PDA

View Full Version : oude italiaan (farfisa fr-40)



wietse
20 mei 2007, 14:08
kan het niet laten scharrel altijd weer wat vreemds op, deze week een bakbeest van een fulltube combo.
vorige week was een kennis van me me voor in thialf die kocht het ding voor 100 euro, ik heb hem nu van hem overgenomen voor hetzelfde geld, was de beste man, speelt vooral akoestisch, veel te luid.
logisch een 40watt fulltube bakbeest wil erg luid, had dit dus wel verwacht :D.
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/farfisa.jpg

echt italiaans alle controls op de achterkant, hij doet me denken aan m'n eerste bankstel zo'n oncomfortabel strak jaren 70 ding, een tijd waar deze dus ook uit stamt.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/farfisaback.jpg

de buizenbezetting is:
2x EL34
1x ECC83
1xEZ81
1xECL86
allemaal philips miniwatt buisjes
de speakers zijn jensen special design, verder geen aanduidingen.
verder heeft hij een boel aansluitingen oa voor gitaar, orgel, accordion, microfoon en tape/phono (line out?).
heeft alleen een probleem als ik de gitaaringang gebruik dan ruist hij verschrikkelijk een soort pulserende ruis, dit doet hij ook als ik een andere ingang gebruik maar dan hoef ik alleen maar het volume van het gitaardeel dicht te draaien en dan is hij still, en klinkt mooi helder en warm en moet hem behoorlijk hoog opschroeven voordat hij begint op te breken (buurman kwam al effe om de hoek kijken :D), en dan is het meer een fenderachtige overdrive.
pas als ik de reverb er bij inschakel begint hij weer te ruisen maar niet zo erg als met het gitaarvolume.
wat ook typisch italiaans is dat je in het gitaardeel geen variabele tooninstelling kan doen maar met drie knoppen tussen bas middel en hoog kan selecteren net of gitaristen geen nuance behoeven.
maar ja farfisa is en was voornamelijk orgel en accordion fabrikant dus het is ze vergeven.

mocht er een amptech hier zijn die weet hoe dit ruis probleem op te lossen laat het weten.
en nu nog plaats voor dit beest in m'n kamer vinden/maken en dat valt niet mee.

Rinze
20 mei 2007, 14:59
Mooi ding, is dat onderin aan de achterkant een enorme reverbtank? :eek:

wietse
20 mei 2007, 16:06
nee daar zitten de buizen onder, ook echt italiaans, buizen en trafo's onderin en dan boven het bedieningspaneel.(tenminste elk italiaans buizencombo dat ik heb gehad had dit)
zorgt er in ieder geval voor dat hij niet topzwaar is.
de reverbtank staat tegen het voorfront aan.

BLOK182
1 juni 2007, 11:48
Toeval wil dat ik er eergisteren eentje op de kop heb getikt! In weliswaar mindere staat, maar hij lijkt het nog prima te doen. Qua looks wordt het een opknappertje:-) Wanneer ik em heb kunnen testen en foto's heb kunnen maken zal ik eens een topicje opengooien:-)

bicky
1 juni 2007, 15:05
Hey Wietse,

Gisteren op de repetitie heb ik het toevallig over die versterker van je gehad met onze gitarist en drummer.
Die gast zijn Italianen en ook en fan van alles wat uit hun vaderlandje komt.
Blijkt dat die gasten van Farfisa in de jaren 60 en 70 nogal goed waren met electrische pianos's en orgels, een beetje zoals de Fender Rhodes en Hammonds maar dan met een toch wel eigen sound

Veel succes met de reparatie en met de collectie !!!

En misschien kom ik nof eens in juli als ik nog eens in de buurt ben.

