PDA

View Full Version : Beginnersversterker



NarcoticV
20 mei 2007, 16:15
Hey iedereen,

Ik ben op zoek naar een versterker voor een Squier strat. Ik ben een beginnende gitarist en ben voorlopig dus niet van plan ergens op te treden, daarom zoek ik een versterker die goed is om op laag volume mee te oefenen, liefst in de prijsklasse 50-80 euro (evt tweedehands). Een lekker rock-geluid is voor mij belangrijk.

Zijn er bepaalde types, merken of versterkers die jullie me kunnen aanbevelen? Ik heb zelf geen enkel verstand van types en merken van versterkers, dus iedere aanwijzing is welkom.

Alvast bedankt :rockon:

Sander

Squier4ever
20 mei 2007, 16:22
Hey iedereen,

Ik ben op zoek naar een versterker voor een Squier strat. Ik ben een beginnende gitarist en ben voorlopig dus niet van plan ergens op te treden, daarom zoek ik een versterker die goed is om op laag volume mee te oefenen, liefst in de prijsklasse 50-80 euro (evt tweedehands). Een lekker rock-geluid is voor mij belangrijk.

Zijn er bepaalde types, merken of versterkers die jullie me kunnen aanbevelen? Ik heb zelf geen enkel verstand van types en merken van versterkers, dus iedere aanwijzing is welkom.

Alvast bedankt :rockon:

Sander

als je maar 50-80 euro hebt zou ik echt 2e hands gaan zoeken, want anders kom je echt met een kutversterkertje thuis. maar ook tweedehands is er niet echt een geweldige amp te krijgen voor dat budget. mijn tip: spaar door voor een roland cube 15 oid

MichaelSS
20 mei 2007, 16:24
staat een hughes & kettner 15 wat op marktplaats voor 90 euro mocht ik hem hebben. Mischien wat voor jou ?

LCH
20 mei 2007, 16:25
Hallo,

Zoals poster hierboven ook al zei, 50-80 euro is niet veel. Zelfs tweedehands niet. Ik begrijp je prima, want als je net begint moet je absoluut geen versterker van 900 euro gaan kopen.

Mijn advies: schroef je budget met een paar tientjes op en koop een Vox DA5 (125,-) of een Roland Cube 15 (89,-).

NarcoticV
20 mei 2007, 20:12
Die Roland Cube 15 lijkt me wel wat, na een paar reviews gelezen te hebben. Was 89,- de nieuwprijs, en waar heb je die prijs gevonden?

Als ik die 2ehands kan vinden, heb ik een goede kandidaat.

edit: alvast 50,- geboden op een cube 15 op marktplaats, al denk ik niet dat hij het daarvoor verkoopt... maarja met een beetje geluk :dance:

gnoeontheboard
30 mei 2007, 00:14
Wat is eigenlijk het wezenlijke verschil tussen de 15 en de 15x?

En bij de Marshall heb je ook de CD, CDR en de FX(o.i.d.) van 15 watt?

Wat zijn de verschillen, want die zullen er best zijn gezien de prijsverschillen?

Rocketman
30 mei 2007, 00:39
ik heb nog een leuke fender 112 te koop voor een hondertje of 2.

BB-G
30 mei 2007, 00:51
Of een Harley Benton GA5 voor 100ฌ,(kijk op thomann.de) dan heb je dadelijk iets zeer leuk in huis.

Ik vind 't zo erg dat iedereen dadelijk transistorampje aanraad ipv the real thing en de goekope lampencombo's ook eens in de kijker zet. Deze dingen zijn gewoon 20 keer beter dan een solidstate maar hebben geen effecten aan boord. Daar koop je op termijn dan wel een pedaaltje of een goekoop multieffectje voor.

gnoeontheboard
30 mei 2007, 01:03
En nu in termen van namen,merken en types?

Want die post was mij niet echt duidelijk ....

Oh ja, ik ga slapen!!

Nobrain
30 mei 2007, 07:26
Ik denk dat even moet sparen voor een Epiphone Valve Junior. Een mooie buizen versterker met een goed klinkende speakertje.
Voor een buizenversterker zijn ze spotgoedkoop, ze kosten namelijk maar €120,-.
Ik geloof dat Dirk Witte in Amsterdam nog eentje had staan.
Waarom vraag geen advies bij jou lokale gitaarboer? zij kunnen jou het best helpen.

