PDA

View Full Version : Beginnen vanuit (vrijwel) helemaal niets



Onkelpazuzu
20 mei 2007, 13:52
Ik speel al lang met de gedachte mijn eigen gitaar- en andere muzikale probeersels op te nemen en er wat mee te gaan knutselen. Natuurlijk weet ik niet hoe goed het allemaal gaat bevallen, dus wil ik in eerste instantie beginnen met een minimale investering waarmee ik toch een idee kan krijgen van de algemene mogelijkheden. Nu zit ik eraan te denken mijn eigen simpele laptopje (geen speciale geluidskaart of zo) te gebruiken om wat dingen op te nemen. Maar natuurlijk heb ik daar hard- en software voor nodig. Wat raden jullie aan om mee te beginnen? Een microfoon en een microfoonvoorversterker neem ik aan, maar bijvoorbeeld qua software?

Een alternatief (denk ik) zou zijn om een zeer bescheiden digitale meersporenrecorder aan te schaffen. Dan heb ik natuurlijk sowieso ook weer een microfoon e.d. nodig, maar in ieder geval ben ik dan niet afhankelijk van mijn twijfelachtige geluidskaart (een nieuwe geluidskaart schijnt wat lastig te zijn in een laptop; klopt dat eigenlijk wel?). Maar kan ik de opgenomen tracks dan nog makkelijk digitaal bewerken (effecten, timing, losse dingen door elkaar gooien, etc)?

Kort gezegd: wat raden jullie iemand aan die met een minimale investering wil beginnen thuis muziek op te nemen en (enigszins) te bewerken?

Ik heb gezocht op het forum, maar zag door de bomen het bos niet meer. Excuses dus als deze vraag al erg vaak gesteld is...

MizZoo
20 mei 2007, 14:42
Misschien een externe geluidskaart? Line6 Toneport bijvoorbeeld, die is vrij gericht op gitaristen. Dan heb je ook meteen amp-simulation software met veel mogelijkheden qua effecten enzo, en als ik me niet vergis een versie van Ableton live. Als je toch je eigen amp en effecten wilt hebben kom je waarschijnlijk op het dubbele uit, met microfoon erbij. Toneport is 129 euro ofzo.

nielsduursma
20 mei 2007, 14:43
Als software kan je Audacity nemen. Is gratis en handig om een beetje wegwijs te worden.

(Als je een (nieuwere) Apple computer hebt heb je waarschijnlijk ook het programma "Garageband" meegekregen, daarmee kan je ook heel veel dingen doen.)

bert k
20 mei 2007, 14:51
Ik zou zeker kijken naar een USB audiodoosje bijvoorbeeld deze: http://www.feedback.nl/?id=55&b=US122L Ik heb hem zelf, hij werkt goed en makkelijk, en je hebt dan meteen een microfoonvoorversterker aan boord. Hij werkt gewoon als geluidskaart, de brakke kaart uit je laptop heb je dan niet nodig. Maar zoek nog even verder, want er zijn heel veel van dit soort oplossingen.

http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/tascam-us122_350_fffef1_75.jpg

Ic3gl0vE
20 mei 2007, 22:14
Als je nog niet weet of het je gaat bevallen, kun je ook met gratis dingen beginnen om het eens uit te proberen.

Om op te nemen kun je bijvoorbeeld Reaper gebruiken, dat is gratis en erg uitgebreid. Download daarbij een demo van Amplitube, dat is een versterkermodeller die best leuk klinkt. Volgens mij heb je met de demo alle functionaliteit, alleen is er extra ruis. Wanneer je begint met opnemen kun je best eerst je laptopgeluidskaart proberen en dan maakt een beetje extra ruis ook niet meer uit :) Om het gitaargeluid in je pc te krijgen kun je je gitaar via een verloopplugje zo in je computer pluggen.


Als je het opnemen leuk vindt kun je altijd nog spullen kopen.

harrie-beton
20 mei 2007, 22:33
De eerste 4 hoofdstukken van de FAQ zijn de moeite waard. Niet supergoed geschreven maar wel leerzaam voor een beginner.

Zelf ben ik erg fan van de toneport ux serie als je pc snel genoeg is. Dat is een prima ding voor thuis. Samen met een pc heb je een meersporen recorder in huis.
Verder is het zo: it's the indian not the arrow.

Onkelpazuzu
21 mei 2007, 22:42
Heel erg bedankt allemaal voor de tips. Ik heb inmiddels Reaper gedownload en geïnstalleerd, en knutsel nu wat met een oud microfoontje dat ik nog had liggen. Zo'n USB-interface lijkt me een goede stap; eens kijken wat ze hier (in Groningen) zoal hebben liggen.