PDA

View Full Version : Akoestisch gitaar in de buitenlucht oftewel 'Bonnie kom je buiten spelen'.



shidan
20 mei 2007, 16:00
Mits het weer het toestaat is buiten spelen nog 'bevrijdener' dan binnen spelen.

bert k
20 mei 2007, 16:13
Ach, het is duidelijk, zet twee muzikanten bij elkaar en er wordt gespeeld. En zeker met mooi weer is het heerlijk om dat buiten te doen.

Pais
20 mei 2007, 17:43
Als het even kan, speel ik ook buiten ja. Heerlijk.
En als het niet kan, dan laat ik me eigenlijk alsnog niet binnen houden. In de winter heb ik regelmatig in het park in de regen zitten studeren. En ik ben eigenlijk bang dat mn budgetgitaar presies op deze manier aan zn einde gaat komen vroeg of laat, want soms klonk ze als de natte ochtendkrant als we doorweekt thuis kwamen.

Dat was echter in een tijd dat ik amper thuis kon spelen vanwege geluidsoverlast, maar tegenwoordig ben ik wat minder desperate aan het zwerven met mn gitaar.


Naast Leeuwarden ligt een recreatiegebied waar er altijd wel een stil plekje te vinden is (ook op de zonnige zondagmiddagen, lang leve het onderbevolkte friesland). Het geeft een heel nieuwe dimentie aan het spelen.
Maar mn moeder heeft een tuin en tolerante buren, dus dat leent zich ook wel goed voor het buiten spelen.


Leuk dat Shidan voor ons een acoustic backpack event gaat organiseren. Prik een datum ;)

LaurentB
20 mei 2007, 18:00
Als het even kan, speel ik ook buiten ja. Heerlijk.
En als het niet kan, dan laat ik me eigenlijk alsnog niet binnen houden. In de winter heb ik regelmatig in het park in de regen zitten studeren. En ik ben eigenlijk bang dat mn budgetgitaar presies op deze manier aan zn einde gaat komen vroeg of laat, want soms klonk ze als de natte ochtendkrant als we doorweekt thuis kwamen.

Kijk. DAT vind ik mentaliteit: in de winter in de regen gitaar gaan spelen! Met koude handen en al, niet geloven! Jij komt er wel (als je er niet al bent, overigens, ik weet niet hoe je speelt).

Jammer dat Picker dit forum net heeft verlaten. Op zijn site kun je lezen dat een gitaar buiten pas zijn eigen klank heeft. In een gesloten ruimte hoor je immers altijd de akoestiek van de ruimte.
Maar een pietsie droog klinkt het wel, en het volume van een akoestische gitaar is er niet op berekend.

djgitarist
20 mei 2007, 23:34
Ik heb bij een picknick op de heide mijn gitaar een keertje meegenomen, en ik was zelf verrast door het geluid.

Het was een budget jumbo-gitaar die normaal gesproken iets te schel klinkt, maar doordat er geen muren in de buurt waren, weerkaatsten er geen hinderlijke hoge tonen, en klonk de gitaar juist heel erg goed.

Laser
21 mei 2007, 12:14
Zelf ga ik als het even kan graag in de tuin zitten (neen, NIET in de regen) om te spelen; de klank is er inderdaad anders dan binnen. Het gebeurt wel eens dat ik onderweg ergens heen de wagen aan de kant zet en dan buiten wat speel, gezeten in de kofferruimte van de station wagen.
Vooral 'szomers, laat, in het donker bij kaarslicht, is dat heerlijk. Kinderen in bed, rustig in de tuin, buren die van paar tuinen verder hun appreciatie laten horen.
En overdag is het alsof de vogels het ook wat vinden: ze (merels, vinken..) komen dan in de tuin zitten en kijken nieuwsgierig toe wat dat vreemde geluid wel mag zijn.

Laatst in het ziekenhuis mijn moeder op wat muziek vergast, is eens iets anders tv of radio. Maar dat is dan weer binnen..

Een gitaar is een meeneeminstrument bij uitstek, kan je alle kanten mee uit.
Ik let wel op dat de gitaar op stap nooit in de wagenkoffer blijft zitten, ook al zit die goed weggeborgen. Die hitte is er teveel aan. Dus gaat ze alleen mee waar ik ze mee binnen kan nemen.

FruscianteFan
21 mei 2007, 12:35
Toen ik met school een weekje in Rome was, heb ik een akoestische gitaar meegenomen. Zo ook toen we in die week een dagje naar Pompeii gingen, je weet wel, het door lava geconserveerde plaatsje bij de Vesuvius. Ik heb daar de hele dag gitaargespeeld, wonderbaarlijk hoeveel inspiratie zo'n prachtige omgeving een mense kan bieden. Het was zo mooi dat ik er daar achter ben gekomen dat ik zelf ook liedjes kan schrijven. Wat ik daar heb geschreven, heb ik dan ook Pompeji genoemd :)

Maar sowieso is het heerlijk om in een mooie omgeving gitaar te spelen. Ook afgelopen winter toen ik een weekje in de Oostenrijkse Alpen zat.

