret access, wil er best een voor je bouwen, maar het gaat wel een jaartje of 3 duuren, minimaal ;)

BazzzMastah
22 mei 2007, 09:08
heb je hier al gekeken?
http://www.voxhumana.nl/
echter denk niet dat het goedkoop zal worden...

Elixir
22 mei 2007, 09:58
Is dat bedrijf waar fred dons en robostrat hun gitaar hebben laten bouwen niet iets.. atlas guitars was het volgens mij. Was niet extreem prijzig en toch helemaal custom als ik me niet vergis.

SimonS
22 mei 2007, 10:00
Sander de Gier heeft op mij een goede indruk gemaakt. Zal natuurlijk niet goedkoop worden. Sowieso, als je iets custom wilt laten maken is het woord 'goedkoop' het eerste wat je afleert...

SimonS
22 mei 2007, 10:01
Is dat bedrijf waar fred dons en robostrat hun gitaar hebben laten bouwen niet iets.. atlas guitars was het volgens mij. Was niet extreem prijzig en toch helemaal custom als ik me niet vergis.
dat is inderdaad een goed(koop) alternatief!

AvU
22 mei 2007, 11:01
Klik (http://www.warmoth.com)

grt. Arjan

Orpheo
22 mei 2007, 11:38
warmoth is alleen bolt on, en atlas guitars heeft niet zo bijster veel customopties.... ik ben bang dat je terecht komt bij PRS, mcnaught, heatley oid.

Valoosj
22 mei 2007, 11:57
als je alles LAAT doen, dan BETAAL je ook.

mijn G&L, enkel laten spuiten, de nek terug recht zetten, even de frets wat polijsten en dan netjes alles afstellen : ongeveer 270 euro

reken dan maar zelf uit wat een volledige gitaar je zal kosten

chocorookie
22 mei 2007, 20:39
Patrick Koopman in Weurt?

Tja, anders wordt het een Epi LP goldtop en bij een goeroe laten aanpassen naar jouw wens.
Ik denk dat dat de goedkoopste/ veiligste mannier is.

Epi +- E 575-. + aanpassen en lakken, afstellen etc hetzelfde...............

Alleen je betaald ervoor om de gitaar minder waard te maken in mijn ogen, ik zou eerst eens een tijdje gewoon met een epiphone op pad gaan voordat de zaag erin gaat.
Oja, 't is echt geen vlugge gitaar met een "speedhalsje ala Ibanez" dus ik denk dat het oefenen wordt met de hoge solo's.
Slash probeerde het ook in de 80's en oefend nog steeds

E-J
22 mei 2007, 20:55
Patrick Koopman in Weurt?

Tja, anders wordt het een Epi LP goldtop en bij een goeroe laten aanpassen naar jouw wens.
Ik denk dat dat de goedkoopste/ veiligste mannier is.

Epi +- E 575-. + aanpassen en lakken, afstellen etc hetzelfde...............

Alleen je betaald ervoor om de gitaar minder waard te maken in mijn ogen, ik zou eerst eens een tijdje gewoon met een epiphone op pad gaan voordat de zaag erin gaat.
Oja, 't is echt geen vlugge gitaar met een "speedhalsje ala Ibanez" dus ik denk dat het oefenen wordt met de hoge solo's.
Slash probeerde het ook in de 80's en oefend nog steeds

Ik heb nu een 'gemodificeerde' Richwood Les Paul... met P90 elementen en Bigsby (slagplaat is er inmiddels af):

http://img45.imageshack.us/img45/9156/richwood2so3.jpg

Ik denk dat een Epiphone niet of nauwelijks beter is dan deze gitaar :) Dus het zal wel iets anders worden (ik heb van Edwards goede verhalen gehoord).

Zolang het maar een Goldtop met P90s & Bigsby is ;)

Jay Cal
22 mei 2007, 23:21
Sjak Zwier bouwt op dit moment voor een maat van mij een LP met floyd en EXACT die halsverbinding. Verder is het een freaky opzichtige gitaar met leds in de hals etc... Sjak kan het en is betaalbaar (in customwereldprijzen dan he?). Hij licht je graag in over de prijs e.d.

Succes!

G.G.
23 mei 2007, 09:00
EJ: Heb je misschien al gedacht om dat ding zelf te maken (evt met een paddleheadhals)?

E-J
23 mei 2007, 11:15
Sjak Zwier bouwt op dit moment voor een maat van mij een LP met floyd en EXACT die halsverbinding. Verder is het een freaky opzichtige gitaar met leds in de hals etc... Sjak kan het en is betaalbaar (in customwereldprijzen dan he?). Hij licht je graag in over de prijs e.d.

Succes!

Hoi Jay,
Bedankt :) Zou je me wellicht kunnen vertellen aan hoeveel eurotjes je dan ongeveer moet denken?


EJ: Heb je misschien al gedacht om dat ding zelf te maken (evt met een paddleheadhals)?

Hoi G.G.!
Waar denk je dan aan? De hele gitaar zelf maken of alleen de hals modificeren?

Jay Cal
23 mei 2007, 15:06
je hebt PM