Bicky

BLOK182
1 juni 2007, 20:30
Tof, nog iemand die de amps kent! Bij deze de foto's van mijn restauratieprojectje (nog niks aan gedaan behalve een beetje poetsen en stofzuigen:-)

http://img353.imageshack.us/img353/6610/dsc01338of1.jpg

http://img129.imageshack.us/img129/7995/dsc01339pm1.jpg

Zoals jullie kunnen zien is hij half zwart gespoten (wel netjes gedaan overigens), en is het speakerdoek aan de voorkant simpelweg weggesneden. Plannen zijn het ding weer schoon te krijgen, technisch op orde te hebben (you never know) en er weer een mooi, strak speakerdoek op te zetten. Eventueel komt er in de toekomst (ligt eraan hoe lang ie het uithoudt:-)) nog een nieuwe reverbtank in, en ga ik uitzoeken wat voor footswitch werkt op deze amp. Sound is trouwens erg gaaf, luid genoeg (40 watt buizen op 2x12") en met een leuke overdrive ervoor (MI Audio blues pro) kan je er lekker op rocken!

Joey Handsome
1 juni 2007, 20:49
Cool. Ik heb ook een Farfisa, alleen dan een wat kleiner model. Vijf watt met een 8" Goodmans speaker. Hij heeft wel een opknap beurt nodig, want hij valt om de have klap uit. Als je dan de aan/uit schakelaar even omhaalt doet ie het gelijk weer. Beetje gaar. Zit ook een tape/phono out op. Is inderdaad line out.

Pepe
2 juni 2007, 01:45
mooi manne

ik heb een zwak voor die ouwe meuk.. daar was je vroêghu helemaal het baasje mee als je geen fender of marshall kon betalen
een aantal van die krengen klonken nog goed ook as I recall, vaak warm, dik en rond
handwired en boutique heet dat nu
(nouja, alles klonk beter dan de oude radio's en bandrecorders waar je mee begon..)

niet meer voor te stellen he.. tis nou hup gelijk een peavey of marshall

dacrow
2 juni 2007, 09:46
mooi manne

ik heb een zwak voor die ouwe meuk.. daar was je vroêghu helemaal het baasje mee als je geen fender of marshall kon betalen
een aantal van die krengen klonken nog goed ook as I recall, vaak warm, dik en rond
handwired en boutique heet dat nu
(nouja, alles klonk beter dan de oude radio's en bandrecorders waar je mee begon..)

niet meer voor te stellen he.. tis nou hup gelijk een peavey of marshall


En we zijn allemaal overtuigd van die Italiaanse kwaliteit :dance:

zoon van Piet
2 juni 2007, 11:10
mooi manne

ik heb een zwak voor die ouwe meuk.. daar was je vroêghu helemaal het baasje mee als je geen fender of marshall kon betalen
een aantal van die krengen klonken nog goed ook as I recall, vaak warm, dik en rond
handwired en boutique heet dat nu
(nouja, alles klonk beter dan de oude radio's en bandrecorders waar je mee begon..)

En we zijn allemaal overtuigd van die Italiaanse kwaliteit :dance:

Ik ben al heel veel jaren heel blij met mijn ouwe Italiaanse GEMcombootje, de Venus. Klinkt als een klok, inderdaad warm dik en rond. Ik plug vaker in de Gem dan in mijn zilverfeest Champ. En dat heet nu idd PTP en classeA en boetiek. De italo-amps waren gewoon goedkope amps - maar dan wel uit de gouden eeuw van het buizentijdperk. Opvallend is wel dat de Farfisa een degelijke indruk maakt. dat kan ik niet zeggen van de Gem, dat is een verzameling losse draden en aan elkaar gesoldeerde componenten in een dun aluminium chassis. Ik ga liever niet met het ding op sjouw, want ik ben bang dat ie dan de geest geeft.

Overigens denk ik nog steeds met een warm hart terug aan de ouwe buizenradios waarop we vroeger begonnen. Klonk retegoed (vond ik toen), vooral als je er twee had en de speakeruitgang van de eerste op de ingang van de tweede zette. Dat ging wel kapot en ruisbromde als een gek, maar het vervormde als de tering en ging bloedhard.
Ik vraag me alleen of of ik die combinatie nu nog steeds goed zou vinden klinken....

Pepe
2 juni 2007, 14:12
haha, nog meer oldtimers

ik herinner me een phillips banderecorder -alles voor begin 70 was buizen- die bijzonder mooi overstuurde, dan zag je dat oplichtende balkje als 1 dunne streep worden, en die gooide ik dan voor een buizenradio en dan waande je David Gilmour in Pompei. Mooie tijden.

