PDA

View Full Version : Bomen en bos: teveel versterkers



Guitarmania
19 mei 2007, 18:36
Hoe kom ik eruit: ik wil 1000 euri uitgeven aan een geweldige versterker. Watts zijn erg belangrijk. En vooral Watts die een gaaf distortion geluid kunnen hebben. Ik wil er funk op kunnen spelen, lieve akkoordjes in Chorus mode en solo's kunnen spelen met lang aanhoudende tonen.

Hoeveel Watts heb je nodig om het ding te kunnen gebruiken tijdens optredens? Hij hoeft geen volle zalen te kunnen handelen (op een gegeven moment heb je toch PA nodig) maar ik moet niet steeds de muzikant in de band zijn die zo'n PA nodig heeft.

Buizen of transistor maakt me geen zier uit; als het maar klinkt.

Iemand advies??? :noob:

Jimwoud
19 mei 2007, 18:49
Buizen of transistor maakt me geen zier uit; als het maar klinkt.

Goede instelling!!

Geef even meer info, welke bands/ gitaristen je goed vindt enzo?

Pepe
19 mei 2007, 19:23
hmm sja
wat watts betreft maakt buizen of tranny wel uit
wat de eerste betreft zit je met 50 watt wel aan de safe side, de latter one zou ik meer op 100 zetten
maar volume heeft met veel meer dingen te maken dan watts alleen natuurlijk
bijvoorbeeld headroom en speakers

meer specifieker zou helpen ja

LCH
19 mei 2007, 19:58
Watts zijn erg belangrijk.
Zoals bovenstaande posters ook al zeggen: meer info is welkom. Wat voor muziek speel je, wat voor gitaren heb je e.d.

Maar dit kan ik je alvast wel zeggen: staar je nou niet blind op watts! Je zou niet de eerste gitarist zijn die een 120 watt Behringer transistor 4x12-stack koopt (groot! veel watts!) en er later achter komt dat het ruk is.

Bovendien gaat de ene versterker veel harder dan de andere. Een 30 watt Vox AC30 gaat al harder dan je ooit nodig zult hebben.

AART
19 mei 2007, 20:10
Idd, vergeet het aantal watts.

Een Mesa/Boogie .22+ met 20 Watt blaast een 100 W marshall valvestate zo de deur uit. Ligt allemaal aan ontwerp en efficientie.

Guitarmania
19 mei 2007, 20:22
Watts zijn mi wel belangrijk. Ik bedoel, daar start het mee. Ik heb ooit een waanzinjige Valve van Marshall gehad maar die kwam nergens overheen...

Tsja, hoe kan ik meer specificeren: mijn sound is een giga clean om mooie akkoorden neer te leggen en een disto om solo's mee te spelen. Ik vond de RAT altijd een fijne pedal maar dat moet ook uit een versterker te halen zijn.

Ik heb nu een Crate. Dat klkinkt onbekend, maar heeft een geweldige disto-sound en prima clean sound.

Ik ben absoluut geen fan van Gary Moore maar ik vind zijn geluid geweldig. Lange tonen en uithalen. Die doorklinken.

Bassige disto tonen. Die vet doorklinken.

LCH
19 mei 2007, 20:51
Watts zijn mi wel belangrijk. Ik bedoel, daar start het mee. Ik heb ooit een waanzinjige Valve van Marshall gehad maar die kwam nergens overheen...
Dat bedoelen we nou: watts zeggen niks! Zo'n Valvestate kan 100 watt hebben en dan nóg nergens doorheen prikken. Een 15 watt ampje van een goeie kwaliteit (vox AC15, Orange Tiny Terror) prikt overal doorheen.