Cheers,
Nobrain

Treeb
30 mei 2007, 07:42
Je kunt idd ook voor de harley benton gaan, die zijn ook goed, tenminste dat stond er in een topic hier, misschien kun je die vinden in de search. Ik heb zelf de valve junior en ben er erg blij mee, had het geluk dat ik een boss me5 voor 25 euro op de kop kon tikken, de combinatie klinkt zoveel malen beter dan de line6 spider II 30watt die ik hiervoor had.

vanhouten
30 mei 2007, 10:56
Ik ben zelf t.z.t begonnen met een Behringer V-amp. Prima versterker met leuke mogelijkheden. Misschien fractie duurder, maar misschien wel te krijgen 2e hands voor een mooie prijs.

marc_o
30 mei 2007, 11:04
Als je zo weinig te besteden hebt, zou ik absoluut voor die Cube gaan of een klein Voxmoddelingversterkertje.

Ik vind het eigenlijk storend dat mensen direct met buizenampjes biginnen als advies, buizen zijn echt niet heilig en zeker de genoemde merken niet (en ik heb zelf naast mijn Rivera's en vox ๓๓k een Epi valve-head). Met die harley benton of Epiphone ben je er namelijk niet, je hebt dan ook pedaaltjes nodig en extra kabels en voedingen voor de pedaaltjes. Wanneer je zo weinig te besteden hebt kom je helemaal nergens.
Met een Cube heb je in ieder geval een paar hele leuke sounds in huis met een goede scheur voor je rockfavorieten, terwijl je direct gebruik kunt maken van een echo en een chorus en dat alles in ้้n handzaam pakketje. Mocht je daarna enthousiast blijven, kun je altijd eens verder kijken. Wanneer je naar buizenversterkers en pedaaltjes gaat, spreken we je graag weer.....maar dan wel even sparen a.u.b.

BB-G
30 mei 2007, 11:47
Het stoort mij gewoon mateloos dat beginners meestal niet ge๏nformeerd worden over de mogelijkheid om een goedkoop buizenampje te kopen. Het geluid van een Cube-amp heeft mij persoonlijk nooit echt kunnen bekoren maar dacht toen 'k ermee begon dat dit wel de "beste" oplossing was aangezien iedereen 't wel aanraadde. Het zal wel aan die verkoper liggen die settings gebruikt die mij niet aanstaan dacht 'k toen. Niets bleek minder waar; het was een warme gevoicede buizenamp da'k nodig had, niet dat iele geluid van een Cube. Ik was er zelfs bijna door gestopt door dat slecht ampje.
Daarom: vermeld dit (het bestaan van goedkope buizenamp's) tenminste op z'n minst als een beginner advies vraagt om een amp te kopen.

Kim Wilson
30 mei 2007, 11:49
Ja hoor, een buizenamp adviseren aan iemand met een budget van 80 Eu max... :roll:

Strangegun
30 mei 2007, 11:56
ik heb binnen een marshall mg 10 koste 70-80 euro dacht ik ben er best tevreden over, alleen je moet hem zeker niet hard zetten.

BB-G
30 mei 2007, 12:12
Ja hoor, een buizenamp adviseren aan iemand met een budget van 80 Eu max... :roll:

De afstand naar 100€ is niet ver in dit geval, dit argument vin'k dus niet echt van toepassing. Ik heb niet gezegd adviseren; maar heb gezegd: mensen informeren over de mogelijkheid!

BB-G
30 mei 2007, 12:14
ik heb binnen een marshall mg 10 koste 70-80 euro dacht ik ben er best tevreden over, alleen je moet hem zeker niet hard zetten.


Dit betwijfel ik niet, maar in mijn geval kon 't me niet bekoren.

marc_o
30 mei 2007, 12:26
De afstand naar 100€ is niet ver in dit geval, dit argument vin'k dus niet echt van toepassing. Ik heb niet gezegd adviseren; maar heb gezegd: mensen informeren over de mogelijkheid!

Okay, leg jij mij dan maar eens uit hoe hij die goeie sound voor elkaar krijgt en som het maar op qua kosten. Dat jij een argument van € 100,- niet van toepassing vindt, is natuurlijk helemaal niet belangrijk, aangezien het niet jouw centjes zijn die de topicstarter wil uitgeven.

(ik doe dit al langer dan vandaag,zo'n 23 jaar nu, dus ik hoop dat je een goed verhaal hebt)

pol
30 mei 2007, 12:47
iemand met een budget van 80 euro moet gewoon niks kopen, alles aan die prijs is gewoon rommel waar je niets aan hebt, spaar verder voor iets deftig.

