PDA

View Full Version : beginner: is dit een goede manier om te leren?



digyourownhole
20 mei 2007, 10:25
Ik heb dan eindelijk een akoestische gitaar, een mooie fender.

Ik wil graag op een laagdremplige, maar snelle manier leren spelen. Ik dacht aan de volgende aanpak:
eerst maar eens wat akkoorden leren, die kunnen afwisselen, dan les volgen.

Is dit een goede aanpak of kun je beter direct les nemen. (mijn beredenatie was nee, want je moet toch eerst die akkoorden leren spelen). Volslagen ongegrond argument omdat ik geen verstand heb.

Graag jullie mening.

Ook, wat is een goed boek of dvd om thuis te oefenen. Wat ik wil bereiken met een boek/dvd is: basis theorie.

M@rtijn
20 mei 2007, 11:00
Ik zou als ik jou was gewoon eerst les gaan nemen. Als je jezelf iets gaat aanleren zonder ooit "de basis" te hebben geleerd is te kans groot dat je jezelf iets verkeerds aanleert wat later weer problemen kan oplopen. Je leert jezelf namelijk makkelijker iets aan dan dat je er weer vanaf komt. Het lijkt mij dus beter dat je eerst les neemt, zodat je de basis onder de knie kunt krijgen. Dan kun je later altijd nog eens gaan kijken of je zelf zonder les verder wilt gaan.

Gitaarspelen vereist ook veel discipline en les is dan een stok achter de deur om toch te blijven oefenen. Met zelfstudie denk je al gauw: "Dat akkoord wil nu niet of dat muziekstukje wil niet, doe ik wel een andere keer". Terwijl het misschien wel een heel belangrijk onderdeel van de basis is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :P


Martijn

Enra
20 mei 2007, 11:02
Je kunt veel uit boeken halen, maar houding, techniek niet. Leer je je houding en techniek van meet af aan verkeerd aan, dan valt het tegen dat weer af te leren. En dat kan weer belemmerend werken voor het aanleren van geavanceerdere technieken.

Anderzijds zijn er in de geschiedenis natuurlijk talloze beroemde gitaristen geweest die geen andere keuze hadden dan zichzelf een en ander aanleren.

Pais
20 mei 2007, 11:06
En tegenwoordig liggen er prachtige informatiebronnen voor het oprapen. Kijk voor de gein eens op YouTube.com en zoek op "Guitar lesson" of iets dergelijks.
Ik vind het handboek "De Gitaar" van Ralp Denyer leuk. Vanalles over theorie, onderhoud, speeltechnieken, verschillende muziekstijlen, verschillende typengitaren, geluidtechniek etc. Wat mij betreft een aanrader!

RolandT
20 mei 2007, 11:06
Probeer eens "Fender Presents: Getting Started On Acoustic Guitar (DVD)" (37 euro (http://www.musicroom.com/se/ID_No/025937/details.html)).

... en idd YouTube heeft heel wat te bieden, mijn favorieten zijn http://www.justinguitar.com/ en de http://www.nextlevelguitar.com/

Wokkie
20 mei 2007, 17:42
Inderdaad youtube is een ideale plek om kennis op te doen, maar ook met google kom je heel ver. er is op internet genoeg info te vinden

Flipkoos
20 mei 2007, 18:20
gewoon nooit les nemen kan ook...kijk maar naar Picker

shidan
20 mei 2007, 19:45
Nooit les nemen. Alles wat je echt wil leren dien je je op eigen wilskracht eigen te maken. Belachelijk idee dat je door een ander 'ingewijd' dient te c.q. kunt worden.

Fenomenen.

Het meest stuitende voorbeeld vind ik altijd uitvoeringen van muziekscholen.
Waar gekwelde geesten zich jaar in jaar uit laten onderdompelen in muziekonderwijs en na jaren pling, plang en plong ten gehore brengen en de docent met droge ogen ernaast.

Ik heb zelden een echte match (lees wederom echte match)gezien tussen muziekdocenten en hun pupillen.

Ken ongeveer zo'n 30 muziek c.q. gitaar docenten en ik hoor zelden van een verademing dat ze een zeer leergierige leering hebben getroffen.
Terwijl ik ook docenten ken die met waarachtig enthousiasme ook mindere goden in hun proces weten te motiveren (zeer kundig) en dan zelf ook nog fris en fruitig blijven (bijna onmenselijk)
Ik heb ook zelden van een docent een correctie gehoord dat ze een leerling door verwijzen omdat de docent stelt dat de combinatie niet werkt.

