PDA

View Full Version : vraagje ivm Marshall DSL100



prowler
19 mei 2007, 22:01
hallo,
ik ben al een hele tijd van plan een Marshall JCM 2000 dsl 100 te kopen.. (over de keuze van de versterker is geen twijfel mogelijk) nu het probleem is dat ik voorlopig enkel nog maar geld heb om de head te kopen..
Ik heb hier nog een Fender FM 212R combo versterker staan die heeft 2 12" speakers met een impedantie van 8 Ohm met een totaal vermogen van 100 Watt. Nu dacht ik, misschien kan ik die versterker tijdelijk gebruiken als "cabinet" tot ik ook geoeg geld heb om een goede marshall cab te kopen. Nu in de onlinehandleiding van die Marshall hebbik gezien dat hij één output heeft voor een belasting van 16 Ohm en twéé voor 4 of 8 Ohm. Op m'n fender versterker hebbik een power in ingang maar dat is dus maar één jack..
Mijn vraag is dus eigenlijk kan ik gewoon een kabel insteken in één van die twee ingangen voor 8 Ohm van de marshall naar de power in van de fender combo?

mijn basiskennis elektriciteit reikt niet zo ver en ik zou niet willen dat m'n fender en zeker de marshall niet kapot zouden gaan =p..

Marco5150
19 mei 2007, 22:11
Nee dat kan zo niet. De power in op de fender gaat naar de eintrap (poweramp) van de fender. Dus niet direct naar de speakers. Als je de combo wil gebruiken als speakercabinet, dan moet je de interne speakers loskoppelen, en deze aan de marshall hangen. Bij veel combo's zitten de interne speakers via een los kabeltje op de achterkant van de combo aangesloten. Ik weet niet of dat bij de fender ook zo is.

heavy-metal-thunder
19 mei 2007, 22:16
Als je achteraan de DSL kijkt, is de meest linkse out = 16 ohm. Wil je echter 4 of 8 ohm, dan moet je in 1 van die 2 andere outs pluggen én moet je je impedantie op 4 of 8 ohm zetten. Concreet wil dit zeggen: als je 2 cabs va, 16 ohm aansluit, gebruik je beide outs én zet je op 8 ohm. Gebruik je 1 cab van 8 ohm, dan gebruik je uiteraard maar 1 out (en zet je op 8 ohm). Je zet hem op 4 ohm, als je 1 cab van 4ohm gebruikt, of 2 van 8 ohm.

Ik zou niet van de DSL in de Fender gaan, maar op de een of andere manier (als dat er nog niet aan is), een speakerkabel bevestigen aan de 2 speakers en deze inpluggen in de Marshall. Vraag raad hoe dit moet bevestigd worden (serieel of paralel). En je moet ook goed weten wat de impedantie van de Fender is. Is elke speaker 8 ohm, of is het totale vermogen 8 ohm?

heavy-metal-thunder
19 mei 2007, 22:17
Nee dat kan zo niet. De power in op de fender gaat naar de eintrap (poweramp) van de fender. Dus niet direct naar de speakers. Als je de combo wil gebruiken als speakercabinet, dan moet je de interne speakers loskoppelen, en deze aan de marshall hangen. Bij veel combo's zitten de interne speakers via een los kabeltje op de achterkant van de combo aangesloten. Ik weet niet of dat bij de fender ook zo is.

juist, zo bedoelde ik het ook.

Magic Bean
19 mei 2007, 22:23
Je zal eerst de speakers van de Fender los moeten koppelen en een jack aansluiting erop solderen.
Zijn de speakers sámen 8 Ohm (dus ieder 16) of apart? Met twee jackconnectoren kan je dan stereo je DSL aansluiten.

Het zal een stuk minder goed klinken dan een echte cab, maar het is zolang een oplossing.
Je kan ook kijken naar een tweedehands 2x12 cabje, die gaan al weg voor 200-300.
Zelfbouw is ook een optie, maar daar moet je wel een beetje handig voor zijn.
In de subforum zelfbouw staan wat topics daarover met tips e.d.

Succes!

