PDA

View Full Version : Oordopjes?



Tho
20 mei 2007, 15:13
Vrienden. Ik heb gister opgetreden met die goedkope 'travel' oordopjes van de ANWB, en ik hoorde geen reet. Het voordeel was wel dat mijn gehoor niet verder beschadigd werd.

Ik zoek nu oordopjes, waarbij ik alles supergoed hoor, maar mijn gehoor niet beschadigd word.
Bestaan deze, en moeten deze op maat gemaakt worden? Zo ja, waar kan dat?
Geld speelt geen rol, ik wil genieten als muziekant, maar mijn trommelvlies moet nog wat langer mee.

Pais
20 mei 2007, 15:43
Ik heb oordopjes bij een muziekwinkel vandaan, E25,- ofzo, die de schadelijke frequenties wat filtert. Je raakt wel wat dynamiek kwijt, maar het is al stukken beter dan het schuimrubbere spul die ze bij drogisterijen ed verkopen.
Voor mij is het in ieder geval een goede oplossing voor het verdragen van discotheken en concerten zonder oorpijn.

Raindog
20 mei 2007, 16:04
Bij winkels waar ze gehoor apparaten verkopen maken ze ook gehoorbescherming. Oordopjes worden op maat gemaakt en je kan kiezen uit veschillende filters. Er zijn speciale filters voor voor muzikanten. Het is niet goedkoop, zo tussen de 150 en 200 euri. Ik ga ze zelf ook binnenkort aanschaffen.

Spitfire
20 mei 2007, 16:40
Ik heb oordopjes bij een muziekwinkel vandaan, E25,- ofzo, die de schadelijke frequenties wat filtert. Je raakt wel wat dynamiek kwijt, maar het is al stukken beter dan het schuimrubbere spul die ze bij drogisterijen ed verkopen.
Voor mij is het in ieder geval een goede oplossing voor het verdragen van discotheken en concerten zonder oorpijn.
Ik heb ook oordopjes bij de muziekzaak gekocht, werkt prima iig

Squier4ever
20 mei 2007, 17:12
Ik heb ook oordopjes bij de muziekzaak gekocht, werkt prima iig

werkt wel prima, maar voor mij eigk nog niet prima genoeg.... je hebt totaal geen vlakke demping, waardoor je heel veel mids hoort en amper hoog. op zich niet heel erg als je van te voren je sound regelt zonder dopjes. ik heb echter geen geld voor custom made doppen, die overigens ook maar 3-5 jaar goed blijven, daarna moet je nieuwe aan laten meten, ivm groei van je oren (ook na je 18e, erg vreemd)

nielsduursma
20 mei 2007, 17:19
Even een offtopic vraag maar opzich wel redelijk on-topic en mischien voor Thomas de topicstarter ook wel handig om te weten:
Wie weet hoe het zit met die op maat gemaakte oordopen laten declareren bij een verzekering? Ik heb er ooit eens over gelezen op 't forum, maar ik kan het helaas niet meer terugvinden.

Tho
20 mei 2007, 17:20
werkt wel prima, maar voor mij eigk nog niet prima genoeg.... je hebt totaal geen vlakke demping, waardoor je heel veel mids hoort en amper hoog. op zich niet heel erg als je van te voren je sound regelt zonder dopjes. ik heb echter geen geld voor custom made doppen, die overigens ook maar 3-5 jaar goed blijven, daarna moet je nieuwe aan laten meten, ivm groei van je oren (ook na je 18e, erg vreemd)

ja je oren schijnen, net zoals je neus, tot aan je dood door te blijven groeien. Okey, ik ging inderdaad al uit van die prijs.

Ik wil inderdaad álles goed horen, en niet alleen de mids ;) Ik ga morgen eens langs de winkels!

*chantal*
20 mei 2007, 17:37
Ik heb gehoorbeschermers van Alpine. Ik vind deze prima werken. Tegenwoordig zitten er volgens mij ook 2 verschillende soorten filters bij. Ik geloof dat ze rond de €30,- kosten.

Tho
20 mei 2007, 17:40
Ik heb gehoorbeschermers van Alpine. Ik vind deze prima werken. Tegenwoordig zitten er volgens mij ook 2 verschillende soorten filters bij. Ik geloof dat ze rond de €30,- kosten.

Ik dénk toch dat ik de voorkeur geef aan op maat gemaakte, want er zijn erg weinig oordopjes die het goed kunnen vinden met de anatomie van mijn oor, vreemd genoeg.

Valoosj
20 mei 2007, 19:51
die van alpine heb ik ook. deze week getest met verbouwingswerken.
ons pa met een of andere zware powertool tegen een muur. ik stond er naast, totaal geen last, was alsof er een muziekje op de achtergrond speelde. ik kom boven en doe ze uit, wat een kabaal was het toen!