En ja, laatst ben ik tot het besef gekomen dat ik voor mooie natuur niet eens ver hoef te reizen.

MizZoo
21 mei 2007, 15:46
Ik heb een keer m'n gitaar meegenomen naar 't strand, alleen 't waaide een beetje hard, overal zand, tussen de stemmechanieken, in de klankkast :D
Het is nu, ongeveer een jaar later, wel ongeveer verdwenen. Maar 't was wel leuk :hippie:

Blend
21 mei 2007, 19:24
Ik speel alleen met m'n gitaar buiten bij 'n kampvuur of iets dergelijks. Ik houd ze liever binnen :)

Tupelo
21 mei 2007, 20:19
U speelt Iers of enkel in Ierland? :)

Sinds mijn dakterras verdwenen is & ik ben verhuisd, weinig meer buiten gespeeld.
Zo rond huis vind ik het ook wat vervelend.
Op e.o.a. wijze kan ik me voorstellen dat mijn buren het niet kunnen waarderen, anderzijds hoor ik vaker grotere herrie van Bonnie's die wel buiten spelen.

Met een gitaartje rond het kampvuur of aan het water is ook al lang geleden.
Ben ook dermate geupgrade dat ik het mezelf eigenlijk niet meer wens te veroorloven.
Op vakantie in Frankrijk heb ik mezelf wel begeleid op een leengitaartje.

Ik moet eigenlijk eens een yuki yuki kopen voor buiten doeleinden.

Pais
21 mei 2007, 22:57
Een yuki lijkt me nou niet echt het volume hebben om mee bij een vuurkorf gejengel te begeleiden. :)




Kijk. DAT vind ik mentaliteit: in de winter in de regen gitaar gaan spelen! Met koude handen en al, niet geloven! Jij komt er wel (als je er niet al bent, overigens, ik weet niet hoe je speelt).
Hihi thnx LaurentB, maar ik speel nog niet zo lang dus het stelt niets voor hoor. Maar die koude handen zijn heel vervelend idd, ik snap niet hoe veel straatmuziekanten het voor elkaar krijgen om een hele middag in de kouw te staan spelen.

Gitaarbouwer
22 mei 2007, 23:00
Je kan zelfs meetings (samenscholing van akoestische gitaristen) organiseren. Leuk Eltjo met een R. Taylor van 5400,- in een dubbele koffer en drie slaapzakken gewikkeld.

Is er Duitsland ooit niet zo'n initiatief geweest, waar - in de buitenlucht - een enorme hoeveelheid akoestische gitaristen (nou ja... eigenlijk meer gitaristen met akoestische gitaren:)) samenkwam? Ook met overnachtingen en kampvuren enzo, geloof ik?

Yamhammer_71
23 mei 2007, 11:17
Buiten gitaarspelen vind ik ook heerlijk....maar is volledig afhankelijk van het weer. Op een camping is het gewoon vollop genieten-> rennende en spelende kinderen met ijsjes, toeristen die rondlopen op slippers, de nodige tentjes hier en daar en tegelijkertijd ook rust/vrijheid/broederschap. Ik speel liever op een camping dan alleen aan de waterkant; muziek moet gehoord worden vind ik. Onbewust zie je dat mensen zich dan ook op de muziek gaan gedragen.....zonder de muziek is opeens de volheid weg en een stuk sfeer weg. Mja, de vraag is meestal: voor hoelang is het leuk? Dat moet je je als muzikant wel afvragen vind ik. Zolang de mensen en jij zelf er van kunnen genieten mag het feest gerust doorgaan :)
Voor een muzikant/gitarist is voldoening belangrijk en 'zwerven' met een gitaar door de stad of ergens anders in de massa geeft me GEEN voldoening, eerder gekte en ontsporing, zeker als je alleen speelt. Het moet wel leuk blijven!!

JanB
23 mei 2007, 13:34
Er is al eens eerder een topic over dit onderwerp geweest (waarover eigenlijk niet?), maar ik vind buiten spelen helemaal niks, omdat je de gitaar niet goed hoort.

Het meeste en beste geluid van de gitaar wordt naar voren geprojecteerd, en bereikt dus pas het oor van de speler nadat het is weerkaatst. Je kan dat zelf makkelijk uitttesten door b.v. voor een gordijn te spelen, en daarna voor een spiegel, of een harde muur. Het beste kun je spelen voor iets wat het geluid goed weerkaatst.

Buiten, althans in de vrije ruimte, is er ook niet veel wat het geluid weerkaatst. Kortom, je hoort je gitaar amper (nog los van de wind en vervelende gekwetter van die vogels). Kortom, vanuit technisch/muzikaal opzicht is buiten spelen af te raden. En dan heb ik het nog niet eens over die beesten in je klankgat.
In sociaal opzicht kan het een heel ander verhaal zijn. Dan is buiten spelen bij een kampvuur of zo, erg leuk natuurlijk. Maar ga dan "blowing in the wind" strummen en niet "Tempation rag" picken, om maar wat te noemen.