ExRxIxC
30 mei 2007, 12:53
je kan voor 80 euro vast wel een leuke 2de hands cube 15je vinden. (alleen het clean kanaal van de cube is zo ruk als wat)

BB-G
30 mei 2007, 14:38
Okay, leg jij mij dan maar eens uit hoe hij die goeie sound voor elkaar krijgt en som het maar op qua kosten. Dat jij een argument van € 100,- niet van toepassing vindt, is natuurlijk helemaal niet belangrijk, aangezien het niet jouw centjes zijn die de topicstarter wil uitgeven.

(ik doe dit al langer dan vandaag,zo'n 23 jaar nu, dus ik hoop dat je een goed verhaal hebt)


Om van 80€ naar 100€ te geraken is echt geen probleem voor een iet of wat vindingrijke persoon, 20€ verdien ik op een half uurke. Ik ga desnoods aan een rood licht nen hele dag ruiten wassen als 'k niet vindingrijk genoeg zou zijn. (En nee, stelen is geen optie), maar ik zou bvb een avond niet uit gaan, da bespaart me ineens al 40-50€. Pedaaltjes enz. komen dan later wel aan bod. De jongen vraagt een goede versterker, hij is niet aan't vissen achter een goede versterker met ingebouwde effecten maar een pure, simple en goede versterker.

Bovendien rechtvaardigd het feit dat je dit al 23jaar doet niet dat je helemaal geen vermelding maakt dat de eventuele optie bestaat om met 20€ meer dan je max-budget een Class A lampenversterker kan kopen die je dan na verloop van tijd kan beginnen uitbreiden met pedaaltjes die uiteindelijk ook nog eens deftig bruikbaar gaan worden als je uiteindelijk de overstap zou maken naar 't echte brute geweld van de high-end lampenamps en bovendien neit begint te vervelen om thuis verder op te blijven spelen, terwijl deze afkeer van transistoramps er op den duur toe leid dat al die Cubeversterkers uberhapt op de 2-de handsmarkt terechtkomen.

Hij moet dan de beslissing gaan maken, niet jij !!!

@topicstarter: je moet gewoon naar een winkel toegaan en zet daar een Cube en epiphone valve junior eens naast elkaar en vergelijk. degene die jij het beste vind klinken moet je gewoon nemen. Voor mij was dat overduidelijk een lampenversterker en ik heb dan de Epiphone valve junior gekocht ipv een Roland Cube 60 (om eerlijk te zijn heb 'k toen een Marshall JCM600 gekocht, maar vorige situatie had zich zeker voorgedaan als ik met 't zelfde budget als jou aan't shoppen was op dat moment)

@marc_odijk: Als je een betere argumentatie hebt hoor 'k 't graag, ik leer ook graag bij.

Als toevoeging:ik wil zelfs grif toegeven dat tot en met de komst van de Epiphone valve junior ik er compleet mee eens ben dat een Roland Cube de beste oplossing was, nu zijn er goede alternatieven die zeker de moeite zijn om ook eens te overwegen, ik heb zowel een cube 15 als een Epiphone valve junior en kan deze dus zonder meer perfect naast elkaar vergelijken en teken dadelijk voor de epi!

marc_o
30 mei 2007, 15:35
Kijk BB-G,


Ik geef je geen ongelijk als je vindt dat de Epi Valve-Head lekkerder klinkt dan de Cube, want smaken verschillen en voila, ik heb ook de Epi gekocht om er lekker mee te klooien op een aardig volumeniveau.

Het gaat erom dat de topicstarter een versterker wil van € 50 tot 80 euro, that's it. En bovendien moet er een lekker rockgeluid inzitten.
Die feiten bij elkaar maken dat je
A. daar g้้n Valve Junior voor hebt
B. Als je die wel zou vinden, bijvoorbeeld 2e hands, je met een clean kanaal zit "opgescheept" waarbij je een pedaal nodig hebt om te scheuren...

mee eens?

Wil je voor dat bedrag dus een alles-in-1-versterkertje hebben, met een aantal geluiden, waaronder een scheurkanaaltje, kom je toch echt ergens anders uit dan bij een junior valve.

Kijk, ik snap heus wel dat je met die Epi plus een pedaal of wat een heel tof geluid kan voortbrengen, want met mijn Epi-head over m'n Rivera-cab met een Jeckyll & Hyde ervoor, kan ik me prima vermaken, zowel thuis als in de studio....
Epi Head kost grofweg € 120
Epi Combo iets meer, maar 2e hands rond de € 100,- (toch?)
Gitaarsnoer extra van pedaal naar Epi, grofweg € 15,-
Pedaaltje om te scheuren? Vul maar in, maar 2e hands toch wel ergens rond de € 30 of € 40 exclusief adapter.

