PDA

View Full Version : ProCo RAT



hugo123
19 mei 2007, 18:38
In mijn vorige topic over distortions wersd mij de RAT aangeraden maar ik heb nog een vraag over de RAT; kan de RAT een distortion geven richting metal en een Meat LOaf achtig geluid, een Queen achtig geluid en een lekker weinig distortion bijna clean overdriveje?


hugo

hoofd
19 mei 2007, 18:41
Probeer 'm uit in de winkel.. Het is een geluid dat je moet liggen, als 't geluid je ligt kan je er van alles mee. De meeste muziekzaken hebben 'm volgens mij wel..

glasbier
19 mei 2007, 18:50
In mijn vorige topic over distortions wersd mij de RAT aangeraden maar ik heb nog een vraag over de RAT; kan de RAT een distortion geven richting metal en een Meat LOaf achtig geluid, een Queen achtig geluid en een lekker weinig distortion bijna clean overdriveje?


hugo

-Hoi Hugo,
de RAT is echt enorm veelzijdig!
ik gebruik hem haast overal voor,behalve voor metal,simpelweg omdat ik dat niet speel!
ik kan je dus niet vertellen of hij geschikt is voor metal.
ligt er natuurlijk ook aan wat voor metal:80's metal is heel anders dan nu-metal.

hugo123
19 mei 2007, 19:49
Tja metal laten we zeggen heavy distortion:P.



hugo

glasbier
19 mei 2007, 19:55
Tja metal laten we zeggen heavy distortion:P.



hugo

-ga hem eens uitproberen.
het is het beste advies wat ik je kan geven.
de één kan er niks mee,en de ander zweert erbij....
en ik zweer erbij!
succes!

hugo123
19 mei 2007, 20:10
Ik heb ook ff gearwire gechekt maar daar ruist hij heel erg, is dat in het echt ook zo? en er moet toch een verloop stukje tussen voor de adaptor is die bij feedback nte bestellen daar wou ik de RAT ook bestellen?


hugo

glasbier
19 mei 2007, 20:16
Ik heb ook ff gearwire gechekt maar daar ruist hij heel erg, is dat in het echt ook zo? en er moet toch een verloop stukje tussen voor de adaptor is die bij feedback nte bestellen daar wou ik de RAT ook bestellen?


hugo

-die van mij ruist niet.
-verloopstukje heeft elke gitaarboer wel:werkt ook erg goed op batterijen(die van mij deed er een dik jaar mee bij dagelijks gebruik!).
-met feedback heb ik geen ervaring,wel met feedback maar niet met de winkel!

nielsduursma
19 mei 2007, 21:27
Ik heb ook ff gearwire gechekt maar daar ruist hij heel erg, is dat in het echt ook zo? en er moet toch een verloop stukje tussen voor de adaptor is die bij feedback nte bestellen daar wou ik de RAT ook bestellen?


hugo

Tip: Ga 'm zelf eerst testen en koop hem dan, bestel nooit zomaar een pedaal zonder dat je weet wat je in huis haalt. Dus gewoon een middagje naar de frietbak (of elke andere muziekzaak waar ze de Rat verkopen) en lekker gaan testen, bevalt 't je? kopen!

Dat ruisen doet 'ie niet (mits je gewoon een goede stroomverziening hebt)
Dat verloopstukje hebben ze bij feedback, kost geen drol. Geloof 1 of 2 euro ofzo.

glasbier
19 mei 2007, 21:37
maar een RAT is wel héél erg cool!!!!!

nielsduursma
19 mei 2007, 21:51
maar een RAT is wel héél erg cool!!!!!
Beweer ik van niet dan?
De mijne is m'n favoriete pedaaltje op m'n pedalenplankje :sssh: ;)

glasbier
19 mei 2007, 21:53
Beweer ik van niet dan?
De mijne is m'n favoriete pedaaltje op m'n pedalenplankje :sssh: ;)

-ik zeg toch niet dat jij dat niet beweert?
man voel je niet zo snel aangevallen!

hugo123
19 mei 2007, 22:16
Ik heb hem al eens getest, maar toen kon ik hem niet helemaal uitesten want ik moest weg. en ik woon nou niet dicht bij een wibnkel die de RAT verkoopt.


hugo

hugo123
19 mei 2007, 22:38
Past een RAT goed op een VOX

Dirk_Hendrik
19 mei 2007, 22:40
Ik heb hem al eens getest, maar toen kon ik hem niet helemaal uitesten want ik moest weg. en ik woon nou niet dicht bij een wibnkel die de RAT verkoopt.