Het verschil met huidige apparatuur is dat alles was in te prikken en door te lussen en zo niet dan deed je het toch. Ik had ooit een volumepot die in een brok emaille was gegoten, die zette ik dan op de speaker uitgang van een London City en de andere kant prikte ik direkt in een Revox. Het klonk natuurlijk niet geweldig, het emaille werd gloeiend heet maar het werkte.

De digitale revolutie is mooi maar inventief werken a la Sgt. Pepper is daarmee verdwenen. Zoveel mogelijkheden dat je niets zelf meer bedenkt. Niemand die meer bandjes knipt, ze in de lucht gooit en weer aan elkaar plakt.

Maar opa dwaalt af....

LCH
2 juni 2007, 19:41
en nu nog plaats voor dit beest in m'n kamer vinden/maken en dat valt niet mee.
Ik zou zeggen: zet 'm tegen de muur.

Maar dan kun je niet meer bij de knoppen. :D

zoon van Piet
3 juni 2007, 10:25
met de Fender Twin achterop de Zündapp

Fuk, die heb ik ook gehad, zowel de twin als de Zündapp. Maar nooit gedurfd om die in combinatie te gebruiken! En spijt als haren op mn kop dat ik m verkocht heb.. Die Zündapp dan, he?

Twee jaar terug was ik op een verjaardagsfeestje van een zestienjarige jongen. Hoor ik in de tuin een brommer starten en ik roep verrukt: hee, een Zündapp!!! het geluid is net zo onmiskenbaar als dat va een ouwe fenderamp. was het verjaarsdagskadootje van zijn (veel te rijke) ouders. Die krengen kosten net zoveel geld als plexi's of blackfaces...
maar wel effe gereden en het bevestigde mijn vintagemind: zo maken ze ze niet meer...

BLOK182
3 juni 2007, 13:09
Ik heb ook wel een hang naar vintage spul. Tot vorig jaar ook gereden op een Rixe schakelbrommer, soort goedkope oostduitse zundapp (omdat de echte onbetaalbaar zijn). Wat een onsloopbare tank was dat ding:-) Over de Farfisa: gisteren de handel eens uit elkaar gehaald en de (afwerk)kwaliteit is zeerzeker netjes, geen gammel rommelwerk ofzo:-) Vanmiddag nog wat bijsolderen en nameten, en dan kunnen we verder met speakerdoek!

AvU
3 juni 2007, 13:21
Pepe:

Tomme e'j kump dus ook uut oost'n?

Pepe
3 juni 2007, 13:36
Nah, ik vond deze quote van een medeforummer wel hilarisch...

Ik heb nooit een Zundapp gehad maar wel een Puch (born to be wild uitvoering!) en een totaal verchroomde Kreidler. De Puch reed negentig maar met 2 versnellingen had ie daar minstens 5 km rechte weg voor nodig. In de polder was dat geen probleem evenwel...

wietse
3 juni 2007, 14:20
Ik heb ook wel een hang naar vintage spul.


hier nog 1!
m'n auto is een 74er capri en m'n brommer een 64er sparta 2V sport

BLOK182
3 juni 2007, 14:26
Relaxt:-) Nog een vraagje wietse, enig idee waar die stekkeraansluiting (die met 2 gaatjes) op het onderste versterkerdeel voor is bij de Farfisa?

wietse
3 juni 2007, 15:34
Relaxt:-) Nog een vraagje wietse, enig idee waar die stekkeraansluiting (die met 2 gaatjes) op het onderste versterkerdeel voor is bij de Farfisa?
geen idee, zitten bij mij draden in en als je die er uit trekt komt er geen geluid meer uit.