Dus: watts zeggen niks en zijn totaal onbelangrijk. :D

Over je geluid. Wij willen weten wát je een mooi clean vindt. De één zweert bij het Fender-clean, de ander bij het Vox-clean. De één wil een zware Mesa Boogie-oversturing, de ander een 5150 hi-gain, de ander vindt een overstuurde JCM800 geweldig. Een 'mooie clean' en een 'disto om solo's mee te spelen' kunnen we niks mee, er zijn precies 28960 versterkers die aan die eisen voldoen. ;)

Pepe
19 mei 2007, 21:10
als je het hebt over giga clean dan heb je het over veel volume zonder compressie? Dat neigt naar een Jazz Chorus achtige toestand

Als je je Rat een goed geluid vindt hebben.. da's gewoon een goeie transistor oversturing maar dat staat weer mijlenver van Gary Moore's geluid (dat doorklinken -feedback- is meer een kwestie van bruut volume of een feedback fähige gitaar.

zo te horen is het tranny wat je zoekt met een pedaaltje ervoor..
zoiets misschien
http://www.randallamplifiers.com/products/amplifiers/xl/v2.asp

Toaster
19 mei 2007, 21:41
als je het hebt over giga clean dan heb je het over veel volume zonder compressie? Dat neigt naar een Jazz Chorus achtige toestand

Als je je Rat een goed geluid vindt hebben.. da's gewoon een goeie transistor oversturing maar dat staat weer mijlenver van Gary Moore's geluid (dat doorklinken -feedback- is meer een kwestie van bruut volume of een feedback fähige gitaar.

zo te horen is het tranny wat je zoekt met een pedaaltje ervoor..
zoiets misschien
http://www.randallamplifiers.com/products/amplifiers/xl/v2.asp

gast een tranny ???? solid state zul je bedoelen
Lange tonen --> feedback ????? Sustain zal je bedoelen...


Klinkt meer dat deze poster op zoek is naar een complete set.

Sustain kan ook in het ontwerp zitten van de versterker. Een buizen rectifier staat erom bekend dat je wat meer sustain hebt.

Daarnaast heb je ook een goede gitaar nodig. En daarnaast moet je techniek natuurlijk ook zo ver zijn.



Mijn advies.

Duik eens een heeeeeeel lang weekend een gitaarzaak in en luister eens naar verschillende versterkers ( en desnoods gitaren)

EN KOOP NIKS!!!! Laat het bezinken en ga daarna nog eens terug en vertel tussentijds eens hoe je er dan over denkt.

Dan weet je wat er te koop is in de wereld. Want van deze adviezen wordt je geen zak wijzer als je alleen maar op een crate hebt gespeeld.

Fumi SG
19 mei 2007, 21:42
(dat doorklinken -feedback- is meer een kwestie van bruut volume of een feedback fähige gitaar.

Dat is meer een kwestie van goed kunnen spelen... En inderdaad, wattage zegt vrij weinig, niet níks! Het is voor sommige doeleinden best fijn als je wat vermogen hebt, denk dan aan belachelijke headroom of onmundig veel druk voor metal.

heavy-metal-thunder
19 mei 2007, 22:05
Watts zijn mi wel belangrijk. Ik bedoel, daar start het mee. Ik heb ooit een waanzinjige Valve van Marshall gehad maar die kwam nergens overheen...

Tsja, hoe kan ik meer specificeren: mijn sound is een giga clean om mooie akkoorden neer te leggen en een disto om solo's mee te spelen. Ik vond de RAT altijd een fijne pedal maar dat moet ook uit een versterker te halen zijn.

Ik heb nu een Crate. Dat klkinkt onbekend, maar heeft een geweldige disto-sound en prima clean sound.

Ik ben absoluut geen fan van Gary Moore maar ik vind zijn geluid geweldig. Lange tonen en uithalen. Die doorklinken.

Bassige disto tonen. Die vet doorklinken.

dat die valvestate er niet door komt, is typisch voor tranistorversterkers. De andere gitarist in mijn band speelt met zo'n MG50 en nog een Fender transistor en om de een of andere reden komt mijn AC30 er veel beter door.

Dus, een Vox AC30 is meer dan luid genoeg om in een band te spelen. Eigenlijk al te luid. Tenzij je metal zou willen spelen, want dan draai je de mids weg en verlies je een pak vermogen.