hugo

't is een beetje opinie maar in mijn perspectief koop je zo'n ding gewoon (2e hands). Ze kosten geen drol. Wat je ook in de winkel gaat ervaren, een RAT is een doos die je pas met veel gebruik écht leert waarderen. Net als een Tubescreamer. Hoe meer je em gebruikt hoe meer je em gaat waarderen. Een uurtje "Smoke on Water" spelen in de lokale muziekzaak vertelt je geen drol.

glasbier
19 mei 2007, 22:43
't is een beetje opinie maar in mijn perspectief koop je zo'n ding gewoon (2e hands). Ze kosten geen drol. Wat je ook in de winkel gaat ervaren, een RAT is een doos die je pas met veel gebruik écht leert waarderen. Net als een Tubescreamer. Hoe meer je em gebruikt hoe meer je em gaat waarderen. Een uurtje "Smoke on Water" spelen in de lokale muziekzaak vertelt je geen drol.


-zo is het,en niet anders!

drap
20 mei 2007, 02:04
Een Rat is in ieder geval als stand alone pedaal absoluut niet geschikt voor metal. Het signaal is daar veel te modderig voor, waardoor je strak muten wel kan vergeten. Het is dan ook meer een fuzz dan een distortion. Tenzij je er weer een overdrive voorzet om 'm weer strakker te krijgen en wat mij betreft het beste een tubescreamer achtig pedaal. Persoonlijk zweer ik bij de Rat, maar als je een strakke distortion wil is ie nou bepaald niet de eerste keus.

EuroCinema
20 mei 2007, 23:11
kan de RAT een distortion geven richting metal
Richting 80s metal kun je een heel aardig eind komen, doet niet onder voor een MXR distortion plus en al helemaal niet voor een Boss DS-1. Metal van na Randy Rhoads en Eddie van Halen ken ik te slecht om te oordelen.

en een Meat LOaf achtig geluid,
Hmmm, da's een gewone classic rock sound toch? Geen probleem.

een Queen achtig geluid
Filterknop open, gain op driekwart en Galileo Galileo Figaro maar een eind weg!

en een lekker weinig distortion bijna clean overdriveje?
Zo gebruikt John Scofield hem en volgens veel jazzgitaarfetisjisten (zoals ik) heeft Scofield 1 van de lekkerste tones ooit.

Kopen dus.

Dude
21 mei 2007, 00:35
een Queen achtig geluid
Filterknop open, gain op driekwart en Galileo Galileo Figaro maar een eind weg!




:D :D :D

LPplayer
21 mei 2007, 10:35
Het is meer een classic geluid vind ik. Ik heb em zelf ook en gebruik em voor solo's en voor sommige Overdrivepartijen. Het is geen moderne strakke sound, hoewel je dit pedaal ook als een soort van booster redelijk transparante overdrive kan gebruiken om een overdrive van een versterker te boosten. Dat maakt de sound van de versterker dan wel strakker.


In mijn vorige topic over distortions wersd mij de RAT aangeraden maar ik heb nog een vraag over de RAT; kan de RAT een distortion geven richting metal en een Meat LOaf achtig geluid, een Queen achtig geluid en een lekker weinig distortion bijna clean overdriveje?


hugo

yhcmarc
21 mei 2007, 17:35
Ik vond de originele RAT (II) die ik destijds had iets te hard en schel, onlangs heb ik een RAT clone, Technophobia The Rat(z) (http://www.student.ru.nl/r.kerkhof/Taas/Custom/Rat.htm) laten bouwen door Rogier (Bernardduur hier op het forum) welke 4 RAT modellen in zich heeft alsmede een extra trimpot aan de binnenkant voor de bass respons. Hij klinkt nu iets minder schreeuwerig en lekker vet. Ik kan dit pedaal dus zeer aanraden. Voor mij is nu de ideale combi : Tubescreamer -> marshall JCM800 en de RAT(z) naar de Ampeg V4.

Onlangs heb ik een bandje opgenomen welke deze combinatie van mijn amps heeft gebruikt (dit is niet mijn eigen band btw). http://www.myspace.com/bghc

Partij 1: Tubescreamer -> Marshall JCM800 -> marshall 4x12 (G12T75) en Castle 2x15 superbass
Partij 2: The RAT(z) -> Ampeg V4 -> marshall 4x12 (G12T75) en Castle 2x15 superbass

Iedere cab 1x shure sm57 closemiced: 4x12 on axis, 2x15 off axis.