BLOK182
3 juni 2007, 16:06
Misschien de speakers via daar aangesloten? En het kabeltje richting reverb, komt dat er toevallig rechts van het versterkerdeel uit? Daar zit bij mij een doorgesneden kabeltje namelijk:) Morgen ff brown tan speakerdoek en een paar meter piping bestellen, dat staat wel met zwart:-)

BLOK182
9 juni 2007, 22:13
Hier weer updates van de oude Italiaan! Vandaag de witte piping en het speakerdoek binnengekregen, en druk aan de slag gegaan. Zie hieronder de foto's van de originele staat zoals ie binnenkwam, de piping derop, en het speakerdoek derop.

http://img504.imageshack.us/img504/6613/dsc01339aa3.jpg

http://img504.imageshack.us/img504/6302/dsc01340of3.jpg

http://img505.imageshack.us/img505/7346/dsc01341op9.jpg

Voor de rest nog wat kleine dingen gedaan, zoals nieuw stroomsnoer, potmeters schoonmaken/doorsmeren, de loszittende schroefjes vastgezet en de hele handel uiteraard goed gepoetst:-)

BLOK182
13 juni 2007, 00:31
Morgen (donderdag) gaatie voor het eerst onstage, ben erg benieuwd a) of ie het volhoudt een uur lang op volume en b) hoe het klinkt met een Teese RMC3LE wah en MI Audio Blues Pro in bandcombinatie. Thuis was het iig erg gaaf, vooral voor 40 euro:-)

Pepe
13 juni 2007, 00:45
Blok, vertel eens wat gespecificeerder over het geluid... referenties..

ben nieuwgierig
ik vind zo'n gammel boekenkastje oneindig veel interessanter en cooler dan een jubilerende Marshall in pink tolex van twee verdiepingen hoog, op een podium

BLOK182
13 juni 2007, 10:33
Referenties....pfoe, lastig:-) Ik gebruik zelf de gitaaringang met de mid-knop in, bass klinkt compleet wollig (onbruikbaar) en treble megahoog (hoogstens voor een effectje leuk). Tis een behoorlijk heldere sound, maar (met humbuckers) precies goed eigenlijk. Je voelt op hoog volume (halfopen) wel wat oversturing aankomen, maar het is handelbaar. De sound prikt ook lekker door, extra equalisation is eigenlijk geeneens nodig. De speakers zijn bij mij niet meer helemaal in optima forma, en eigenlijk zou ik eens met mijn PRS of met een strat erover moeten spelen, dat beoordeeld het clean beter dan de hete humbuckers van mijn Gibson. Misschien dat ik eens een live-opname kan regelen, krijg je misschien een beter idee. Ik hou het nu op Fender-achtig:p

Trouwens, een gammel boekenkastje is het geenzins, ontzettend stevig in elkaar gezet en behoorlijk zwaar. Alles ook erg degelijk afgewerkt, zoals het controls-gedeelde en de amp zelf. Prima bak:-)

wietse
13 juni 2007, 18:32
Ik hou het nu op Fender-achtig:p

Trouwens, een gammel boekenkastje is het geenzins, ontzettend stevig in elkaar gezet en behoorlijk zwaar. Alles ook erg degelijk afgewerkt, zoals het controls-gedeelde en de amp zelf. Prima bak:-)

klopt, op harmony central wordt hij ook omsschreven als klinkend als een oude bassman.
denk dat je er ook zonder problemen over kan bassen als hij het laag van een orgel aankan dan moet bas ook wel lukken.

zeker een degelijk gebouwd ding, alleen die fuckin' ruis bij die van mij, vermoed dat het reverb buisje gaar is want hij doet het alleen als de reverb of tremelo ingeschakeld staan.
die italianen kunnen het wel als ze het maar willen.

BLOK182
14 juni 2007, 09:05
Doordat bij mij de footswitch verdwenen is krijg ik nu tremolo en reverb niet aan, heb dus geen ruis:p Vanavond eerste gig ermee, ben erg benieuwd hoe ie het doet i.c.m. een band op een groot podium. Hopelijk fiktie niet door:-)

Joey Handsome
14 juni 2007, 09:49
Ga je punkrock spelen met dat ding?

BLOK182
15 juni 2007, 09:06
Ehm........nee?

Pepe
15 juni 2007, 09:47
.. .en? hoe ging het?


Gammel boekenkastje met respect natuurlijk. Ik heb een tijdje een '64 Dynacord Rex meegezeuld, 2x el34 en twin speakers dus ongeveer uit hetzelde hout maar altijd meewarige blikken van de gitaristen met Marshalls en 19 inch rekken. Todat je hem openzet he, dan komen er geluiden uit die je niet uit een Marshall of Boogie krijgt.