Die funky stuff is natuurlijk heel lekker op een Fender, Maar de Gary Moore scheur haal je er niet uit. Dat is dan weer eerder het domein van Marshall. Misschien staat een Marshall DSL je wel aan? Vb. een 50W head met een 2x12 cabje onder? Als je enkel een behoorlijk clean nodig hebt en een dikke lead toon, kom je daar toch al een eind mee. Zelf had ik clean, crunch, stevige overdrive en dik lead nodig. ZOnder pedaaltje haal je dat uit een DSL niet, omdat dit maar een 2 kanaals is. Toen ik een oude vox onder oren kreeg, was dit eigenlijk een heel goed compromis voor me: mooi clean (geen Fender, maar toch lekker aangenaam) en met een overdrive en disto pedaaltje ervoor bereik ik wel mijn gading.

Ik hoor ook veel goeds over de nieuwe AC30's en die nieuwe Marshalls.

Magic Bean
19 mei 2007, 22:06
Ik ben het met Toaster eens: Ga naar verschillende muziekzaken en probeer daar zoveel mogelijk uit.
Probeer uit iedere versterker jóuw geluid te krijgen en kijk dan welke versterkers dat het beste doen.
Maak vervolgens een lijstje van de versterkers die bevallen en zoek hiervan recensies op. (bijvoorbeeld op www.harmony-central.com)
Soms zijn er problemen met betrouwbaarheid die je in de winkel niet zult terugvinden. Zoek dus vooral naar de slechte reviews.
Ga vervolgens nog een keer langs die winkels om specifiek te testen op de dingen die je hebt opgezocht.
Als je tweedehands wil gaan kopen zul je vervolgens nog stad en land af moeten zoeken tot je uiteindelijk jóuw amp gevonden hebt.

Klinkt allemaal vrij basic denk ik, maar het kan maar beter een keer worden gepost. Je kan er misschien nog wel wat van leren...;)

Magic Bean
19 mei 2007, 22:13
Als je enkel een behoorlijk clean nodig hebt en een dikke lead toon, kom je daar toch al een eind mee. Zelf had ik clean, crunch, stevige overdrive en dik lead nodig. ZOnder pedaaltje haal je dat uit een DSL niet, omdat dit maar een 2 kanaals is. .

Vergeet je volume-knop niet! Als je op het lead kanaal van een DSL je volume knop naar beneden draait heb je echt een lekkere crunch.

Check een keer de video's van Rob Math op www.youtube.com, dan kan je een keer zien hoe veelzijdig die dingen zijn...:)





PS. Die van mij is vandaag gebracht :D

bluegate
19 mei 2007, 22:30
Wattage wat je nodig hebt is afhankelijk van de eindtrap die in de versterker zit.
Een buizen versterker lijkt voor het gehoor harder dan een transistor versterker.
Met een buizen versterker kun je vanaf >15 Watt al behoorlijk de kroegbaas pesten.
Met een transistor versterker heb je meer headroom nodig anders klinkt het niet
echt aangenaam dus >50 Watt.

Echter wattage zegt niets over het geluid.
Wat voor muziek je ermee gaat maken etc. is een betere indicatie.
Kijk naar mensen om je heen, wat zij gebruiken en vraag of je er even op mag
spelen.
Je oren zijn nog altijd het belangrijkste om te bepalen wat bij je past.

Succes.

Pepe
19 mei 2007, 22:51
gast een tranny ???? solid state zul je bedoelen
Lange tonen --> feedback ????? Sustain zal je bedoelen...




tranny is slang voor transisor/solid state
dat doorklinken van Moore is geen sustain haha, gewoon de goeie toonhoogte en de goeie hoek van je gitaar t.a.v. de speakers
sustain houd een keer op he, bij feedback zoals bij Moore kan een toon ineens de boventonen benadrukken zodat het net lijkt alsof de toon een octaaf of 2 verschoven is

Ik heb een keer Carlos S. zien soundchekken, die plakt kruizen op de stage om de juiste plek voor feedback terug te vinden

Pepe
19 mei 2007, 23:08
Wattage wat je nodig hebt is afhankelijk van de eindtrap die in de versterker zit.


hu? wat?
..wattage wat je nodig hebt is afhankelijk van de eindtrap?


die zin snap ik niet eens..

