PDA

View Full Version : Wie ben ik en wat doe ik hier?



Onmeunig Hans
19 mei 2007, 21:47
Hallo allemaal,

Ik stel me graag even voor, wel zo netjes voordat ik mee ga praten, toch?

Ik ben Hans, kom uit Enschede, ben 38 jaar oud en speel enthousiast gitaar.

Ongeveer een jaar geleden heb ik een gitaar gekocht, een Tanglewood 170 AS, een akoestische western gitaar. Gelijk ook les genomen. Omdat ik geen muziek kon lezen, ging het eerst allemaal niet zo vlot, maar basis van het notenschrift krijg ik nu eindelijk een beetje onder de knie, het wordt steeds leuker.
Mijn zoon van 12 speelt ook gitaar, hij heeft aanzienlijk meer aanleg dan ik heb en leert ontzettend snel. Gelukkig heb ik wat meer discipline in het oefenen en loop ik niet zo ver op hem achter.

Gisteren heb ik een elektrische gitaar gekocht een OLP-Luke met een Roland Cube 30X. Gitaarspelen heeft voor mij nu een dimensie er bij gekregen. Echt gaaf om te doen.

Voor de aankoop van beide gitaren heb ik veel gehad aan de informatie op dit forum.

Ik ben gek op de muziek van Pink Floyd en Alan Parsons, maar speel op de gitaar ook graag iets anders vooral rock uit de jaren '70 en '80.

Ik hoop op dit forum nog lang met veel plezier te lezen en te posten.

Groet,
hans

vanhouten
20 mei 2007, 10:37
welkom :strat:

patrick1974
21 mei 2007, 17:17
welkom nog eentje hier uit Enschede altied good :D

Damius
21 mei 2007, 18:31
Welkom!

Aan noten leren lezen moet je niet beginnen, tabs is dé oplossing ;)

Don Capo
21 mei 2007, 18:41
Volgens Damius dan.



Lekker doen waar je je prettig bij voelt, noten kunnen spelen is NOOIT een belemmering dit in tegenstelling to geen noten kunnen spelen.

Yamhammer_71
21 mei 2007, 19:09
Welkom Hans!

Goed om te horen dat je je interesses hebt uitgebreid en naast akoestisch ook van de electrische sounds kan genieten!
Persoonlijk hou ik ook van 70's/80's rock :)

Veel plezier toegewenst op gitaarnet!

Damius
21 mei 2007, 19:23
Volgens Damius dan.



Lekker doen waar je je prettig bij voelt, noten kunnen spelen is NOOIT een belemmering dit in tegenstelling to geen noten kunnen spelen.

Nee, maar als je die tijd van noten leren lezen in bijv. toonladders leren gebruikt, dan heb je er toch echt stukken meer profijt van :).

Besides, op internet zijn toch ook veel meer tabs te vinden dan noten?

Onmeunig Hans
21 mei 2007, 19:35
Hey allemaal bedankt voor jullie leuke reacties.
Tot nu toe vind ik het notenschrift nog steeds handig en doe ik eigenlijk (nog) niets met tabs en toonladders. Ik zal me er eens in verdiepen. Zolang gitaarspelen nog leuk is, is het iig geen straf. :jam:

groet,n
hans

Don Capo
21 mei 2007, 19:37
Nee, maar als je die tijd van noten leren lezen in bijv. toonladders leren gebruikt, dan heb je er toch echt stukken meer profijt van :).



Tabs gaan sneller maar zijn veel minder nauwkeurig dan het notenschrift. Verder transport het wel prettig als je ook met andere muzikanten, dus geen gitaristen samen wil spelen. Kortom, snel is niet per definitie beter en het ligt er al helemaal aan wat voor een muziek je speelt. Dat het voor jou beter is trek ik ook niet in twijfel


Besides, op internet zijn toch ook veel meer tabs te vinden dan noten?

Dus? Dan met je maar geen noten meer gaan leren? Leuke stelling voor muziekscholen!

bert k
21 mei 2007, 20:04
Noten lezen is echt niet zo moeilijk als je denkt. Paar dagen oefenen, en je komt een heel eind.

Don Capo
21 mei 2007, 20:11
Ik heb er toch aardig mee geworsteld toen ik net begon met gitaarspelen. Nu nog trouwens.

Pais
21 mei 2007, 22:50
Het lijkt me ook dat je heel wat uurtjes op de teller moet hebben staan om A prima vista te kunnen spelen.
Ik vind het ook kul wat Damius roept. Ik heb me nog niet verdiept in notenschrift maar het staat zeker op mijn verlanglijstje voor de toekomst. Zomaar roepen dat tabjes voor iedereen de beste oplossing is, is wel heel ongenuanceerd. Je hebt geen idee wat de topicstarter's verleden is in de muziek, en wat voor doel hij voor ogen heeft.

pasqual
22 mei 2007, 14:54
juist Pais! helemaal mee eens. ik kan zelf geen noot lezen maar het zou verdomd handig zijn als mijn toetsenist mij weer eens iets moet uitleggen zonder handen en voeten. hiermee wil ik niet zeggen dat ik niets kan.... :)
probeer maar eens a.d.v. tabs een toetsenist uit te leggen wat je nu eigenlijk wil.

groeten Pasqual.

Onmeunig Hans
22 mei 2007, 19:38
Leuke discussie.
Waarom leer ik notenschrift?
Ik was eigenlijk niet van plan om noten te leren lezen, ik wilde leuk een beetje pielen met een gitaar. Een collega van mij speelt langer gitaar dan hij kan lopen en wilde mij wel een paar lessen geven. (Uiteindelijk is dat structureel geworden). Hij kwam met tab, noten en akkoorden, liet de verschillen even zien en is gewoon begonnen met notenschrift. (protesteren hielp niet :p )

Ik vind het nu eigenlijk wel handig. Het is ook wat Don Capo en Pasqual zeggen, als je samen speelt is het echt wel makkelijk. We oefenen met een paar man nu wat nummers voor de lol (2 x gitaar, 1 bas, 1 toetsen en een saxofoon) en dan merk ik dat het wel makkelijk is om notenschrift te kennen. Samen spelen is veel leuker dan zelf wat te klooien, met dat doel voor ogen leer ik notenschrift.

Het kost iets meer tijd als je niet meer onder de 20 bent, mijn kinderen leren het veel makkelijker, maar erg vind ik het niet.

greetz,
hans