PDA

View Full Version : roland cube 30 --- zwaar genoeg voor repetitie?



laccio
20 mei 2007, 17:13
is mijn roland cube 30 goed voor repetitie of moet ik een nieuwe kopen?:p

mcannegieter
20 mei 2007, 17:33
Ik heb nooit over een cube 30 gespeeld maar toen ik ging informeren voor een repetitieversterker werd mij verteld dat een 100W versterker (transistor) eigenlijk het beste is. Het hangt natuurlijk af van hoe hard de rest van je band speelt (vaak afhankelijk van of je blazers hebt en hoe hard je drummer slaat). Ik heb een tweedehands Fender amp gekocht voor mn repetities (100W dus) en dat bevalt mij zeer goed.

laccio
20 mei 2007, 17:36
de cube 30 ging heel erg hard voor een 30watter, hij ging harder dan sommige 60watters die daar in de winkel stonden...

BlackSun
20 mei 2007, 17:52
Gewoon proberen :)

Ligt aan je muziekstijl etc.
Metal op repetitie volume trekt ie niet waarschijnlijk. Gewone rock slaggitaar etc zal hij wel aankunnen.

laccio
20 mei 2007, 17:55
dammit, het is juist metal, in de winkel zeide ze dat het wel zal lukken als de drummer niet overdreve luid speelt maar dat klopt niet altijd... moet ik dan een nieuwe kopen?:s:s:s

Vonk
20 mei 2007, 17:58
Is het zelf uitproberen niet een optie...?

laccio
20 mei 2007, 18:02
ja ik weet, ik en de andere bandleden hebben de eerste repetitie over een anderhalve maand gepland, dan zal ik het horen maar ik zou het lierfst zo snel mogelijk wille wete...

RRRobin
20 mei 2007, 18:22
Bij ons niet; een van onze gitaristen heeft een cube 30, maar kwam niet met de (luide) drummer en mij (buizencombo) mee.

rufus
20 mei 2007, 18:27
bij mij alvast niet, door het mengpaneel is de enige manier om een deftig resultaat te hebben, als je hem vol open gooit is het ook wel wat overkill voor die versterker ondervond ik al

laccio
20 mei 2007, 18:28
dammit... dan moet ik een nieuwe kopen ofwat?:(

Meadow
20 mei 2007, 18:35
Die versterker trekt het echt niet bij een metalband, want als je dat ding steeds verder opendraait gaat ie steeds broerder klinken. Meer watts is wel handiger en klinkt echt veel vetter.

LCH
20 mei 2007, 18:38
dammit... dan moet ik een nieuwe kopen ofwat?:(
Je moet niks. Het beste dat je kunt doen is gewoon die repetitie afwachten en kijken wat er gebeurt. Zo'n Cube30 is heus wel een aardig geluid op hoger volume uit te krijgen.

De clean kan behoorlijk hard, maar kan ook behoorlijk schel worden. Kwestie van je EQ goed afstellen. Als je een iets warmere cleane klank wilt kun je het beste 'black panel' op het lead-kanaal inschakelen. Voor een kwart gain erbij, volume van je gitaar iets dicht zodat je nét geen randje hebt en klaar. Ook hier geldt: EQ afstellen!

Voor metal kun je beter 'metal' gebruiken dan 'rectifier', want bij die laatste klinkt alles snel door elkaar heen.

Maar dan nog: verwacht geen wonderen. Het is te doen, maar als je echt ontzettend zware metal met heavy palm-mutes speelt denk ik dat je toch net iets tekort komt.

laccio
20 mei 2007, 19:15
nee het zal metal zijn zoals metallica en symphnic zoals nightwish en delain enzoverder, maarjah ik zal eens proberen en kijken wat het brengt

minoin
20 mei 2007, 19:25
Of gewoon de CUBE 60 aanschaffe :)

the sure thing
20 mei 2007, 20:47
... of de line-out van je CUBE 30 in de zanginstallatie prikken en zo je geluid versterken. Mooi stereo :-)

heavy-metal-thunder
20 mei 2007, 20:54
is mijn roland cube 30 goed voor repetitie of moet ik een nieuwe kopen?:p

hangt uiteraard af van het genre dat jullie willen spelen en welke bezetting. Speel je metal, dan draai je veel mids weg en hierdoor verlies je veel decibels. Als je een of ander soort punkrock speelt, met een drummer die écht doorramt en naast jou staat een andere gitarist met een 100w lampentop volop te blazen, dan kan je het wel schudden.

In een gemiddelde rockband trek je het wel met een cube30, want die gaan echt verschrikkelijk hard voor maar 30W. Ik volg nog muziekschool en daar spelen we samen met een groep (drum, bas, key, zang, blazer en nog een gitaar) en die cube is ruim hard genoeg. En ja, we spelen daar ook rock (deep purple, golden earing, Toto... ).

Speeddemon
20 mei 2007, 23:19
Als jullie een zangsetje/kleine P.A. hebben staan in de oefenruimte, een een kleine mengtafel, zou je 'm via de Recording Out daarop kunnen aansluiten. Al geloof ik dat dan z'n eigen speaker gebypassed wordt.

Maar ja, een extra instrumentkabeltje kopen kost minder dan een nieuwe amp.

Valoosj
20 mei 2007, 23:27
ik heb er ook zo eentje staan, naast mijn lampentop van Engl. er komt misschien een 2e gitarist bij mn band, en die gaat dan door de cube spelen. is het niet luid genoeg, dan zetten we een micro voor zijn ampje, en klaar is kees.

laccio
21 mei 2007, 17:47
de winkelgast zei dat ik geen externe box kan aanslioten op mijn versterker... en de genre is metal zoals ik al zei...

heavy-metal-thunder
21 mei 2007, 21:24
hangt een beetje af hoe luid de anderen spelen, hé. Maar, het is wel zo, dat hoe luider het ding moet, hoe slechter hij gaat klinken.

Maar zoals hier al geschreven werd, met een micro ervoor en door de zanginstallatie, is ook een optie. Een 2de hands micro (of vb een Fame MS57 bij musicstore) gaat toch veel minder kosten en die micro komt toch nog wel van pas.