PDA

View Full Version : Gibson Les Paul FADED



hans hiemstra
20 mei 2007, 12:38
Hallo,

Links en rechts al iets over geschreven maar wil het toch nog even vragen, wie heeft er ervaring met een Gibson Les Paul Faded? Ben al een tijdje van plan eentje aan te schaffen, en nu schijnt het zo te zijn dat de prijs van dit apparaat (1499) straks omhoog gaat. Graag hoor ik van personen die hem bezitten wat hun ervaringen zijn over deze gitaar. Ik hoor wisselende berichten over de kwaliteit namelijk.

andoni
20 mei 2007, 13:39
Zelf heb ik geen LP Faded maar ik heb er wel al een 3-tal intensief getest toen ik op zoek ging naar een Les Paul. Toen kostten ze trouwens nog iets van een 1800 euro in Duitsland. Ik vond het erg mooie gitaren, meer er zaten wel grote verschillen tussen de exemplaren onderling. Sommigen vond ik beduidend beter spelen en klinken dan andere. Maar als je de mogelijkheid hebt om een goed exemplaar uit te zoeken, heb je voor dat geld een subliem intrument imo. De afwerking mag dan al beter zijn op vergelijkbaar geprijsde instrumenten (naar mijn ervaring), maar voor mij heeft zo'n LP, ook in Faded uitvoering, tonnen karakter. Ik ben uiteindelijk met een niet-Faded Standard naar huis gegaan, omdat die gitaar uiteindelijk voor mij de uitschieter was in de hoop (klonk veel strakker en de actie kon beduidend lager, wat voor mij als metalgitarist zeker welkom is), hoewel minder flashy van looks.
Als je zeker bent dat een LP je ding is, zou ik gewoon een leuk exemplaar zoeken, en als je een goede Faded te pakken krijgt voor 1500 is dat een killerdeal. Let wel, door de dunnere lak en open elementen klinken ze een heel klein beetje helderder en luchtiger dan een gewone Standard, minder dat kwade, gefocuste gegrom dat geassocieerd wordt met een LP. Maar dit is slechts een nuanceverschil, en afhankelijk van de stijl die je speelt kan dit een voordeel of een nadeel zijn.

thekid
20 mei 2007, 18:14
ik heb een lp faded ben hier zeer tevreden over ik vind hem door dat opgeschuurde uiterlijk zeker zo mooi . en de prijs is natuurlijk de beste meevaller. ik vind hem lekker spelen maar er zit wel verschil op sommige heb ik horen zeggen . als je een les paul wil zeker de moeite om hem te kopen is ook mooier afgewerkt dan de studio's en zeker niet de vergeten die vette zebra humbuckers.

nu kun jezelf kiezen ik vertel alleen mijn ervaring met de les paul faded de kueze is aan jouw. en zeker meerdere modellen proberen te testen en snel want de prijs blijft inderdaad niet zolang zo laag

Wimvdb
20 mei 2007, 18:19
Voor wie het nog niet wist, dit is de faded vanbinnen :

http://www.piller.at/music/lp-faq/swisscheese.jpg

Tupelo
20 mei 2007, 19:17
Gatenkaas?!! :o

glacius
20 mei 2007, 19:20
gewichtsreductie..

Tho
20 mei 2007, 19:21
gewichtsreductie..

volgens mij gaat dat in theorie ten koste van het geluid!

Sowieso.. gewichtsrudectie? Alsof gitaristen een stelletje flikkers zijn :stop:

Jimwoud
20 mei 2007, 19:31
De Studio's zijn nu ook zo. Zonde!!!

Tupelo
20 mei 2007, 20:02
Wat zouden ze met al die cylindertjes doen eigenlijk? :dontgeti:

LP_CL
20 mei 2007, 20:05
Wat zouden ze met al die cylindertjes doen eigenlijk? :dontgeti:
Die persen ze samen en maken er epiphones van :seriousf: :cheerup: :dance:

Dirkdewaard
20 mei 2007, 20:07
Als ze het bij een cloud 9 doen vragen ze er heel veel geld voor.

Ik zie het als vals spelen, een goede paul is niet zwaar en heeft geen gaten.

minoin
20 mei 2007, 20:09
+123456789

Tho
20 mei 2007, 20:12
Als ze het bij een cloud 9 doen vragen ze er heel veel geld voor.