BLOK182
15 juni 2007, 09:51
Ging best lekker gisteren! Nadeel was dat ik naast een Hammond-speler stond, dan hoor je jezelf clean amper. Toch klonk het clean erg lekker, en met een milde overdrive ervoor scheurde het lekker. Over een week of 2-3 gaat de Farfisa weer naar Rotterdam om dienst te doen in een coverband, kan niet wachten om er met mijn PRS (met single-coil tussenstandjes etc) over te spelen, daar komt hij beter tot zijn recht denk ik. Al met al een grote meevaller, lekker ampje! Hooguit ooit nog eens andere speakers derin, gezien de oude niet meer in optimale staat zijn.

BLOK182
16 juni 2007, 15:07
Vandaag nog lekker zitten experimenteren op een ander kanaal (accordeonkanaal met bass/treble toonregeling) en ik had ook een raar fluitend bijgeluid, ondanks dat de sound erg lekker werd en wat optimaler voor gitaar. Misschien dat het op jouw storing lijkt Wietse? Soort hoge fluittoon, erg apart, niet superluid maar wel aanwezig genoeg. Toch hield ie daar na 5-10 minuten spelen abrupt mee op en was ie het halfuur daarna doodstil:-p Rare ouwe Italianen ook:D

Jayjay
16 juni 2007, 16:34
Mijn eerste "buizen amp"was een phillecorda orgel met het orgel gedeelte er af gesloopt..best leuk!

wietse
16 juni 2007, 19:23
, ondanks dat de sound erg lekker werd en wat optimaler voor gitaar. Misschien dat het op jouw storing lijkt Wietse? Soort hoge fluittoon, erg apart, niet superluid maar wel aanwezig genoeg.

die van mij geeft echt een pulserende ruis hangt er helemaal vanaf hoe snel de tremelo ingesteld is dat ritme houdt hij dan aan.
schakel ik de tremelo en reverb uit en draai het volume van het gitaarkanaal dicht als ik het accordeon kanaal gebruik dan is er niks aan de hand, hij is dan ruisvrij.
tja eigenlijk moet een ampdoctor dit oudje effe goed onder handen nemen, kan alleen waardegewijs niet uit, maar wat klank aangaat wel want goed klinken doet hij zeker.

BLOK182
16 juni 2007, 21:00
Ah ok bij mij leek het op een passerende Spoetnik zoekend naar aards contact:-) Van de week nog een oude National gitaarversterker op de kop getikt, transistorcombootje uit de 60's, ook leuke dingen voor zeer weinig geld, aanradertje voor thuis over te spelen!

wietse
17 juni 2007, 05:24
die national is dat zo'n bakje met zo'n zilver/blauwe controlplate?
was m'n eerste versterker heb er momenteel nog 1 staan voor de handel, pracht van een reverb hebben die dingetjes.
erg lekker als je graag surf speelt, heb hem net in de auto gegooid ga in gorredijk op de rommelmarkt staan. (hoop dat het weer wat opklaart)

BLOK182
17 juni 2007, 13:18
Ja dat zijn ze:-) Heb de combo, de head + top en nog een 2-speaker combo van Kingston, maar die komt uit de zelfde fabriek (iets ander ontwerp qua looks). Geinig spul!

wietse
17 juni 2007, 16:56
ook bijna het enige wat ik vandaag heb verkocht die national, wat een klote weer terwijl de voorspellingen zo goed waren.
heb zo'n stack ook wel eens gezien, maar die man wou daar een hoofdprijs voor hebben (100 euro) en dat is het niet waard.
dingen klinken inderdaad voor een transistorbakje niet slecht, blijf het zeggen vooral de reverb is erg goed.

Apenzoon
23 augustus 2008, 17:16
Ik heb onlangs voor 35 euro zo'n Farfisa 40 gekocht. De mijne is alleen niet meer origineel. Ze hebben er een topje van gemaakt. Ik weet nog niet echt hoe hij klinkt. Er blijken een paar elco's lek en wat weerstanden zwart. Eigen schuld, ik had hem aangesloten op speakers van een te laag ohmage. Heeft iemand toevallig ergens een schema gevonden voor mij? Ik heb wel al gegoogled, maar niks gevonden. Alvast bedankt!

