PDA

View Full Version : Pickupdeal: Superdistortion of Custom5



M Kactus
19 mei 2007, 23:49
Zo, ik ga binnenkort over tot de aanschaf van een nieuwe versterker (nou, een Rocktron Utopia), en ik kan een mooie deal krijgen. Als ik nu ook een element erbij doe van SD of Dimarzio, krijg ik dat voor 30€. Daarom zit ik nu met een paar vraagjes. Mijn gitaar is een Ibanez SZ, van mahonie met vaste brug. Mijn muziekstijl is Classic Rock, Heavy Metal (PanterA, Van Halen), het betere riffwerk. De stevigere metal is niet voor mij weggelegd.

De vraag die het meest voor de hand ligt: Welk element ? Ik speel zelf al een lange tijd met het idee van een Dimarzio Super Distortion, maar onlangs ben ik op de SD Custom5 gestoten. Lijkt me ook helemaal niet mis. Ervaringen ?
Misschien andere voorstellen ? Alles is welkom!

Edit: Ohja, hij komt in de brugpositie.

Pepe
20 mei 2007, 00:21
die superdistortion... die beleeft een comeback? Die heb ik op de een of andere manier altijd aan Al Dimeola en zijn geluid gekoppeld.. jazz fusion dus

voor classic rock zou ik geen superhoge output nemen, ergens tussen de 8 en 10 kohm

The Underdog
20 mei 2007, 01:36
De Super Distortion doet mij denken aan Iron Maiden en Kiss. :rockon:

Het is niet per sé zo dat een pickup met lage output beter geschikt is voor rock.

Orpheo
20 mei 2007, 01:37
die superdistortion... die beleeft een comeback? Die heb ik op de een of andere manier altijd aan Al Dimeola en zijn geluid gekoppeld.. jazz fusion dus

voor classic rock zou ik geen superhoge output nemen, ergens tussen de 8 en 10 kohm

8 a 10k ohm met alnico2pro... dat levert een verdraaid lage output hoor...

ik zou gaan voor de superdistortion. dat element is voor mij DE rocksound. zeker icm een les paul.

Pepe
20 mei 2007, 03:18
[QUOTE=Orpheo]8 a 10k ohm met alnico2pro... dat levert een verdraaid lage output hoor...
QUOTE]

Ik denk in de classic -seventies- rock idioom he, de Barknuckles, Gibson en Fralins zitten dan tussen de 7.5 en 8.5

Grappig dat de Superdistortion nu blijkbaar geassocieerd wordt met de classic rocksound, toennie op de markt kwam -eind zeventig- was het juist geen classic sound maar de aartsvader van een hele nieuwe generatie high output pickups zoals de Ibanez V1, Shecter Monstertone en Mighty Mites.

Ik heb altijd al gedacht dat de SuperD en de JCM800 een grote factor zijn geweest voor de heavy metal sound zoals later de X2N de hele superhot pupsrage aanzwengelde
dat en spandex natuurlijk

The Underdog
20 mei 2007, 03:32
Hangt ervan af wat je onder classic rock verstaat. Voor mij is dat Van Halen, Kiss, Deep Purple, Iron Maiden,...

Pepe
20 mei 2007, 03:47
ja, dat is waar natuurlijk
Als ik even de reguliere radiostations indeling aanhou loopt classic tot '80

Ik ben er geen expert in maar die eerste albums van Eddie zijn toch met een Gibson paf humbucker ingespeeld? rond de 8.k
Niettemin, in die tijd had ik SD op een Marauder geschroefd en dat was een hele verbetering
ik heb met die gitaar en een klein japans transistor ampie toch wel een paar dingen ingespeeld die je af en toe nog voorbij hoort komen en dan denk ik - lekker geluidje was dat toch..

Orpheo
20 mei 2007, 08:53
[QUOTE=Orpheo]8 a 10k ohm met alnico2pro... dat levert een verdraaid lage output hoor...
QUOTE]

Ik denk in de classic -seventies- rock idioom he, de Barknuckles, Gibson en Fralins zitten dan tussen de 7.5 en 8.5

Grappig dat de Superdistortion nu blijkbaar geassocieerd wordt met de classic rocksound, toennie op de markt kwam -eind zeventig- was het juist geen classic sound maar de aartsvader van een hele nieuwe generatie high output pickups zoals de Ibanez V1, Shecter Monstertone en Mighty Mites.

Ik heb altijd al gedacht dat de SuperD en de JCM800 een grote factor zijn geweest voor de heavy metal sound zoals later de X2N de hele superhot pupsrage aanzwengelde
dat en spandex natuurlijk

dat ook, dat ook! :D maar toch is 't voor mij de klassieke rocksound, vanwege Kiss. Het is wel grappig dat ik 'm in mijn eigen gitaren verschrikkelijk vind, maar op plaat waanzinnig vind. Voor mij, mijn gitaren en mijn vingers, is de air norton veel beter. heel raar :P met de air norton krijg ik wel de sounds te pakken van Kiss, iron maiden, van halen etc etc, en met de superD niet.

gerrekat
20 mei 2007, 10:18
De Super Distortion PIckup kan zowel classic rock als dikke metal aan, helemaal geen verkeerde keus, het is nog steeds een van mijn favoriete Pickups. Bijna alle klassieke rockplaten zijn met een Super Distortion opgenomen, kan niet verkeerd zijn....

Jay Cal
20 mei 2007, 10:55
Ik heb sinds een weekje (om te testen) een Duncan Custom in mijn LP zitten en een Duncan Distortion in mijn Dean hardtail. Beide hebben een vergelijkbare constructie/setup als jouw SZ, wat overigens waanzinnig lekkere gitaartjes zijn. De Dimarzio superdistortion ken ik helaas niet zo goed maar als de specs ongeveer hetzelfde zijn als de duncan distortion is ie zeker aan te bevelen. Ik ben dol op het geluid van mijn duncan Custom in mijn LP, daar kan namelijk nog wat makkelijker een onvervormd clean geluid uit gehaald worden en dat is onze muziek (opeth-style) soms heel handig/gewenst uit een brugbucker.

Succes met zoeken!

M Kactus
20 mei 2007, 10:58
ja, dat is waar natuurlijk
Als ik even de reguliere radiostations indeling aanhou loopt classic tot '80

Ik ben er geen expert in maar die eerste albums van Eddie zijn toch met een Gibson paf humbucker ingespeeld? rond de 8.k
Niettemin, in die tijd had ik SD op een Marauder geschroefd en dat was een hele verbetering
ik heb met die gitaar en een klein japans transistor ampie toch wel een paar dingen ingespeeld die je af en toe nog voorbij hoort komen en dan denk ik - lekker geluidje was dat toch..

Daar heb je gelijk in. Ik vrees eigenlijk wel voor een te hotte pickup, bij de Superdistortion. Daarom heb ik nog gedacht aan de Custom5?

Maar Classic Rock is voor mij toch wel Lynyrd Skynyrd, Kiss, Cream en Van Halen. Lekker uitgebreid ;). Met PAFs lijkt het me moeilijker een metalriff te spelen, of vergis ik me daar compleet in ?

Maakt een pickup echt zo'n verschil ? Ik hoop het natuurlijk wel. De Ibanez-stocks zijn niet wat je noemt prul, maar zéker ook geen goeie pickups.