Ik zie het als vals spelen, een goede paul is niet zwaar en heeft geen gaten.

een LP hoort relatief zwaar te zijn natuurlijk

Orpheo
20 mei 2007, 20:21
Voor wie het nog niet wist, dit is de faded vanbinnen :

http://www.piller.at/music/lp-faq/swisscheese.jpg

hell, iedere USA les paul (op customshop na, daar wordt t gemeld) is zo.

Fumi SG
20 mei 2007, 20:22
So what?? Als niemand dat wist zou er ook geen haan naar kraaien. Dat een Faded dan iets lichter is, ach.. ligt aan het gebruikte hout.

Tupelo
20 mei 2007, 20:27
Zijn klankkamers toch? Welliswaar slecht afgewerkte maar toch. :satisfie:

Luke-wannabe
20 mei 2007, 20:30
Waarom moet iets dat in de gitaar zit goed afgewerkt worden :???:

Tupelo
20 mei 2007, 20:31
Ja dat kan je horen hè.
Hoor jij dat niet? :D

Tupelo
20 mei 2007, 20:35
Hoewel ik vind dat je gelijk hebt vind ik dit:
http://img519.imageshack.us/img519/8546/telehollowtop3ld5.jpg
meer vertrouwen uitstralen dan dat:
http://www.piller.at/music/lp-faq/swisscheese.jpg

Dirkdewaard
20 mei 2007, 21:28
hell, iedere USA les paul (op customshop na, daar wordt t gemeld) is zo.

Is niet waar, niet allemaal ik heb er 3 USA LP's zonder kamers.

2350
20 mei 2007, 22:03
Elke niet-Custom Shop heeft dit al een jaar of tien. Tot 2007. Vanaf 2007 zijn de gaten weg maar hebben ze er een freesje ingezet en nu zit er bijna helemaal geen hout meer in een Les Paul. Een thinline is er nix bij.

Deze negen gaten heten volgens Gibson weight relief holes en vanaf 2007 hebben ze weight relief chambers..... Ik heb hier http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=129609 al röntgenfoto's van een BFG gezien. Echt niet te geloven.

P@ul

bass blom
20 mei 2007, 22:08
en zo worden ze gemaakt :D

http://www.youtube.com/profile?user=drummer76

Chris Winsemius
20 mei 2007, 22:13
Hierbij het röntgen-plaatje v/e BFG (je moet volgens mij aangemeld zijn op dat forum om het te kunnen bekijken):

http://www.bostream.nu/homepage/LP%20BFG.jpg

Iemand op het LP-forum opperde al het idee om er 'n f-gat in te zagen... lijkt mij ook wel ok.

vulvasonic
20 mei 2007, 22:23
Niks mis met een mooi gat!

Rhythm Machine
20 mei 2007, 22:23
Waar staat BFG voor?

vulvasonic
20 mei 2007, 22:24
Waar staat BFG voor?

Bijzonder Fraai Gat.

dePerik
20 mei 2007, 22:36
Hierbij het röntgen-plaatje v/e BFG (je moet volgens mij aangemeld zijn op dat forum om het te kunnen bekijken)

Nee hoor, ik kon 'm daar gewoon zien.

't Is gek; al dertig (van mijn huidige veertig) jaar wil ik persé een Les Paul. En u raad het al; ik heb 'm nog steeds niet. Daar moet ik toch eens werk van maken :)

Dirkdewaard
20 mei 2007, 22:37
Hierbij het röntgen-plaatje v/e BFG (je moet volgens mij aangemeld zijn op dat forum om het te kunnen bekijken):

http://www.bostream.nu/homepage/LP%20BFG.jpg

Iemand op het LP-forum opperde al het idee om er 'n f-gat in te zagen... lijkt mij ook wel ok.

Volgens mij is mijn ES335 meer een solid body dan deze gitaren.

Wat zou de reden zijn? Gibson kennende zal het wel om geld gaan, zwaarder hout is goedkoper?

Orpheo
20 mei 2007, 22:53
as if I care. as 't maar klinkt is mijn motto.

Luke-wannabe
21 mei 2007, 00:07
Hoewel ik vind dat je gelijk hebt vind ik dit:
http://img519.imageshack.us/img519/8546/telehollowtop3ld5.jpg
meer vertrouwen uitstralen dan dat:
http://www.piller.at/music/lp-faq/swisscheese.jpg
Ja daar heb je wel gelijk in. Maar ik vond het vreemd dat je dat zei omdat ik niet denkt dat je het hoort of de randjes mooi zijn geveilt, of dat ze gewoon bruut zijn uitgefreest.
Waar is de tijd gebleven dat men gewoon gitaren maakte? Ik vind dit echt wel een beetje vreemd.
Ik begrijp ook niet waarom het gebeurd. Bezuiniging denk ik niet. Het is goedkoper om het hout gewoon te laten zitten..!