Kortom het is een hele kunst om (dan ook nog in de buurt)een PASSEND docent te vinden. :noob:


Gouden tip:

Vraag de docent de volgende vraag.


Vindt u uw werk 'echt' leuk? (graag een eerlijk antwoord!)

Pais
20 mei 2007, 19:56
Nooit les nemen. Alles wat je echt wil leren dien je je op eigen wilskracht eigen te maken. Belachelijk idee dat je door een ander 'ingewijd' dient te c.q. kunt worden.



Als het om les gaat, hap ik heel graag :p

Les, ook al bespelen we allemaal het zelfde instrument, de verschillende muziekstijlen zijn echter veel bepalender in waar je je informatie vandaan kunt halen.

Een voorbeeldje van mezelf:
Ikzelf ben een enthousiaste lesser met momenteel twee leraren waar ik regelmatig kom. Ik wil flamenco leren spelen, een ruwe zigeunerkunst wat zich niet laat vangen in Tab of notenschrift. Je kunt best wat rifjes en slagjes van internet af halen en leren door filmpjes te bekijken, maar écht flamenco leren spelen, kan alleen maar "ear 2 ear, eye 2 eye".

In nederland is het heel moeilijk om regelmatig flamencoërs te zien spelen, om te leren van medegitaristen (ze zijn veel te dun bezaaid) en daarom is voor veel leerlingen de enige optie om flamenco eigen te maken les nemen.


Misschien zijn er nog veel meer voorbeelden van muziekstijlen die ongemogelijk van tabjes of uit boeken geleerd kunnen worden, maar dit is er in ieder geval 1.




Gouden tip:

Vraag de docent de volgende vraag.


Vindt u uw werk 'echt' leuk? (graag een eerlijk antwoord!)

Grappig, daar had ik het laats met mn flamencoleraar over. Hij kwam er zelf mee dat hij het echt leuk vond om zn kennis door te geven. Hij heeft overigens maar 5 leerlingen en omdat het nogal een specifieke muziekstijl is, zou hij niet veel ongemotiveerde pingelaars op les krijgen.

.Sjaak.
20 mei 2007, 20:00
ik ben zelf ook een beginnende gitaarist ik speel nu bijna 4 maanden en heb nooit les gehad heb alles van internet ik kan nu 4 hele nrs redelijk goed spelen en een paar rifjes en solo's. ( ja ik heb niet echt veel tijd om gitaar te spelen niet dat ik het niet wil ;) )

ik dacht zelf ook aan gitaar les en toen ik bij mij in de buurt keek vond ik 2 mensen die me wel les wilde geven tegen een hoge prijs :stop:

ik ben zelf begonnen met paar korte en makkelijke nrs zoals
Smoke on the water
en paar intros van oa blues brothers en nirvana.

ik heb youtube gezocht naar paar lessen over oa hoe je je vingers moet houden bij bepaalde akkoorden en hoe je je plectrum moet vast houden :nervous:

http://www.freelicks.net/ is een goeie site
en als je nog niet precies weet wat tabs zijn ga naar

www.ultimate-guitar.com

hier op dit forum vind je ook zeer veel informatie die ik zelf ook gebruik(te)

Veel suc6 !

LaurentB
21 mei 2007, 00:40
Nooit les nemen. Alles wat je echt wil leren dien je je op eigen wilskracht eigen te maken. Belachelijk idee dat je door een ander 'ingewijd' dient te c.q. kunt worden.


Klets. Net zoals de bewering dat je ALTIJD les nodig zou hebben klets is. Vooral in het begin kan les erg nuttig zijn om je even op het goede spoor te zetten, te voorkomen dat je dingen verkeerd aanleert. Zoals bij zoveel vaardigheden.
Na verloop van tijd kun je je inderdaad de vraag stellen of je een docent nodig hebt om verder te komen, of dat je dat ook op eigen kracht kunt. Dat zal per persoon verschillen.
Ook kan et zo zjn dat je een hele tijd op jezelf verder kunt, maar op zeker moment een punt beriekt waar je merk ee nieuwe stap te moeten maken. Dit an via lessen.

Wokkie
21 mei 2007, 02:17
Les nemen of niet... Ik sta er wel achter om begeleiding te nemen voor iemand die begint met gitaarspelen.