Jan

Yamhammer_71
23 mei 2007, 13:44
Kortom, vanuit technisch/muzikaal opzicht is buiten spelen af te raden. En dan heb ik het nog niet eens over die beesten in je klankgat.

Hahah, beestjes schijnen idd erg van het klankgat te houden. Wel irritant vind ik.

freekick
23 mei 2007, 14:08
Ik heb een grote tuin en ik speel graag buiten. Of het geluid beter of
slechter is maakt me niet uit. Het is gewoon lekker.

Regelmatig gebeurt het dat na enige minuten tokkelen er een merel
verschijnt die vlak boven me op de nok van het dak gaat zitten en begint aan zijn liedje.

Uit respect stop ik dan en als M klaar is dan ga ik weer.
na plm 8 maten stop ik en vogel valt onmiddelijk in.
Kan wel 10 minuten duren.

Let wel we doen elk ons eigen ding en het past niet erg bij elkaar.
Ik probeer ook geen vogelgeluidjes te doen en ik weet ook niet
hoe een merel gestemd is.

Maar toeval is het niet . Ik heb het vaak genoeg getest.
Het is misschien meer duel dan duet?

Fingerpick
23 mei 2007, 15:25
Ik heb een grote tuin en ik speel graag buiten. Of het geluid beter of
slechter is maakt me niet uit. Het is gewoon lekker.

Regelmatig gebeurt het dat na enige minuten tokkelen er een merel
verschijnt die vlak boven me op de nok van het dak gaat zitten en begint aan zijn liedje.

Uit respect stop ik dan en als M klaar is dan ga ik weer.
na plm 8 maten stop ik en vogel valt onmiddelijk in.
Kan wel 10 minuten duren.

Let wel we doen elk ons eigen ding en het past niet erg bij elkaar.
Ik probeer ook geen vogelgeluidjes te doen en ik weet ook niet
hoe een merel gestemd is

Maar toeval is het niet . Ik heb het vaak genoeg getest.
Het is misschien meer duel dan duet.
Inderdaad, dit is géén toeval; het gebeurt op een warme zomeravond al eens dat ik op m'n terras losweg wat zit te pingelen en steevast is/zijn er wel ergens 1 of meer vogels die al fluitend hun territorium afbakenen omdat er een vreemde kaper op de kust is ...

Don Capo
23 mei 2007, 15:29
Zo had ik in mijn vorige kamer een familie muizen zitten die steevast kwamen kijken als ikaan het spelen was, grappig hoe dieren daarop kunnen reageren.


Ik speel trouwens graag buiten. Voorheen woonde ik op twee meter van het Westerpark en had ik daar mijn vaste stekkie, sinds kort zit ik bij mooi weer graag aan de amstel. En dan wel het stukje waar bijna niemand komt. Ik houd niet van spelen voor al te veel publiek. Wat ik een heel erg leuk bijkomend voordeel vind van buiten gitaar spelen is dat je soms met mensen aan de praat raakt over je spel of je gitaar. Kunnen interressante gesprekken uit voortvloeien.

Ik heb geen tuin, wel een balkon en daar speel ik ook bijna dagelijks. Buiten spelen is voor mij tien maal fijner dan binnen spelen. Helaas staat het weer het niet altijd toe.

oorzaak
23 mei 2007, 17:17
Ik speel regelmatig samen met een gitarist/zanger (2 x acoust, 1 x leadzang, en van mij soms background zang). We hebben laatst een oefensessie in de tuin opgenomen.

We zaten tegenover elkaar met 1 microfoon tussen ons in, een Studio Projects C3 met figure-8 pattern (oftewel: 2 niertjes vanuit 1 mono microfoon) en dan een portable dat recorder in (ja met echte bandjes).

De opnames klinken verrassend goed en door het 8-patroon hoor je weinig omgevingsgeluid. Maar wel tof als je slotaccoord uitklinkt en daar bovenuit komen opeens vogeltjes opzetten...

Frits

Jedeel
23 mei 2007, 17:57
Regelmatig gebeurt het dat na enige minuten tokkelen er een merel
verschijnt die vlak boven me op de nok van het dak gaat zitten en begint aan zijn liedje.

Uit respect stop ik dan en als M klaar is dan ga ik weer.
na plm 8 maten stop ik en vogel valt onmiddelijk in.
Kan wel 10 minuten duren.

Zo herinner ik mij een foto uit een tijdschrift van een dwarsfluitspelende student.
Deze student ging dagelijks in de middag zijn lunch eten onder een boom (ergens op de campus).
Bij die foto stond geschreven én te zien dat elke middag een eekhoorn op het fluitspel (of de lunch?) afkwam.
De eekhoorn zat naast de student te genieten van de boterhammen en het fluitspel.
Een héél aandoenlijke foto!