Yamhammer_71
21 mei 2007, 00:21
Waar is de tijd gebleven dat men gewoon gitaren maakte? Ik vind dit echt wel een beetje vreemd.
Ik begrijp ook niet waarom het gebeurd. Bezuiniging denk ik niet. Het is goedkoper om het hout gewoon te laten zitten..!

Sluit me volledig bij je aan. Dit is nou niet bepaald bezuiniging en waar het dan wel goed voor is........

Orpheo
21 mei 2007, 00:24
Ja daar heb je wel gelijk in. Maar ik vond het vreemd dat je dat zei omdat ik niet denkt dat je het hoort of de randjes mooi zijn geveilt, of dat ze gewoon bruut zijn uitgefreest.
Waar is de tijd gebleven dat men gewoon gitaren maakte? Ik vind dit echt wel een beetje vreemd.
Ik begrijp ook niet waarom het gebeurd. Bezuiniging denk ik niet. Het is goedkoper om het hout gewoon te laten zitten..!

het zijn wel bezuinigingen. nou ja... laat ik t zo zeggen. mahonie dat een normaal gewicht heeft is voor gibson hondsduur. dit mahonie, niet uitgeboord, is LOODzwaar. vandaar dat ze 't uitboren. dat scheelt blijkbaar geld. het verschil tussen geboord en niet geboord is blijkbaar nauwelijks hoorbaar, maar daar geloof ik niet echt in.

de BFG is duidelijk halfhol, en dat hebben ze gedaan voor het geluid. Het hol(ler) maken van een elec. solidbody heeft als effect dat het geluid 'meatier', dikker, vettiger word.

The Underdog
21 mei 2007, 00:25
@Luke : Het is om te vermijden dat LP's 18 kilo wegen.

Luke-wannabe
21 mei 2007, 00:30
Toch komt het een beetje nep over. Vinden jullie niet?

The Underdog
21 mei 2007, 00:34
Het is voor de mietjes die LP's te zwaar vinden en overschakelen op meisjesgitaren.

Orpheo
21 mei 2007, 00:46
Toch komt het een beetje nep over. Vinden jullie niet?

moah, ze voldoen aan de vraag. anders zou je alleen maar de customshop overhouden. dat vind ik pas nep, en klanten afzeiken. gibsonklanten willen op een bepaalde manier een les paul, denk aan t NIEt hebben van een forearm cut en tummycut ala strat. dat drukt ook het gewicht aanzienlijk. dus lost gibson het zo op. ik heb er totaal geen problemen mee. zolang ze klinken. top.

edoch, ik heb nu warmoth 'ontdekt' en daar zal ik voorlopig wel effe bij hangen ;)

Luke-wannabe
21 mei 2007, 00:53
Daar heb je gelijk in Orpheo.
Ik zou ook het liefst een LP zonder gezeik willen. Dus misschien is dit wel de beste oplossing.

DeiDRagonas
21 mei 2007, 10:38
At Topicstarter: Check mn review bij "gitaren boven 1000,- euro." Ik heb de Faded ook net gekocht omdat ie straks weer duurder gaat worden. Prima gitaar, alleen is het inderdaad wel zo (net als bij 90% van alle merken trouwens) dat je toch even de best klinkende en spelende er tussenuit moet zoeken in de winkel. Er zitten nogal wat verschillen tussen de gitaren onderling soms. Check mn review in elk geval eens...

Groeten Roy.

Blokkie
21 mei 2007, 12:01
Is al bekend wanneer de prijs van deze prachtgitaren omhoog gaat?

De Beer
21 mei 2007, 13:37
maareh...even terug naar die foto van die uitgboorde faded....zit er geen brug op die dingen?

glacius
21 mei 2007, 18:27
maareh...even terug naar die foto van die uitgboorde faded....zit er geen brug op die dingen?

de top is er af en daar zit de brug op

De Beer
22 mei 2007, 12:45
Als ik bij mijn LP de studs er uit draai gaan die dieper dan alleen de top.
Deze zal nog wel geen brug op hebben gezeten? nieuwe body?