Je zit op jouw manier al snel op een € 150,- als je de combo neemt. Neem je de top, moet je ook nog een boxje kopen.

Uiteraard kun je gaan werken voor wat extra geld, maar dat is niet de vraag van de topicstarter.

BB-G
30 mei 2007, 16:04
We schelen dus van mening :D

Ik persoonlijk zou de Benton nemen voor dat budget en de amp vollenbak opendraaien de eerstkomende maanden als 'k wil rocken. (dan ben 'k er inderdaad nog net niet aan dat geluid) en dan kocht ik me snel een cheap-ass multi-effectje van zoom of andere goedkope alternatieven, maar dan heb 'k wel iets da'k blijf houden op termijn en geen amp die 'k zoek te verkopen op termijn.

Kim Wilson
30 mei 2007, 16:07
Jazeker, iedereen kan zijn amp volle bak open draaien...


Voor €80 vind je nergens iets wat bruikbaarder en veelzijdiger is dan een Cube15. Als je tevreden bent met een one-trick-pony, prima. Maar een beginner heeft IMO meer aan iets met wat meer mogelijkheden.

AriaProII
30 mei 2007, 16:10
Zijn de Hiwatt Maxwatt combo's ook aan te raden als starter-amps?

Kim Wilson
30 mei 2007, 16:12
BTW, de Harley Benton lijkt me ook geen blijvertje. In elk geval niet als main amp.

marc_o
30 mei 2007, 16:25
We schelen dus van mening :D

Nee hoor, we verschillen niet van mening, je wilt gewoon je ongelijk niet erkennen.8-)



Ik persoonlijk zou de Benton nemen voor dat budget en de amp vollenbak opendraaien de eerstkomende maanden als 'k wil rocken. (dan ben 'k er inderdaad nog net niet aan dat geluid) en dan kocht ik me snel een cheap-ass multi-effectje van zoom of andere goedkope alternatieven, maar dan heb 'k wel iets da'k blijf houden op termijn en geen amp die 'k zoek te verkopen op termijn.

Kan best zijn, maar dan nog ben je duurder uit en dat is niet wat de topicstarter vraagt, hoezeer ik het ook met je eens zou kunnen zijn.

BB-G
30 mei 2007, 16:25
BTW, de Harley Benton lijkt me ook geen blijvertje. In elk geval niet als main amp.

Nope, niet als main, maar wel een blijvertje (in mijn geval de Epi combo)

G.G.
30 mei 2007, 17:27
....een versterker die goed is om op laag volume mee te oefenen, liefst in de prijsklasse 50-80 euro (evt tweedehands). Een lekker rock-geluid is voor mij belangrijk.


Voor dat geld kan je soms tweedehands een Peavey Backstage Plus vinden. Ga wel voor de "Plus" en niet voor de gewone.

het kost je wel een halve dag om precies de juiste setting te vinden (Pre/ pull bright, sat, post knoppen).

gnoeontheboard
30 mei 2007, 17:30
Wat is beter,

Roland Cube 15x of 20x?

Is die extra 50 euro het waard in de extra mogelijkheden?

15x voor 89,-
20x voor 141,-

Iemand betere prijzen dan hoor ik 't graag want ik ben nog steeds aan 't zoeken.

Bij Feedback doen ze Fender Champion 30 DSP's de deur uit voor 139 euro btw

levi
31 mei 2007, 14:03
ik heb ook nog een versterker staan een marshall master lead 30 gaat knoert hard voor een 30 watt transistor amp en is erg betrouwbaar aleen de mijne komt uit 1984 dat zijn nog een beetje degelijke betrouwbare master leads ik weet niet zeker of ze ze nu nog verkopen maar volgens mij verkopen ze ze nog bij de musicallin ik had hem voor 50 euro op marktplaats gekocht een heel goede koop :D zelfs nog mee opgetreden (uitversterkt dan )

levi
31 mei 2007, 14:08
Kijk BB-G,


Ik geef je geen ongelijk als je vindt dat de Epi Valve-Head lekkerder klinkt dan de Cube, want smaken verschillen en voila, ik heb ook de Epi gekocht om er lekker mee te klooien op een aardig volumeniveau.

Het gaat erom dat de topicstarter een versterker wil van € 50 tot 80 euro, that's it. En bovendien moet er een lekker rockgeluid inzitten.
Die feiten bij elkaar maken dat je
A. daar g้้n Valve Junior voor hebt
B. Als je die wel zou vinden, bijvoorbeeld 2e hands, je met een clean kanaal zit "opgescheept" waarbij je een pedaal nodig hebt om te scheuren...

mee eens?