Edit: HMT was me voor...

prowler
19 mei 2007, 22:39
even de gedetallieerde specificaties opgezocht van m'n fender, dit staat er over de speakers:
Output 100 watts into 4 ohms
Ohms 4 ohms
Speakers 2-12" Special Design 8 ohm, 50 watt Speakers, p/n 0062803000

dus 8 Ohm is de totale impedantie, sorry voor de verwarring. dus dan moet de switch van de marshall op 8 Ohm worde gezet veronderstel ik...
ik ken een electronicus ik zal eens vrage of hij me wilt helpen bij het solderen van de jacks op de draden van de speakers, ik denk niet dat dit zo'n groot probleem gaat zijn het is een open speakerkast en ik zie de draadjes idd lopen.
nu ik ga dit in ieder geval pas doen wanneer ik m'n DSL heb..
een tweedehands 212 cab ga ik niet kopen ik spaar liever wat door tot ik genoeg heb voor een marshall 1960av 412 cab.. die vind ik echt geil

in ieder geval alvast bedankt voor de raad!!

Marco5150
20 mei 2007, 01:16
even de gedetallieerde specificaties opgezocht van m'n fender, dit staat er over de speakers:
Output 100 watts into 4 ohms
Ohms 4 ohms
Speakers 2-12" Special Design 8 ohm, 50 watt Speakers, p/n 0062803000

dus 8 Ohm is de totale impedantie,

???? Lijkt me niet.....
Ik concludeer hieruit dat elke speaker 8 ohms is. In je combo zitten ze parrallel. Dan krijg je 4 ohm totaal. Dat staat er toch ook? :-)

heavy-metal-thunder
20 mei 2007, 10:34
Inderdaad!!!! Elke speaker is 8 ohm. Het eenvoudigst is dat je op elke speaker een kabel met jack aanbrengt en deze in de 2 meest rechtse out's van de DSL plugt en de DSL op 4 Ohm zetten!!!

Je kan ook de de speakers paralel met elkaar paralel verbinden, dat geeft dan 1 aansluitpunt van 4 ohm. zet de DSL op 4 ohm en plug in 1 van de 2 rechtse outputs.

Tot slot, en zo zou ik het laten doen, kan je de speakers met elkaar in serie zetten en dan heb je 1 aansluitpunt van 16 ohm en dan moet je die kabel in de DSL inpluggen in de 16 ohm out (linkse).

check de link:
http://professional.celestion.com/guitar/features/drdecibel/index.asp

Het is verstandig dit te laten doen door iemand met enige kennis van elektriciteit. En voor je het "cab" aansluit, ff met de mulitmeter checken hoeveel de weerstand is!!!! Meten is weten. Let wel, 2 8ohm speakers hebben een totale weerstand van pakweg 13,5 ohm

Jimwoud
20 mei 2007, 10:49
nu ik ga dit in ieder geval pas doen wanneer ik m'n DSL heb..

Ik zou dit wel doen voordat je je versterker gaat halen. Heb je straks die Marshall staan en dan kun je nog niet spelen.

pe_10
20 mei 2007, 10:50
Ik zou opteren om ze in serie te zetten zodat de totale waarde van je "speakerbox" 100w is waardoor je ze niet kapot speelt met je DSL.
Parallel heb je 2x 50w en dan is je DSL kill voor je speakers.

Marco5150
20 mei 2007, 11:40
Ik zou opteren om ze in serie te zetten zodat de totale waarde van je "speakerbox" 100w is waardoor je ze niet kapot speelt met je DSL.
Parallel heb je 2x 50w en dan is je DSL kill voor je speakers.

Dat maakt niks uit voor het vermogen. Alleen de impedantie verandert bij serie ipv parallel.

heavy-metal-thunder
20 mei 2007, 11:51
ik denk niet dat je de fender speakers er snel zal doorblazen. Veel verder dan de gain op 7 en de master op 3 zal je niet komen. Ik denk, dat je dan amper 40-50W krijgt.

Dude
20 mei 2007, 12:38
Even een tip... groovefactory in friesland verkoopt de head nieuw (winkelmodel geloof ik) voor een ZEER gunstige prijs... zeg haast 200 euro goedkoper dan feedback.

Succes