Je kan het ook jezelf aanleren wat misschien weer meer tijd kost en begeleiding kost dan weer geld, maar met begeleiding haak je denk ik minder snel af, omdat je duidelijkheid krijgt van 1 persoon en als je het jezelf aanleert kan het nog weleens moeilijk zijn met die duidelijkheid, omdat je bijvoorbeeld geen kritiek ontvangt.

beetje dubbel allemaal, maar raad je die begeiling wel aan en als je je zorgen maakt om de kosten dan kan je het altijd nog jezelf aanleren

Don Capo
21 mei 2007, 10:45
Les nemen kan geen kwaad. Jezelf gitaar leren spelen klinkt natuurlijk heel interessant en hiermee krijg je natuurlijk een eigen stijl en misschien ook wel een eigen geluid. Neemt niet weg dat het heel veel tijd gaat kosten en je een gedegen dosis talent nodig hebt.

Laat ik mijzelf en een aantal gitaarspelende vrienden en kennissen als voorbeeld nemen. Zonder les zou ik nooit op het niveau zijn waar ik nu op ben. Een goede docent kan je wijzen op de verbeter punten, helemaal op techniek. Als iemand muziek speelt die jij mooi vind en jij ook die richting op wil zijn tips en sturing van iemand op dat niveau natuurlijk nooit slecht. Als ik mezelf vergelijk met jongens die tegelijkertijd met mij begonnen zijn in dezelfde muziekstroming merk ik dat mijn progressie veel sneller gaat dan die van hen. Dit heeft niks te maken met talent, dat ontbeer ik, maar met sturing en regelmatig oefenen, want, een ander bijkomend voordeel van les krijgen is dat je een stok achter de deur hebt om regelmatig te oefenen en niet constant hetzelfde rifje te blijven spelen.

Het allerbelangrijkste is de docent in dit verhaal. Ik heb er een aantal versleten en het gros was, voor mij, bagger. Daar ben ik dan na een half jaartje dan ook mee klaar en ga op zoek naar wat anders. Mijn huidige docent is precies waar ik al jaren naar zocht.

Daarom dus, mijn tip, probeer wat docenten uit, neem proeflessen en beslis daarna of les nemen wat voor jou is of niet. Als je een natuurtalent bent met een goed oor voor muziek en je kan dat vertalen naar je gitaarspel, prima, zo niet is les nemen misschien een goede start.

vanhouten
21 mei 2007, 21:43
Je kan altijd beginnen met les nemen. Is het niks voor je, dan kun je altijd stoppen. Zo kom je er wel achter of het iets voor jou is.

apekop
22 mei 2007, 01:32
Nooit les nemen. Alles wat je echt wil leren dien je je op eigen wilskracht eigen te maken. Belachelijk idee dat je door een ander 'ingewijd' dient te c.q. kunt worden.



echt een belachelijk idee dat je denkt dat lessen een gitarist schaden, want daar komt je post op neer, er is nog nooit iemand slechter geworden van les nemen.

In het begin zou ik zeker lessen aanraden (van een goede docent wel te verstaan) anders leer je snel een verkeerde techniek aan.

En wat betreft gitaardocenten en leerlingen betreft: de leerling krijgt natuurlijk ook terug wat hij erin stopt, als een leraar ziet dat iemand fanatiek is en er moeite voor doet, wordt de docent vanzelf enthousiast....

shidan
22 mei 2007, 08:07
echt een belachelijk idee dat je denkt dat lessen een gitarist schaden, want daar komt je post op neer, er is nog nooit iemand slechter geworden van les nemen.

In het begin zou ik zeker lessen aanraden (van een goede docent wel te verstaan) anders leer je snel een verkeerde techniek aan.

En wat betreft gitaardocenten en leerlingen betreft: de leerling krijgt natuurlijk ook terug wat hij erin stopt, als een leraar ziet dat iemand fanatiek is en er moeite voor doet, wordt de docent vanzelf enthousiast....


Verkeerde techniek?

Ik denk dat ik uit de bolle kop zo een stuk of dertig verschillende speel technieken kan ophoesten. Dit zijn alleen fysieke benaderingen om iets ergens uit te krijgen. Als je iets 'echt' wilt zul je deze ook op eigen kracht ontdekken.

Je weet natuurlijk wel waarom een gitarist als een wim overgaauw, TE, James Taylor, klein tomaatje, Pat Metheney, Pat Martino noem de meeste pioniers maar op ontwikkeld zijn. Door hoofdzakelijk eigen freubellarei en goed om je heen luisteren en kijken.

Niks leuker dan een uniek proces (op welk nivo what so ever)in reflectie op je omgeving. Mijn bescheiden mening. :hippie:

apekop
22 mei 2007, 11:57
toch vind ik jouw post vrij belachelijk en zwart/wit zonder enkele nuance.