Wil je voor dat bedrag dus een alles-in-1-versterkertje hebben, met een aantal geluiden, waaronder een scheurkanaaltje, kom je toch echt ergens anders uit dan bij een junior valve.

Kijk, ik snap heus wel dat je met die Epi plus een pedaal of wat een heel tof geluid kan voortbrengen, want met mijn Epi-head over m'n Rivera-cab met een Jeckyll & Hyde ervoor, kan ik me prima vermaken, zowel thuis als in de studio....
Epi Head kost grofweg € 120
Epi Combo iets meer, maar 2e hands rond de € 100,- (toch?)
Gitaarsnoer extra van pedaal naar Epi, grofweg € 15,-
Pedaaltje om te scheuren? Vul maar in, maar 2e hands toch wel ergens rond de € 30 of € 40 exclusief adapter.

Je zit op jouw manier al snel op een € 150,- als je de combo neemt. Neem je de top, moet je ook nog een boxje kopen.

Uiteraard kun je gaan werken voor wat extra geld, maar dat is niet de vraag van de topicstarter.

met een epi kan je ook schuren hoor gewoon de gain vol open zetten (maar volgens mij heeft die geen gain knop:P )

Kim Wilson
31 mei 2007, 14:12
Een Epi VJ heeft alleen maar een volumeknop. Tegen de tijd dat die gaat scheuren, staan je buren al drie keer op de stoep.

Dekkz0r
31 mei 2007, 14:54
zo Epi Valve junior ziet er wel tof uit maar lijkt erg klein?

Ik ben eigenlijk ook op zoek naar een buizenamp, op dit moment doe ik het met een ibanez toneblaster, weet alleen ff niet of ik de 15 of 25 heb

15:
http://www.harmony-central.com/Newp/2000/TB15R.jpg

25:
http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/fit,400by400/TB25R-80f690e96cbd240bb9b79bb494c45e85.jpg

Dit zijn geen buizenamps, maar zou die Epi waar jij het over hebt nou echt veel beter zijn als die ibanez dingen?? Het gaat mij namelijk niet echt om het volume (komt op m'n kamer toch nooit boven standje 2), maar puur de qualiteit van het geluid als je begrijpt wat ik bedoel?

Ik denk overigens dat ik die 25 heb, want daar zit een reverb knop op, die heb ik ook....

BB-G
31 mei 2007, 15:02
Proberen is weten, ik persoonlijk heb mijn epi-tje net laten modden (gainboost van 6dB en andere uitgangstrafo om 4/8/16 Ohm cab's aan te sluiten). Als ik niet tevreden was over 't geluid, dan had 'k dit natuurlijk nooit laten doen. Je moet 't gewoon zelf uitmaken door het te testen.

Vergis je trouwens niet; 5W lampen blaast met gemak een 20W transistorversterker naar huis heb 'k me laten vertellen. (kan iemand dit effe bevestigen aub?)

Foto's van de mod's:

http://www.freeqi.be/FAD/graphic%20data/VJboostmod.jpg

http://www.freeqi.be/FAD/graphic%20data/VJOPmod.jpg

Dekkz0r
31 mei 2007, 15:04
zou ik dus met me ibanez naar een winkel moeten die zo'n epi heeft staan :P ze zien em al aankomen :P:P

BB-G
31 mei 2007, 15:09
zou ik dus met me ibanez naar een winkel moeten die zo'n epi heeft staan :P ze zien em al aankomen :P:P


Lach er maar mee, maar ze hebben bij mij daar nooit problemen over gemaakt, gewoon meepakken die ibanez en naast een epi plaatsen, het feit dat je die Ibanez al meeneemt om te A/B-en geeft al duidelijk aan dat je wel degelijk van plan bent te kopen en ze zullen je wel je gang laten gaan.

Kim Wilson
31 mei 2007, 15:10
Het is juist een heel goed idee om je eigen spullen mee te nemen.

Dekkz0r
31 mei 2007, 15:17
maar als ik het goed begrijp is er dus weldegenlijk en groot verschil tussen de normale en de buizenversterkers, ook al zijn het low-range gebakkies?

BB-G
31 mei 2007, 15:23
Voor mijn persoonlijke menig wel ja, maar alles hang hier af van je gehoor en van smaak. Ik vind die Epiphone buizenbakjes echt een pak warmer van klank dan de meeste transistorversterkers in 't zelfde prijssegment.