Baker
20 mei 2007, 12:33
Buizen of transistor maakt me geen zier uit; als het maar klinkt.

Iemand advies??? :noob:

Inderdaad een goede instelling,

Alleen ik denk dat je toch echt wat meer moet verdiepen in de materie.
Je maakt het jezelf te makkelijk:
"Ik wil gewoon een ding wat klinkt, wat moet ik nemen?"
Het is onmogelijk om hier een pas en klaar antwoord op te geven. Daarvoor zijn er teveel variabelen: Sound, klankleur, type gitaar, 1, 2 3 of 4 kanalen, combo? top? Midi? goede Clean belangrijk?etc etc.

Wel heb ik nog wat adviezen:

-Ga inderdaad naar een gitaarwinkel, en dan wel eentje waar je ook echt dingen uit kunt proberen, en probeer ALLES uit. In verband met de drukte het liefst op een doordeweeks dag.

-Verdiep je in het verschil tussen transitor, buizen en modelling. (of combinaties van deze 3)

-Wees op je hoede bij hybride amps. (buis in de voorversterker) meestal hebben deze amps het karakter van een transistor.

-Draai de versterker ook echt goed open.
Je zult er achter komen dat een een buizenversterker steeds mooier gaat klinken naarmate je hem harder zet. Bij een transistor is dat precies omgekeerd. Die klinken mooi op laag volume, maar worden scheller naarmate je ze harder zet.

-Ga bij buizen amps niet voor teveel wat. 20 watt kan al genoeg zijn.
Hoe lager het wattage hoe eerder de amp lekker klinkt.
-Ga bij en transistor juist wel voor veel watt. Hoe hoger het wattage, hoe langer hij nog lekker klinkt.

tillens
20 mei 2007, 12:42
Een goed clean en mooie drive sounds? Bij Marshall denk ik dan aan de 20 watt buizen topjes op een 212, maar die is aan de prijs.. Ook de jtm serie kan voldoen aan je wensen, die hebben namelijk een heel goed clean, en een mooie ronde drive waar je met een pedaal ervoor goede leads kan maken.. anders wellicht een ac 30 bijv?

Negative K3 fan
20 mei 2007, 14:07
ga eens naar een winkel en zeg tegen de eerste de beste verkoper: ik heb 1000 euro en laat mij eens een paar goeie amps horen dan!

zelf spelen is the only way :)

BartT5R
20 mei 2007, 14:28
Probeer de Line6 Vetta eens, daar kan je echt alles uit halen.

Jay Cal
20 mei 2007, 15:16
ik wil 1000 euri uitgeven aan een geweldige versterker. Watts zijn erg belangrijk. En vooral Watts die een gaaf distortion geluid kunnen hebben. Ik wil er funk op kunnen spelen, lieve akkoordjes in Chorus mode en solo's kunnen spelen met lang aanhoudende tonen.

Ik kan al die dingen met gemak uit mijn Koch Multitone (50W) halen. Nu zeg ik niet gelijk dat je die moet kopen maar ik denk dat het wel loont om die ook te testen. Als je hem, net als ik, helemaal het einde vindt, dan moet op markplaats vast wel iemand zijn die hem voor 1000 of minder weg wil doen.

Succes met je zoektocht.

Ps. mijn ervaring is dat 50W buizen in vrijwel alle gevallen veelzijdig genoeg is.

caliban
20 mei 2007, 15:24
Probeer de Line6 Vetta eens, daar kan je echt alles uit halen.
Zou ik juist niet voor gaan. Zeker uitproberen, maar kopen dat is iets anders.