Tho
20 mei 2007, 19:55
Hey Chantal, je noemt gehoorberschermers. Is dat een heel bouwwerk, of wel gewoon oordopjes, want ik doe live ook geen oorwarmers op :D

Henkie spenkie
20 mei 2007, 20:28
Ik heb zelf van die op maat gemaakte dingen met een extinor (?) filter erin. Die zijn speciaal voor muziek en zorgen ervoor dat iedere frequentie ongeveer evenveel gedemt wordt. Goedkopere oordoppen dempen voornamelijk het hogere geluid meer als het lage, dat kan iritant zijn. Je moet alleen wel goed opletten hoe sterk je ze neemt. Die van mij dempen 25dB en dat is voor mij toch echt wat te veel. In de oefenruimte doen je oren pijn zonder doppen, maar 25dB maakt de boel wel weer heel zacht.
Bovendien vind ik ze niet erg relax zitten als je 4 uur achter elkaar speelt

Mr.Bluesbreaker
20 mei 2007, 21:23
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=82389&highlight=oordoppen

Alle info die je nodig hebt. Lang leve de zoekfunctie!

*chantal*
21 mei 2007, 01:10
Hey Chantal, je noemt gehoorberschermers. Is dat een heel bouwwerk, of wel gewoon oordopjes, want ik doe live ook geen oorwarmers op :D

Het zijn van die kleine soepele plugjes, speciaal voor muzikanten. En oorwarmers zijn idd geen fraai gezicht hahaha

Tho
21 mei 2007, 11:21
Okey bedankt allemaal! Henkie Spenkie waar heb je die dingen laten maken?

Bl44t44p
21 mei 2007, 13:14
Zijn die Alpine-oordopjes nog steeds bij de apotheek te halen voor 25 euro minder dan bij een willekeurige muziekwinkel?

almarvk
21 mei 2007, 14:32
http://www.musicallin.nl/online_winkel/gitaar_en_toebehoren/accessoires_en_toebehoren/alpine_musicsafe

Inclusief verzendkosten als ik het goed heb. Ik moet ze binnenkort ook maar 's bestellen/kopen.

Pun
21 mei 2007, 21:32
Welke dempwaardes hadden die twee filtertjes van die Alpines ook alweer?

stratestic
15 juli 2007, 20:27
Sorry dat ik reageer op een oud topic maar ik kan het antwoord nergens vinden.
Ik ben namelijk van plan om oordopjes op maat te laten maken maar nu vraag ik mij af of je altijd de filters kunt wisselen. Ik wil namelijk afhankelijk van de omstandigheden meer of minder demping. Bij de goedkope Alpine kan dat door
er een gele of paarse filter in te stoppen. Kan dat ook als ze op maat gemaakt zijn?

Bovendien kan iemand mij vertellen hoeveel meer draagcomfort een op maat gemaakte set geeft?

zjanke
15 juli 2007, 21:09
etymotic filters (de meest gebruikte filters) zijn er in 9, 15 en 25 dB demping. Je kunt ze heel simpel zelf vervangen door ze er gewoon "uit te knijpen"

De standaard doppen gaan na een tijdje vervelen en ik kan met mijn op maat gemaakte doppen probleemloos een nacht slapen (je moet wat met een snipverkouden, hoestende, proestende vriendin)

glowshadow
16 juli 2007, 02:03
http://www.comfoor.nl/

op maat aangepaste gehoorbescherming tot bepaalde decibel.. zoals je zelf wilt dus

ik heb ze..

het werkt goed! en ze zitte als gegoten dus als je eraan gewend bent voel je niet meer dat je ze inhebt

of het in de zorgverzekering zit, ligt volgens mij aan de verzekering die je hebt

urezna
16 juli 2007, 08:13
Een audicien (soms gevestigd bij een opticien) kan je verder helpen. of een winkel voor gehoorapparaten, die leveren dat wsch ook.

pippydude
16 juli 2007, 11:23
Ik raad altijd iedereen aan die dingen op maat te laten maken. Niet alleen voor muziek maken, maar ook voor uitgaan, concerten, discotheken, noem maar op.
En ze passen (natuurlijk) zo perfect dat ik regelmatig van een repetitie of optreden naar huis fiets en me halverwege bedenk dat ik die krengen nog inheb 8-)
Gewoon doen, beste investering die je als muzikant kunt doen. Je gehoor verliezen wil je echt niet, tenzij je Beethoven heet.

VincentG
7 april 2008, 16:14
Ik heb gewoon via www.muziekregistratie.com oordoppen gekocht. Zijn rond de 20euro, je verliest er niet heel je geluid mee en ze zijn volgens mij van het zelfde materiaal als die op maat gemaakte dingen. Alleen als je deze verliest word je iets minder verdrietig :satisfie:

m@rijn
7 april 2008, 18:28
even zeggen: Oordopjes die niet op maat gemaakt zijn zijn eigenlijk echt af te raden, sommigen zijn zelfs schadelijker dan zonder. Dat komt omdat je met oordopjes die niet op maat gemaakt zijn er nog steeds ruimtes zijn tussen het dopje en je oor en dat is nou precies zeer schadelijk. Het geluid kruipt via die kleine openingen toch in je oor en maait daar al je gehoorhaartjes die op de wand binnenin je oor staan (Je hebt er maar 10.000 en ze kunnen nooit meer teruggroeien). Doordat het geluid dus via die openingen toch binnenkomt via de wanden in je oor zijn die gehoorhaartjes daar veel gevoeliger voor. Daarom: koop op maat gemaakte oordopjes! Sommige goedkopere merken zijn echt niet goed!