Ik zal binnenkort eens kijken of ik foto's kan uploaden van mijn topje. Het was een lelijk kaal houten kistje dat ik zelf bekleed heb met wat zooi van zolder. Mijn ouders hebben gelukkig bijna alles wat je nodig hebt altijd liggen. Heel makkelijk. Helaas heb ik geen foto's van voor en na, maar ik vind het wel goed gelukt. Ik heb er zelf ook nog een rooster ingezet dat uit een oud aanrechtblad komt. Dat komt van de plek waar de koelkast eronder hoorde. Heel mooi, het is een aluminium rooster en dat past heel mooi bij mijn blauwe bekleding.

Ik zal even foto's maken.

Apenzoon
23 augustus 2008, 18:00
Dat valt nog niet mee, foto's plaatsen.

http://i468.photobucket.com/albums/rr49/apenzoon/Farfisa401.jpg

http://i468.photobucket.com/albums/rr49/apenzoon/Farfisa402.jpg

http://i468.photobucket.com/albums/rr49/apenzoon/Farfisa40.jpg

Bij mij werken de reverb en de tremolo trouwens niet. De aansturende buis en de reverb-tank missen. Als iemand daar info over heeft is dat ook welkom!

bierman
30 september 2008, 14:31
Hello,

I live in france.

Ten years ago, I found a Farfisa FR40 in a recycling container. I restart it with the help of an old ( i was 20 years old) electronic technicien.


Only reverb doesn't work.

I search schematic and/or manual of the FR-40.

If somebody have it, could it send me by email: bertrand.baldach[arobase]gmail.com ?

Thanks a lot

Joey Handsome
30 september 2008, 22:42
Hij komt uit Frankrijk, spreekt Engels en heeft een Nederlandse nickname...

TimmU
30 september 2008, 23:13
Mooi staaltje intergratie, toch?

bierman
1 oktober 2008, 08:19
and I seek more information on Italian amp ... ;)

Fortunately there's a google translation because I do not speak Dutch.
For the nickname, I did not know it was Dutch. this nickname date of the university where I consumed a lot of beer.

Thanks in advance for your help

I have open the preamp box and i found 4 other vaccum (2 x ECC83 and 2 x EF86)

Apenzoon
17 oktober 2008, 20:58
De mijne is een beetje overleden vrees ik. Hij maakt een geluid als een haardvuur. Wel knus, maar toch niet helemaal de bedoeling. Het zat er trouwens aan te komen want ik had al twee zwarte weerstanden en een paar lekke elco's gespot. Wel lelijk, mijn Fendertje moet ook nog steeds gerepareerd. Nu speel ik over een heel klein Staggje wat mijn eerste versterkertje was. Dat ding klinkt zo slecht dat ik hem van pure ellende na 5 minuten weer uit heb gezet.
Is er echt niemand met een schemaatje van de farfisa? Zijn er trouwens buiten de tweedehands kanalen ergens ECL 86 buizen te kijgen? Die mist namelijk bij mij en die moet de tremolo en de reverb aansturen. De reverbtank is ook weg trouwens, maar daar kan ik wel makkelijk aankomen.
Het ding staat nu weer stof te vangen, ik heb er ook niet echt haast mee. Eerst mijn kleine Fendertje maar eens goed hebben.

bierman
31 oktober 2008, 12:19
A schematic of the Amp is available on my web site : http://b.baldach.free.fr/farfisaFR40/index.htm
( Thanks to Mr Fiordomo from Comus Farfisa who gave me the schematic)

Dosmanos
31 oktober 2008, 14:01
Ja, hier nog een liefhebber van ouwe vintage amps, bij voorkeur van dubieus allooi.. Trouwens vroeger ook zündapp gereden natuurlijk. Van mijn hele collectie vintage blackface, brownface en vroege silverfaces is niets in huis gebleven.. Wat ik altijd heb gehouden en zal houden is mijn Dynacord DA20 uit 1959. Wordt nog wekelijks door mij gebruikt op repetities. Perfecte sound. is wel onder handen genomen door een goeie tech en heeft een celestion speaker gekregen. Is een jaar jonger dan ik...:-) en reeds 35 jaar in mijn bezit!