Bl44t44p
7 april 2008, 19:11
Wat bedoel jij met goedkope merken? Ik kan me niet voorstellen dat jouw verhaal opgaat voor bijvoorbeeld Alpine met al hun claims. Één Amerikaan die wel schade ondervindt, een rechtszaak begint en Alpine kan het wel schudden.

Kaboemba
7 april 2008, 21:18
Ik heb onlangs een paar gehoorbeschermers aan laten meten bij earmo.

Ik moet zeggen ze zijn een stuk beter dan de oude standaard dingen die ik had, maar het blijft toch nog wennen.
Ze zitten een stuk beter, het geluid is echt veel beter (evenwichtiger meer hoog) maar toch blijft het lastig.
Zolang ik niet zing is het prima maar zodra ik ga zingen dan werkt het niet meer, althans zingen met die dingen in niet en dus doe je ze uit en dat is niet de bedoeling.

Overigens goede service bij earmo, kan zo de filters vervangen voor zwaardere of lichtere zonder kosten.
Aanschaf viel ook mee, 89 euro.

Conclusie:
Hele verbetering in geluid en draag comfort, maar bij zang zijn oordoppen gewoon klote je hoort jezelf teveel en de muziek te weinig (in ears zijn dan de beste/enige oplossing). Voor de rest een aanrader die earmo's.

Arts
7 april 2008, 22:35
zelf heb ik ook die alpine oortjes voor 25 euro..
bij concerten vind ik ze prima werken
maar bij repetities.. ho maar
Ik hoor mezelf amper spelen .. en de boel harder zetten doen we niet, want we spelen al vrij hard.

tog maar eens een keer naar een audicien gaan dan ;)

Dark_Tranquillity
8 april 2008, 09:03
Laat je haar groeien, genoeg demping mietje.

Kim Wilson
8 april 2008, 09:20
even zeggen: Oordopjes die niet op maat gemaakt zijn zijn eigenlijk echt af te raden, sommigen zijn zelfs schadelijker dan zonder. Dat komt omdat je met oordopjes die niet op maat gemaakt zijn er nog steeds ruimtes zijn tussen het dopje en je oor en dat is nou precies zeer schadelijk. Het geluid kruipt via die kleine openingen toch in je oor en maait daar al je gehoorhaartjes die op de wand binnenin je oor staan (Je hebt er maar 10.000 en ze kunnen nooit meer teruggroeien). Doordat het geluid dus via die openingen toch binnenkomt via de wanden in je oor zijn die gehoorhaartjes daar veel gevoeliger voor. Daarom: koop op maat gemaakte oordopjes! Sommige goedkopere merken zijn echt niet goed!
Ja hoor, gehoorbescherming die nog slechter is dan geen bescherming. Geloof je het zelf? Als ik mijn Alpine dopjes in heb, dempt het geluid gigantisch. Je kunt mij niet wijsmaken dat dat nog slechter is dan zonder dopjes.

Mitch
8 april 2008, 10:21
Ik dénk toch dat ik de voorkeur geef aan op maat gemaakte, want er zijn erg weinig oordopjes die het goed kunnen vinden met de anatomie van mijn oor, vreemd genoeg.
Ik had hetzelfde probleem. Uiteindelijk toch maar de hoofdprijs betaald voor de Exinores maar het is inderdaad stukken beter. Ik merk nu wel één kwaal van mezelf: mijn linkeroor beweegt vrij veel mee met mijn kaan, waardoor ik bij zingen soms alsnog wat speling heb tussen de dop en mijn oor (heel kort maar), maar ik snap nu dus wel waardoor die alpines altijd uit mijn oor vielen: ik wiebel ze er gewoon uit :D
Maar goed, geluid is beter, detail is mooier, draagcomfort is beter. Evenin de pauze uit en dan weer in kan wat lastig zijn soms, ik probeer ze nu maar constant in te houden (warmte...)

Snuiter
12 april 2008, 13:06
Ja hoor, gehoorbescherming die nog slechter is dan geen bescherming. Geloof je het zelf? Als ik mijn Alpine dopjes in heb, dempt het geluid gigantisch. Je kunt mij niet wijsmaken dat dat nog slechter is dan zonder dopjes.

Klinkt logisch.

Zelf heb ik de Earproof er 20s (earproof.com/pdf/earproof_manual_NL_er20s.pdf), welke me erg goed bevallen. Goede demping over een behoorlijk breed spectrum. Helemaal voor 25 euro.